Proiecții financiare | Cum le faci + template de cashflow (flux de numerar)

Dacă îți deschizi o afacere sau dacă vrei să dezvolți activitatea companiei pe care o ai deja, e nevoie să acorzi atenție investiției pe care o presupune acest lucru. Deci nu uita de fluxul de numerar și de bugetul de venituri și cheltuieli!

Dacă ești la început de drum și ai ales să îți dezvolți afacerea sau vrei să estimezi cum ar putea evolua buinessul tău în următorii ani, trebuie să întocmești o previziune financiară, care va cuprinde un buget de venituri și cheltuieli, respectiv un flux de numerar (cashflow).

Bugetul de venituri și cheltuieli vs. fluxul de numerar (cashflow)

Iată care sunt diferențele dintre acești doi termeni: 

Bugetul de venituri și cheltuieli al companiei:

  • se elaborează pe baza veniturilor estimate din desfășurarea activității curente (vânzări de produse sau prestări de servicii) și a cheltuielilor generate de operarea acesteia;
  • venitul se înregistrează în contabilitate în momentul în care se vinde un produs/serviciu și se emite o factură, chiar dacă încasarea acestui venit va fi în viitor (de exemplu, ai vândut o tonă de făină și ai un termen de încasare a banilor de la cumpărător de 30 zile; prin urmare, venitul nu se încasează în momentul facturării); concomitent cu venitul, se înregistrează și cheltuiala aferentă (adică eliberarea din gestiune a cantității de bunuri/servicii vândute).

Fluxul de numerar (cashflow) al companiei:

  • se referă la sumele efective care se încasează (aferente veniturilor facturate), respectiv la sumele care trebuie achitate (aferente cheltuielilor înregistrate).

Ce trebuie luat în considerare este că, deși la finalul perioadei analizate compania poate să înregistreze profit, pe parcurs, cheltuielile pot depăși veniturile și compania nu poate onora plățile la timp.

Cum te ajută proiecțiile financiare 

Proiecțiile financiare au rolul de a evidenția perioadele de vârf (de încasări, dar mai ales de plăți), astfel încât să poți decide când și mai ales dacă e cazul să apelezi la finanțare. Pentru o imagine mai clară, găsești mai jos un model generic de documentare a unui cash flow lunar.

Template

Tabel evidență cashflow (flux de numerar)

Descarcă documentul și adaugă-ți propriile date financiare

👉 O vânzare se încheie atunci când se încasează banii, nu când se emite factura.

Să pornim de la ecuația Cashflow = încasări – plăți. Întrucât sursa de finanțare cel mai des întâlnită pentru asigurarea lichidității în periodele de vârf este creditul bancar, este necesară o abordare diferită, din perspectiva finanțărilor solicitate, respectiv:

  • finanțări de capital de lucru pe termen scurtm pentru susținerea activității curente;
  • finanțări de investiții, pe termen mediu/lung.

Le vom explora succinct pe amândouă.

Previziunile financiare, din perspectiva finanțărilor de capital de lucru

Indiferent de forma acestor finanțări (linii de credit, plafoane de lucru, factoring), în prealabil este indicat să poți răspunde punctual la următoarele întrebări:

  • Se justifică suma solicitată pentru nevoia de finanțare a societății?
  • Va genera nouă finanțare suficient de multe venituri și încasări, astfel încât să asigure capacitatea companiei de rambursare a facilității de credit?
  • Marjele de vânzare sunt suficient de mari încât să acopere costurile de finanțare?

Previziunile financiare, din perspectiva finanțărilor de investiții

O finanțare a unui proiect investițional este de așteptat să conducă la o creștere a veniturilor, respectiv la o îmbunătățire a profitului operațional (obținut direct din activitatea desfășurată, înainte de a scădea cheltuielile financiare, taxele bugetare și cheltuiala cu recuperarea treptată a valorii bunurilor societății, numită și amortizare).

Trebuie să ai în vedere tipul investiției și implicit influența acesteia asupra activității ulteriore a societății, de aceea distingem între două tipuri de dezvoltare:

  • investiții de înlocuire, având că principal scop menținerea rentabilității, cu un risc considerat mai scăzut;
  • investiții de expansiune, care au scop principal creșterea cifrei de afaceri, cu un risc considerat mai ridicat.

Cum faci proiecțiile când vrei să realizezi o investiție de expansiune (achiziție de utilaje, mașini, extinderea spațiului de producție etc.), cu impact asupra creșterii capacității de producție/livrare și, implicit, a vânzărilor? Principalele teme pe care trebuie să le ai în vedere:

  • Cu cât vor crește vânzările în urma implementării noii investiții?  
  • Ce cheltuieli vei avea cu noua investiție? Profitul obținut din creșterea activității acoperă cel puțin cheltuiala cu finanțarea (dobânzi și credite bancare)?

Este foarte important și să corelezi durata de viață a echipamentului cumpărat cu durata de rambursare a sursei de finanțare (creditului), astfel încât sursa de rambursare să fie generată chiar de obiectul creditului.

👉 Nu este eficient (economic vorbind) să apelezi la contractarea unui credit pe termen scurt, din care să finanțezi un activ imobilizat (un imobil, echipamente, o mașină utilizate în activitatea companiei), deoarece o astfel de măsură va duce la un dezechilibru pe termen scurt.

Noua investiție va presupune și o serie de costuri (unele substanțiale), precum:

  •  creșterea numărului de salariați care vor utiliza/gestiona respectivele bunuri;
  •  creșterea cantității de materie prima achiziționată;
  • creșterea cheltuielilor de funcționare (utilități, chirie etc.);

De exemplu, dacă ai o firmă de transport și achiziționezi două camioane noi, va trebui să angajezi minimum 4 șoferi (se lucrează în ture), să achiziționezi combustibil pentru aceste noi automobile și să plătești taxe de drum, roviniete, asigurări, impozite, piese de schimb etc. Dacă profitul obținut de aceste mașini depășește dobânda plătită la bancă, atunci aceasta este o investiție profitabilă.

Așadar, proiecțiile financiare vizează:

  • veniturile obținute în perioada următoare și identificarea modalităților de creștere a acestora;
  • previzionarea cheltuielilor din perioada următoare și încercarea de optimizare a acestora, prin eficientizarea activității;
  • stabilirea profitului, care trebuie să înregistreze o creștere după implementarea proiectului de investiții.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail