Bilanțul contabil. Ce rol are, cum îl analizezi și de ce trebuie să ai unul, indiferent de tipul afacerii tale

Ai o idee de afacere sau deja ai pus pe picioare una. Ți-ai făcut planuri, strategii, ai un buget de investiții și câteva idei despre sursele de finanțare și ce cheltuieli te așteaptă. Te-ai sfătuit deja cu un contabil, care se va ocupa de toate documentele necesare, astfel încât să nu ai bătăi de cap, doar că raportările tot la tine ajung. Dacă nu știi să le interpretezi, îți va fi dificil să iei deciziile potrivite, care să te ajute să crești.

În acest articol o să îți explicăm pas cu pas rolul, importanța și modul de analiză al fiecărui document în parte (balanța contabilă, bilanțul contabil, contul de profit și pierdere), astfel încât să poți lua deciziile potrivite dezvoltării afacerii tale. Unul dintre cele mai importante rapoarte care trebuie luat în seamă este bilanțul contabil.  

Pe scurt

  • Ce este bilanțul contabil
  • Formule bilanț contabil
  • Funcții bilanț contabil
  • Model bilanț contabil
  • Când se întocmește bilanțul contabil

Ce este bilanțul contabil

Prin însăși definiția sa, bilanțul firmei reprezintă un inventar al activelor și pasivelor deținute de aceasta (indiferent că vorbim despre un ONG sau SRL, PFA etc.), pentru o anumită perioadă de timp (trimestrial, semestrial, anual). Cu alte cuvinte, bilanțul contabil este documentul care reflectă situația economică a firmei într-o prezentare succintă - bunurile companiei minus datoriile acesteia (nu trebuie confundat  cu balanța contabilă).  

Bilanțul contabil este diferit, în funcție de dimensiunea companiei. Astfel, există două tipuri de raportare: 

  • bilanț contabil simplificat (întreprinderi mici și mijlocii);
  • bilanț contabil de bază (întreprinderi mari). 

Bilanțul contabil se întocmește sub forma unui tabel, denumit tabel de bilanț contabil, care conține:

  1. Activele (resursele afacerii) circulante (numerar, stocuri, creanțe și asigurări preplătite) și imobilizate (fixe), care la rândul lor se împart în: active corporale (echipamente de birou, clădiri, terenuri, investițiile pe termen lung, acțiunile și obligațiunile) și active necorporale (brevete, marca înregistrată, drepturi de autor.) Activele imobilizate se finanțează prin capitaluri proprii și datorii pe termen lung (scadență pe o perioadă mai mare de 1 an), iar cele circulante cu datorii pe termen scurt (care trebuie onorate în mai puțin de 1 an).
  2. Pasivele (datoriile firmei), care pot fi circulante (obligațiile de plată pe care firma trebuie să le achite în termen de 12 luni de la data bilanțului: facturile furnizorilor, salariile, impozitele) și imobilizate (obligațiile și datoriile bancare).
  3. Capitalul (sursele de finanțare - împărțite pe fiecare acționar).

Având, așadar, o viziune completă asupra finanțelor disponibile și a gradului de îndatorare, îți va fi mai ușor să:

  • identifici eventualele riscuri economice;
  • faci previziuni asupra cashflow-ului (suma de bani pe care o ai la dispoziție, mai exact, diferența dintre cheltuielile firmei și încasări);
  • gestionezi resursele;
  • identifici noi surse de finanțare;
  • întocmești planuri și strategii. 

Formule ale bilanțului contabil

Bilanțul contabil este documentul în baza căruia se stabilește valoarea patrimoniului companiei, capacitatea ei de plată, gradul de îndatorare etc. Activitățile se înregistrează diferit pentru agenții economici față de ONG-uri, întrucât acestea din urmă (asociațiile și fundațiile) nu sunt menite să înregistreze profit, spre deosebire de societățile comerciale care au ca prim scop profitul. 

Un bilanț contabil corect redactat trebuie să reflecte că suma dintre toate pasivele și capital este egală cu activul total. Altfel spus:

  • Activ total = datorii + capital propriu

Așadar, dacă suma Activelor va fi întotdeauna egală cu suma Pasivelor, înseamnă că pentru fiecare resursă pe care compania o utilizează, există în paralel o datorie (fie ea și către acționari). 

O altă valoare pe care trebuie să o ai în vedere este cea contabilă (costul de achiziție minus amortizarea), care este diferită de valoarea de piață (prețul real de tranzacționare pe piață) a firmei tale:

  • Valoare contabilă = Active totale – Datorii totale 

Informațiile fiscale și bilanțurile firmelor pot fi surse de informare nu doar pentru tine și asociații tăi, ci și pentru organele fiscale, băncile de la care soliciți credite și potențiali investitori, acționari, clienți sau alți parteneri de afaceri. 

👉 Startarium este locul în care găsești tot ce ai nevoie ca să lansezi, să crești și să susții o afacere profitabila

Funcțiile bilanțului contabil

Bilanțul contabil este ca o oglindă pentru situația financiară a firmei. Reflexia sa te ajută la: 

  1. Generalizarea datelor contabile – toate datele se grupează după criterii bine stabilite, astfel încât să reiasă un număr cât mai mic de indicatori, pentru o situație economico-financiară cât mai clară și concisă;
  2. Analiza economico-financiară – indicatorii sunt analizați periodic, ceea ce îți permite să iei măsuri în vederea îmbunătățirii activității financiare a firmei;
  3. Previziunea – având bilanțul în față, îți  va fi mult mai ușor să estimezi bugetul și cheltuielile pentru următoarea perioadă și să găsești eventuale noi resurse de dezvoltare pe termen mediu și lung. 

Fiecare manager trebuie să aibă tot timpul în minte CINE (acționari, furnizori, bănci, fonduri de stat, salariați, etc.) și CE FINANȚEAZĂ (clădiri, echipamente, stocuri, creanțe, sold numerar etc.).  

👉 Startarium, cea mai complexă platformă pentru antreprenori la început de drum, te ajută să ții pasul cu noile tendințe în materie de business și management și să crești în același timp cu afacerea ta. Aici găsești materiale care te țin în permanență la curent cu tot ce trebuie să știi. 

Model de bilanț contabil

Bilanțul contabil nu se depune niciodată singur, ci face parte dintr-un pachet de documente. Dosarul conține:  

  1. Bilanțul în sine, redactat în funcție de dimensiunea firmei și de pragul fiscal atins de aceasta, cuprinde toate activele, pasivele, conturile de regularizare și primele de rambursare a obligațiunilor. 
  2. Documentul de „Profit și Pierdere” conține evidența tuturor veniturilor și cheltuielilor (salarii, taxe, facturi etc.).  
  3. Anexa de bilanț, care explică toate datele înscrise în bilanț și în contul de Profit&Loss. Aceasta conține toate informațiile referitoare la situația financiară (repartizarea profitului, situația datoriilor, a stocurilor amortizărilor, a plăților restante, impozitelor, taxelor etc.). 
  4. Raportul de gestiune reprezintă situația unității comerciale, participațiile de capital, activitatea de cercetare și dezvoltare, precum și orice altă informație notabilă referitoare la activitatea desfășurată în perioada în cauză.

Elementele de activ și de pasiv din bilanțul contabil apar doar în termeni de bani. Chiar dacă valorile se pot schimba de la o zi la alta, condiția principală rămâne egalitatea activului cu pasivul. 

Modelul de bilanț contabil este elaborat de Ministerul Finanțelor și publicat pe site-ul ANAF. Modelul valabil anului 2022 poate fi consultat aici. 

Când se întocmește bilanțul contabil 

Așa cum îi spune și numele, bilanțul contabil este întocmit de un contabil - fie el angajat al firmei sau colaborator. Acesta se realizează în baza evidențelor contabile lunare, redactate conform documentației depuse de tine (facturi, bonuri etc.), în funcție de nevoile tale:

  1. trimestrial/ semestrial (3/ 6 luni), necesar în situația în care dorești să repartizezi/ încasezi dividende;
  2. anual

Tot contabilul este și cel care are sarcina (și obligația legală) depunerii bilanțului la ANAF în maximum 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar.  

Dintr-un bilanț contabil afli:

  • valoarea bunurilor principale;
  • valoarea datoriilor;
  • dacă firma este susținută cu ajutorul creditorilor sau din fonduri proprii;
  • în cât timp pot fi stinse toate datoriile și obligațiile;
  • cât de eficient sunt cheltuiți banii;
  • profitul generat;
  • valoarea aproximativă a afacerii.

Atunci când există datorii, acestea vor trebui plătite la un moment dat - amânarea fiind doar o soluție de moment. Obligațiile către creditori pot fi stinse cu activele existente (soldul actual) ori cu cele viitoare (profitul viitor și/ sau aportul acționarilor). Dacă niciuna dintre aceste soluții nu este fezabilă, atunci compania va intra în procedură de insolvență/ faliment, putând astfel să anuleze o parte dintre datorii.  

Având în vedere valoarea bilanțului contabil, este foarte important ca el să fie redactat de specialiști cu o vastă experiență în domeniu. Aceștia trebuie să fie capabili nu doar să încheie bilanțul în mod corect, precis, rapid și în conformitate cu legea, dar să-ți și poată clarifica orice nelămurire ai și să te ajute să iei cele mai bune decizii financiare, aplicate pe cifre concrete.  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail