Cum îți găsești ideea de afacere. De la ideație, la inovație

Te-ai decis că vrei propria afacere, dar nu ai încă o idee care ți se pare potrivită? Ca să o identifici, trebuie să treci printr-un proces de documentare și învățare. Important este să îți creezi un obicei din a explora tendințe sau modificări în comportamentul consumatorilor și produsele sau serviciile pe care le folosesc.

Cum găsești o idee de afacere? Vei avea succes doar dacă ea ține de o pasiune proprie sau de experiența ta profesională? Există nișe mai potrivite pentru înființarea unei afaceri, în România? Există o „înclinație nativă” pentru antreprenoriat? Da, sunt multe întrebări care apar când vine vorba de ideile de afaceri, iar cele mai multe mituri despre antreprenoriat sunt legate de stadiul numit idea formation.

De unde începi 

Nu toate businessurile de succes au un produs sau serviciu care a schimbat radical lumea. Unele dintre ele au venit cu un model nou de business, pentru ceva ce exista deja (celebrul exemplu Netflix vs. Blockbuster). Altele au avut succes pentru că au identificat o nevoie și au venit cu o soluție concretă pentru aceasta. Așadar, nu toate afacerile noi au această componentă de inovație în ceea ce privește produsul/serviciul vândut. 

În plus, inovația poate lua mai multe forme, una dintre ele fiind identificarea unei nevoi care poate fi îndeplinită mai bine decât prin soluțiile existente în prezent. Un exemplu pertinent este Uber, care s-a folosit de un serviciu deja existent pe piață (taximetria), pe care l-a reinventat. 

Mai mult, în cartea The Lean Startup, Eric Ries spune că antreprenoriatul este într-o foarte mare măsură „un exercițiu de dezvoltare instituțională”. Altfel spus, o afacere de succes are o structură solidă, sănătoasă și clară (iar acest lucru este vizibil inclusiv la nivel de echipe și felul în care ele se coordonează). Așadar, tot ceea ce ține de aceste aspecte influențează succesul afacerii, indiferent de cât de bună este ideea inițială.  

Dar, dacă rețeta perfectă pentru o idee de afacere nu există, ce au toate în comun este existența unei nevoi în piață (una deja sesizabilă sau un aspect care urmează să devină o nevoie a unui public-țintă). Iată care sunt câteva lucruri pe care să le urmăreștim dacă vrei să găsești ideea de business potrivită pentru tine:

1. Urmărește tendințele globale și locale 

Antreprenoriatul este și despre capacitatea de a anticipa anumite schimbări pe piață, care generează nevoi sau probleme noi. De aceea, ajută să rămâi la curent cu tendințele din industriile tale de interes și să înveți despre economie, în general. Există diverse rapoarte periodice, care vin cu insight-uri noi, din domenii nișate saucare te țin la curent cu tendințele generale ale pieței (despre care trebuie să știi și pentru care poți anticipa produse sau servicii conexe).

Două exemple de surse utile în acest sens sunt JWTIntelligence și Deloitte Business Trends.

2. Inspiră-te din poveștile altor antreprenori

Citind sau ascultând despre parcursul altora, vei putea să observi mindset-ul de care au avut nevoie pentru a reuși, cum au trecut peste eșecuri, lecțiile importante pentru ei sau felul în care au ajuns la propriile idei de afaceri. În plus, te poți folosi de experiența lor pentru a-ți contura propriul model de business, însă e important să acorzi atenție faptului că nu poți replica în întregime o afacere de succes, mai ales când o adaptezi pieței locale. Cum scriam mai sus, succesul depinde adesea de felul în care îți construiești și conduci afacerea, nu doar de ideea de business. 

Accesează secțiunea noastră de interviuri, pentru a vedea cum au reușit alți antreprenori români! 

3. Privește cu atenție produsele/serviciile pe care le folosești 

Gândește-te la serviciile și produsele pe care le folosești deja. Îți oferă tot ce ai nevoie? Crezi că le-ai putea îmbunătăți sau optimiza în vreun fel? Care au fost contextele în care te-ai gândit că ceva „ar putea fi făcut mai bine”? 

Există ceva ce le-ar putea face mai ușoară viața oamenilor din jurul tău sau care i-ar ajuta să economisească mult timp? Conturează o listă cu posibilele îmbunătățiri pe care le-ar aduce în viața acestora un anumit produs/serviciu și revino periodic la ea. 

4. Analizează ce îți place să faci 

Chiar dacă aceasta nu este o regulă generală, mulți antreprenori și-au transformat pasiunile în afaceri. Cum au reușit să facă asta? Pentru că e vorba de domenii pe care le cunosc în detaliu și sunt autentic interesați și curioși de tot ceea ce ține de ele. De la festivaluri de muzică, la cafea, există o mulțime de astfel de exemple și pe piața locală. 

În egală măsură, uită-te la lucrurile pe care îți place cel mai mult să le faci în munca de zi cu zi. În ce fel ți-ai mai putea folosi abilitățile sau experiența? Unde ar mai fi nevoie de ele? Următorul pas este să faci o listă și să începi să-ți imaginezi cum ar arăta un business care ar porni de la ce-ai notat. 

5. Detaliază (pe cât posibil) ideile pe care le ai

Notează periodic toate ideile de business pe care le ai, fără să le excluzi pe cele care par, la prima vedere, mai puțin viabile. Dacă revii din când în când la ele, poți să le îmbunătățești sau să observi o categorie mai vastă, în care e nevoie de produse/servicii noi. 

Nu uita nici să analizezi specificul culturii în care te afli: observi tipare de comportament sau percepții, în privința unor categorii de consum? Ce produse sau servicii au eșuat și care au avut succes? Ce puncte comune au afacerile din aceste două categorii? 

6. Învață practic 

Ca să înțelegi mai bine felul în care funcționează startupurile, ajută să intri cât mai mult în contact cu ecosistemul local. Poți să mergi la conferințe sau evenimente dedicate antreprenorilor, dar și să participi (chiar dacă doar ca spectator, în primă fază) la competiții de pitching. În plus, la aceste evenimente poți cunoaște oameni sau companii care îți pot deveni parteneri, la un moment dat, de-a lungul traseului tău antreprenorial.

7. Definește-ți modelul de business, cu instrumentele Startarium

Dacă ai găsit o idee de afacere în urma ideilor de mai sus, următorul pas este să-ți completezi propunerea de valoare, folosind un Value Proposition Canvas, pe care îl găsești aici. Această propunere este o frază concisă, ușor de înțeles, care oferă claritate asupra diferențiatorilor produsului/serviciului tău și benefiicilor aduse de acesta viitorilor clienți.

Ea te va ajuta să identifici corect care sunt segmentele de clienți cărora te adresezi și ce nevoi vei acoperi prin produsul/serviciul tău. În plus, este utilă în a-ți contura cele mai importante elemente ale soluției care rezolvă problemele clienților. În al treilea rând, te ajută să ajungi la product-market fit

BONUS: Pornește de la lucrurile care te fac să te simți împlinit 

Pentru mulți oameni e foarte important ca munca pe care o fac să aibă legătură cu ceea ce contează pentru ei – cel mai probabil, și tu simți la fel. În identificarea acelui lucru care este în acord cu valorile tale, te poate ajuta ikigai, un concept japonez care reprezintă intersecția dintre ceea ce îți place, ceea ce știi să faci, lucrurile pentru care poți fi plătit și lucrurile de care lumea are nevoie. E un exercițiu de mare ajutor nu doar în antreprenoriat, ci și pentru maparea felului în care viața ta profesională este în acord cu lucrurile importante pentru tine, la nivel personal.

Acest principiu asiatic este explicat în schema de mai jos. 

Sursă foto: miro.medium.com

Nu în ultimul rând, după ce ai reperat câteva idei, discută și cu alții despre ele. În special când ești în perioada de explorare, ajută foarte mult să iei în considerare cât mai multe perspective diferite. Poate vei descoperi că problema la care te-ai gândit este una cu care se confruntă și alții. Sau poate vei afla că soluțiile care sunt folosite până în prezent sunt incomplete și pot fi îmbunătățite. În orice caz, nu evita să vorbești despre ideea ta de business – în acest fel, vei obține insight-uri valoroase, care îți vor provoca presupunerile. Vei afla mai multe despre ele și modurile în care le poți testa în următoarele module ale acestui curs; acum este momentul să-ți pui ideile pe hârtie!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail