Proiecții financiare | Cum le faci + template de cashflow (flux de numerar)

Dacă îți deschizi o afacere sau dacă vrei să dezvolți activitatea companiei, e nevoie să acorzi atenție investiției pe care o presupune acest lucru: de la opțiuni până la costuri de acoperit în viitor, adiacente investiției.

Dacă ești la început de drum și ai ales să îți dezvolți afacerea sau dorești să estimezi cum ar putea evolua afacerea ta în următorii ani, va trebui să întocmești o previziune financiară, care trebuie să cuprindă un buget de venituri și cheltuieli, respectiv un flux de numerar (cash flow).

Bugetul de venituri și cheltuieli versus fluxul de numerar (cashflow)

Iată care sunt diferențele dintre acestea: 

Bugetul de venituri și cheltuieli

  • se elaborează pe baza veniturilor estimate din desfășurarea activității curente (vânzări, prestări servicii) și a cheltuielilor ocazionate de operarea acesteia.
  • Venitul se înregistrează în contabilitate în momentul în care se vinde un produs și se emite factură, chiar dacă încasarea acestui venit va fi în viitor (spre exemplu: azi am vândut 1 tonă de făină și am acordat un termen de încasare de 30 zile). Prin urmare, venitul nu se încasează în momentul facturării. Concomitent cu venitul se înregistrează și cheltuiala aferentă (adică eliberarea din gestiune a cantității de bunuri vândută).

Fluxul de numerar (cashflow) al companiei

  • Se referă la sumele efective care se încasează (aferente veniturilor facturate), respectiv la sumele care trebuie achitate (aferente cheltuielilor înregistrate).

Ce trebuie luat în considerare este că, deși la finalul perioadei analizate compania poate să înregistreze profit, se poate întâmplă că pe parcurs cheltuielile să depășească veniturile și compania să nu poată onora plățile la timp.

Cum ajută proiecțiile financiare 

Proiecțiile financiare au rolul de a evidenția perioadele de vârf (de încasări, dar mai ales de plăți), astfel încât să poți decide când și mai ales dacă e cazul să apelezi la finanțare. Pentru o imagine mai clară, găsești mai jos un model generic de documentare a unui cash flow lunar.

Template

Tabel evidență cashflow ( flux de numerar )

Descarcă documentul și adaugă propriile date financiare

O vânzare se încheie când se încasează banii, nu când se emite factură.

Cash flow = încasări – plăți

Să pornim de la ecuația de mai sus.

Întrucât sursă de finanțare cel mai des întâlnită pentru asigurarea lichidității în periodele de vârf este creditul bancar, este necesară o abordare diferită din perspectiva finanțărilor solicitate, respective:

  • finanțări de capital de lucru pe termen scurt pentru susținerea activității curente
  • finanțări de investiții pe termen mediu sau lung.

Le vom explora succinct pe amândouă.

Previziunile financiare din perspectiva finanțărilor de capital de lucru

Indiferent de forma acestor finanțări (linii de credit, plafoane de lucru, factoring), în prealabil este indicat să poți răspunde punctual la următoarele întrebări:

  • Se justifică suma solicitată pentru nevoia de finanțare a societății?
  • Va genera nouă finanțare suficient de multe venituri și încasări astfel încât să asigure capacitatea companiei de rambursare a facilității de credit?
  • Marjele de vânzare sunt suficient de mari astfel încât să acopere costurile de finanțare?

Previziunile financiare din perspectiva finanțărilor de investiții

O finanțare a unui proiect investițional este de așteptat să conducă la o creștere a veniturilor, respectiv la o îmbunătățire a profitului operațional (profitul obținut direct din activitatea desfășurată, înainte de a scădea cheltuielile financiare, taxele bugetare și cheltulala cu recuperarea treptată a valorii bunurilor societății, numită și amortizare).

Trebuie să ai în vedere tipul investiției și implicit influența acesteia asupra activității ulteriore a societății, de aceea distingem între mai multe tipuri de dezvoltare:

  • investiții de înlocuire, având că principal scop menținerea rentabilității, cu un risc considerat mai scăzut

sau

  • investiții de expansiune, care au scop principal creșterea cifrei de afaceri, cu un risc considerat mai ridicat

Cum faci proiecțiile când dorești să realizezi o investiție de expansiune (achiziție utilaje, mașini, extindere spațiu de producție, etc.) cu impact asupra creșterii capacității de producție/livrare și, implicit, a vânzărilor?

Principalele teme pe care trebuie să le ai în vedere:

  • Cu cât vor crește vânzările în urmă implementării noii investiții?  
  • Ce cheltuieli voi avea cu noua investiție? Profitul obținut din creșterea activității acoperă cel puțin cheltuiala cu finanțarea (dobânzi și credite bancare)?

Este foarte important, de asemenea, să corelezi durata de viață a echipamentului cu durata de rambursare a sursei de finanțare (creditului), astfel încât sursă de rambursare să fie generată chiar de obiectul creditului.

Nu este eficient (economic) să apelezi la contractarea unui credit pe termen scurt din care să finanțezi un activ imobilizat (spre ex: imobil, echipament, mașină, care sunt utilizate în activitate), deoarece o astfel de măsură va duce la un dezechilibru pe termen scurt.

Nouă investiție va presupune și o serie de costuri (unele substanțiale), precum:

  •  creșterea numărului de salariați care vor utiliza/gestiona respectivele bunuri;
  •  creșterea cantității de materie prima achiziționată, creșterea cheltuielilor de funcționare (utilități, chirie);

De exemplu, dacă ai o firma de transport și achiziționezi 2 camioane noi, va trebui să:

  • angajezi minim 4 șoferi (se lucrează în ture);
  • achiziționezi combustibil și pentru aceste noi mașini;
  • plătești taxe de drum, roviniete, asigurări impozite noi, piese de schimb etc;

Dacă profitul obținut de aceste mașini depășește dobânda plătită la bancă, atunci aceasta este o investiție profitabilă.

Așadar, proiecțiile financiare vizează:

  • veniturile obținute în perioada următoare și identificarea modalităților de creștere a acestora;
  • previzionarea cheltuielilor din perioada următoare și încercarea de optimizare a  acestora prin eficientizarea  activității;
  • stabilirea profitului care trebuie să înregistreze o creștere după implementarea proiectului de investiții.

AI APLICAT PENTRU CONSULTANȚA RE:BUILD?

Programul este unul scurt și concentrat, creat pentru pentru a-ți oferi rapid claritate și precizie în deciziile complexe pe care le vei avea de luat. Pentru reorganizarea afacerii tale sau reinventarea ei de la zero. Te așteaptă:

  • 3 sesiuni concentrate de consultanță strategică, operațională sau financiară
  • Echipă de consultanți dedicată alături de care vei lucra pe afacerea ta
  • 13 experți consultanți în program, experți Future Station, ING Bank, Design Thinking Society, Startarium, Impact Hub Bucharest, Trend Consult, The World Bank, GRI sau RGT Cycling
  • 50 locuri disponibile în Seria 2 - aplicații deschise acum
  • Poți aplica până pe 1 februarie, ora 11 dimineața
  • Toate detaliile despre consultanță aici


"Am creat și crescut Startarium de-a lungul anilor alături de Impact Hub, cu misiunea de a sprijini antreprenorii la început de drum.  Iar RE:BUILD este încă una dintre inițiativele Startarium desfășurate în ultimii cinci ani care și-au dovedit utilitatea, reacțiile antreprenorilor și specialiștilor din prima serie arătându-ne că acest program este extrem de relevant și că faza a doua va fi mai mult decât binevenită. Cu ajutorul programului global de sprijin al grupului ING, Build Back Better, și a noilor parteneri Startarium, reușim să completăm sprijinul atât prin resurse educative, cât și financiare." – Silvia Mihăilescu, Director de Marketing, Comunicare și CSR, ING Bank România

În întregimea sa, RE:BUILD este programul de susținere și reconstrucție creat de Startarium – o inițiativă Impact Hub Bucharest și ING. Startarium RE:BUILD susține 150 de antreprenori și afacerile lor, folosind un mix de 3 formate de intervenție de creștere: consultanță de business, mentorat și resurse pentru startupuri. 100% privat, gratuit, pentru antreprenori. De descoperit în întregime aici

 

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă