Totul despre performance marketing: ce este și cum îți poate asigura succesul în online

În prezent, mai mult decât oricând, succesul unei afaceri este influențat într-o mare măsură de mediul online, deoarece acolo se află publicul-țintă. Pentru că, indiferent de domeniu, competiția este una acerbă, tu, ca antreprenor, trebuie să te asiguri că ești cu un pas în fața competitorilor tăi pentru a dezvolta o afacere de succes. Descoperă ce este performance marketing și cum te poate ajuta.

Pe scurt

  • Performance marketing: definiție
  • Tipuri de performance marketing
  • Avantajele conceptului de performance marketing
  • Cum poate performance marketing să susțină dezvoltarea unei mici afaceri

Performance marketing: definiție

Performance marketing sau marketingul de performanță reprezintă o serie de activități de promovare pentru care tu, ca beneficiar, plătești în funcție de performanța obținută. 

Aceste activități alcătuiesc o strategie care se stabilește în funcție de bugetul disponibil pentru investiție și de obiectivele dorite. Pentru a obține rezultate optime cu ajutorul performance marketingului, echipa responsabilă trebuie să identifice și să stabilească obiectivele de performanță digitală la costuri cât mai mici.

Tipuri de performance marketing

Performance marketing este o ramură a marketingului digital, care se împarte în mai multe tipuri. Iată care sunt acestea.

Marketing afiliat

Această metodă de promovare reprezintă procesul prin care un comerciant, denumit și advertiser, plătește unul sau mai mulți afiliați pentru fiecare acțiune efectuată de utilizatori prin intermediul reclamei realizate de afiliați. 

Acești afiliați pot să fie persoane de influență din social media sau deținători ai unor bloguri ori site-uri sau alte canale care funcționează ca o pâlnie ce transportă utilizatorii către site-ul comerciantului.

Indicatorii de performanță pentru această formă de marketing online sunt:

  • CPA (Cost per acțiune) – costul pe care îl plătești pentru fiecare acțiune realizată de către utilizatorii care au dat click pe anunțul tău;
  • CPM (Cost per mia de afișări) – costul pe care îl plătești pentru o mie de acțiuni efectuate.

Indiferent de indicatorii de performanță aleși pentru a monitoriza strategia de performance marketing, acțiunea realizată poate fi reprezentată de vânzarea unui produs, de înregistrarea unui nou client pe site, de numărul de vizite pe site etc.

Native Advertising

Native Advertising este o formă a marketingului digital prin care reclama este camuflată în forma vizuală a canalului unde este publicată și devine parte din conținutul integrat. Concret, prin intermediul Native Advertisingului, există posibilitatea de a integra publicitatea plătită în texte sau materiale video/audio, astfel încât să nu pară o reclamă convențională, fiind ușor de asimilat de publicul vizat. 

Există mai multe tipuri de Native Advertising. Iată care sunt cele mai populare:

  • Recommendation Widgets – recomandările incluse în conținutul articolelor informative prezente pe diferite site-uri;
  • Search Ads – reclamele afișate în motoarele de căutare, deasupra căutărilor organice;
  • Promoted Listings – prezente preponderent pe site-urile de e-commerce, cu scopul de a compara două sau mai multe produse între ele și de a-l scoate în evidență pe cel care se dorește a fi promovat.

Cel mai popular indicator de performanță pentru această formă de marketing este CPC (Cost per click) – costul pe care îl plătești pentru fiecare click primit pe anunțul tău.

Social media marketing

Această formă de performance marketing utilizează rețelele sociale pentru a menține un brand în contact cu publicul-țintă, formând astfel o comunitate interesată de produsele/ serviciile oferite și care, la un moment dat, va iniția o achiziție. 

În general, strategia de social media marketing include:

  • un plan strategic de postări atractive pentru publicul-țintă;
  • alegerea cu atenție a descrierii postărilor și includerea frazelor de tip CTA (Call To Action) pentru a-i îndemna pe utilizatori să efectueze o acțiune;
  • campanii de promovare plătite;
  • interacțiune constantă cu publicul-țintă pentru conectarea brandului cu publicul.

Cei mai populari indicatori de performanță pentru strategiile de social media marketing sunt:

  • rata de engagement – numărul de like-uri, distribuiri și comentarii ale postărilor;
  • menționările – de câte ori a fost etichetat brandul în postările utilizatorilor;
  • reach organic – media utilizatorilor care văd postările de pe rețelele de socializare;
  • lead-uri către site – câte clickuri a înregistrat linkul către site inserat pe paginile de social media.

SEO

SEO (Search Engine Optimization) se referă la toate acțiunile implementate pentru optimizarea motoarelor de căutare, astfel încât să favorizeze vizibilitatea unui anumit site web. Spre deosebire de promovarea online amintită mai sus, optimizarea SEO se concentrează asupra creșterii în căutările organice. 

Iată câteva tehnici care sunt folosite în strategiile SEO:

  • optimizarea codării unui site pentru a obține o ierarhizare eficientă a structurii acestuia;
  • folosirea cuvintelor-cheie de produs și loc;
  • optimizarea imaginilor și a videoclipurilor cu ajutorul cuvintelor-cheie specifice și a tagurilor care reprezintă o modalitate de a spune motoarelor de căutare ce reprezintă o imagine.

Printre cei mai importanți indicatori de performanță ai strategiilor SEO se numără:

  • trafic țintit de căutarea organică;
  • rata de conversie;
  • numărul de oportunități;
  • numărul de tranzacții;
  • durata medie a sesiunii.

Avantajele conceptului de performance marketing

Există numeroase avantaje ale implementării strategiilor de performance marketing pentru dezvoltarea unui business. Iată care sunt cele mai importante:

  • contribuie la creșterea indicatorului ROI (Return on Investment) – rata de recuperare a investiției efectuate pentru obținerea rezultatelor dorite;
  • poate oferi rezultate excelente în ceea ce privește rata de conversie – procentajul de utilizatori care reacționează ca răspuns la CTA;
  • funcționează atât pentru afacerile mici, cât și pentru afacerile mari, întrucât poate furniza rezultate indiferent de bugetul alocat. Cu toate acestea, de cele mai multe ori, rezultatele obținute sunt direct proporționale cu bugetul investit;
  • poate oferi rezultate într-un interval scurt de timp. Performance marketingul permite implementarea rapidă a măsurilor și instrumentelor de promovare folosite, astfel că specialiștii pot să urmărească și să modifice strategia pentru a obține rezultatele dorite.

Cum poate performance marketing să susțină dezvoltarea unei mici afaceri

Acum că știm care sunt tipurile de performance marketing și ce avantaje au, a sosit momentul să vedem, concret, modul în care această formă de marketing poate să contribuie la dezvoltarea unei mici afaceri. 

1. Te ajută să generezi conținut calitativ pentru audiența ta

Fie că vorbim despre Native Advertising sau social media marketing, aceste două forme ale performance marketingului te pot ajuta să generezi conținut potrivit pentru audiența ta, astfel încât să creezi o comunitate în jurul brandului tău.

În ceea ce privește Native Advertisingul, nu uita să ai în vedere următorul lucru: în momentul în care scrii, conținutul mesajului tău trebuie să fie redactat într-un fel subtil care să atragă atenția publicului-țintă într-o manieră ușoară. Analizează cu atenție site-urile pe care urmează să publici articolele care urmează să includă promovări către site-ul tău. Acestea trebuie să aibă același public-țintă ca tine și un ton potrivit imaginii brandului tău.

Atunci când vorbim despre social media marketing, este important să ai o strategie în spate, bazată pe obiective măsurabile. Postează conținut relevant pentru publicul tău și încearcă să nu faci din vânzări un scop principal. Prea multe reclame convenționale nu vor face altceva decât să îndepărteze utilizatorii.

Dacă obiectivul tău este să atragi cât mai mulți clienți și să maximizezi numărul de vânzări, atunci CPA este mai important deoarece se concentrează pe rezultatele finale ale campaniei tale. Pe de altă parte, dacă obiectivul tău este să atragi cât mai mulți vizitatori pe site-ul tău și să construiești o bază de date cu potențiali clienți, atunci CPC poate fi mai important, deoarece se concentrează pe numărul de clickuri primite pe anunțul tău. 

2. Contribuie la creșterea vizibilității brandului tău

Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, cel mai mare impact în performance marketing îl au marketingul afiliat și strategiile de SEO. De exemplu, dacă ai un mic business local și îți dorești în primă etapă să te dezvolți la nivelul comunității, o idee potrivită de a-ți crește vizibilitatea este de a colabora cu persoane influente, locale, din mediul online. În acest mod, vei obține rezultatele dorite fără să trebuiască să investești foarte mult buget în promovare.

În ceea ce privește strategiile de SEO, lucrurile sunt clare: acestea te ajută să îți poziționezi site-ul pe primele poziții ale motoarelor de căutare. Conform unui studiu realizat în 2022, mai mult de 90% dintre utilizatori se rezumă doar la rezultatele obținute în prima pagină a motoarelor de căutare. Folosindu-te de SEO, când un potențial client caută cuvinte-cheie care se potrivesc cu produsele sau serviciile pe care le oferi, site-ul tău va apărea printre primele rezultate oferite de motoarele de căutare, crescându-ți astfel șansele de a obține o vânzare. 

3. Creșterea traficului pe site și, implicit, a vânzărilor

Nu numai strategiile de SEO îți pot crește traficul pe site, ci și celelalte forme de performance marketing. Iată cum:

  • Marketingul afiliat – atunci când colaborezi cu persoane influente sau cu administratori ale site-urilor populare, crește vizibilitatea brandului tău. Dacă linkul către site este cel pe care îți dorești să îl promovezi cu ajutorul marketingului afiliat, atunci potențialii clienți care ajung pe canalele afiliaților, vor fi redirecționați către site-ul tău. Automat, traficul site-ului va crește, iar dacă utilizatorii redirecționați fac parte din publicul tău țintă, există mari șanse de a face o achiziție.
  • Native Advertising – atunci când publici un articol pe un site de specialitate din domeniul în care activează afacerea ta, te asiguri că informațiile ajung la publicul care trebuie. Fiind vorba despre un articol de interes pentru utilizatori, aceștia vor accesa articolul și vor regăsi trimiteri către site-ul tău.
  • Social Media Marketing – rețelele de socializare au puterea de a transmite un mesaj către un număr foarte mare de oameni, în special atunci când există activitate constantă în online din partea brandului tău. Nu numai că îți oferă posibilitatea de a crea o comunitate, dar te ajută să vii în întâmpinarea publicului tău cu soluții pentru nevoile sale. Postările din feed sau story-urile sunt modalități potrivite de a-ți direcționa publicul-țintă către site.

Performance marketingul poate fi aliatul de nădejde al oricărui antreprenor, deoarece îi pune la dispoziție toate instrumentele digitale necesare pentru dezvoltarea unei afaceri. Profită de informațiile din acest articol și implementează și tu strategii de performance marketing pentru afacerea ta!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail