Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Categorie: Marketing
  • Answer Engine Optimization (AEO)

    O strategie care se concentrează pe optimizarea conținutului, pentru a fi afișat sub formă de răspunsuri directe de către motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială (ca Google AI Overviews), în rezultatele căutării vocale și featured snippets. Acest proces prin care un brand, produs sau serviciu este reprezentat corespunzător în AI Overviews este noul standard SEO.

    Pe măsură ce instrumentele de AI generativ – ChatGPT (OpenAI), Gemini (Google), Copilot (Microsoft), Claude (Anthropic) sau Perplexity – sunt folosite pe post de motoare de căutare de către utilizatori, optimizarea pentru aceste platforme (AEO) devine o componentă crucială a strategiei de marketing. 

    AEO te ajută să faci din conținutul tău răspunsul pe care motoarele de căutare, asistenții vocali și instrumentele de căutare bazate pe AI îl oferă utilizatorilor (nu doar pentru a te plasa printre rezultatele căutării). Noile motoare de căutare prioritizează din ce în ce mai mult conținutul care oferă răspunsuri clare și concise. De aceea, textele scurte, simple, în stilul FAQ îți pot ajuta conținutul să fie inclus în rezultatele căutării pe Google sau în răspunsul vocal oferit de Alexa. 

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
  • Artificial Intelligence Optimization (AIO)

    O strategie care include GEO (Generative Engine Optimization), Answer Engine Optimization (AEO) și alte eforturi de optimizare ale conținutului, în relație cu sistemele de inteligență artificială. AIO este un termen general pentru optimizarea tuturor interacțiunilor bazate pe AI.

    Pe măsură ce instrumentele AI (ca ChatGPT, Gemini, Copilot , Claude sau Perplexity) și căutarea vocală devin tot mai comune, AIO are ca scop transformarea conținutului website-urilor într-unul vizibil și ușor de înțeles pentru ele.

    AIO cuprinde o gamă mai largă de strategii pentru optimizarea conținutului și a experienței utilizatorilor, pentru diverse interacțiuni bazate pe AI: , inclusiv chatbots, asistenți vocali și alte instrumente bazate pe inteligență artificială. Implică transformarea conținutului într-unul ușor de înțeles, relevant și accesibil sistemelor de inteligență artificială.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Avatarul clientului (client/buyer persona)

    Este portretul-robot al clientului ideal al unei afaceri și poate include vârsta, ocupația, locația geografică, interesele și nu numai. Te ajută să-ți personalizezi mesajele din strategia de marketing și comunicare, să creezi produse/servicii noi și nu numai.

    Acest profil semi-fictiv al clienților unei afaceri are drept scop înțelegerea acestora, a provocărilor pe care le întâmpină și a problemelor pe care le vor rezolvate (la care brandul și produsele/serviciile tale pot oferi soluții).

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    5 principii de marketing, utile pentru antreprenori
    Ce este marketingul digital?
    Tipuri de marketing digital
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Marketingul digital Cum îl folosești pentru dezvoltarea afacerii
  • Branding

    Brandingul este procesul de construire a unui brand. Acesta implică dezvoltarea unui logo, a unui slogan, website, mesaje de marketing și alte elemente care definesc afacerea ta. Scopul brandingului este de a crea o imagine clară și coerentă a afacerii tale pentru public.

    Pentru că deseori se creează o confuzie între brand și branding, menționăm că acestea se referă la aspecte diferite.

    Brandul reprezintă identitatea, valorile și misiunea afacerii tale. Pe de altă parte, brandingul se referă la procesul de promovare și gestionare a brandului tău, acesta este procesul prin care compania își creează o imagine și și-o menține pe piață. Ambele aspecte sunt extrem de importante pentru a construi o afacere de succes.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Employer branding pentru antreprenori
    Totul despre branding: ce este și cum îți poate ajuta afacerea
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Product - market fit Cum îți construiești și validezi soluția
    Mediul de lucru digital Cum îl configurezi
  • CAC (Customer Acquisition Cost)

    În formula sa cea mai simplă, se calculează împărțind costurile directe de achiziție la numărul de clienți noi. În varianta sa complexă, la costurile directe se adună toate cheltuielile conexe - design, salarii, vânzări, unelte, servicii etc.

    Utilitatea sa e direct legată de CLV ( Customer Lifetime Value ), care îți arată cât profit net îți aduce un client. Bineînțeles, sănătos este ca CLV să fie mai mare decât CAC.

    Importantă este și legătura cu eforturile de loializare a clienților; achiziția unui client nou poate costa mai mult decât reactivarea un client vechi - ambele, însă, sunt importante și în funcție de strategie și moment, vei decide cum îți împarți resursele între ele.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este marketingul digital?
    Tipuri de marketing digital
    Totul despre performance marketing: ce este și cum îți poate asigura succesul în online
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere
  • Călătoria consumatorului

    Constă în toate interacțiunile pe care clientul le are cu un brand/produs/serviciu (de-a lungul pâlniei de conversie) și experiența de cumpărare trăită.

    Călătoria consumatorului este diferită de pâlnia de conversie/vânzări. Cea din urmă este liniară, ciclică și se referă la procesul general prin care clientul ajunge la achiziție, după ce i-ai câștigat încrederea, în timp ce prima este individualizată și mai întortocheată (fiecare consumator poate avea o călătorie clientelară diferită, prin aceeași pâlnie de conversie).

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum conduci o afacere de comerț electronic | Tips & tricks
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Click Through Rate/CTR (rată de click)

    Un indicator care măsoară (în social media) cât de des utilizatorii care văd o reclamă sau un link dau click pe ea/el.

    Se calculează astfel: număr de clickuri dintr-o campanie / număr de afișări din campanie (Impressions) x 100. De exemplu, dacă 5 persoane au apăsat pe un ad afișat de 100 de ori, CTR -ul este 5%. Este un indicator-cheie pentru specialiștii în marketing digital, pentru a evalua eficacitatea campaniilor lor de advertising. O rată de click ridicată indică faptul că reclama sau conținutul tău este relevant și captivant pentru publicul-țintă.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce trebuie să conțină un calendar social media
    15 idei de postări pe social media care îți vor crește notorietatea brandului
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Marketingul digital Cum îl folosești pentru dezvoltarea afacerii
  • CMS (Content Management System)

    CMS înseamnă Content Management System.

    Un software care îți permite să-ți creezi, gestionezi și să modifici conținutul unui site - WordPress și Joomla, de exemplu.  

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Tipuri de marketing digital
    De unde începi în marketingul digital
    Use cases și bune practici pentru marketingul digital
    Strategia de marketing: ce este, cum o implementezi și cum atragi audiența relevantă
    Totul despre performance marketing: ce este și cum îți poate asigura succesul în online
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere
  • Content marketing

    Content marketing se referă la producția și comercializarea de conținut pentru a crește expunerea mărcii, traficul, generarea de lead-uri și achiziția de clienți.

    Iată câteva dintre canalele care pot fi utilizate în strategia de marketing de conținut: Articole pe blogul unei companii, Ebooks și whitepapers, Infografice. 
     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    5 principii de marketing, utile pentru antreprenori
    Ce este marketingul digital?
    Strategia de marketing: ce este, cum o implementezi și cum atragi audiența relevantă
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere
  • Conversion Funnel (pâlnie de conversie)

    Este distilarea călătoriei consumatorului, de la stadiul în care nu a auzit niciodată de brandul/produsul/serviciul tău, până la stadiul în care ți-a devenit client sau a abandonat procesul. Fie că i se spune pâlnie de vânzări sau de conversie, funcția ei este de a ghida consumatorii spre o acțiune dorită de tine (vânzarea unui produs, achiziționarea unui serviciu).

    Pe măsură ce oamenii descoperă tot mai multe informații despre afacerea ta digitală, coboară prin această pâlnie și se împuținează ca număr, pentru că nu toți îți vor deveni clienți. Include partea de sus (top of the funnel/TOFU), partea de mijloc (middle of the funnel/MOFU) și partea de jos (bottom of the funnel/BOFU). Concret, aceste trei acronime includ descoperirea unui brand/produs/serviciu, evaluarea utilității/calității acestuia și achiziția.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail