MedRadar, aplicația gratuită care ajută pacienții să găsească ușor medicamente în farmacii

Unde găsești pe stoc medicamentul de care ai nevoie? Ce farmacie e deschisă la 1 noaptea, când s-a trezit copilul cu febră? Unde poți face un vaccin antigripal? Sunt întrebări pe care și le-a pus aproape orice adult din România, încercând să navigheze sistemul medical, și care-și găsesc acum rezolvarea în aplicația MedRadar, direct pe telefon.

Târziu în noapte, îți simți nasul ca un cazan sub presiune gata să explodeze. Te chinui de câteva ore să respiri. Deci adio somn liniștit; sau măcar câteva ore legate, ca să funcționezi la serviciu. Ai rămas fără sprayul calmant. Te-așteaptă o noapte lungă, dublată de efortul de a găsi medicamentul de care ai nevoie. Un efort de care te-ai putea lipsi.
 
Pe scurt:
Cât costă să lansezi o aplicație HealthTech
Adopție cu costuri de promovare aproape zero
Ce oferă MedRadar în acest moment
Spre ce se îndreaptă dezvoltarea MedRadar
O aplicație de HealthTech „într-un relativ blue ocean”
Limitările tehnice ale farmaciilor și frica lor de concurență
Extindere & surse de finanțare  


Fiecare dintre cei doi fondator MedRadar, Cristian Rădulescu și Daniel Gorgan, s-a confruntat cu situația de a nu găsi medicamente în momente critice și de a nu ști exact spre ce farmacie să se îndrepte. Iar asta se întâmpla în București, unde, teoretic, stocurile sunt mai mari ca în alte localități și unde există și farmacii deschise non-stop. 

Fiecare dintre ei și-a dorit o cale mai simplă de a găsi medicamentul pe care-l căutau. Una care să-i scutească de bâjbâit între farmacii și care să-i ducă direct la țintă – indiferent de oră sau de distanță.  
 
Așa că s-au gândit să-și facă „dreptate” pe cont propriu – să creeze acea cale mai eficientă de a obține medicamentul. 

Cât costă să lansezi o aplicație HealthTech 

Daniel Gorgan, programator la bază, chiar asta a făcut: a dezvoltat o aplicație mobilă gratuită care îți permite să cauți farmaciile din apropierea ta care au în stoc medicamentele de care ai nevoie: MedRadar. Prima formă a acesteia a devenit publică în 2023.  
 
Cristian Rădulescu a găsit-o și l-a abordat direct pe Daniel ca să vadă despre ce e vorba și dacă ar putea colabora.  
 
S-a dovedit că backgroundul și abilitățile celor doi se completau ideal: Daniel venea cu know-how-ul pe partea de dezvoltare de produs, Cristian – cu aproape 20 de ani de experiență pe marketing, vânzări și chiar cu legături utile în domeniul cercetării de piață pe domeniul farmaceutic. 

Fondatorii MedRadar: Cristian Rădulescu și Daniel Gorgan
 
„Avantajul nostru a fost că Daniel știe să dezvolte aplicații. Una dintre marile bariere în dezvoltarea startupurilor la noi e dezvoltarea specializată, care costă foarte mult. Și e normal să fie așa”, spune Cristian. 
 
Un cost mediu pentru dezvoltarea unei aplicații cu opțiuni de bază, fără pretenții de UX profesionist, fără echipă de testare în spate și fără stocare de date sensibile ajunge spre 30.000 de euro, consideră Daniel.  
 
Pentru forma actuală a MedRadar, fondatorii au cheltuit aproape 100.000 de euro din economiile proprii. 

„Am investit mai ales în tehnologie: server, licențe, timp petrecut pentru dezvoltarea aplicației”, menționează Cristian. La care se mai adaugă partea de business development – adică timpul „cheltuit” în atragerea farmaciilor partenere și în convingerea lor că datele pe care le transmit sunt în siguranță. 

Adopție rapidă cu costuri de promovare aproape zero 

Colaborarea dintre Daniel și Cristian s-a concretizat în februarie 2024, când și-au înființat un SRL. Compania s-a lansat oficial în septembrie 2024, prin participarea la un Demo Day organizat de Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC) în cadrul căruia au fost prezentate aplicații dezvoltate pentru pacienți și specialiști din sănătate. De aici au plecat cu un feedback foarte bun.  

Iar de-atunci, fondatorii au dus o muncă intensă de promovare, fie prin prezența la diverse evenimente cu profil farmaceutic, fie prin conexiunile lui Cristian, fie prin prezența în studiourile unor televiziuni.  

Pe de o parte, prezența pe toate aceste canale i-a ajutat să ajungă de la niciun utilizator la începutul lui 2024 la circa 2.000 de utilizatori activi în septembrie 2024, respectiv la peste 25.000 un an mai târziu și la aproape 3.000 de unități farmaceutice colaboratoare. Iar numărul crește constant. 
 
Tot ce au reușit până acum a fost organic, fără campanii de marketing plătite. 

„Ne-am dus peste tot unde am fost invitați sau unde am auzit că se fac demo day-uri. Pe de altă parte, trimitem către Colegiul Farmaciștilor informări în care le spunem ce farmacii s-au mai înrolat, cu rugămintea ca ei să disemineze către farmacii gradul de adopție și potențialul. Cei de la COPAC ne-au promovat pe cât posibil. Încercăm să ne ducem și către toate asociațiile de pacienți pentru a le spune de aplicație.” 
 
Daniel menționează că, în câteva cazuri, aplicația MedRadar a fost descoperită întâmplător de oameni cu mulți followeri pe canale de social media, iar aceștia au promovat-o din proprie inițiativă. Iar asta s-a văzut imediat în numărul de utilizatori noi. 
 
„Pentru o aplicație self-funded, fără comunicare, fără advertising, atâta timp cât vedem utilizatori noi înrolați în fiecare zi, noi spunem că e o validare a soluției pe care noi o propunem”, consideră Cristian. 

Căutările din aplicație sunt, de asemenea, o formă de validare a produsului. Fondatorii au observat, cum era de așteptat, căutări frecvente la medicamente cu probleme de stoc. Dincolo de asta, „căutările sunt foarte variate, de la teste de sarcină la bomboane pentru gât. Iar asta e o validare a faptului că aplicația este folositoare nu doar unei nișe de pacienți, ci are aplicație peste tot”, observă Cristian. 

Din punct de vedere geografic, au observat căutări făcute de utilizatorii din oraș pentru zone rurale, semn că probabil caută pentru rudele de acolo. 

Ce oferă MedRadar în acest moment 

Oricine poate descărca gratuit aplicația de pe AppStore sau Google Play. Interfața are puține opțiuni și e ușor de folosit, chiar și de către cei cu abilități digitale limitate.  

Poți căuta după medicament sau după substanța activă din acesta. Aplicația returnează un număr de farmacii și detaliile de contact. Nu se afișează prețuri și nici număr de bucăți disponibile (ci doar stoc critic/limitat, atunci când e cazul). În funcție de nevoi, poți mări raza de căutare pe hartă sau filtra după farmacii cu un anume program. 
 
Farmaciile care aleg să colaboreze cu MedRadar își adaugă în platformă stocurile, indiferent că e vorba de medicamentele eliberate pe bază de rețetă sau nu, precum și cele preparate în laboratorul propriu sau cosmeticele comercializate.  

Adresa și orarul farmaciei se extrag, de regulă, din softul de gestiune și se afișează în aplicație.  

Spre ce se îndreaptă dezvoltarea MedRadar 

Daniel lucrează prioritar la posibilitatea de a permite farmaciilor să editeze diverse detalii de interes general (orar, adresă, poze din interior, servicii disponibile sau existența unui laborator propriu, dacă oferă servicii conexe – de exemplu posibilitatea de vaccinare).  
 
Va exista, de asemenea, posibilitatea de a anunța clienții de promoții sau de a le recomanda combinații de medicamente (antibiotic cu probiotic, de exemplu). 
 
O altă zonă majoră de dezvoltare o reprezintă și integrarea unui nomenclator unic. Acesta există la nivel național. Totuși, raportările oficiale se fac pe baza codului asociat produselor, așa că denumirea medicamentului în stocurile farmaciilor și a distribuitorilor e ignorată. Însă într-o aplicație precum MedRadar, Paracetamol 50 mg Terapia și Paracetamol Terapia 50 mg apar ca două produse diferite, deși ele nu sunt. 
 
Daniel vorbește de integrarea unui modul care, cu ajutorul AI, să extragă numele medicamentelor și să le afișeze în aplicație. Deocamdată, el există în faza de proof of concept

  

Nu în ultimul rând, fondatorii și-ar dori ca, pe viitor, aplicația să devină un „companion de sănătate”. 

„Atunci când ai o problemă de domeniu medical, să poți să intri și să găsești foarte repede și, de exemplu, un medic care este dispus să preia o consultație la telefon pentru că ai o problemă acută. Sau să găsești informații despre medicamente și interacțiunile dintre medicamente și alimente, pe care 90% din oameni nu le iau în considerare”, explică unul dintre fondatori. 
 
De dezvoltarea tuturor acestor elemente, Daniel se ocupă în timpul „liber”, din fonduri proprii. Aplicația continuă să fie susținută din banii pe care fondatorii îi obțin din proiecte individuale. De aceea, o finanțare i-ar ajuta să formeze o echipă de dezvoltare sub coordonarea lui Daniel, să avanseze mai repede. 

O aplicație de HealthTech „într-un relativ blue ocean” 

Modelul de business MedRadar presupune ca aplicația să rămână gratuită pentru majoritatea populației, iar monetizarea ei să vină dinspre farmaciile partenere.  
 
Acestea ar urma să plătească pentru o parte dintre modulele editabile menționate mai sus, pentru că ele sunt gândite să le ajute să iasă în față cu toate serviciile pe care le oferă.  
Tot contra cost ar veni și un modul prin care pacientul să-și rezerve medicamentul în unitate. Totuși, opțiunea de rezervare ar aduce mai multă valoare atât pentru farmacii, cât și pentru pacient, motiv pentru care fondatorii iau în calcul posibilitatea unor abonamente premium pentru utilizatori. 
 
Lanțurile de farmacii au înțeles beneficiile și au și o deschidere mai mare de a oferi acces la stocuri. Problema e la farmaciile medii sau mici. 
 
Câteva avantaje pentru farmacii devin evidente dacă ne gândim, din perspectiva unui potențial pacient, la efortul minimal de căutare sau la sentimentul de mulțumire atunci când vede un medicament disponibil. Șansele de a apărea în căutări depind de mai mulți factori precum disponibilitatea stocului, program sau poate chiar proximitate, dar totul începe de la prezența în aplicație. 
 
Iar momentan, MedRadar e singura platformă care oferă genul acesta de serviciu.  

 
Cum rămâne cu aplicațiile sau platformele proprii pe care farmaciile le au deja și unde pacienții pot vedea disponibilitatea medicamentelor, pot rezerva sau achiziționa online cu ridicare din farmacie sau livrare?  
 

Să ținem totuși cont că populația României este, pe de o parte, îmbătrânită. Apoi, nu toți pacienții sunt computer literate sau technology literate, ca să caute în 5-7 platforme sau aplicații ale lanțurilor mari. 

În comune sau sate, pacienții nu au acces la farmaciile din lanțurile mari, observă Cristian. „Iar farmaciile independente care deservesc Negru Vodă, Breaza sau Braniștea, să zicem, n-au 30.000 de euro să-și dezvolte propria aplicație. Iar pentru pacienți, stresul și efortul de căutare e același”, spune el. 
 
Nu în ultimul rând, unele farmacii oferă posibilitatea de comandă online și livrare prin curier. MedRadar nu asigură transportul, dar asigură farmaciei vizibilitatea necesară pentru a apărea în topul căutărilor, plus date de contact, dacă ele sunt introduse, pentru ca pacientul să contacteze farmacistul. 
 
„În momentul de față, știm că mai încearcă cineva să facă un fel de chat. Adică sunt mai multe farmacii conectate la un fel de WhatsApp. Pacientul spune ce medicament caută și în ce zonă, iar farmaciile din jur ar trebui să urmărească chatul și să anunțe dacă-l au și dacă-l pot rezerva. Dar ceva complet automat nu există local.” 

 Suntem într-un relativ blue ocean, care tinde să devină reddish dacă ne uităm la competiția din regiune.” 

Limitările tehnice ale farmaciilor și frica lor de concurență 

„Știm că avem o limitare”, observă Cristian. „Pentru noi, cel mai ușor a fost să aducem farmaciile mari în aplicație pentru că ele au și infrastructura tehnologică să ne dea date. Relevanța noastră va crește în momentul în care vom reuși să ajungem și la cele mai mici.” 
 
Procesul de înrolare a unei farmacii presupune ca aceasta să fie de acord ca MedRadar să se conecteze la softul de management al farmaciei, pentru a prelua stocurile, respectiv ca furnizorul de software să ofere acest drept către MedRadar. 
 
„Există un număr restrâns de soluții software de management al farmaciei și avem nevoie ca ele să ne faciliteze accesul”, explică Cristian, ceea ce uneori e mai dificil deoarece furnizorul soluției software se consideră proprietarul datelor din sistem.  

Mai există printre proprietarii de farmacii și reticențe legate de competiție: „Nu vreau să dau date despre stocul meu, pentru că află concurența și vine și deschide farmacie lângă mine. Or pentru orice companie mare, să afle ce cifra afaceri a altei farmacii este ceva extrem de banal”, spune Cristian. 

Extindere & surse de finanțare 

Pentru a profita de momentul de relativă unicitatea în regiune, fondatorii au început discuții pentru extinderea în țările din jur. Aplicația e deja disponibilă în limba ucraineană, dar vor să o facă disponibilă și în rusă și bulgară. 
 
Iar pentru o primă extindere dincolo de granițe, fondatorii se uită spre piețe cu probleme similare cu ale României când vine vorba de identificarea farmaciilor care au medicamente în stoc: Bulgaria, Serbia sau chiar Albania. Au găsit ceva mai multă deschidere în aceste zone și speră să facă mișcarea în primăvara lui 2026. 

Până atunci, toamna aceasta fondatorii vor pitchui în fața unor investitori într-un accelerator european dedicat soluțiilor MedTech, alături de alte 14 startupuri din regiune, și speră să obțină o finanțare. 
 
În paralel, se uită spre programul Y Combinator, unde ștacheta e foarte ridicată, dar și spre granturi europene sau spre proiecte de cercetare din care să facă parte pentru a acoperi din costurile cu dezvoltarea produsului. 

Surse foto: Dreamstime; MedRadar

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail