Taxe firme în 2024: ce trebuie să plătești

Un an bun începe cu o planificare bună – inclusiv în ceea ce privește finanțele afacerii tale. Anul acesta, există o serie de modificări în ceea ce privește taxele și impozitele pentru companii. Descoperă în acest articol care sunt cele mai importante.

La finalul anului 2023 au fost adoptate o serie de noi măsuri fiscale și modificări care intră în vigoare din 2024 și se răsfrâng atât asupra companiilor, cât și a angajaților. Vezi care dintre ele ar putea avea impact asupra activității companiei tale și notează datele importante de care să ții cont în următoarele luni. 

Pe scurt

  • Noutăți privind TVA și diferite plafoane
  • Ce taxe plătește un SRL
  • Termene pentru declarații și cereri
  • Alte schimbări recente în legislație

Noutăți privind TVA și diferite plafoane

În 2024, au apărut mai multe schimbări pentru firme, inclusiv microîntreprinderi și taxe PFA fără angajați și PFA cu angajați. Iată câteva dintre schimbările importante care au intrat în vigoare în acest an referitor la taxe pentru firme și nu numai.

Plafon TVA 2024 pentru perioada fiscală

La fel ca în anul 2023, și în 2024 poți trece de la plata trimestrială a TVA la plata lunară, dacă ai o cifră de afaceri de sub 100.000 de euro, adică 497.464 RON.

Plafon pentru microîntreprinderi

În 2024, o firmă se încadrează la impozit pe venit microîntreprinderi dacă respectă plafonul de 500.000 de euro, adică 2.488.200 RON.

Plafon pentru trecerea de la firmă neplătitoare de TVA la plătitoare de TVA

În 2024, plafonul pentru a trece de la neplata de TVA la plata TVA este o cifră de afaceri de minimum 88.500 de euro, adică, rotunjit la mie, 300.000 RON.

Persoanele juridice cu domiciliul în România și care au o cifră de afaceri declarată sau realizată mai mică de 88.500 euro pe an, adică 300.000 RON, pot solicita scutirea de TVA prin regim special de scutire. 

Plafon pentru a trece de la firmă plătitoare de TVA la încasare la plătitoare de TVA normal

Potrivit legii, în 2024 se poate trece de la firmă plătitoare de TVA la încasare, la plătitoare de TVA normal dacă cifra de afaceri a depășit 4.500.000 RON.

Achiziții de bunuri intracomunitare sub 10.000 de euro

Potrivit legislației actuale, în 2024, nu intră la operațiuni impozabile achizițiile de bunuri din Uniunea Europeană mai mici de 10.000 de euro, echivalent în lei, respectiv 34.000 RON. 

Plafon pentru a determina venitul net pe bază de norme

Dacă venitul net se calculează pe bază de norme de venit și în anul fiscal anterior ai înregistrat un venit brut anual superior a 25.000 de euro, respectiv 123.663 RON calculat la cursul mediu anual, începând cu anul următor ești obligat să calculezi venitul net anual în sistem real. 

Praguri de valori intrastat

În anul 2024, pragurile de valori intrastat au rămas aceleași ca în anul 2023, astfel:

  • 1.000.000 lei pentru a expedia intracomunitar bunuri;
  • 1.000.000 lei pentru a introduce intracomunitar bunuri. 

Pragul pentru a aplica TVA cu cotă redusă pentru livrări de locuințe

Începând cu data de 1 ianuarie 2024 se aplică Legea 296/2023. Astfel, cota redusă crește de la 5% la 9% și se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea de locuințe care:

  • au o suprafață utilă de cel mult 120 metri pătrați, exclusiv anexele gospodărești;
  • au o valoare care nu depășește suma de 600.000 RON (incluzând valoarea terenului pe care sunt construite și excluzând TVA-ul).

Impozitul pe venitul microîntreprinderilor

Începând cu 1 ianuarie 2024, se reintroduce cota de 3%, în plus față de cota de 1%, cu următoarele condiții de aplicare:

  • 1% – dacă veniturile firmei nu depășesc plafonul de microîntreprindere de 60.000 euro inclusiv și persoana juridică nu desfășoară activități economice încadrate în anumite coduri CAEN din industriile IT, HoReCa, unele activități juridice și activități de asistență medicală/stomatologică;
  • 3% – dacă veniturile firmei depășesc valoarea de 60.000 euro sau firma desfășoară activități încadrate în domeniile menționate mai sus.

Bine de știut: În cazul în care nu se îndeplinesc condițiile pentru aplicarea cotei de 1%, se va aplica noua cotă de impozitare de 3%, începând cu trimestrul în care se înregistrează o astfel de situație. Acest principiu este valabil și pentru modificarea cotei de impozitare de la 3% la 1%, atunci când condițiile o justifică.

Părți sociale sau acțiuni la mai multe microîntreprinderi

Conform dispozițiilor OUG 115/2023, începând cu anul 2024 o persoană poate deține o singură microîntreprindere căreia să i se aplice regimul de impozitare specific microîntreprinderilor.

Dacă de-a lungul unui an fiscal, o persoană deține peste 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot în mai mult de o microîntreprindere, aceasta va trebui să aleagă microîntreprinderea sau microîntreprinderile care vor ieși din sistemul de impozitare specific microîntreprinderilor. În 2023, legislația permitea deținerea a maximum trei microîntreprinderi în această condiție de taxe pentru firme. 

Impozit pe profit pentru venituri din consultanță sau management

La fel ca în anul 2023, dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere obține peste 20% din venituri din servicii de consultanță și/sau management, va trece la impozitul pe profit din primul trimestru în care s-a depășit limita. Excepție fac firmele care depășesc ponderea de 20%, dar realizează aceste venituri din consultanță fiscală prin codul CAEN 6920, respectiv „Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal”. 

👉 Află informații legate de taxe, strategie resurse umane și multe altele în secțiunea Business Edu din cadrul platformei Startarium. Astfel, vei afla noțiunile de care ai nevoie, indiferent dacă ești la început de drum în lumea antreprenoriatului sau angajat într-o companie concentrată pe creștere.

Ce taxe pentru firme plătește un SRL

O societate comercială plătește mai multe categorii de taxe pentru firme și impozite online. Iată ce taxe pentru firme plătește un SRL în 2024.

Impozit pe profit 2024

Dacă nu îndeplinești condițiile pentru a fi microîntreprindere, atunci va trebui să plătești impozit pe profit în 2024.

În România, impozitul pe profit este în continuare de 16% din profitul impozabil. Pentru a calcula impozit profit 2024, primul pas este să calculezi rezultatul fiscal (rezultatul contabil + cheltuieli nedeductibile fiscal – venituri neimpozabil – deduceri fiscale). Dacă rezultatul este pozitiv, se aplică o cotă impozit profit 2024, adică 16%, iar dacă este negativ, apare pierderea fiscală. 

Cum se calculează impozitul pe profit? Următorul pas pentru a determina impozit pe profit 2024 este să calculezi rezultatul contabil prin formula total venituri înregistrate – total cheltuieli înregistrate. Impozitul pe profit 2024 SRL se calculează ca 16% din profitul impozabil (venituri înregistrate – cheltuieli înregistrate). 

Impozit pe venit microîntreprinderi

Pentru a-și păstra sau obține statutul de microîntreprindere, o firmă trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

  • nu prestează servicii de consultanță mai mult de 20% din activitate;
  • are minim un angajat;
  • veniturile într-un an ca­len­da­ris­tic nu depășesc 500.000 de euro.

Bine de știut: Din 2024, plafonul de 500.000 de euro se calculează luând în considerare atât cifra de afaceri a firmei care este microîntreprindere, cât și cifra de afaceri a altor firme care sunt legate cu această firmă. Așadar, dacă ești acționar în mai multe firme, fii atent la acest aspect.

În ceea ce privește plata impozitului pe venit, procentul de impozit pe venit este de 1%, dacă veniturile firmei nu depășesc valoarea de 60.000 euro inclusiv, iar firma nu desfășoară activități economice încadrate în anumite coduri CAEN din industriile IT, HoReCa, unele activități juridice și activități de asistență medicală/stomatologică. 

Dacă veniturile firmei depășesc valoarea de 60.000 euro sau firma desfășoară activități încadrate în domeniile menționate mai sus, atunci impozitul este de 3%.

Baza impozabilă impozit pe profit

Baza impozabilă impozit pe profit reprezintă totalul veniturilor trimestriale ale unei afaceri mai puțin deducerile, respectiv:

  • veniturile din variațiile de stoc;
  • veniturile din producția de imobilizări corporale sau necorporale;
  • alte venituri din exploatare care reprezintă venituri din cotă-parte a subvențiilor guvernamentale;
  • venituri din provizioane privind activitatea de exploatare și venituri financiare din provizioane;
  • venituri din despăgubiri de la societăți de asigurare (dacă este cazul). 

Impozit pe venit 2024

Impozitul pe venit 2024 este plătit de următoarele categorii de persoane:

  • persoane fizice rezidente în România;
  • persoane fizice nerezidente în România care desfășoară activități independente la un sediu permanent în țară;
  • persoane fizice nerezidente care desfășoară activități dependente în România;
  • persoane fizice nerezidente care obțin venituri potrivit Codului Fiscal. 

Procentul pe impozit pe venit este de 10% din veniturile nete obținute sau estimate. În categoria de venituri impozabile intră:

  • venituri din activități independente;
  • venituri din salarii și asimilate salariilor;
  • venituri din cedarea folosinței unor bunuri;
  • venituri din investiții;
  • venituri din pensii;
  • venituri din agricultură, silvicultură și piscicultură;
  • venituri din premii și jocuri de noroc;
  • venituri din transfer de proprietăți imobiliare;
  • venituri din alte surse. 

Reducere impozit 2024

Reducerea de impozit 2024 se aplică la impozitul pe profit și ține cont de creșterea economică a companiei așa cum arată prevederile Ordonanței de Guvern nr. 153/2020 valabilă până în 2025. 

Bonificație impozit 2024

Bonificația pe impozit 2024 include capitaluri pozitive ale situațiilor financiare și presupune reduceri la plata impozitelor pe profit sau a impozitelor pe venit. De exemplu, o firmă care are creștere economică susținută de la un an la altul are șanse mai mari să beneficieze de reducere de impozit. 

Iată, concret, pentru ce reduceri pot aplica firmele in 2024 pentru impozitele plătite pentru anul 2023:

  • bonificația pe impozit micro de 2% pentru activ net pozitiv și egal cu cel puțin jumătate din valoarea capitalului social;
  • bonificația pentru creșterea capitalului propriu ajustat al anului 2024 față de anul 2023 - care poate ajunge până la 10%;
  • bonificația de 3% pentru creșterea capitalului propriu ajustat al anului 2024.

Calcul dividende 2024

În ceea ce privește calcul de impozite pe dividende, și în 2024 impozitul pe dividende firmă se calculează tot prin aplicarea unei cote de 8% din valoarea brută a dividende SRL. 

Modul de calcul este unul simplu, deoarece trebuie doar să înmulțești acest procent cu valoarea brută a dividendelor, astfel că nu ai nevoie de un calculator dividende sau un calculator impozite.

Când se plătește impozitul pe dividende? Plata impozitului pe dividende trebuie să se facă la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plătesc dividendele. 

Trecerea de la micro la profit 2024

Microîntreprinderile pot trece la impozit pe profit fie obligatoriu, ca urmare a neîndeplinirii condițiilor, fie opțional, iar  acest lucru trebuie comunicat organului fiscal până la 31 martie inclusiv a anului fiscal următor. Declarație care trebuie depusă în acest sens este D700.

Dacă un SRL este o microîntreprindere și dorește trecerea de la micro la profit 2024, apoi dorește revenirea la impozit SRL pe profit, nu va mai putea reveni la statutul de microîntreprindere. Acest lucru se întâmplă deoarece firma a mai plătit impozitul pe microîntreprindere după 1 ianuarie 2024. 

Poți trece de la impozitarea pe microîntreprindere la impozitarea pe profit, dacă realizezi, într-un an financiar, venituri mai mari de 500.000 de euro sau peste 20% din veniturile firmei provin din servicii de consultanță și/sau management, cu excepția veniturilor pe care le obții din consultanță financiară. 

În cazul în care, în cursul unui an financiar, microîntreprinderea nu mai îndeplinește condiția referitoare la numărul de angajați, se va face trecerea la impozit pe profit 2024 din primul trimestru când condiția nu mai este respectată. Pentru a estima cum te-ar afecta astfel de schimbări, poți să folosești un calculator taxe SRL sau un calculator impozit microîntreprindere.

Impozit SRL fără angajați

Dacă un SRL nu are angajați, înseamnă că nu îndeplinește criteriile necesare pentru a se încadra în categoria microîntreprinderilor. Astfel, impozitul SRL fără angajați care se aplică este cel pe profit, în procent de 16%.

Bine de știut: Dacă o firmă are un singur angajat cu normă întreagă, dar contractul este suspendat ca urmare a intrării în concediu de creștere copil, atunci firma rămâne încadrată ca microîntreprindere și va trebui să plătească impozitul aferent.

Impozit suplimentar 2024

Începând cu 1 ianuarie 2024, se introduce un impozit suplimentar pentru instituțiile de credit române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit străine, sub forma unui impozit pe cifra de afaceri (ICA), care se adaugă la impozitul pe profit existent. Acesta se calculează prin aplicarea unei cote de 2% asupra cifrei de afaceri în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025, respectiv a unei cote de 1% începând cu 1 ianuarie 2026.

De asemenea, se introduce un impozit suplimentar pentru contribuabilii care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze și care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri mai mare de 50.000.000 de euro, sub forma unui impozit specific pe cifra de afaceri (ICAS) de 0,5%, care se adaugă impozitului pe profit existent.

Impozit PFA sistem real și PFA la normă de venit

În cazul PFA în sistem real, impozitul în valoare de 10% se aplică pentru venitul net, adică 10% x (încasări totale – cheltuieli deductibile). 

Pentru PFA la normă de venit, impozitul se aplică normei.

Dacă te întrebi ce impozite plătește un PFA și dorești să estimezi cât impozit vei avea de plătit, dar și profitul cu care rămâi în acest an după plata impozitelor, atunci poți să folosești un calculator taxe PFA sau să te ghidezi după informațiile din acest capitol.

Contribuții PFA 

Pe lângă cei 10% impozit, iată ce taxe plătește un PFA:

  • CASS în cuantum de 1.980 RON, dacă au un venit anual mai mic de 19.800 RON (6 x 3.300 RON);
  • CASS în cuantum de 19.800 RON, dacă au un venit anual mai mare de 198.000 RON (60 x 3.330 RON);
  • CASS de 10%, dacă au venituri anuale între 6 și 60 de salarii minime.

În ceea ce privește contribuția CAS, nu există modificări fiscale. Procentul care se aplică bazei de calcul a acesteia este de 25% și:

  • dacă venitul obținut de PFA va fi cuprins între 12 și 24 de salarii minime pe economie, baza de calcul a CAS nu va putea fi inferioară echivalentului a 12 salarii minime;
  • dacă venitul obținut este mai mare de 24 de salarii minime, în acest caz, CAS se va vira într-un cuantum egal cu 24 de salarii minime pe economie.

👉 Ai un PFA și vrei să-l scalezi? Aplică pentru un mentor. Astfel, vei schimba idei și experiențe cu alți antreprenori care te ajută să-ți dezvolți afacerea în direcția dorită de tine. 

SRL vs. PFA: ce să alegi în 2024

Pentru a lua cea mai bună decizie cu privire la PFA versus SRL atunci când plănuiești să îți înființezi un business, este bine să estimezi cât mai realist veniturile pe care le vei obține și să te gândești la obiectivele tale de afaceri.

În cazul în care estimezi că vei obține un venit lunar între 3.300 RON și 6.600 RON, atunci ar putea fi avantajos pentru tine să deschizi un PFA, cel puțin până îți scalezi afacerea. Ulterior, după ce depășești plafonul PFA, poți să iei în considerare deschiderea unui SRL.

Impozitele și taxele locale sunt diferite la aceste forme de organizare, însă poți să folosești un calculator PFA vs. SRL pentru a obține o imagine mai clară asupra situației.

Termene pentru declarații și cereri

Deocamdată, ANAF a făcut publice doar termenele aferente lunilor ianuarie, februarie și martie în calendarul obligatiilor fiscale, însă iată când s-a plătit impozitul pe venit în 2023 și care au fost termenele pentru declarații și cereri:

  • Depunerea declarației pentru impozitul reținut la sursă (pentru anul anterior) are ca termen limită de depunere ultima zi a lunii februarie, inclusiv a anului curent pentru anul expirat. De asemenea, se poate depune și dacă plătitorul constată o eroare în declarația depusă anterior.
  • Cererea pentru eșalonare specială a putut fi depusă până la 31 martie 2023. Termenul de acordare a acestei facilități de eșalonare simplificată s-a prelungit până la 30 septembrie 2023.
  • Termenul de depunere pentru cererea de restructurare a obligațiilor fiscale a fost în data de 31 martie 2023.
  • Depunerea declarației unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale, care este necesară în cazul PFA-urilor sau a persoanelor care realizează și alte tipuri de venituri (venituri din chirii, spre exemplu), a trebuit făcută până pe 25 mai 2023. În 2024, se poate face plata impozite online.
  • Depunerea declarației D230, care direcționează 2% sau 3,5% din impozitul anual pe venituri de tip salarii și pensii către organizații alese de contribuabil, a avut ca termen limită 25 mai 2023.
  • Depunerea declarației impozit pe profit, venit specific – inclusiv de plată a impozitelor bonificate – a avut ca dată limită 25 martie 2023.

Alte schimbări în legislație 

Începând cu anul 2024, intră în vigoare și alte schimbări legislative de interes pentru antreprenori și nu numai. Iată care sunt acestea:

Impozitarea veniturilor a căror sursă nu a fost identificată 

Veniturile constatate de organele fiscale, a căror sursă nu a fost identificată, vor fi impuse cu o cotă de impozitare de 70%. Aceste prevederi intră în vigoare începând cu data de 1 iulie 2024 și se aplică deciziilor de impunere emise de organele fiscale începând cu aceeași dată.

Sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu

Persoane impozabile stabilite în România au obligația în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 să transmită facturile emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura, pentru operațiunile taxabile în România, efectuate în relația B2B.

Termenul limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naștere faptul generator al taxei firmei sau de la data încasării unor avansuri.

Impozitul pe salarii în IT, domeniul construcțiilor, sectorul agricol și industria alimentară

În domeniul IT, începând cu 2024 scutirea de impozit pe venit pentru veniturile salariale aplicabilă pentru angajații din domeniul tehnologiei informației (IT) este limitată la un cuantum de 10.000 de lei din veniturile salariale și asimilate salariilor obținute lunar. Pentru partea din venitul brut lunar ce depășește cei 10.000 RON, angajații nu beneficiază de scutirea de la impozitul pe venit.

Angajații din domeniul agricol, construcții, industria alimentară și IT beneficiază de reducerea cotei de contribuție de asigurări sociale (CAS) cu procentul de 4,75%, corespunzător contribuției la Pilonul II de pensii.

Totodată, se reintroduce obligația plății contribuției de asigurări sociale de sănătate (plata CASS) în procent de 10% pentru angajații din domeniul construcțiilor și din sectorul agricol și industria alimentară, indiferent de nivelul veniturilor salariale și asimilate salariilor obținute.

Sunt eliminate prevederile prin care contribuția asiguratorie de muncă (CAM) putea fi diminuată până la nivelul de 0,27% pentru angajații din domeniul construcțiilor și cei din sectorul agricol și industria alimentară. Se revine astfel la cota standard de 2,25% și pentru angajații din aceste domenii.

👉 Vrei să îți lansezi un startup? Urmează cursul ​​Startup Edu pentru a afla care sunt etapele unui startup, cum ajungi de la idee la testare și care sunt provocările frecvente plus cum le poți depăși. 

Impozitarea tichetelor de masă

Începând cu 2024, valoarea nominală a tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță este inclusă în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS). În 2023, tichetele de masă și voucherele de vacanță acordate de angajatori au fost supuse numai impozitului pe venit, nu și contribuțiilor sociale. Pentru angajați, în cazul în care această diferență nu este suportată de către angajator, înseamnă mai puțini bani sub forma tichetelor de masă.

Această impozitare este reținută direct de către angajator, astfel că nu trebuie să calculezi cât ai de plată la taxe pentru firme și impozite.

Creșterea salariului minim pe economie

Începând cu octombrie 2023, salariul minim brut pe economie a crescut la 3.300 RON (de la 3.000 RON valoarea anterioară). Acesta este folosit la stabilirea plafoanelor pentru plata contribuțiilor la anumite categorii de venituri - cum sunt cele pentru PFA, chirii, dividende etc.

Așa cum ai putut observa, anul 2024 a adus numeroase modificări în sistemul de impozitare, inclusiv taxe pentru firme pe salarii. Ține cont de noile taxe pentru firme și informează-te regulat cu privire la noile acte legislative și practicile de business pe Startarium.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail