TEMPLATE Pitch Deck | Cum îți prezinți afacerea

Un pitch deck poate să îți fie util în mai multe situații - fie că ești antreprenor și vrei să atragi investiții, parteneri sau noi membri în echipă, fie că ești un project manager care pornește un nou proiect pentru care are nevoie de resurse și aprobare, o să ai foarte des nevoie foarte de acest instrument util. Învață ce trebuie să conțină și descarcă un template care să te ajute să îl structurezi.

Ca transformi o idee în realitate e nevoie de multe resurse: investești în cercetare de piață, în prototip și planificare, testezi, ajustezi. După acest efort, e momentul să investești din această energie și în felul în care o prezinți celor care te pot ajuta să îți duci proiectul sau business-ul la nivelul următor.  

De multe ori, ai nevoie să pregătești un pitchdeck. Când lucrezi la acesta trebuie să ai în vedere, pe de o parte, structura prezentării și conținutul său, iar pe de alta, felul în care prezinți. În plus, e important să te pregătești temeinic în prealabil. Cum? Îți spunem mai jos.  

De multe ori, ai nevoie să pregătești un pitchdeck. Când lucrezi la acesta trebuie să ai în vedere, pe de o parte, structura prezentării și conținutul său, iar pe de alta, felul în care prezinți. În plus, e important să te pregătești temeinic în prealabil. Cum? Îți spunem mai jos.    

Structură și conținut  

Prezentarea afacerii tale trebuie să acopere cât mai bine și concret toate aspectele sale. La competiția Startarium Pitch Day, pitch deck-ul are următoarele secțiuni: Introducerea, Oportunitatea, Problema, Soluția, Potențialul, Piața și Clienții, Competiția, Finanțe, Echipă, Premiu. 

În realizarea unei astfel de prezentări, trebuie să ai grijă ca aceasta să aibă o structură clară și să conțină informațiile esențiale, mult mai importante decât un design impecabil al prezentării. Ea trebuie să reflecte inclusiv care va fi valoarea adăugată adusă de compania ta: ce vinzi concret, cine sunt cei care cumpără de la tine, în ce constă unicitatea serviciului sau a produsului tău și cum le faci clienților viața mai ușoară. Nu în ultimul rând, trebuie să ai grijă să poți să îți poți susține discursul cu argumente, date sau cifre. 

Aici poți găsi un template pe care îl folosim pentru Startarium PitchDay, iar mai jos poți găsi și un template general, pe care îl poți personaliza și folosi pentru discuții cu investitori sau alte competiții și programe pentru startup-uri. 

PPT

TEMPLATE | Prezentare Pitch Deck

Completează-l cu informațiile despre propria afacere

Iată ce trebuie să cuprindă fiecare secțiune a pitchdeck-ului:  

  1. Introducerea – aceasta este, pe scurt, o scurtă descriere a afacerii și a tipurilor de produse și/sau servicii oferite.  
  2. Oportunitatea – descrierea industriei în care îți desfășori activitea și cum funcționează afacerea ta acolo. Practic, trebuie să prezinți cum arată piața în prezent și de ce este oportun produsul sau serviciul pe care îl oferi.  
  3. Problema - explică ce problemă rezolvă afacerea ta, ce impact are respectiva dificultate în acest moment și ce soluții există în prezent pentru ea.  
  4. Soluția - este secțiunea în care descrii felul în care rezolvă afacerea ta problema respectivă. Este util să fii cât mai clar și realist, pentru ca audiența să aibă încredere în soluția propusă. De asemenea, aici trebuie să exemplifici și cum se va schimba în bine viața clienților care o vor folosi. 
  5. Potențialul - aici trebuie să descrii care este potențialul de creștere, scalabilitate a afacerii, vânzări ș.a.m.d. Fii pregătit cu date și argumente pentru prezentarea potențialului de creștere a vânzărilor, rezultatele avute care confirmă ipotezele tale, care este strategia de a ajunge la clienți care să îți achiziționeze produsul sau serviciul.  
  6. Piața și clienții - în această secțiune, trebuie să demonstrezi că ai o bună înțelegere a clienților tăi, segmentați pe categorii, comportamente și date demografice. Poți adăuga informații despre cât sunt ei de dispuși să achiziționeze produse sau servicii de la tine și care este părerea lor despre ceea ce le oferă business-ul tău.  
  7. Competiția - trebuie să arăți că știi clar care sunt competitorii tăi, ce oferă ei și cum se diferențiază modelul tău de business de al lor. De asemenea, dacă ai reperat alte companii care ar putea ca la un moment să devină competitorii tăi, este util să le incluzi și pe acestea.  
  8. Finanțe - slide-ul despre finanțe ar trebui să vorbească despre modul în care îți propui să faci bani și ar trebui să fie un exemplu simplu de model financiar. Concret, aici trebuie să explici care sunt vânzările, de unde vin veniturile, care sunt costurile și structura lor și să demonstrezi că veniturile și costurile estimate sunt realiste.  
  9. Echipa – este unul dintre elementele la care orice posibil investitor se uită cu mare atenție. Trebuie să explici ce anume vă recomandă ca fiind echipa ideală, ce experiență profesională relevantă aveți, apoi să menționezi dacă veți mai avea nevoie de alți oameni în viitorul apropiat și dacă aveți în jurul vostru mentori sau consultanți care vă susțin.  
  10. Premiul/Finanțarea - în încheiere, trebuie să descrii cum vă va ajuta premiul să avansați, iar dacă aveți nevoie de alți parteneri sau investitori ajută să spui acest lucru, pentru că este posibil să îi găsești chiar în audiență.    
Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă