6 obligații de raportare fiscală electronică | Ce trebuie să știi, ca antreprenor

RO e-Factura, RO e-TVA, RO e-Transport, RO e-Case de marcat, RO e-SAF-T și RO e-Sigiliu sunt cei 6 piloni de digitalizare a ANAF implementați până acum, ca parte a modernizării procesului fiscal. Detaliem în acest articol toate obligațiile fiscale electronice valabile în 2025, cu modificările aduse, precum și cine și cum le plătește.

Sistemele de raportare digitală au fost introduse treptat. De exemplu, despre case de marcat cu raportare electronică se discută din 2015. Majoritatea sistemelor au devenit obligatorii în 2022 pentru anumite entități, iar contribuabilii au avut timp să se acomodeze cu ele. Începând cu 2025, sistemele de e-raportare au devenit nu doar recomandate, ci obligatorii pentru tot mai multe categorii de contribuabili. Ca antreprenor, trebuie să ții pasul cu modificările legislative. Chiar dacă ai un contabil care se ocupă de aceste raportări, e bine să știi ce și cum ar trebui completat, pentru a avea o colaborare cât mai eficientă cu acesta. 
 
Pe scurt: 

RO e-Factura 
SAF-T (Declarația 406) 
RO e-TVA 
RO e-Transport 
e-Case de marcat 
e-Sigiliu 
e-Proprietatea 


Ce este RO e-Factura și cine trebuie să o folosească 

Sistemul RO e-Factura este sistemul național prin care operatorii economici transmit facturi electronice în format XML către ANAF, prin intermediul SPV (Spațiul Privat Virtual).  
 
Sistemul a devenit obligatoriu în etape; mai întâi, în 2022, a existat obligativitate pentru relația B2G (Business to Government), iar ulterior au fost introduse segmentele B2B (firme stabilite sau înregistrate în scop de TVA în România), în 2024, respectiv B2C (facturi către persoane fizice), în 2025. 

Inclusiv ONG-urile, cultele, asociațiile și fundațiile trebuie să raporteze prin acest sistem, începând cu 1 iulie 2025. Iar dacă au început să desfășoare activități după 30 iunie 2025, au avut obligația de a solicita înscrierea în registrul RO e-Factura înainte de începerea acestora (termen de înscriere 3 zile lucrătoare). 

Tot de la 1 iulie 2025, a devenit obligatorie înscrierea în registru a fermierilor persoane  fizice, care până la 30 iunie 2025 au intrat sub incidența Regimului special pentru agricultori prevăzut la Art. 315 din Codul Fiscal, cu excepția cazului în care aceștia erau deja înregistrați în Registrul RO e-Factura opțional. Măsura se aplică și pentru toți furnizorii de bunuri și servicii către acești fermieri. Există, totuși, o perioadă de tranziție, până la 1 octombrie 2025, în care fermierii nu au obligația utilizării sistemului, pentru a le permite adaptarea la tehnologie și înțelegerea sistemului pentru a-i scuti de penalizări. 

Facturile simplificate, bonurile fiscale și facturile emise în regim special pot fi exceptate de la transmitere, în funcție de context. 

Facturile trebuie generate în format XML și transmise doar în SPV în maximum 5 zile lucrătoare de la data emiterii. Ministerul Finanțelor oferă gratuit o aplicație de creare și validare a facturilor, pe portalul său. Netransmiterea se sancționează cu o amendă egală cu 15% din valoarea facturii. 

În relația B2B, și emitentul, și destinatarul trebuie să transmită, respectiv să înregistreze doar facturi primite prin acest sistem. 

👉 În articolul nostru dedicat RO e-Factura vei găsi informațiile care trebuie să apară pe facturile electronice, întrebări frecvente legate de e-Factura, precum și actualizările sistemului intrate în vigoare în luna iulie 2025. 

SAF-T (Declarația 406) 

Standard Audit File for Taxation este o raportare lunară sau trimestrială a datelor contabile (TVA, stocuri, mijloace fixe, conturi contabile etc.), care se transmite tot în format XML, prin SPV. 

Fișierul standard de audit fiscal trebuie transmis lunar către ANAF (contribuabilii mici pot transmite și trimestrial, în anumite condiții) și conține date contabile detaliate despre: 

  • jurnale de TVA 

  • registrul mijloacelor fixe 

  • stocuri 

  • facturi 

  • conturi contabile. 

Și aceasta a avut o implementare treptată, devenind obligatorie pentru contribuabili mari din 2022, pentru contribuabili mijlocii – din 2023 și pentru contribuabili mici – de la 1 ianuarie 2025. 

Odată cu introducerea acesteia pentru toate categoriile de contribuabili, ANAF are acces aproape în timp real la majoritatea datelor din contabilitatea afacerilor.  

Obligativitatea ei ar trebuie să ducă, în timp, la depistarea majorității erorilor de conformare, care în trecut erau constatate doar cu ocazia inspecțiilor fiscale. Practic, grație acestor date colectate de la contribuabili, ANAF va putea vedea erorile cu ajutorul unor instrumente standardizate de verificare. 

Pentru o raportare corectă, contribuabilii trebuie să transmită din timp către contabili toate datele necesare. E nevoie de o atenție mai mare din partea acestora, căci erorile sunt mai greu de corectat retroactiv. 
 
Declarația SAF-T nu înlocuiește e-Factura, dar autoritățile pot folosi datele din ambele sisteme pentru a face verificări mai rapide și automate. 

👉 Irina Popescu, consultant fiscal și fondatoarea Positive Projects, explică pe larg în acest episod de podcast ce presupune introducerea obligativității SAF-T pentru toți contribuabilii, din 2025. 

RO e-TVA 

RO e-TVA este un sistem de raportare automată a TVA-ului colectat și deductibil, pe baza datelor din e-Factura, e-Case de marcat, Declarațiile 390 și 394, e-Transport și alte surse gestionate de Ministerul de Finanțe. 
 
Conform OUG 70/2024, sistemul RO e-TVA a devenit obligatoriul începând cu 1 ianuarie 2025 pentru majoritatea persoanelor juridice. Pentru persoanele juridice care aplică TVA la încasare, RO e-TVA a intrat în vigoare începând din 1 august 2025. 

Totodată, începând cu 1 iulie 2025, ANAF a început trimiterea lunară de notificări RO e-TVA firmelor unde apar diferențe între decontul precompletat depus de contribuabil și Declarația 300. Scopul este alinierea declarațiilor și simplificarea procesului fiscal.  

Practic, dacă ANAF observă diferențe semnificative între ce s-a declarat în formular și decontul RO e-TVA precompletat, anunță contribuabilul printr-o notificare de conformare pe care o pune la dispoziția acestuia în Spațiul Privat Virtual, până pe data de 5 a lunii următoare depunerii Formularului 300. Se consideră semnificative diferențele mai mari de 20%, respectiv de minimum 5.000 de lei.  

Ce trebuie să faci dacă primești notificare? Să verifici datele și să răspunzi în SPV în cel mult 20 de zile, explicând eroarea. Dacă ignori notificarea, riști o amendă de la 1.000 la 10.000 de lei. 

RO e-Transport 

Sistemul RO e-Transport este o obligație de declarare a oricărui transport rutier de bunuri cu risc fiscal ridicat (de exemplu, legume-fructe, alcool, textile). Categoriile de bunuri care intră sub incidența acestui sistem sunt stabilite de ANAF
 
Sistemul a fost introdus în 2022, pentru transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuate pe teritoriul României. De la 1 iulie 2024, a devenit obligatoriu și pentru transporturile rutiere internaționale de orice fel de mărfuri, scopul fiind reducerea evaziunii fiscale, stimularea comerțului legal și îmbunătățirea colectării taxelor. 

Declarația include date despre expeditor, beneficiar, bunuri (descriere, cantitate, valoare), locații de încărcare/descărcare, mijlocul de transport și punctele de trecere a frontierei.  
 
După înregistrarea acestor date în sistemul e-Transport, cursa primește un cod UIT (cod Unic de Înregistrare a Transportului), format din 16 caractere. Acesta trebuie comunicat șoferului, fiind util la identificarea transportului și a vehiculului asociat. De asemenea, transportatorii trebuie să transmită către ANAF coordonatele GPS ale transportului. 
 
Obligația raportării se aplică vehiculelor cu masă maximă autorizată de peste 2,5 tone, pentru încărcături de peste 500 kg sau cu valoare mai mare de 10.000 de lei.  

Amenzile pentru nerespectarea acestei obligații au început să fie aplicate de la 1 aprilie 2025, iar valoarea lor se ridică până la 100.000 lei. 

e-Case de marcat (case de marcat conectate la ANAF) 

Acest sistem presupune, de fapt, conectarea tuturor caselor de marcat la sistemul informatic al ANAF, astfel încât autoritatea națională are acces în orice moment la toate bonurile emise de un comerciant. 

Pentru că nu există softuri concrete de verificare, urmărire și control pentru datele care intră în cadrul sistemului, acuratețea datelor depinde de comerciant. Tot acesta trebuie să asigure funcționalitatea caselor în relație cu serverele ANAF. 
 
Prin OUG 69/2024 s-au reglementat informațiile care trebuie să apară pe bonurile fiscale, precum și ce trebuie să conțină raportul fiscal de închidere de zi, emis de casele de marcat. 

Operatorii care au case de marcat electronice inactive au obligația să comunice acest lucru către ANAF prin formularul F4109, până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. 

e-Sigiliu 

Sistemul e-Sigiliu implică monitorizarea prin GPS a transporturilor de bunuri, pentru asigurarea integrității și trasabilității transporturilor cu risc fiscal sau vamal ridicat.  

Implementarea acestui sistem presupune utilizarea de sigilii inteligente de către toți transportatorii de marfă, pentru a permite monitorizarea traseului și a stării încărcăturii. 

Sistemul se aplică transportatorilor rutieri (români sau străini) care efectuează operațiuni vamale sau transporturi ce presupun bunuri cu risc fiscal sau vamal ridicat

  • tranzit între birouri vamale; 

  • bunuri pentru export cu risc fiscal; 

  • produse accizabile (alcool, tutun, energie); 

  • bunuri intracomunitare suspecte de a rămâne pe teritoriul României. 

Sistemul e operațional din a doua jumătate a anului 2024 și permite urmărirea în timp real a traseelor de transport și detectarea imediată a abateri (cale de deviație, desigilare), cu intervenție rapidă a echipelor mobile, precum și reducerea fraudei vamale și fiscale, prin monitorizare inteligentă și vizibilitate completă a trasabilității bunurilor. 

e-Proprietatea (în pregătire) 

Platforma e-Proprietatea va centraliza datele despre prețurile reale de tranzacționare ale proprietăților imobiliare. Scopul este de a transparentiza aceste prețuri, dar și de a avea un punct de vedere oficial asupra valorii reale a proprietăților

Similar cu raportările legate de taxe, acest sistem va corela datele mai multor instituții: direcțiile de taxe și impozite locale, ANCPI (Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară), ANAF, notariate, serviciile de urbanism ale primăriilor și ale Inspectoratului de Stat în Construcții. 

Măsura va afecta direct dezvoltatorii de imobiliare. Pentru contribuabili, o consecință directă va fi o posibilă creștere a impozitului pentru proprietate (case, apartamente, terenuri), dar și depistarea contractelor de închiriere nedeclarate sau depistarea construcțiilor neautorizate. 
 
Discuții despre această platformă au apărut încă din luna iulie 2024 și e posibil ca sistemul să devină operațional de la 1 ianuarie 2026. 

Concluzie 

RO e-Factura a devenit nucleul digitalizării fiscale in Romania, dar este doar o parte a unui ecosistem mai larg. Din iulie 2025, antreprenorii trebuie să gestioneze nu doar facturarea electronică, ci și raportări contabile și operaționale complexe, toate prin canale digitale. Astfel, familiarizarea și investiția în automatizare și în sisteme ERP (Enterprise Resource Planning – Planificarea resurselor companiei), dar și buna colaborare cu contabilii propriului business devin esențiale pentru conformitate și eficiență. 
 


Sursă foto: Makaule | Dreamstime.com

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail