Taxe firme în 2025: ce trebuie să plătești

Pe parcursul anului 2025 au fost adoptate măsuri fiscale și modificări care vizează atât companiile, cât și angajații. De la 1 ianuarie 2026, sunt prevăzute alte schimbări cu efecte importante. Află care dintre ele ar putea avea impact asupra activității companiei tale și notează datele importante de care să ții cont în următoarele luni.

Articol actualizat în luna iulie 2025

Pe scurt

  • Noutăți privind TVA și diferite plafoane
  • Ce taxe pentru firme plătește un SRL
  • Termene pentru declarații și cereri
  • Alte schimbări în legislație

Noutăți privind TVA și diferite plafoane

În 2025, au apărut mai multe schimbări pentru firme (inclusiv pentru microîntreprinderi), precum și modificări privind taxele pentru PFA fără angajați și pentru PFA cu angajați. Iată câteva dintre noutățile importante referitoare la taxe, pentru firme și nu numai.

Plafon pentru perioada fiscală în scopuri de TVA

La fel ca în 2024, poți opta pentru plata trimestrială a TVA, în locul perioadei fiscale lunare, dacă ai o cifră de afaceri din operaţiuni taxabile, operațiuni scutite cu drept de deducere şi/sau neimpozabile în România, dar care dau drept de deducere sub 100.000 de euro (adică aproximativ 497.410 RON*).

Plafon venituri pentru încadrarea ca microîntreprindere

În 2025, o firmă se încadrează la impozit pe venit microîntreprinderi dacă respectă o serie cumulată de condiții, printre care și un plafon al veniturilor realizate în exercițiul financiar precedent. Acest plafon trebuie să fie echivalent cu 250.000 de euro (adică 1.243.521 RON*) în anul 2025, cu mențiunea că acest plafon nu se raportează doar la veniturile societății pentru care se dorește aplicarea regimului, ci și la veniturile întreprinderilor considerate legate cu aceasta.

Plafon pentru aplicarea regimului special de scutire TVA, pentru întreprinderile mici

De la 1 aprilie 2025, plafonul pentru a trece de la statutul de neplătitor de TVA, la cel de plătitor de TVA este de 395.000 RON.

Plafon pentru a trece de la firmă plătitoare de TVA la încasare, la plătitoare de TVA normal

Potrivit legii, în 2025 trecerea de la firmă plătitoare de TVA la încasare, la firmă plătitoare de TVA în regim normal este necesară dacă cifra de afaceri depășește 4.500.000 RON.

Plafon pentru achizițiile intracomunitare de bunuri

Potrivit legislației actuale, în 2025, nu sunt considerate operațiuni impozabile în România achizițiile intracomunitare de bunuri care nu depășesc pe parcursul anului calendaristic curent (sau nu au depășit pe parcursul anului calendaristic anterior) plafonul de 10.000 de euro. Echivalentul în lei este calculat pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării și rotunjit la cifra miilor, respectiv 34.000 RON. 

Praguri de valori intrastat

În anul 2025, pragurile de valori intrastat au rămas aceleași ca în anul anterior, astfel:

  • 1.000.000 RON pentru a expedia intracomunitar bunuri;
  • 1.000.000 RON pentru a introduce intracomunitar bunuri. 

Pragul pentru a aplica TVA cu cotă redusă pentru livrări de locuințe

Începând cu data de 1 ianuarie 2024, se aplică Legea 296/2023. Astfel, cota redusă crește de la 5% la 9% și se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea de locuințe care:

  • au o suprafață utilă de cel mult 120 mp, exclusiv anexele gospodărești;
  • au o valoare care nu depășește suma de 600.000 RON (incluzând valoarea terenului pe care sunt construite și excluzând TVA-ul).
Article Header Image
Citește și

Noutăți fiscale 2025 pentru antreprenori – un consultant explică (PODCAST)

Impozitul pe venitul microîntreprinderilor și părțile sociale sau acțiunile la mai multe microîntreprinderi

În 2023, legislația permitea deținerea a maximum trei microîntreprinderi, în acest context de taxe pentru firme. Începând cu anul 2024, o persoană poate deține o singură microîntreprindere căreia să i se aplice regimul de impozitare specific microîntreprinderilor, conform dispozițiilor OUG 115/2023. 

Totodată, începând cu 1 ianuarie 2024, s-a reintrodus cota de 3%, pe lângă cea de 1%, cu anumite condiții de aplicare astfel:
– 1 % dacă veniturile sunt mai mici sau egale cu 60.000 EUR;
– 3 % dacă veniturile sunt între 60.000 și 250.000 EUR
Dacă veniturile depășesc 250.000 EUR, firma trece automat la impozit pe profit din trimestrul următor. 

👉 Află informații legate de taxe pentru firmele din România, strategie resurse umane și multe altele în secțiunea Business Edu, din cadrul platformei Startarium. Astfel, vei afla noțiunile de care ai nevoie, indiferent dacă ești la început de drum în lumea antreprenoriatului sau angajat într-o companie concentrată pe creștere.

Ce taxe pentru firme plătește un SRL

O societate comercială plătește mai multe categorii de taxe pentru firme și impozite online. În cele ce urmează, afli ce taxe pentru firme plătește un SRL, în 2025.

Impozit pe profit, în 2025

Dacă nu îndeplinești condițiile pentru a fi microîntreprindere, atunci va trebui să plătești impozit pe profit, în 2025. În România, conform Legii 227/2015 (cu modificările și completările ulterioare), impozitul pe profit este în continuare de 16% din profitul impozabil. 

Cum se calculează impozitul pe profit în 2025? Conform capitolului 2 al aceleiași legi, impozitul pe profit se calculează ca diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile înregistrate (conform reglementărilor contabile aplicabile), la care se adaugă cheltuielile nedeductibile. Din valoarea obținută se scad veniturile neimpozabile şi deducerile fiscale. Dacă rezultatul este pozitiv, se aplică o cotă de impozit pe profit de 16%. Dacă rezultatul este negativ, apare pierderea fiscală. 

Impozit pe venit – microîntreprinderi

Pentru a-și păstra sau pentru a obține statutul de microîntreprindere, conform Legii 296/2023 (modificată prin „ordonanța trenuleț”, OUG 115/15.12.2023, cu modificările și completările ulterioare), o firmă trebuie să îndeplinească în același timp toate condițiile următoare:

  • nu prestează servicii de consultanță în proporție de mai mult de 20% din activitate;
  • are minim un angajat;
  • veniturile într-un an ca­len­da­ris­tic nu depășesc 250.000 de euro;
  • nu se află în dizolvare sau lichidare înregistrată la Registrul Comerțului sau la instanțele judecătorești;
  • capitalul social al firmei nu este deținut de către stat sau alte unități administrativ-teritoriale;
  • a depus la termen situațiile financiare anuale.

Bine de știut: Plafonul se calculează luând în considerare atât cifra de afaceri a firmei care este microîntreprindere, cât și cifra de afaceri a altor firme care sunt legate cu această firmă. Așadar, dacă ești acționar în mai multe firme, fii atent la acest aspect: acționarii unei companii care dețin (în mod direct sau indirect) peste 25% din valoarea titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, la mai multe companii, trebuie să stabilească o singură companie care aplică acest sistem de impunere. 

Din 2025, impozitul pe venit este de 1% pentru firmele cu venituri sub 60.000 euro și fără activități restrictive, respectiv 3% pentru restul. De asemenea, lista codurilor CAEN pentru care se aplică 3% a fost extinsă, incluzând acum și domenii precum IT sau HoReCa, care anterior beneficiau de regimuri avantajoase. 

Article Header Image
Citește și

Totul despre fondurile europene nerambursabile | Apelez sau nu la o firmă de consultanță?

Baza impozabilă pentru impozitul pe profit

Baza impozabilă pentru impozitul pe profit reprezintă totalul veniturilor trimestriale ale unei afaceri, mai puțin deducerile, respectiv:

  • veniturile din variațiile de stoc;
  • veniturile din producția de imobilizări corporale sau necorporale;
  • alte venituri din exploatare care reprezintă venituri din cotă-parte a subvențiilor guvernamentale;
  • venituri din provizioane privind activitatea de exploatare și venituri financiare din provizioane;
  • venituri din despăgubiri de la societăți de asigurare (dacă este cazul).

Impozit pe venit, în 2025

Impozitul pe venit, în anul 2025, este plătit de următoarele categorii de persoane:

  • persoane fizice rezidente în România;
  • persoane fizice nerezidente în România, care desfășoară activități independente la un sediu permanent în țară;
  • persoane fizice nerezidente, care desfășoară activități dependente în România;
  • persoane fizice nerezidente, care obțin venituri potrivit Codului Fiscal. 

Formula de calcul al impozitului pe venit pentru microîntreprinderi cuprinde procentul pe impozit pe venit de 10% din veniturile nete obținute sau estimate. Conform Legii 227/2015 (cu modificările și completările ulterioare), în categoria de venituri impozabile intră:

  • venituri din activități independente;
  • venituri din salarii și asimilate salariilor;
  • venituri din cedarea folosinței unor bunuri;
  • venituri din investiții;
  • venituri din pensii;
  • venituri din agricultură, silvicultură și piscicultură;
  • venituri din premii și jocuri de noroc;
  • venituri din transfer de proprietăți imobiliare;
  • venituri din alte surse. 

Reducere impozit 2025, pentru firmele care își cresc capitalul propriu

În 2025, reducerea de impozit se aplică la impozitul pe profit și ține cont de creșterea economică a companiei, așa cum arată prevederile Ordonanței de Guvern nr. 153/2020, aprobate prin Legea 46 din 13 martie 2024, valabilă în continuare și în 2025. 

Bonificație impozit 2025

Bonificația pe impozit în 2025 include capitaluri pozitive ale situațiilor financiare și presupune reduceri la plata impozitelor pe profit sau a impozitelor pe venit. De exemplu, o firmă care are creștere economică susținută de la un an la altul are șanse mai mari să beneficieze de o reducere de impozit. 

Iată, concret, pentru ce reduceri pot aplica firmele în 2025, apropo de impozitele plătite pentru anul 2024:

  • bonificația pe impozit micro de 2% pentru activ net pozitiv și egal cu cel puțin jumătate din valoarea capitalului social;
  • bonificația pentru creșterea capitalului propriu ajustat al anului 2024 față de anul 2023 (care poate ajunge până la 10%);
  • bonificația de 3% pentru creșterea capitalului propriu ajustat al anului 2024.

Calcul dividende 2025

În 2025, impozitul pe dividendele firmei se calculează prin aplicarea unei cote de 10% din valoarea brută a dividendelor SRL, conform OUG 156/2024.  Modul de calcul este unul simplu, deoarece trebuie doar să înmulțești acest procent cu valoarea brută a dividendelor, astfel că nu ai nevoie de un calculator de dividende sau un calculator de impozite. Este prognozată o creștere de 16% din 1 ianuarie 2026.

Când se plătește impozitul pe dividende? Plata impozitului pe dividende trebuie să se facă la bugetul de stat până la data de 25 (inclusiv) a lunii următoare celei în care se plătesc dividendele. 

Article Header Image
Citește și

Cum îți finanțezi startupul: Business Angel, Venture Capital, fonduri Private Equity sau de investiții?

Trecerea de la microîntreprindere la impozit pe profit, în 2025

Microîntreprinderile pot trece la impozitul pe profit fie obligatoriu (ca urmare a neîndeplinirii condițiilor), fie opțional, iar acest lucru trebuie comunicat organului fiscal până la data de 31 martie (inclusiv) din anul fiscal următor. Declarația care trebuie depusă în acest sens este D700.

Bine de știut: Odată ce un SRL care este microîntreprindere a făcut trecerea la impozit pe profit, nu mai este posibilă revenirea la statutul de microîntreprindere.

Poți trece de la impozitarea pe microîntreprindere, la impozitarea pe profit, dacă realizezi (într-un an financiar) venituri mai mari de 250.000 de euro sau peste 20% din veniturile firmei provin din servicii de consultanță și/sau management, cu excepția veniturilor pe care le obții din consultanță financiară. 

Conform regimului fiscal al impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, în cazul în care, în cursul unui an financiar, microîntreprinderea nu mai îndeplinește condiția referitoare la numărul de angajați, se va face trecerea la impozit pe profit din primul trimestru în care condiția nu mai este respectată. Pentru a estima cum te-ar afecta astfel de schimbări, poți să folosești un calculator de taxe SRL sau un calculator pentru impozit microîntreprindere.

Impozit SRL fără angajați

Dacă un SRL nu are angajați, înseamnă că nu îndeplinește criteriile necesare pentru a se încadra în categoria microîntreprinderilor. Astfel, impozitul care se aplică în cazul unui SRL fără angajați este cel pe profit, adică 16%.

Bine de știut: Dacă o firmă are un singur angajat cu normă întreagă, dar contractul este suspendat ca urmare a intrării în concediu de creștere copil, atunci firma rămâne încadrată ca microîntreprindere și va trebui să plătească impozitul aferent.

Impozit suplimentar 2025

Conform Proiectului OUG pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, în 2025, se introduce un impozit suplimentar pentru instituțiile de credit române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit străine, sub forma unui impozit pe cifra de afaceri (ICA), care se adaugă la impozitul pe profit existent. Acesta se calculează prin aplicarea unei cote de 2% asupra cifrei de afaceri, în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2025, respectiv a unei cote de 4% începând cu 1 iulie 2025, cotă care se va menține și în 2026.

De asemenea, se introduce un impozit suplimentar pentru contribuabilii care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze și care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri mai mare de 50.000.000 de euro, sub forma unui impozit specific pe cifra de afaceri (ICAS) de 0,5%, care se adaugă impozitului pe profit existent.

Impozit PFA în sistem real și PFA la normă de venit

Conform Legii 296/2023, în cazul unui PFA în sistem real, impozitul PFA în valoare de 10% se aplică pentru venitul net, adică 10% x (încasări totale – cheltuieli deductibile). Pentru PFA-urile la normă de venit, impozitul se aplică normei. 

Dacă te întrebi ce impozite plătește un PFA și vrei să estimezi ce impozit vei avea de plătit, dar și profitul cu care rămâi în acest an după plata impozitelor, atunci poți să folosești un calculator de taxe PFA sau să te ghidezi după informațiile din acest capitol.

Contribuții PFA 

Pentru anul 2025 plafoanele pentru contribuții sociale, CAS si CASS, se calculează având ca reper salariul minim brut de 4.050 lei, care a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.

Iar taxele pe care un PFA le plătește, pe lângă cei 10% impozit, pentru veniturile obținute în 2025 sunt:

  • pentru venituri care însumează mai puțin de 6 salarii, contribuția CASS minimă va fi raportată la 6 salarii (10% x 6 salarii);
  • pentru veniturile obținute între 6 și 60 de salarii minime, contribuția CASS va fi de 10% din veniturile nete;
  • pentru veniturile mai mari de 60 de salarii minime, contribuția CASS va fi de 10%, procent aplicat la plafonul de 60 de salarii.

În ceea ce privește contribuția CAS, nu există modificări fiscale. Procentul care se aplică bazei de calcul a acesteia este de 25% și:

  • dacă venitul obținut de PFA va fi cuprins între 12 și 24 de salarii minime pe economie, baza de calcul a CAS nu va putea fi inferioară echivalentului a 12 salarii minime;
  • dacă venitul obținut este mai mare de 24 de salarii minime, în acest caz, baza de calcul va fi egală cu 24 de salarii minime pe economie.

👉 Ai un PFA și vrei să-l scalezi? Aplică pentru a avea un mentor. Astfel, vei schimba idei și experiențe cu alți antreprenori, care te vor ajuta să-ți dezvolți afacerea în direcția dorită de tine. 

SRL vs PFA: ce să alegi, în 2025

Pentru a lua cea mai bună decizie cu privire la PFA vs SRL, atunci când plănuiești să îți înființezi un business, este bine să estimezi cât mai realist veniturile pe care le vei obține și să te gândești la obiectivele tale de afaceri.

În cazul în care estimezi că vei obține un venit între 6 și 24 de salarii minime, atunci ar putea fi avantajos pentru tine să deschizi un PFA, cel puțin până îți scalezi afacerea. Ulterior, după ce depășești plafonul PFA, poți să iei în considerare deschiderea unui SRL.

Așa cum ai observat, impozitele și taxele locale sunt diferite la aceste forme de organizare, însă poți să folosești un calculator PFA vs SRL, pentru a obține o imagine mai clară asupra situației.

Article Header Image
Citește și

Programe locale pentru antreprenori, în 2025

Alte schimbări în legislație 

Începând cu anul 2024, a intrat în vigoare și alte schimbări legislative de interes pentru antreprenori și nu numai. Iată care sunt acestea:
Impozitarea veniturilor a căror sursă nu a fost identificată 

Potrivit Art. 117 din Codul Fiscal, modificat de Legea 296/2023, veniturile constatate de organele fiscale a căror sursă nu a fost identificată vor avea o cotă de impozitare de 70%. Aceste prevederi au intrat în vigoare începând cu data de 1 iulie 2024 și se aplică deciziilor de impunere emise de organele fiscale începând cu aceeași dată.

Sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu

Obligativitatea raportării în sistemul RO-e-Factura există pentru relațiile B2G, B2B și B2C. Au obligația să raporteze în sistemul național RO e-Factura atât persoanele impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, cât și persoane impozabile nestabilite (dar înregistrate în scopuri de TVA în România). Se aplică și pentru ONG‑uri, asociații/fundații, culte și partide, care până în 30 iunie 2025 erau scutite.

Termenul limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e- Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii sau la data limită prevăzută în Codul fiscal, pentru emiterea facturii.

De asemenea, de la 1 iulie 2025, toate firmele care emit sau primesc facturi au trebuit să se înregistreze în sistemul RO e-Factura, altfel riscă sancțiuni. Iar facturile emise în baza contractelor de achiziții publice, sectoriale sau de concesiuni vor trebui să includă codurile CPV corespunzătoare din nomenclatorul achizițiilor publice.

👉 Află ce este, ce obligații fiscale aduce și ce avantaje are RO e-Factura, sistemul care a transformat modul în care ne administrăm afacerile din punct de vedere fiscal.

Impozitul pe salarii în IT, în construcții, sectorul agricol și industria alimentară

De la 1 ianuarie 2025, s-a eliminat scutirea de impozit pe venit pentru veniturile salariale aplicabilă pentru angajații din domeniul tehnologiei informației (IT), construcții, agricultură și industria alimentară. Astfel, contribuțiile profesioniștilor din aceste domenii sunt rurmătoarele: 10% CAS, respectiv impozit pe venit, 25% CASS.

👉 Vrei să îți lansezi un startup? Urmează cursul ​​Startup Edu, pentru a afla care sunt etapele unui startup, cum ajungi de la idee, la testare, care sunt provocările frecvente (și cum le poți depăși)!

Impozitarea tichetelor de masă

Potrivit aceleiași legi menționate anterior, începând cu 2024, valoarea nominală a tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță este inclusă în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS). Pentru angajați, în cazul în care această diferență nu este suportată de către angajator, înseamnă mai puțini bani încasați sub forma tichetelor de masă. Această impozitare este reținută direct de către angajator.

Creșterea salariului minim pe economie

Hotărârea nr. 1.506 din 27 noiembrie 2024 stabilește salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată la 4.050 lei lunar, începând cu 1 ianuarie 2025. Acesta este folosit la stabilirea plafoanelor pentru plata contribuțiilor la anumite categorii de venituri – cum sunt cele pentru PFA, chirii, dividende etc.

*Calculul se realizează la cursul de conversie comunicat în ultima zi a anului precedent, deci din 31.12.2024, respectiv 4,9741 RON/EUR, conform normelor metodologice.


NOTĂ: Înainte de a utiliza informațiile furnizate, vă rugăm să aveți în vedere următoarele aspecte:

  • actele normative care guvernează cadrul fiscal din România (precum și practica autorităților fiscale) se află într-un proces continuu și rapid de dezvoltare, motiv pentru care atât legislația în sine, cât și interpretarea ei, pot varia imprevizibil; 
  • de asemenea, unele prevederi pot fi caracterizate de ambiguitate și, în consecință, informațiile oferite pot reprezenta doar un punct de vedere din multitudinea de interpretări posibile, în lipsa clarificărilor oficiale aduse textelor de lege sau normelor metodologice;
  • conținutul prezentat se limitează la prevederi de natură generală, însă în practică pot exista spețe particulare supuse unor reguli specifice, fiind astfel necesară verificarea cadrului normativ aplicabil situației individuale, cu un consultant fiscal; 
  • informațiile oferite se bazează pe legislația în vigoare sau proiectele publicate la data redactării articolului, de aceea este posibil ca o parte dintre acestea să nu mai fie valabile, ulterior unor modificări legislative survenite după această dată.

De aceea, managerul platformei nu va fi răspunzător pentru niciun prejudiciu care ar putea fi cauzat de utilizarea acestor informații de către cititori în activitatea proprie, în lipsa respectării principiilor de prudență necesare.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail