Noile norme pentru TVA & e-commerce în UE: tot ce trebuie să știi

De la 1 iulie 2021 vor intra în vigoare reguli noi în ceea ce privește TVA-ul pentru sectorul e-commerce. Normele vizează livrările de bunuri la distanță către clienți din alte State Membre ale Uniunii Europene. Oana Făinarea, specialist Kubik Accounting, clarifică noutațile pentru antreprenorii din Startarium.

Cui se adresează noile modificări  

Modificările se aplică tuturor companiilor, dar în special acelora care se ocupă de vânzări B2C și platformelor online (inclusiv cele din UE și din afara UE) care vând către clienți din UE. Aceste schimbări aduc proceduri mai simpleși procese de administrare simplificate.  

Concret, în momentul de față, companiile care vând bunuri către cumpărători din alte State Membre ale UE trebuie să se înregistreze și să plătească TVA în Statul Membru al cumpărătorilor, dacă este depășit plafonul pentru vânzări de bunuri la distanță (diferit în funcție de Statul Membru de destinație).  

Ce se va întâmpla de la 1 iulie 2021 

Potrivit noilor reguli, va exista un plafon unic de 10.000 Euro pentru livrări de bunuri la distanță valabil la nivelul Uniunii Europene (cumulat pe State Membre) care va înlocui plafonul actual de 35.000-100.000 Euro și care va fi diferit în funcție de Statul Membru de destinație.  

Altfel spus, dacă depășești acest plafon, ești obligat ca furnizor să colectezi TVA-ul conform cotei aplicate în acel Stat Membru unde se livrează bunurile. În final, toate companiile din România care livrează bunuri B2C către clienți din celelalte state membre vor fi obligate să înregistreze, raporteze și plătească TVA-ul în fiecare stat membru în care livrează bunuri.  

Sistemul ONE-STOP-SHOP (OSS) și ce avantaje are 

ONE-STOP-SHOP este un sistem de returnare a TVA-ului. Practic, este un ghișeu unic la nivelul UE prin care furnizorii de bunuri B2C își pot îndeplini obligațiile de raportare într-un Stat Membru pentru toate livrările de bunuri B2C efectuate în interiorul UE. 

Dacă te înscrii în OSS, nu va mai trebui  să îți înregistrezi compania  în scopuri de TVA în fiecare țară din UE în care vinzi, trebuie doar să completezi o declarație OSS trimestrială, care să includă toate vânzările tale eligibile din UE către consumatori. Mai departe, TVA-ul va fi achitat către autoritățile fiscale din țara de rezidență a companiilor, urmând să le fie trimis țărilor respective.  

Prin această modalitate se urmărește dezvoltarea acestui tip de comerț, întrucât reduce complexitatea și costurile transfrontaliere generate de diferitele reglementări în privința TVA pentru comercianții online.  

Mai multe detalii despre utilizarea OSS aici: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Ghid_OSS_14052021.pdf 

TVA-ul și platformele online 

Anumite platforme online devin furnizorul și colectorul desemnat al TVA-ului. Platformele care intră în sfera noilor norme UE privind TVA-ul pot fi, de exemplu, platformele online care facilitează tranzacția de vânzare. 

Colectarea TVA-ului de către platformele online se va aplica pentru urmatoarele tranzacții: 

  • Expedieri de import B2C în UE, cu valoare de 150 de euro sau mai mică. În cazul în care platforma online a optat pentru OSS, companiile care vând prin intermediul lor trebuie să utilizeze numărul OSS al platformei și să-l furnizeze părții responsabile de efectuarea declarației vamale.  

Acele companii care utilizează mai multe platforme online pentru vânzarea de bunuri trebuie să păstreze dovada clară a vânzărilor efectuate pe fiecare dintre platforme și să-i furnizeze declarantului vamal numărul OSS corespunzător fiecărei vânzări. 

  • Vânzări de bunuri în interiorul Uniunii Europene, de către comercianții din afara UE, către consumatori din UE. Aceștia nu vor mai avea nevoie să se înregistreze în scopuri de TVA în statele membre ale UE, deoarece platforma online va fi considerată drept furnizor de bunuri va fi astfel responsabilă de colectarea TVA. Acest lucru ar putea reduce efortul administrativ pentru comercianții din afara UE.  

Alte prevederi  

  • Începând cu 1 iulie 2021 TVA-ul se va aplica tuturor bunurilor comerciale importate în Uniunea Europeană, indiferent de valoarea acestora. Pentru transporturi cu o valoare de 150 Euro sau mai mică, TVA-ul poate fi perceput de comerciantul din afara UE în momentul vânzării, utilizând regimul OSS sau poate fi colectat de la clientul final de către declarantul vamal. 

  • Companiile din UE care comercializează online bunuri din afara UE, către clienții din UE, pot utiliza sistemul OSS. 

  • Companiile din UE care vând bunuri provenite din interiorul statelor membre UE nu vor fi afectate de eliminarea pragului de 22 euro pentru bunurile cu valoare mică.  

  • Companiile din UE care vând bunuri importate din afara UE nu vor mai fi scutite de TVA pentru expedieri evaluate sub 22 euro. 

Informații furnizate de Oana Făinarea, specialist Kubik Accounting

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail