Business Modelling | Cum îți (re)definești modelul de afacere + Template Business Model Canvas

De unde începi când vrei să îți deschizi propria afacere? Primul pas este completarea unui business canvas. Află de mai jos ce pași trebuie să parcurgi!

În acest articol vei afla:

  • Ce este business model canvas și care sunt componentele sale + un instrument care să te ajute să experimentezi mai multe variante 
  • Cum poți să aduni informații valoroase de la posibilii tăi clienți + exemple punctuale de întrebări pe care să le folosești 
  • Bonus: Înregistrarea a două webinarii pe subiect și un curs despre rolul clarității în procesul de conturare a modelului de business 

Indiferent dacă tocmai ai decis ce idee de afacere vrei să pui în practică sau dacă e un moment în care trebuie să adaptezi afacerea ta existentă la o nouă realitate, există mai multe instrumente prin care poți explora "rețete" pentru modelul tău de business. Business Model Canvas e poate cel mai cunoscut și folosit în industrie.

De ce e important modelul de business pe care îl folosești? 

În esență, un model de business reprezintă un model de decizii, decizii ce impun o anumită disciplină a costurilor și a organizării. Modelul de business e o hartă, adică este utilă doar dacă este folosită :), și determină: 

  • product-market fit 
  • viabilitatea afacerii
  • scalabilitatea

Ce este și cum te ajută Business Model Canvas 

Business Model Canvas este un instrument de bază pentru antreprenori care te ajută să testezi dacă modelul tău poate funcționa și să vezi mai bine care îi sunt punctele forte și punctele slabe.

Ce e important să creezi și să re-creezi modelul tău de afacere de câte ori este nevoie, până ajungi la acel model care va avea succesul sperat. Te încurajăm să creezi mai multe variante de canvas-uri și să le testezi apoi în piață. Secțiunile dintr-un BMC sunt cele 9 din continuare, iar secretul stă în identificarea și optimizarea legăturilor dintre ele:

1. Segmentele de consumatori servite

  • Ce tipuri de consumatori vrei să abordezi? Ce nevoi au? Cum îi poți ajuta? Trebuie să găsești informații cât mai concrete despre ei, nu doar generale (”bărbați și femei din mediul urban, cu vârste între 20 și 60 de ani, venituri medii spre superioare și facultate absolvită” nu reprezintă un segment suficient de specific).
  • Gândește-te care sunt cele la care poți ajunge cel mai ușor (ținând cont de ceea ce dispui: canale de comunicare, echipă, infrastructură etc). Unii antreprenori spun că produsele/serviciile lor sunt “pentru toată lumea”, fără să țină cont de faptul că au resurse limitate (bani & timp) pe care le pot investi pentru a ajunge la viitorii lor clienți.

2. Valoarea produsă prin ce vinzi

  • Pornind de la nevoile potențialilor clienți, îți poți defini mai bine valoarea pe care vrei să o propui. Cum îi ajuți? Cu ce diferă soluția ta de cele existente pe piață? De ce te-ar alege pe tine?
  • E important să fie clar motivul pentru care clienții ar cumpăra de la tine. Relația dintre aceasta și clienți determină product - market fit, adică poate confirma dacă produsul se potrivește cu ceea ce își doresc și au nevoie clienții. Te poți ajuta de value proposition în aceast proces.

3. Canalele prin care livrezi

  • Sunt offline sau online? De ce le preferi pe unele în detrimentul altora? Ce implică fiecare dintre ele (costuri, timp, resurse umane, alți parteneri pe care trebuie să îi cooptezi)?
  • Gândește-te cum află clienții de tine și cum ajungi să îi deservești. Aici este vorba de toate punctele de contact cu clientul, de la comunicare la distribuție.

4. Relațiile cu fiecare segment de consumatori

  • Gândește-te cum ajunge produsul sau serviciul tău la consumatori și ce fel de relație vrei să dezvolți între afacerea ta și clienți.
  • Evaluează cât de personală trebuie să fie relația cu ei, cât de bine trebuie să îi cunoști și cum poți afla lucrurile acestea (este un proces automatizat sau trebuie făcut manual/individual?)

5. Veniturile pe care le generezi

  • Toate aceste lucruri contribuie la veniturile afacerii tale. După ce completezi prima jumătate de canvas, știi cum câștigi banii. Altfel spus, care e modelul de monetizare?
  • Sunt decizii care se referă la cum felul în care organizezi plățile (a primi bani costă – fie că e vorba de tranzacții fizice, când trebuie să plătești un angajat, fie de plăți online, unde există comisioane) și procesul de plată (care influențează confortul și experiența clientului).

6. Resursele cheie de care ai nevoie

  • Care sunt lucrurile necesare pentru a susține și sprijini afacerea ta?

7. Activitățile cheie

  • Ce faci ca să creezi valoarea propusă
  • Care sunt activitățile importante care îți influențează performanța?

8. Partenerii cheie

  • Ce parteneri te pot ajuta să pornești și să dezvolți afacerea? Ei sunt cei care te ajută să îți faci treaba mai bine (pot fi parteneri care preiau elemente din ceea ce trebuie tu să livrezi sau care îți intermediază accesul la clienți).

9. Structura costurilor

  • După ce știi toate lucrurile de mai sus, poți calcula mai precis ce costuri ai și afli dacă business-ul tău e sustenabil.

Pune în practică

Creează un canvas în Startarium

Folosește tool-ul gratuit Startarium pentru a crea primul tău draft

Nu uita să vorbești cu potențialii tăi clienți

Felicitări, ai acum informațiile care pot face ca afacerea ta să devină realitate. Ce trebuie să faci acum? E momentul să ieși în lume, să stai de vorbă cu potențialii tăi clienți și să le pui întrebări prin care să le înțelegi mai bine comportamentele.

Citește și: 8 întrebări care te ajută să obții feedback relevant când ești antreprenor

Apoi, îți vei putea valida ideea - poate ea să devină o afacere sustenabilă? Să nu te sperie dacă răspunsurile de la potențialii clienți sunt diferite de ce ai gândit tu inițial - e mult mai sănătos să realizezi acest lucru într-un stadiu cât mai incipient (în care să nu fi apucat să investești foarte mult timp și resurse într-o idee neviabilă) și să poți să faci ajustările necesare.

Dacă ești la început, informațiile primite de la cei care ți-au folosit produsul pot să îți arate că te îndrepți într-o direcție greșită, de exemplu (adică nu validează problema pe care credeai că ai identificat-o). Dacă ai deja clienți și vânzări, poți afla ce îi face pe oameni să renunțe la folosirea produsului, cum îl poți îmbunătăți sau poți identifica alte linii de business.

Dat fiind faptul că în această perioadă este mult mai dificil să ajungi fizic la potențialii tăi clienți, e important să îți amintești că ai încă la îndemână instrumente online care să te ajute: 

O parte dintre ele sunt gratuite, altele oferă doar anumite funcționalități gratis sau au limite în ceea ce privește numărul de întrebări/participanți ori răspunsuri primite. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail