12 sfaturi de la investitori, pentru antreprenorii care caută finanțare

Dacă ai sta la un pahar de vorbă cu un investitor (Business Angel sau Venture Capitalist), ce sfaturi crezi că ți-ar da? Am făcut-o noi în locul tău: în cadrul mapării sistemului local de investitori, am discutat cu o serie de jucători private equity și am aflat ce au de spus.

Atunci când cauți sprijin financiar pentru startupul tău, începi prin a identifica tipul de investitor de care ai nevoie, în funcție de stadiul acesteia (pre-seed/idea stage, MVP stage, seed stage, early stage sau growth stage). Odată identificată varianta de capital privat la care poți apela (Business Angels, Venture Capitalists, fonduri Private Equity sau de investiții), îți pregătește un pitch prin care vei convinge investitorii. 

👉 Ca să atragi investitori interesați de produsul/serviciul tău, trebuie să le prezinți viziunea ta printr-un pitch convingător. Descoperă cum creezi un Pitch Deck (prezentarea-suport pentru acesta), din articolul nostru care include un template util.

Și, indiferent de stadiul de dezvoltare al businessului tău, nu strică să descoperi o serie de sfaturi concrete de la investitori, care să te ajute în creionarea unei prezentări cât mai convingătoare a afacerii și soluției tale. De aceea, am stat de vorbă cu o serie de jucători de tip private equity din ecosistemul național, pentru a afla ce sfaturi concrete au aceștia pentru antreprenorii români care caută finanțare: Cleverage Venture Capital, Early Game Ventures, Fortech Investments, SeedBlink, TechAngels Romania, Transylvania Angels Network și Underline Ventures.

👉 Descoperă aici toți investitorii locali la care poți apela, pentru a-ți dezvolta afacerea!

12 sfaturi pentru orice antreprenor român care caută finanțare, indiferent de stadiul de dezvoltare al afacerii sale

  1. Cunoaște problema și piața (Transylvania Angels Network), deci construiește un startup care rezolvă probleme reale, în industrii pe care le cunoști în profunzime (Fortech Investments), pentru a avea șanse cât mai mari să convingi investorii că ai o soluție de nota 10. Nu poți vinde ceva ce nu cunoști.
  2. Pentru că este mai greu să construiești ceva semnificativ mai bun decât ceea ce există deja pe piață, trebuie să înțelegi profund valoarea pe care o creezi (Underline Ventures) și să știi să le-o vinzi și altora, găsind clienți care vor plăti pentru soluția ta (Transylvania Angels Network).
  3. Ia în considerare distribuția produsului/serviciului tău încă din prima zi, deoarece fieare canal de distribuție poate afecta piața în moduri diferite, chiar dacă vorbim despre același produs/serviciu (Underline Ventures)., În plus, concentrează-te pe scalabilitate și gândește în termeni de creștere globală de la început. Deși poate fi tentant să te concentrezi pe nevoile pieței locale unde activezi, ar trebui dezvolți produse/servicii care au potențialul de a fi extinse la nivel internațional. Scalabilitatea este un criteriu esențial, atunci când investitorii decid să finanțeze un startup (TechAngels Romania).
  4. Construiește o narațiune convingătoare pentru finanțare. Trebuie să îi faci pe oameni să fie entuziasmați de ceea ce construiești. Comunică constant și eficient, creând o poveste captivantă în jurul startupului tău, care să atragă atenția și interesul investitorilor (SeedBlink).
  5. Fii adaptabil și pregătit să pivotezi. Flexibilitatea este importantă în orice strategie de afaceri. Startupurile trebuie să fie pregătite să pivoteze rapid, dacă piața sau feedback-ul clienților indică necesitatea unei schimbări de direcție. Această adaptabilitate poate face diferența între succes și eșec, mai ales în etapele incipiente (TechAngels Romania). În plus, fii deschis și la feedback și păreri externe, primite de la utilizatori, investitori, specialiști etc. (Fortech Investments).
  6. Fii brutal de onest cu tine însuți și cu investitorii. Nu încerca să maschezi slăbiciunile afacerii tale sau ale pieței. În schimb, identifică-le și prezintă un plan clar de abordare a acestora. Investitorii respectă sinceritatea și transparența mai mult decât promisiunile nerealiste (Early Game Ventures). Fii sincer față de tine și apropo de motivul pentru care ai nevoie de finanțare și de ce o astfel de finanțare – Venture Capital nu este și nu trebuie să fie mereu singura opțiune (Fortech Investments).


     
  7. Fii gata să faci sacrificii. Arată că ești dispus să faci orice sacrificiu, pentru succesul afacerii tale. Acest lucru poate însemna să renunți la confortul personal, să investești propriul capital sau să îți dedici tot timpul proiectului. Angajamentul real se vede în acțiuni, nu în vorbe (Early Game Ventures).
  8. Dezvoltă o strategie de equity. Asigură-te că gestionezi eficient Cap Table-ul companiei (care explică modul în care se împart acțiunile într-un startup și care dezvăluie cum este influențat fiecare acționar de o investiție nouă) și că implementezi un ESOP/Employee Stock Ownership Plan (plan de acționariat pentru angajați), pentru a atrage și reține angajați-cheie. O strategie solidă de equity nu susține doar creșterea, ci construiește și loialitatea în rândul echipei tale (SeedBlink).
  9. Construiește o echipă de nota 10 în jurul tău (Underline Ventures), care știe să comunice eficient și să facă față problemelor (Transylvania Angels Network). Investitorii nu se uită doar la ideea startupului, ci și la echipa din spatele acesteia. Una solidă, care are competențe complementare, este esențială pentru succesul pe termen lung. De multe ori, fondatorii sunt sfătuiți să atragă cofondatori și parteneri care aduc abilități noi, acoperind astfel toate aspectele critice ale afacerii (TechAngels Romania).
  10. Trebuie să îți cunoști investitorii. Asta nu înseamnă doar să te documentezi apropo de fondurile la care apelezi, ci să ajungi să cunoști investitorii ca oameni, ca potențiali parteneri de business și – de ce nu? – ca prieteni  (Fortech Investments). Strângerea de fonduri este o călătorie continuă, în care construirea de relații contează enorm, deci alege investitori care îți împărtășesc valorile și viziunea. Aceste parteneriate solide pot deschide noi oportunități, pe viitor (SeedBlink). Nu este niciodată prea devreme să faci fundraising, dar strângerea de fonduri nu este doar despre obținerea unor bani, ci și despre construirea unor relații solide cu investitorii și despre a-i face să înțeleagă perspectiva ta asupra pieței. Nu amâna acest proces, în speranța că afacerea ta va deveni mai atrăgătoare mai târziu. Un „Nu” poate veni în câteva minute, dar un „Da” necesită timp, pentru a construi încredere (Early Game Ventures).
  11. Ai răbdare: procesul de fundraising poate fi lung, iar rezultatele nu apar imediat (Cleverage Venture Capital).
  12. Păstrează-ți simțul umorului (Cleverage Venture Capital) – este important pentru a avea capul pe umeri și a nu dispera când greul te apasă.

Surse foto: unsplash.com, unsplash.com

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail