Zea et Sia: startupul care pariază pe bijuterii din aur cu un concept unic

Într-o bătălie contra gablonțurilor, Oana Bîrsescu, fondatoarea Zea et Sia, vrea să atragă clienți prin bijuterii din aur rare sau unice pe piața locală, precum brățările matchwear sau cerceii cu toartă. Am aflat de la Oana cum a înființat un business de bijuterii din aur fără să aibă cunoștințe în domeniu și cum reușește să tragă o linie între viața de antreprenoare și cea personală.

Pe scurt: 
O nevoie concretă, un dram de curaj și multă pasiune 
De la avocat, la mompreneur 
Pălăriile purtate de o fondatoare de startup 
De la 40.000 € la 14 colecții 
Concurența bijuteriilor din aur ieftine 
Despre provocări: magazin fizic, timp de producție, comunitate de sprijin 
Direcții de dezvoltare: ghiduri de cumpărare & fonduri nerambursabile 
Dacă Zea et Sia ar eșua.... 


O nevoie concretă, un dram de curaj și multă pasiune 

Ca mulți alți antreprenori, Oana Bârsescu și-a pornit startupul de la o nevoie concretă proprie: să cumpere cercei siguri pentru fetele ei. Cerceii cu închidere tip toartă, altădată foarte populari pentru copii, sunt tot mai greu de găsit și puțini producători de bijuterii din țară mai fac un astfel de model. Prin comparație, pe lângă faptul că cerceii cu prindere tip tijă sunt de multe ori deranjanți și provoacă răni, se desfac ușor, se pierd și uneori pot fi înghițiți. 
 
 Așa a apărut Zea et Sia, un business de bijuterii personalizate din aur, lucrate manual în România, și produsul lui statement, cerceii cu tortițe pentru copii.  
 
Businessul a fost lansat în 2020 și a crescut lent, organic, pentru că Oana îi alocă doar câteva pe ore pe zi în acel moment. Ar fi putut lansa businessul mai devreme însă a reținut-o sindromul impostorului, care-i șoptea că n-ar reuși pentru că n-are cunoștințe în domeniu și nimeni din familia ei nu avea legătură cu această nișă. 
 
„N-am știut în ce mă bag. Nu știam absolut nimic despre SEO, despre marketing, despre se cum se fabrică o bijuterie, despre cum se desenează și se vectorizează o bijuterie. Deci totul a fost nou pentru mine. Am luat-o de la zero. Am fost autodidact și sunt în continuare. Am făcut câteva cursuri, dar aceste lucruri le înveți făcând, nu din cărți. E un trial & error.” 

De la avocat, la mompreneur

Pe Oana ar caracteriza-o cel mai bine imaginea de mompreneur, adică o antreprenoare care încearcă să gestioneze un business, păstrând prioritar rolul de mamă. 
 
A lucrat 12 ani ca avocat  o carieră bănoasă, sigură și „cu ștaif”, după cum o spune chiar ea. Și totuși, meseria nu s-a mai potrivit cu valorile și nevoile ei în momentul în care au apărut cele două fete, Azeea și Alessia.  
 
„Avocatura a fost, cu siguranță, o alegere potrivită la acel moment. Fără ea, n-aș fi fost unde sunt acum. Însă mi-am dat seama că timpul petrecut cu familia mea și cu fetițele mele este mai important. Ca antreprenor am acest lux de a-mi face programul așa cum vreau eu. Poate că muncesc mai mult decât în avocatură, dar îmi aleg momentele. E uneori și mai greu, dar și mai flexibil.” 
 
Să reținem de aici ideea de flexibilitate. În condițiile în care majoritatea antreprenorilor afirmă că, odată ce intri pe drumul ăsta, timpul liber aproape devine un lux, Oana simte că posibilitatea de a alege cât timp să aloce pentru copiii ei (și când) e principalul atu al acestui nou rol. Chiar dacă asta înseamnă că echilibrul dintre viața de familie cea de antreprenoare e unul fragil acum la început: uneori mai lucrează din concedii, biroul principal al startupului este propria casă și încă nu reușește să separe bugetul familiei de cel al businessului. 
 
Pe de altă parte, experiența de avocat s-a dovedit extrem de folositoare, pentru a se asigura că are în ordine tot ce ține de documentația necesară deschiderii businessului, inclusiv politica de confidențialitate și conformitatea GDPR . 

„Mi-a fost ușor pentru că pot să citesc o lege, s-o interpretez, să știu ce se urmărește de la mine. Pe partea de metale prețioase este o întreagă legislație în spate, trebuie să te autorizezi la ANPC, bijuteriile trebuie să fie marcate într-un anume fel. Trebuie să respecți toate regulile din spatele acestei legislații”, menționează fondatoarea Zea et Sia. 

Pălăriile purtate de o fondatoare de startup 

Pe lângă pălăria de manager al propriului business, Oana a purtat-o și pe cea de consultant legal. Și încă o mai poartă când e nevoie de actualizarea documentației. Tot ea se ocupă de site-ul brandului, respectiv de textele care însoțesc colecțiile sau de sfaturi privind îngrijirea sau alegerea bijuteriilor. 
 
Chiar dacă are o echipă de marketing în spate care o ajută cu creșterea brand awarenessului și cu diverse campanii de promovare, pe social media tot Oana postează; deci o a patra pălărie e cea de social media manager. 
 
La acestea se mai adaugă alte pălării invizibile ce se conturează din povestea devenirii brandului Zea et Sia: cea de strateg, pentru a găsi direcția de business, cea de om de vânzări și de om de comunicare, gata oricând să vorbească despre colecțiile din portofoliu și de a te sfătui ce sau cum să alegi, sau cea de om de HR, atunci când are nevoie să găsească colaboratori. 
 
Deocamdată reușește să le gestioneze pe toate. Dar ia în considerare și varianta de a externaliza din sarcini, atunci când va simți că nu le mai poate duce. 
 
Dă Play acestui episod de Pastila de antreprenoriat și, puțin după minutul 8, psihologul Corina Chirileasa îți oferă 3 idei practice, ca să poți gestiona mai ușor toate pălăriile pe care le porți în businessul tău. 

De la 40.000 €, la 14 colecții 

Zea et Sia este o afacere pornită cu economiile familiei, adică aproximativ 40.000 de euro. Banii au fost investiți în stocuri (cam 1.000 de modele de bijuterii), în site, reclame și colaborări de început. 
 
Modul în care a început afacerea sau în care a apărut prima colecție au fost instinctive, după cum spune Oana. 

„Nu am făcut un research înainte pe piața din România să vedem dacă ar fi vandabil sau nu produsul. Am lansat businessul din pasiune și emoție, iar clientele ne-au confirmat că există cerere și se apreciază ideea de bijuterii asortate mamă-fiică sau mamă-fiu.” 
 
Prima colecție a fost Babylove, care include cerceii de aur cu toarte. Catalogul Zea et Sia a ajuns între timp la circa 14 colecții, inclusiv cea de bijuterii asortate, una de perle sau colecții pentru părinți, potrivite pentru evenimente în familie. Dincolo de acestea, startupul produce și verighete, inele cu diamant, brățări de picior sau brățări cu șnur. 

Bijuteriile din aur matchwear (mamă-fiică sau mamă-fiu) au un concept unic în România și se bucură, de asemenea de succes. 
 

În plus, site-ul Zea et Sia oferă îndrumare pentru alegerea unei bijuterii, în funcție de bugetul disponibil, de ocazia specială pentru care o cumperi sau de cine o va purta. 
 
O colecție care a impresionat-o pe Oana prin popularitate e Family, semn că „că oamenii sunt foarte atașați de familie și că totul se învârte în jurul poveștii lor de viață mai presus decât inimioare, steluțe sau trifoi”, observă fondatoarea. Iar ca produse individuale ar fi îngerii, ca simbol de protecție. 
 
Startupul prelucrează doar bijuterii din aur de 14K (alb, galben sau roz). Designul îl face Oana, având ca sursă principală de inspirație preferințele fetelor ei, dar și călătoriile, arhitectura și natura înconjurătoare. Bijuteriile sunt produse manual, într-o fabrică din apropierea Bucureștiului. 
 
Modelele de bijuterii au generat și profilul de client. Femeile sunt mai atrase de bijuterii, dar există și colecții dedicate bărbaților sau bijuterii care pot fi cumpărate de bărbați pentru ocazii speciale. 

„Majoritatea clienților sunt mame care cumpără bijuterii pentru copii, pentru prieteni sau pentru soți. Se pune accent pe o bijuterie cu poveste în spate, care nu ține cont de cât de mare este bijuteria sau ce valoare economică are, ci mai mult pe valoarea sentimentală din spatele ei. Mai sunt și oameni care pun accent pe bijuterii personalizate, care-și doresc să ofere cadouri foarte bine gândite”, explică Oana. 
 
În plus, bijuteriile Zea et Sia sunt căutate și tocmai pentru că spun o poveste. 

Aurul nu ți-l permiți în fiecare zi, dar are o valoare dincolo de valoarea economică. Româncele își cumpără acum aur mai ușor și caută bijuterii personalizate, care spun o poveste.
 

Concurența bijuteriilor din aur ieftine 

Aurul a fost și continuă să fie considerat o investiție pentru că-și păstrează sau chiar își sporește valoarea și poate fi cumpărat sub diverse forme, tocmai din acest motiv. Achiziția de bijuterii e probabil cea mai la îndemână. 

Însă mulți români nu știu să identifice autenticitatea metalului prețios sau a pietrelor și nici potențialii comercianți înșelători. În căutarea de chilipiruri sau promoții avantajoase pe internet, la colț de stradă sau prin târguri, ei alimentează piața de bijuterii contrafăcute. Nu există rapoarte cuprinzătoare privind valoarea acesteia, însă, în 2014, directorul ANPC declara că circa 30% din bijuteriile vândute în târguri sunt false

Oana recunoaște că piața bijuteriilor e foarte competitivă în România și că principala concurență sunt produsele făcute în China, Turcia sau India. 

„Prețul lor e mult mai mic decât costurile pe care le avem noi. Pentru că le producem în țară, aurul este reciclat, iar diamantele au sursa ușor de urmărit. Încercăm să explicăm clienților că bijuteria pe care ei o cumpără are un cost dat de prețul aurului pe care-l achiziționăm, respectiv de manoperă. Bijuteriile sunt finisate manual, sunt create și fabricate la noi, ambalajele sunt create tot în România, deci totul este sustenabil”, povestește Oana. 
 
Pe website, clienții găsesc, pe lângă detalii despre cum reușește brandul să se alinieze cu valorile ESG, detalii privind certificatul de autenticitate care însoțește fiecare bijuterie, cu informațiile de pe el și ce beneficii oferă acest certificat. 
 
Ca să știi la ce să te uiți când cumperi bunuri din metale prețioase, ANPC oferă un ghid ușor de urmărit și de înțeles. Asigură-te că bunul pe care-l cumperi vine cu propriul certificat. 

Despre provocări: magazin fizic, timp de producție, comunitate de sprijin 

Momentan Zea et Sia vinde doar online, prin site-ul propriu și prin intermediul eMAG Marketplace. Mulți clienți nu doar că întreabă câte karate are o bijuterie, dar vor să o și atingă sau să o probeze. Iar existența unui magazin  fizic poate cântări greu în decizia de achiziție. Și pe bună dreptate, spune Oana, pentru că de multe ori bijuteria arată mai frumos în realitate față de ce se vede pe site. Tocmai de aceea, deschiderea unui astfel de spațiu dedicat e necesară în viitorul apropiat pentru Zea et Sia, chiar dacă asta implică, pentru ea, timp în plus dedicat businessului în defavoarea familiei. 
 
O bijuterie personalizată din aur e produsă în circa 40-45 de zile. Or decizia de a cumpăra una apare, în general, după 2-3 interacțiuni cu clientul și mult mai aproape de momentul în care ea trebuie dăruită. Iar Oana spune că nimeni nu așteaptă atât de mult ca să primească bijuteria. Ceea ce presupune pregătirea constantă de stocuri și de noutăți. Adică bani mulți investiți în avans, ceea ce pentru un startup e o povară. 

Foarte mulți oameni cred că dacă n-ai mulți bani, nu poți începe un business. Și nu e așa. Dar ne trebuie povești care să ne inspire, să ne dea un ghiont. Avem resurse, dar și poveștile ne-ar inspira mult. Pentru că curajul ne lipsește, nu resursele. 

În acest context, Oana și-ar dori comunități de mame sau spații dedicate pentru antreprenoare, care să fie flexibile când vine vorba de profilul femeilor care ar dori să intre, scopul final fiind de a împărtăși povești și lecții de viață. Comunități unde o femeie să se simtă OK indiferent de alegerile pe care le-a făcut în viață, scopul fiind mai degrabă de suport și de a oferi o doză de curaj. 

„Știu că ne lipsește timpul și că fiecare abia reușește să aloce timp pentru sine, pentru business și pentru familie. Indiferent că lucrăm sau că creștem copii, că avem sau nu un business - e important să ne susținem, să ne validăm și să învățăm una de la alta. Trăim într-o societate destul de izolată și cred că o comunitate de supporting women ar prinde bine la noi să știm că nu suntem singure.” 

Următoarele direcții de dezvoltare: ghiduri de cumpărare & fonduri nerambursabile 

Din dorința de a educa potențialii clienți, dar și de a-și crea vizibilitate în piață, Zea et Sia pregătește un ghid online despre cum să-ți alegi bijuterii din aur care ți se potrivesc în funcție de diverși parametri (culoarea pielii, de exemplu). 
 
Tot în viitorul apropiat vor fi reorganizate colecțiile de pe site, pentru că până acum nu s-a retras nimic. Vor rămâne doar cele care s-au vândut mai bine, iar cele cu cerere mai mică vor fi scoase, pentru a face loc altora noi. 
 
Nu în ultimul rând, fondatoarea startupului analizează posibilitatea de a accesa fonduri nerambursabile. A aplicat la Start-Up Nation, a intrat în proiect, dar s-a retras din cauza condițiilor care, spune ea, nu avantajau startupul. 
 
Rămâne, totuși, pe ideea de accesare mai degrabă de fonduri europene decât un Business Angel sau un investitor român. Chiar dacă atât procesul de aplicare, cât și competiția pe proiecte sunt mai dure, Oana preferă o creștere lentă decât un tip de finanțare care să o oblige să schimbe cumva traiectoria și valorile Zea et Sia. 

„Mi-aș dori să accesez niște fonduri nerambursabile, poate pe partea de digitalizare, să cumpărăm un aparat de gravare”, spune Oana, ceea ce ar ajuta startupul să accelereze timpul necesar personalizării bijuteriilor. 

În plus, Oana e încrezătoare că o echipă aleasă cu grijă ar ajuta-o cu procesul de aplicare, iar o contribuție ar avea și soțul ei, care se pricepe la orice ține de finanțe. 
 
Totul despre pașii necesari, greșeli și la ce să fii atent când pregătești un proiect de accesare de fonduri europene.  

Dacă Zea et Sia ar eșua... 

Lecția cu care Oana ar rămâne din acest business ar fi că ar fi trebuit să pornească businessul mai devreme. 
 
„L-am pornit destul de târziu, când aveam o fetiță de un an și un pic și alta de 3 ani și un pic. Dacă aș fi pornit acest business de când am ieșit de pe băncile facultății și ar fi fost totul o joacă, probabil aș fi fost acum undeva departe.”  

Vreau să transmit celor care-și doresc să fac antreprenoriat să nu mai amâne. Să facă rai din ceea ce au. Adică văzând, învățând și făcând. Doar la stadiul de idee, poate la o bere cu prietenii sau doar schițe pe caiet, nu e de ajuns.  


Foto: arhiva Zea et Sia

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail