Investitorii și consultanții din mediul de business privesc cu optimism evoluția ecosistemului local de startupuri în 2025. Deși instabilitatea politică și economică globală creează un mediu incert, de aici pot rezulta oportunități pentru soluțiile disruptive, iar investițiile vor fi realizate cu mai mult discernământ. Asta în condițiile în care România nu are apetit pentru risc, iar investitorii locali sunt puțini și activează doar pe câteva verticale.
Prin programul „Start-Up Nation”, tinerii care vor să devină antreprenori pot beneficia de granturi pentru a-și înființa IMM-uri, cu un aport propriu de 10%. Într-un ecosistem local în care finanțarea nu este foarte ușor de obținut, lansarea oficială a apelului este așteptată de toți cei interesați.
PiciordePlay este un spațiu virtual născut în pandemie, din dorința de a elimina distanța dintre spectatori și scenele ce găzduiesc spectacole românești. După ce a adus teatrul în casele a mii de românii, echipa și-a extins focusul și și-a asumat misiunea de a oferi acces grupurilor vulnerabile la producțiile locale, dar și de a cultiva gustul cât mai multor categorii de oameni pentru teatru. Alexandru Aramă, fondatorul platformei, ne-a povestit despre puterea transformatoare a teatrului și despre ce înseamnă să treci granița de la organizație cu scop comercial la organizație de impact.
Cu o cifră de afaceri care se dublează de la an la an încă din momentul în care a fost lansat pe piață, în 2022, brandul de „bunătăți” plant-based, fabricate din ingrediente naturale Unison oferă ceva mai mult decât un portofoliu de produse – aduce în fața clienților o filosofie de viață sănătoasă, în jurul căreia s-a construit o comunitate solidă. Tudor Iacob, co-fondator Unison, ne-a povestit despre cum schimbările de perspectivă îți pot crește potențialul de scalabilitate și despre cum să transformi provocările în oportunități de business.
Brandul House of VLAdiLA (intrat pe piața de design în 2018) produce tapet, materiale textile și piese de mobilier. După o perioadă de creștere organică și marele premiu la competiția „Românii sunt antreprenori” 2023, compania vizează extinderea internațională, mizând pe calitate și crearea de experiențe personalizate pentru clienții lor. Cofondatorul Dragoș Vlădilă ne-a povestit planurile sale de viitor și cum privește antreprenoriatul după 13 ani pe baricade.
Un startup care dezgheață stocurile nevândute ale brandurilor și retailerilor de modă, funcționând ca un marketplace B2B la care apelează magazinele offline și online din România și alte 11 țări, Unfrosen a fost construit după ce fondatorii au fost nevoiți să închidă businessul The Outfit. Am stat de vorbă cu unul dintre ei, Horia Stupu, despre cât de greu a fost să pivoteze un business și cum și-au folosit experiența acumulată pentru a crea și dezvolta Unfrosen.com.