Pitch Deck | Prezentarea esențială pentru investitori. Template + bune practici.

Un Pitch Deck este prezentarea care însoțește un pitch - fie că vrei să atragi investiții, parteneri, clienți sau noi membri în echipă.

TO PITCH - verb tranzitiv, en. | A arunca/lansa un obiect, cu un anumit obiectiv, către un anumit punct. Termen folosit în baseball, business, advertising, sales.

Ca să transformi o idee de business în realitate ai nevoie de bani, oameni și oportunități. Iar ca să le obții, trebuie ca viziunea ta să fie palpabilă nu doar pentru tine, ci și pentru cei pe care îi vrei alături.

Un Pitch Deck este prezentarea-suport care te ajută să îi convingi, iar în acest articol vorbim în primul rând despre Pitch Deck-ul pentru investitori. După cele 4 ediții ale competiției Startarium PitchDay de până acum și cele peste 600 de Pitch Deck-uri jurizate, am sintetizat această structură de slide-uri ca să te ajute să fii concis, convingător și la obiect atunci când ții un pitch pentru finanțare.

TEMPLATE

Model Prezentare Pitch Deck

Descarcă și completează slide-urile cu informații despre propria ta afacere

Dar mai întâi, despre „Pitching”

Într-o formă sau alta, viața fiecăruia dintre noi este plină de pitch-uri, atât profesionale cât și personale. Un pitch poți face pentru:

  • o investiție de la un business angel
  • o tranzacție de la un client
  • un angajat nou în echipa ta
  • un beneficiu de la un partener
  • un articol despre tine de la un jurnalist
  • o sesiune de mentorat de la cineva cu mai multă experiență
  • schimbarea destinației de vacanță de la prieteni
  • un job nou de la angajatorul dorit

Înainte de tot, întreabă-te: Ce vrei să obții? | De la cine? | Ce își dorește celălalt să câștige? În funcție de răspunsul la aceste 3 întrebări, vei decide de ce anume ai nevoie și din ce unghi îți poziționezi pitch-ul.

Spre exemplu:

  • Pentru investitori: Un Pitch Deck – Ei vor să înțeleagă dacă afacerea ta are potențial de creștere, ca să poată câștiga bani
  • Pentru jurnaliști: Un e-mail – Ei vor să înțeleagă de ce e interesantă povestea ta pentru publicul lor, ca să poată câștiga cititori
  • Pentru clienti: Un mesaj promoțional – Ei vor să înțeleagă care e valoarea pe care o aduci tu pentru ei, ca să poată câștiga o viață mai bună

Important

  • Un pitch NU este o simplă prezentare. Diferența este scopul: nu vrei doar să informezi, ci să obții ceva concret, de la cineva anume.
  • Înainte de tot, întrebă-te: Ce vrei să obții? | De la cine? | Ce își dorește celălalt să câștige?
  • Documentează-te despre cei în fața cărora ții pitch-ul și personalizează-ți abordarea pentru a le atinge nevoile.

Pitch Deck-ul pentru investitori

Prezentarea afacerii tale trebuie să acopere cât mai concret toate aspectele sale. Mult mai important decât un design vizual special, ai grijă ca aceasta să aibă o structură clară și să conțină informațiile esențiale:

Introducerea – aceasta este, pe scurt, o descriere a afacerii, propunerea de valoare, modelul de business pe scurt și tipurile de produse și/sau servicii oferite.

Oportunitatea – descrierea industriei în care îți desfășori activitea și cum funcționează afacerea ta acolo. Practic, trebuie să prezinți cum arată piața în prezent și de ce este oportun produsul sau serviciul pe care îl oferi.  

Problema – explică ce problemă rezolvă afacerea ta, ce impact are respectiva dificultate în acest moment și ce soluții există în prezent pentru ea.

Soluția – este secțiunea în care descrii felul în care rezolvă afacerea ta problema respectivă. Este util să fii cât mai clar și realist, pentru ca audiența să aibă încredere în soluția propusă. De asemenea, aici trebuie să exemplifici și cum se va schimba în bine viața clienților care o vor folosi. 

Potențialul – aici trebuie să descrii care este potențialul de creștere, scalabilitate a afacerii, vânzări ș.a.m.d. Fii pregătit cu date și argumente pentru prezentarea potențialului de creștere a vânzărilor, rezultatele avute care confirmă ipotezele tale, care este strategia de a ajunge la clienți care să îți achiziționeze produsul sau serviciul.  

Piața și clienții – în această secțiune, trebuie să demonstrezi că ai o bună înțelegere a clienților tăi, segmentați pe categorii, comportamente și date demografice. Poți adăuga informații despre cât sunt ei de dispuși să achiziționeze produse sau servicii de la tine și care este părerea lor despre ceea ce le oferă businessul tău.  

Competiția – trebuie să arăți că știi clar care sunt competitorii tăi, ce oferă ei și cum se diferențiază modelul tău de business de al lor. De asemenea, dacă ai reperat alte companii care ar putea ca la un moment să devină competitorii tăi, este util să le incluzi și pe acestea.  

Finanțe – slide-ul despre finanțe ar trebui să vorbească despre modul în care îți propui să faci bani și ar trebui să fie un exemplu simplu de model financiar. Concret, aici trebuie să explici care sunt vânzările, de unde vin veniturile, care sunt costurile și structura lor și să demonstrezi că veniturile și costurile estimate sunt realiste. Vorbește despre modelul tău de business și monetizare.

Echipa – este unul dintre elementele la care orice posibil investitor se uită cu mare atenție. Trebuie să explici ce anume vă recomandă ca fiind echipa ideală, ce experiență profesională relevantă aveți, apoi să menționezi dacă veți mai avea nevoie de alți oameni în viitorul apropiat și dacă aveți în jurul vostru mentori sau consultanți care vă susțin.  

Nevoia de finanțare – în încheiere, trebuie să descrii cum vă va ajuta finanțarea să avansați, iar dacă aveți nevoie de alți parteneri sau investitori ajută să spui acest lucru, pentru că este posibil să îi găsești chiar prin cel cu care vorbești.

TEMPLATE

Model Prezentare Pitch Deck

Descarcă și completează slide-urile cu informații despre propria ta afacere

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail