Tot ce trebuie sa știi despre etapele tipice ale unui startup. Pas cu pas, de la definirea ideii la testare, scalare X10 și exit, trecând prin provocările frecvente și cum le poți depăși. Cu insight-uri valoroase de la antreprenori, investitori, consultanți și experți.
Startup Edu | Învață ghidat disciplina "antreprenoriat". Pas cu pas, de la A la Z
Bun venit! Dacă ești aici, probabil că te gândești destul de serios să îți începi propria afacere. Fie că ai deja o idee, fie că încă nu ai găsit-o pe cea potrivită pentru tine, în acest capitol vei înțelege mai multe despre cum începi, de ce noțiuni ai nevoie și cum să îți setezi corect așteptările.
Te-ai decis că vrei propria afacere, dar nu ai încă o idee care ți se pare potrivită. Ca să o identifici, e nevoie de documentare și învățare. Important este să îți creezi un obicei din a explora tendințe sau modificări în comportamentul oamenilor și produsele pe care le folosesc.
Reziliență, creativitate și disciplină - sunt câteva cuvinte pe care le auzim adesea când vine vorba despre atuurile unui antreprenor. Totuși, cum arată caracteristicile sale, privite mai îndeaproape? Explică Mihai Moghior, partener GRI (companie din Silicon Valley care oferă o suită de instrumente de management, bazate pe evaluare comportamentală).
Decizia de a deschide propria afacere vine cu foarte multe schimbări: responsabilitățile se înmulțesc, programul de lucru și prioritățile se reorganizează. Despre întrebările importante pe care să le explorezi povestește Vlad Craioveanu, co-fondator Impact Hub Bucharest.
Înainte să începi să vinzi, ai nevoie să îți clarifici modelul de business și să simulezi cum va funcționa el concret. Practic, trebuie să iei niște decizii despre cum vei gestiona activitatea, resursele de care ai nevoie și oportunitățile de creștere pe care acestea le deschid. Iată ce trebuie să știi despre modelul de business și planul de business.
Ai decis cum vei faci bani din afacerea ta? Felul în care vei monetiza ceea ce oferi și prețurile cu o serie de decizii la care trebuie să te gândești înainte. Află ce opțiuni ai și cum faci alegerile potrivite pentru tine.
Dacă îți deschizi o afacere sau dacă vrei să dezvolți activitatea companiei, e nevoie să acorzi atenție investiției pe care o presupune acest lucru: de la opțiuni până la costuri de acoperit în viitor, adiacente investiției.
Cifrele reflectă cel mai bine creșterea companiei tale, iar indicatorii pe care îi urmărești sunt importanți nu doar pentru că îți arată progres sau regres, ci și pentru că te ajută să iei decizii ancorate în realitate. Cum îi stabilești însă pe cei care te vor ghida? Află din materialul următor, scris de Marius Ursache, antreprenor, mentor și consultant pentru startup-uri.
De unde începi atunci când vrei să navighezi printre tehnicalitățile deschiderii și administrării unei afaceri din punct de vedere legal? Află din materialul următor care sunt principalele lucruri de avut în vedere.
Felicitări, ești pe cale să îți deschizi o companie! În materialul următor o să afli care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi dacă vrei să-ți înființezi o entitate juridică, de ce acte ai nevoie și care sunt procedurile de care să ții cont.
Ai primit actele companiei, te-ai apucat de treabă și vrei să te concentrezi pe creștere. Înainte de orice, e bine să te asiguri că din punct de vedere administrativ ești pregătit și ai toate actele aduse la zi (obligatoriu în cazul unui control). Mai jos găsești lista celor esențiale.
Mulți antreprenori aleg să se partenerieze pentru a lansa o afacere. Pentru că relația dintre asociați sau fondatori este foarte importantă pentru buna funcționare a businessului, e important să îi acorzi atenția de care are nevoie inclusiv din punct de vedere legal.
Uneori, partea administrativă a unei afaceri poate părea complicată sau, pe alocuri, repetitivă. În realitate însă, e fundamentală pentru succesul și creșterea unei afaceri. Pe lângă entitatea legală și aspectele care țin de fiscalitate și contabilitate, contractele și prevederile lor sunt la fel de importante.
De un cont bancar ai nevoie pentru a încheia procesul de deschidere a firmei și pentru a funcționa. Înainte să alegi furnizorul de servicii bancare, este bine să înțelegi în ce situații vei avea nevoie de acesta, ce facilități și servicii oferă și cum diferă ele.
De unde începi când vrei să navighezi prin tehnicalitățile gestionării unei afaceri din punct de vedere financiar? Un bun prim pas este familiarizarea cu termenii specifici, pe de o parte, și urmărirea câtorva principii de bază, pe de alta. Despre toate poți învăța din acest articol.
Ți-ai înființat compania, ai actele necesare și ești gata să te apuci de treabă. Amintește-ți însă de obligațiile fiscale și contabile pe care le ai deja! Află care sunt primii pași pe care trebuie să îi faci de la Valentina Saygo, expert contabil și consultant financiar.
Ai o idee sau un produs deja lansat, dar care nu mai adresează nevoi actuale. E timpul să vorbești cu posibilii utilizatori, să vezi ce probleme au și cum le poți răspunde mai bine prin ceea ce oferi. Descoperă pașii!
Product market fit îți arată că ai o piață pentru produsul tău. Așa te asiguri că dezvolți un produs care să fie dorit de către publicul țintă și că acesta este dispus să plătească pentru valoarea pe care o aduci. Află cum îl obții.
Ca parte a filosofiei larg răspândite despre lean startup, identificarea unei probleme de rezolvat pentru un anumit segment de clienți și validarea nevoii este fundamentală pentru construirea unui startup de succes. Iată cum decurge acest proces.
Când vrei să îți testezi ideea de business, e important să pui întrebările corecte oamenilor potriviți. E important să le formulezi ca atare, dar asta numai după ce ai stabilit foarte clar ce vrei, de fapt, să afli de la ei. În materialul următor o să înveți cum poți acoperi toate aceste criterii:
În funcție de tipul produsului sau serviciului tău, poți să alegi din mai multe soluții la îndemână ca să îl validezi în piață. Cea mai bună validare vine însă tot de la clienții care discpuși să plătească pentru ceea ce oferi. Iată ce trebuie să știi:
Propunerea de valoare descrie valoarea pe care o aduci clienților tăi, într-un mod concis, relevant și simplu. Descoperă cum folosești un Canvas pentru a o clarifica
Cum știi dacă ai ajuns la product-market fit? Cum ajungi din nou la el dacă piața se schimbă? Fondatorii a 6 afaceri locale, cu modele de business diferite, din diverse industrii, care au trecut sau se află chiar acum în procesul de validare, ne-au povestit despre acesta.
Ceea ce oferi prin afacerea ta este mai complex decât funcționalitățile produsului – e ”întregit” și de felul în care este comunicat și promovat încă de la început. Cum arată și cum e scos pe piață produsul, cum îl prezinți clienților și cum le livrezi valoarea promisă - despre toate vei învăța aici.
Dacă ai o idee de afacere nouă sau o nouă verticală de business, o documentare temeinică te va ajuta să explorezi potențialul pieței pe care o adresezi, să estimezi competiția și să îți poți evalua obiectiv diferențiatorii.
O poveste bine spusă inspiră, mobilizează și rămâne în memoria celor care o aud. La fel și în cazul companiei tale – povestea devine o modalitate de conectare cu cei care ți-ar putea folosi produsul, dar și cu cei care fac parte din echipa ta. Află cum faci asta de la Georgiana Ilie, reporter DoR și trainer de storytelling.
”Nu am fonduri să investesc în marketing, produsul nu este promovat, așa că nu am suficiente vânzări, deci în continuare nu am fonduri” - îți sună cunoscut? Vestea bună e că există tehnici de marketing pe care le poți aplica pentru a câștiga tracțiune.
Facebook Ads este unul dintre cele mai la îndemână instrumente pe care le poți folosi pentru a-ți promova afacerea sau a-ți testa ideea. Ca să fie eficient și să îți aducă rezultatele dorite, la început trebuie să ai în vedere câteva lucruri foarte importante. Află care sunt ele din cursul susținut de Dani Matei, marketer online.
Pentru startup-uri, promovarea media este o metodă gratuită de a ajunge la un public potențial, dar și de a se conecta cu potențiali parteneri de business sau chiar investitori. Cum ajungi însă în publicațiile de interes pentru industria ta? Află din cursul susținut de Vlad Andriescu, Redactor-șef Start-up.ro.
Când vrei ca produsul tău să ajungă la comunitatea căreia i se adresează, campaniile cu influenceri pot fi un bun instrument de promovare. Pentru ca ele să aibă impactul dorit, e bine să le planifici în detaliu. Iată care sunt recomandările lui Cristian China Birta, blogger și antreprenor.
Dacă ai o afacere, trebuie să fii oricând pregătit cu un plan de comunicare de criză, care să te ghideze în astfel de cazuri. Acest lucru este esențial mai ales în cazul companiilor la început, pentru că ele au mult mai mult de pierdut de pe urma unui astfel de incident decât un brand mare. Află mai multe de la Ana Maria Diceanu, specialist în comunicare.
Valoarea primelor vânzări poate fi privită din mai multe perspective: pe lângă veniturile aduse, pot fi o oportunitate de a primi feedback relevant: atât despre comportamentul clienților tăi, cât și în privința beneficiilor pe care le aduce produsul sau serviciul. Iată ce trebuie să știi despre vânzări:
În drumul tău spre a avea o afacere sănătoasă și solidă, care vine în ajutorul clienților și le face viața mai bună sau mai ușoară, vei avea nevoie și de bani pentru dezvoltarea ei. Dacă la început fondurile proprii vor fi poate suficiente ca să începi activitatea, pe măsură ce crești o să fie nevoie de finanțări consistente.
La momentul potrivit, finanțarea potrivită - aceasta ar trebui să fie ”busola” care să te ghideze atunci când ai nevoie de fonduri pentru a accelera creșterea afacerii. Fiecare instrument de finanțare are propriile avantaje și dezavantaje - parcurge-le pe toate înainte să faci o alegere!
Înțelege logica din spatele procesului de crowdfunding și creează propria campanie după model: cu template-uri de buget, strategie de comunicare și materialele concrete pentru campanie.
Dacă te gândești că un credit bancar ar putea fi o variantă de finanțare pentru afacerea ta, e important să analizezi întâi ce presupune un astfel de instrument de finanțare pe termen scurt și lung, dar și ce nevoi concrete ai vrea să finanțezi prin intermediul lui.
Una dintre preocupările importante pe care le vei avea ca antreprenor va fi obținerea fondurilor care să te ajute să îți crești și dezvolți afacerea. Pe lângă alegerea surselor de finanțare potrivite pentru stadiul în care se află business-ul, e important și felul în care te pregătești pentru ele. Iar despre acest lucru vei afla în acest material.
Ca să crești accelerat, ai nevoie de o afacere sănătoasă, de oameni-resursă care să te susțină și ghideze și de investiții care să îți susțină creșterea. În funcție de punctul în care te afli, există runde specifice de investiții, despre care poți afla din acest articol.
Când ești la început, te vei găsi în mai multe situații în care va fi nevoie să ții un pitch despre afacerea ta - și asta nu doar în situațiile în care miza este obținerea unei finanțări. De aceea e important să fii mereu pregătit. Iar în acest material vei învăța cum să fii cât mai convingător.
Pentru ca o afacere să crească accelerat, are nevoie și de susțintători care pun la dispoziție fondurile necesare și contribuie cu propria experiență la dezvoltarea companiei. Investitorii sunt o resursă importantă în evoluția unui business. Iată ce trebuie să știi despre relația cu aceștia.
Drumul pe care îl vei parcurge de la idee la o afacere prosperă este adesea sinuos și plin de provocări - de accea ajută să fii înconjurat de oamenii potriviți: ca experiență profesională, dar și ca mindset și valori.
Cu toții avem nevoie să găsim sens în ceea ce facem – să știm care e impactul muncii noastre și că aceasta e în acord cu propriile valori. Iată cum găsești ”busola” de care vei avea nevoie în momentele dificile pe care le vei traversa ca antreprenor și cum se construiește reziliența.
Mai mult decât abilitatea de a conduce o afacere, antreprenoriatul este foarte mult și despre a conduce oameni și echipe care gravitează în jurul unor valori similare. Așa cum ai putut vedea în materialul precedent, valorile comune sunt cele care alimentează motivația și implicarea oamenilor din cadrul echipei.
În lucrul cu oamenii ai observat probabil că motivația vine din surse diferite, în funcție de fiecare persoană în parte. Află mai multe despre particularitățile motivațiilor de la Rareș Manolescu, coach și trainer, în materialul următor.
Scopul comun unește echipa, aduce eficiență, energie pozitivă, focus și resposabilitate. Este esențial pentru colaborare, inovație și rezultate. Cum aduci oamenii în jurul aceluiași scop, pentru a construi împreună lucruri care durează, afli de la Viorel Panaite, fondator Human Invest.
Pentru startupuri, găsirea oamenilor potriviți pentru a-și completa echipele este un proces plin de provocări, iar în contextul pandemiei, dinamica echipei și gestionarea resurselor umane par și mai complicate. Iată cum poți să ajungi la oamenii de care ai nevoie în echipa ta.
Când cauți un nou om în echipă, cauți mai mult decât un simplu angajat: da, ai nevoie de cineva cu o anume experiență, dar unele slujbe au nevoie uneori și de abilități mai rare. Ca să găsești această persoană trebuie să îți folosești din plin 3 abilități personale – despre ele poți afla mai multe de la Dragoș Gheban - Managing Partner Catalyst Solutions, Hipo.ro.
Ai găsit oamenii potriviți, sunt parte acum din echipă și e timpul să vă apucați de treabă. Pentru că un business crește odată cu oamenii care îl construiesc, e important să aloci resurse și pentru dezvoltarea echipei tale. Cum poți face acest lucru încă de la început îți explică Ștefan Pălărie, președintele organizației Școala de Valori.
Știi deja cât de important este să ai omul potrivit la locul potrivit. Ca să te asiguri că și în echipa ta există această potrivire, acordă atenție interviurilor - dacă le structurezi și conduci corect, ele te vor ajuta să faci alegeri bune. Află mai multe de la Dragos Gheban - Managing partner Catalyst Solutions și Hipo.ro.
Brandul de angajator al unei afaceri se construiește încă de la începuturi - așa te asiguri că oamenii pe care îi aduci alături de tine sunt cei potriviți pentru ceea ce îți propui să îndepliniți împreună. Află ce idei poți aplica de la Maria Dinu, care gestionează zona de Employer Branding la nivel global pentru Coca-Cola HBC.
Ești operațional, ai o echipă care crește și oferi un produs sau un serviciu dorit - cu alte cuvinte, ești gata să treci la nivelul următor. Și în această etapă ai la dispoziție o mulțime de opțiuni și posibile drumuri de urmat. Îți rămâne doar să le identifici pe cele mai ofertante pentru tine.
Pentru orice afacere, indiferent de stadiul în care se află, experiența clienților poate deveni un avantaj solid față de competiție. Cum poți construi o astfel de experiență pentru clienții tăi îți explică Elena Călin, consultant cu o experiență de 25 de ani de business.
Prețul nu este doar numărul de pe etichetă, ci cuprinde toate elementele modelului tău de business, pe care le influențează la rândul său. Cum poți folosi schimbările de preț ca să obții profit? Afli de la Lucian Grămescu, consultant cu peste 10 ani de experiență în incubarea afacerilor.
Provocările antreprenorilor nu dispar atunci când apare profitul, ba chiar revin uneori în forme și mai puternice, căci provocările cresc și ele odată cu mizele. Află care sunt ele de la Sergiu Neguț (FintechOS & Business Angel) și Mihai Cepoi (cofondator Jobful).
Înainte să te extinzi pe alte piețe, trebuie să te documentezi temeinic. Chiar dacă produsul tău e foarte popular în țara noastră, lucrurile pot să funcționeze diferit în altă piață. Află din materialul următor care sunt cele mai importante puncte de atins înainte de a începe orice alt demers.
Când ai control asupra fluxului de numerar, ești mai pregătit să gestionezi posibilele crize (așa cum este pandemia, de exemplu). Află cum poți face asta de la Iancu Guda, Președintele Analiștilor Financiari din România, Director General Coface Servicii, lector ASE și Institutul Bancar Român.
Pe măsură ce crești, provocările afacerii tale se diversifică - din fericire, așa se întâmplă și cu opțiunile pe care le ai atunci când vrei să scalezi. În această etapă, e bine să știi că poți accesa instrumente financiar-bancare ce nu erau la îndemână până în acest punct.
Fiecare afacere la început de drum poate să acceseze oportunități și instrumente de creștere accelerată diferite: de la apelarea la oameni-resursă cu expertiză, la învățare despre afaceri sau la programe dedicate. Despre cum le alegi și cum obții mai multă claritate în strategia proprie explicăm pe larg în acest capitol.
Direcția pe care vrei să o urmezi în business poate părea uneori neclară - nu știi care sunt pașii de făcut sau resursele necesare. În acest proces, programele pentru antreprenori te pot ajuta să ajungi la claritatea de care ai nevoie. Află cum din materialul următor, scris de Lucian Grămescu.
Cea mai importantă resursă de care dispui, indiferent de stadiul în care se află business-ul tău, este claritatea. Ea te ajută să te apropii, pas cu pas, de obiectivul tău. Ca să ajungi să ai claritate și să progresezi, poți folosi 5 instrumente le îndemână, despre care poți afla din materialul următor.
Când apar decizii dificile sau dileme, antreprenorii și managerii pot să apeleze la 3 tipuri de sprijin: mentorat, consultanță sau coaching. Pentru că există similarități între ele, este bine să identifici soluția potrivită pentru situația ta. Află cum o identifici!
O relație de mentorat te poate ajuta să înțelegi mai bine care este mindsetul unui alt antreprenor, să înveți din greșelile lui sau să descoperi resurse la care nu te gândiseși. Înainte să aplici pentru un mentor, ajută să îți setezi așteptări corecte și să înțelegi ce presupune procesul. Iată ce trebuie să știi!
Cum poți face ca startup-ul tău să crească mai rapid? Există mai multe opțiuni - eficiența lor variază în funcție de un factor ce ține de proces: claritatea, despre care ai învățat în materialele anterioare. Explorează instrumentele care te aduc mai aproape de obiectivele tale!
Guvernanța companiei este de multe ori trecută cu vederea în organizațiile românești. Acest subiect ar trebui să te preocupe pentru că poate influența investițiile pe care le dorești și strategiile de creștere a afacerii. Află cum din materialul următor, semnat de Sergiu Neguț, Business Angel și co-fondator FintechOS.
Ce ar vedea afacerea ta dacă s-ar privi în oglindă, azi. Un instantaneu pentru discuții cu echipa și partenerii.
Prezentarea pe care finanțatorii vor să o primească pe email.