Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025

AI Overviews sunt rezumatele generate de Google folosind inteligența artificială, afișate automat pe poziția 0 în rezultatele căutării. Lansate la final de mai și în România, acestea schimbă strategia SEO a magazinelor e-commerce și a altor website-uri. Află din articolul de față ce trebuie să faci, din sfaturile experților prezenți la ediția de primăvară a GPeC Summit (27 aprilie, Teatrul Național București).

Opțiunea AI Overviews (AIO) a apărut în SUA pe 14 mai 2024 și a fost cea mai mare transformare în Google Search de la apariția featured snippets (poziția 1 în rezultate), acum 10 ani. AIO face parte din noua paradigmă Search Generative Experience (SGE), care redefinește strategiile pentru poziția 0: cel mai utilizat motor de căutare din lume face căutarea în locul utilizatorului și încearcă să ofere un răspuns personalizat sau comparații nuanțate, în cazul căutărilor complexe. Deci bătălia SEO pentru „poziția 1”, „cele 10 linkuri albastre” afișate organic sau anumite cuvinte-cheie se transformă în cea pentru acest loc VIP în pagina de rezultate.

Acest articol îți arată pas cu pas cum să îți optimizezi site-ul pentru AI Overviews, cu sfaturi aplicabile imediat, studii de caz și instrumente gratuite. Citește în continuare, pentru o listă completă de tactici care funcționează în 2025.

Pe scurt
Cum funcționează AI Overviews
Avantajele AI Overviews
Dezavantajele AI Overviews
Evoluția de la SEO la AEO
Cum verifici dacă apari în AIO
Cum te asiguri că apari în AIO
Concluzie 

Cum funcționează AI Overviews


Mai mult de jumătate dintre căutările făcute de europeni sunt zero-click. Așa că Google ajută utilizatorul prin generarea de răspunsuri rapide la întrebări de tot felul, prin intermediul modelului de inteligență artificială Gemini – cu linkuri către sursele aferente și explicații. AIO s-a lansat și în țara noastră pe 20 mai 2025, deci orice comerciant care vinde (și) pe internet trebuie să se pregătească să facă SEO pentru poziția 0. Mai ales că românii fac căutari online din ce în ce mai lungi, de peste 7 cuvinte (de exemplu „cea mai bună vopsea de păr fără amoniac”), a explicat Irina Pencea (General Manager eMAG Romania, Bulgaria & Ungaria), într-unul dintre panelurile de la GPeC Summit. 

Online, oamenii fac streaming, searching, scrolling sau shopping, iar clipurile video scurte ne-au acaparat pe toți – deci următoarea lansare pregătită de Google (motorul de căutare nr. 1 din lume, care adună peste 5.000 de miliarde de căutări anual) este video search, a explicat aceasta.

👉 Descoperă 12 lecții despre e-commerce și marketing digital, învățate la ediția din toamna lui 2024 a GPeC Summit!

Avantajele AI Overviews

Astfel, Google devine dintr-un motor de căutare un motor de răspunsuri. Momentan, răspunsurile oferite sunt preponderent la căutări informaționale (de exemplu, „cine este cel mai bun influencer român”). Dar vor apărea din ce în ce mai des în căutările comerciale – ceea ce înseamnă că traficul și rata de click (CTR) vor scădea pe multe tipuri de website-uri. Pentru că AIO apare pe poziția zero în SERPs, când va include din ce în ce mai multe informații din magazinele online, bătălia SEO se va da pe cum poți să apari cu brandul și produsele tale în acest overviewAIO schimbă strategia SEO a magazinelor e-commerce, dar nu o anulează: până la urmă, asta a însemnat mereu SEO: actualizări constante, ca să te poziționezi cât mai bine în rezultatele oferite de Google Search.

Prezent la GPeC Summit a fost și unul dintre cei mai apreciați speakeri internaționali pe zona de SEO, strategie de conținut și AI generativ: Michael King (Fondator și CEO al agenției de Performance Marketing iPullRank). Acesta a explicat că primul studiu despre usability apropo de AI Overviews arată că 70% dintre utilizatori nu citesc decât o treime din acest rezumat Google, iar tinerii de 25-34 ani sunt cei mai încrezători în răspunsurile primite. Când utilizatorii „sapă” în continuare prin răspunsul generat de AI, clickurile externe merg spre zona de dovezi comunitare și video.

Pozitiv este faptul că un conținut de calitate și bine structurat (recenzii, ghiduri de cumpărare, stoc actualizat, răspunsuri la întrebările frecvente) dintr-un magazin digital îl poate plasa în AIO, aducându-i vizibilitate, notorietate (brand awareness) și trafic de calitate. Conform aceluiași studiu, CTR-ul organic scade cu 70% când SERPs includ și AIO, iar cel plătit e mai mic cu aproape 12%. Asta înseamnă că utilizatorii află mai multe din rezultatele unei căutări și dau click doar când sunt gata să cumpere, deci AIO eficientizează traficul, a subliniat King.

Dezavantajele AI Overviews

Reversul medaliei este că AIO oferă răspunsuri directe și determină utilizatorii să nu mai dea click pe linkuri, deci traficul organic va scădea – inclusiv în magazinele e-commerce. Algoritmul tinde să-și extragă informațiile din surse puternice, ceea ce poate marginaliza magazinele mici sau de nișă. În plus, poate rezuma informații scoase din context despre anumite produse și astfel afecta percepția consumatorilor despre un brand sau o ofertă.

Evoluția de la SEO la AEO

SEO rămâne fundația, a subliniat Michael King, dar evoluează în raport cu tehnologia. Ca să apari în aceste rezumate Google, pe lângă partea tehnică a SEO (viteză de încărcare, optimizare pentru mobil, structură, optimizarea conținutului vizual etc.), trebuie să te axezi și pe Answer Engine Optimization (AEO) – procesul prin care un brand, produs sau serviciu este reprezentat corespunzător în AIO. AEO este noul standard SEO care te ajută să intri în zona vizibilă din AI Overviews.

Relația dintre comunitatea SEO și Google este clar una simbiotică, dar, în același timp, este și foarte unilaterală, pentru că acesta din urmă ne dictează ce trebuie să facem.

William Scott (alt expert american în SEO) a scris un articol recent, pe aceeași temă. Motoarele de căutare AI (ca AI Overviews, ChatGPT search și Perplexity) funcționează ca niște cititoare rapide: scanează anumite elemente din pagină, ca să îi înțeleagă rapid conținutul. Aceste sisteme AI caută intertitluri clare (H1-H3) pe temele principale, liste simple care impart ideile în bucăți mai mici, un cod care etichetează sensul conținutului și texte HTML care se încarcă imediat, explică Scott.

Motoarele AI nu văd conținutul ascuns din widgeturi interactive JavaScript, secțiuni și meniuri dropdown de tip click-to-reveal, conținut care se încarcă doar după ce vizitatorul dă click pe ceva. Widgeturile interactive creează un UX de nota 10, dar fac conținutul magazinului tău online complet invizibil pentru sistemele AI. Acestea vor să vadă toată informația odată, la încărcarea unei pagini.

SEO     AEO
Cuvinte-cheie introduse cât mai des Limbaj clar și simplu
Exces de linkuri lipsite de relevanță Conținut ușor de citit
Meta tags Schema markup care ajută AI
Pagini rapide pentru oameni  Pagini rapide pentru AI
Design mobile-first Design AI-first

Apropo de AEO, Michael King și William Scott subliniază că trebuie să faci două lucruri, ca magazin online: să verifici dacă apari în AIO și apoi să te asiguri că apari.

Cum verifici dacă apari în AI Overviews

Dacă vrei ca produsul tău să fie menționat în AIO trebuie să înțelegi că Searchul este un canal de brand marketing (axat pe awareness și impact pe termen lung, dar greu măsurabil), nu de performance marketing (axat pe măsurarea ROI-ului pe termen scurt și acțiuni imediate din partea consumatorului). De aceea, pe viitor trebuie să monitorizezi vizibilitatea brandului tău, prin ranking în SERPs, Impressions, prezența în AIO și People Also Ask – poți folosi acest instrument oferit de Matthew. 

Vezi dacă pentru cuvintele-cheie pe care te axezi ca afacere există un AIO; dacă da, apare în răspunsul Google și site-ul/produsul tău? Dacă vrei ca asta să nu se schimbe, asigură-te că toate paginile importante din magazinul tău digital trec printr-un proces de AEO. Vezi și pe ce poziție apari în SERPs, ce CTR și câte clickuri aveai înainte și după data de 20 mai 2025. 

Cum testezi dacă AI-ul îți vede conținutul William Scott spune că îți ia doar 30 de minute să faci cei 4 pași care îți fac conținutul vizibil pentru AIO și alte motoare de căutare AI:

1. Verifică-ți vizibilitatea actuală: 

  • intră pe toate landing page-urile pe care vrei să le testezi;
  • click dreapta și apasă pe View Page Source (sau apasă Ctrl+U);
  • caută expresiile care transmit beneficiile produsului tău (key selling points);
  • dacă nu le găsești în codul HTML, AI-ul nu le vede;
  • testează-le gratuit cu ajutorul Screaming Frog, ca să descoperi conținutul care e afișat doar cu JavaScript.

2. Optimizează-ți structura de conținut:

  • folosește un titlu (H1) clar, legat de principalul subiect din pagină;
  • adaugă subtitluri H2 pentru secțiunile mari (Beneficii, Caracteristici, Preț, Retur etc.);
  • folosește subtitluri H3 pentru paragrafele individuale din fiecare H2;
  • transformă ideile principale în bullet lists (cum e și asta), pentru a fi mai ușor de citit.

3. Adaugă un cod special (FAQ markup) în pagina cu cele mai dese întrebări ale clienților:

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "FAQPage",
  "mainEntity": [{
    "@type": "Question",
    "name": "What is [Your Main Topic]?",
    "acceptedAnswer": {
      "@type": "Answer",
      "text": "Your clear, simple answer here."
    }
  }]
}
</script>

 

Așa oferi informații structurate motoarelor de căutare și le ajuți să înțeleagă că pagina include FAQ și răspunsurile lor, iar AIO le-ar putea include ca atare în SERPs.

4. Mută conținutul important în HTML:

  • găsește atuurile produselor tale, în text;
  • asigură-te că apar și în HTML, nu doar via widget-uri JavaScript;
  • dacă vrei neapărat să folosești un conținut dinamic, folosește server-side rendering.

Cum te asiguri că apari în AI Overviews? Content is (still) king

Creează conținut mai bun, ca să rankezi mai bine, spune Michael King (foto). Oferă experiență, expertiză, autoritate și încredere, prin recenzii, exemple, ghiduri, informații corecte și la zi (despre afacere, prețuri, stoc, livrare, retur), poze și clipuri video de calitate, conținut de tip how to care răspunde direct la întrebări. 

Google se orientează după semnalele oferite de interacțiunea utilizatorilor cu un răspuns: nu poate detecta dacă un text este generat de AI sau nu (și nu te poate penaliza pentru asta). Motorul se uită la clickuri și timpul petrecut pe o pagină (deci atenția generată) și în funcție de asta determină poziția acelei pagini în SERPs. Deci poți folosi AI-ul generativ, dar nu lua răspunsurile primite ca atare, îmbunătățește-le înainte.

Michael King și William Scott au enumerat o serie de lucruri concrete pe care poți să le faci în paginile magazinului tău online:

  • creează conținut relevant din punct de vedere semantic (folosește cuvintele-cheie sau formulările pe care le caută clienții tăi, inclusiv variante contextuale, mai lungi sau sinonime care cresc gradul de înțelegere);
  • titlurile trebuie să fie scurte și cuprinzătoare;
  • adaugă-le textelor lungi un cuprins (key takeaways) și linkuri către diversele secțiuni ale aceleiași pagini (in-page links);
  • scrie propoziții de tip subiect – predicat – complement;
  • nu fi ambiguu, explică exact ce vrei să spui;
  • folosește H1-H3 și structurează textele logic, în paragrafe scurte (50-150 de cuvinte), axate pe un singur subiect;
  • creează pagini complete de resurse, care includ statistici și informații reale, dovedite, insighturi din rapoarte/studii proprii, dar și din alte surse, definiții, exemple, studii de caz, sfaturi practice testate de echipa ta; ghiduri de tip „Cum alegi...”, recenzii autentice de produse, răspunsuri la întrebări frecvente, comparatoare de produse, liste de tip „Top 10...”;
  • axează-te pe topical clustering (organizează conținutul în jurul unei teme centrale, cu pagini care dezvoltă pe larg acea temă și care transmit faptul că ești o autoritate în domeniu; include linkuri între pagini cu un anchor text descriptiv);
  • monitorizează-ți autoritatea în domeniu (descoperă răspunsurile la ce căutări trimit utilizatorii în magazinele online ale concurenților tăi și creează conținut care să-i atragă pe site-ul tău, conform regulilor de mai sus).

Concluzie

AI Overviews sintetizează informația adunată din mai multe surse online, pentru a crea un sumar ușor de citit. AIO ajută consumatorii care caută prin Google Search să găsească rapid un răspuns și pot constitui punctul de plecare pentru descoperirea unui produs sau magazin online de unde să facă achiziția. Pentru retailerii e-commerce, AIO generează avantaje și dezavantaje, dar clar rafinează optimizarea propriului website. Și, pentru că acest overview AI este de ajutor (dar nu este perfect), procesul de SEO tehnic trebuie dublat de unul de AEO.


Surse foto: GPeC, sparktoro.com, dreamstime.com

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail