Cum faci proiecțiile financiare?

Dacă acum este momentul în care îți deschizi o afacere sau dacă îți propui să dezvolți activitatea companiei, e nevoie să acorzi multă atenție investiției pe care o presupune acest lucru. Trebuie să iei în calcul ce opțiuni ai și ce costuri va trebui să acoperi în viitor, adiacente investiției (de exemplu, creșterea numărului de utilaje presupune creșterea numărului de angajați).

Dacă ești la început de drum și ai ales să îți dezvolți afacerea sau dorești să estimezi cum ar putea evolua afacerea ta în următorii ani, va trebui să întocmești o previziune financiară, care trebuie să cuprindă un buget de venituri și cheltuieli, respectiv un flux de numarar (cash flow).

Bugetul de venituri și cheltuieli versus fluxul de numerar (cashflow)

Iată care sunt diferențele dintre acestea: 

Bugetul de venituri și cheltuieli

  • se elaborează pe baza veniturilor estimate din desfășurarea activității curente (vânzări, prestări servicii) și a cheltuielilor ocazionate de operarea acesteia.
  • Venitul se înregistrează în contabilitate în momentul în care se vinde un produs și se emite factură, chiar dacă încasarea acestui venit va fi în viitor (spre exemplu: azi am vândut 1 tonă de făină și am acordat un termen de încasare de 30 zile). Prin urmare, venitul nu se încasează în momentul facturării. Concomitent cu venitul se înregistrează și cheltuiala aferentă (adică eliberarea din gestiune a cantității de bunuri vândută).

Fluxul de numerar (cashflow) al companiei

  • Se referă la sumele efective care se încasează (aferente veniturilor facturate), respectiv la sumele care trebuie achitate (aferente cheltuielilor înregistrate).

Ce trebuie luat în considerare este că, deși la finalul perioadei analizate compania poate să înregistreze profit, se poate întâmplă că pe parcurs cheltuielile să depășească veniturile și compania să nu poată onora plățile la timp.

Cum ajută proiecțiile financiare 

Proiecțiile financiare au rolul de a evidenția perioadele de vârf (de încasări, dar mai ales de plăți), astfel încât să poți decide când și mai ales dacă e cazul să apelezi la finanțare. Pentru o imagine mai clară, găsești mai jos un model generic de documentare a unui cash flow lunar.

Template

Ține evidența fluxului de numerar

O vânzare se încheie când se încasează banii, nu când se emite factură.

Cash flow = încasări – plăți

Să pornim de la ecuația de mai sus.

Întrucât sursă de finanțare cel mai des întâlnită pentru asigurarea lichidității în periodele de vârf este creditul bancar, este necesară o abordare diferită din perspectiva finanțărilor solicitate, respective:

  • finanțări de capital de lucru pe termen scurt pentru susținerea activității curente
  • finanțări de investiții pe termen mediu sau lung.

Le vom explora succinct pe amândouă.

Previziunile financiare din perspectiva finanțărilor de capital de lucru

Indiferent de forma acestor finanțări (linii de credit, plafoane de lucru, factoring), în prealabil este indicat să poți răspunde punctual la următoarele întrebări:

  • Se justifică suma solicitată pentru nevoia de finanțare a societății?
  • Va genera nouă finanțare suficient de multe venituri și încasări astfel încât să asigure capacitatea companiei de rambursare a facilității de credit?
  • Marjele de vânzare sunt suficient de mari astfel încât să acopere costurile de finanțare?

Previziunile financiare din perspectiva finanțărilor de investiții

O finanțare a unui proiect investițional este de așteptat să conducă la o creștere a veniturilor, respectiv la o îmbunătățire a profitului operațional (profitul obținut direct din activitatea desfășurată, înainte de a scădea cheltuielile financiare, taxele bugetare și cheltulala cu recuperarea treptată a valorii bunurilor societății, numită și amortizare).

Trebuie să ai în vedere tipul investiției și implicit influența acesteia asupra activității ulteriore a societății, de aceea distingem între mai multe tipuri de dezvoltare:

  • investiții de înlocuire, având că principal scop menținerea rentabilității, cu un risc considerat mai scăzut

sau

  • investiții de expansiune, care au scop principal creșterea cifrei de afaceri, cu un risc considerat mai ridicat

Cum faci proiecțiile când dorești să realizezi o investiție de expansiune (achiziție utilaje, mașini, extindere spațiu de producție, etc.) cu impact asupra creșterii capacității de producție/livrare și, implicit, a vânzărilor?

Principalele teme pe care trebuie să le ai în vedere:

  • Cu cât vor crește vânzările în urmă implementării noii investiții?  
  • Ce cheltuieli voi avea cu noua investiție? Profitul obținut din creșterea activității acoperă cel puțin cheltuiala cu finanțarea (dobânzi și credite bancare)?

Este foarte important, de asemenea, să corelezi durata de viață a echipamentului cu durata de rambursare a sursei de finanțare (creditului), astfel încât sursă de rambursare să fie generată chiar de obiectul creditului.

Nu este eficient (economic) să apelezi la contractarea unui credit pe termen scurt din care să finanțezi un activ imobilizat (spre ex: imobil, echipament, mașină, care sunt utilizate în activitate), deoarece o astfel de măsură va duce la un dezechilibru pe termen scurt.

Nouă investiție va presupune și o serie de costuri (unele substanțiale), precum:

  •  creșterea numărului de salariați care vor utiliza/gestiona respectivele bunuri;
  •  creșterea cantității de materie prima achiziționată, creșterea cheltuielilor de funcționare (utilități, chirie);

De exemplu, dacă ai o firma de transport și achiziționezi 2 camioane noi, va trebui să:

  • angajezi minim 4 șoferi (se lucrează în ture);
  • achiziționezi combustibil și pentru aceste noi mașini;
  • plătești taxe de drum, roviniete, asigurări impozite noi, piese de schimb etc;

Dacă profitul obținut de aceste mașini depășește dobânda plătită la bancă, atunci aceasta este o investiție profitabilă.

Așadar, proiecțiile financiare vizează:

  • veniturile obținute în perioada următoare și identificarea modalităților de creștere a acestora;
  • previzionarea cheltuielilor din perioada următoare și încercarea de optimizare a  acestora prin eficientizarea  activității;
  • stabilirea profitului care trebuie să înregistreze o creștere după implementarea proiectului de investiții.
Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă