Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Categorie: Comerț online
  • AI Overviews

    Rezumatele generate de Google folosind inteligența artificială, care sunt afișate automat pe poziția 0 în rezultatele căutării (Search). Astfel, Google devine dintr-un motor de căutare un motor de răspunsuri.

    Opțiunea AI Overviews a apărut în SUA pe 14 mai 2024 și în România pe 20 mai 2025 și a fost cea mai mare transformare în Google Search de la apariția featured snippets (poziția 1 în rezultate).

    AI Overviews face parte din noua paradigmă Search Generative Experience (SGE), care redefinește strategiile pentru poziția 0: cel mai utilizat motor de căutare din lume face căutarea în locul utilizatorului și încearcă să ofere un răspuns personalizat sau comparații nuanțate, în cazul căutărilor complexe. 

    Astfel, bătălia SEO pentru „poziția 1”, „cele 10 linkuri albastre” afișate organic sau anumite cuvinte-cheie se transformă în cea pentru acest loc VIP în pagina de rezultate.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Answer Engine Optimization (AEO)

    O strategie care se concentrează pe optimizarea conținutului, pentru a fi afișat sub formă de răspunsuri directe de către motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială (ca Google AI Overviews), în rezultatele căutării vocale și featured snippets. Acest proces prin care un brand, produs sau serviciu este reprezentat corespunzător în AI Overviews este noul standard SEO.

    Pe măsură ce instrumentele de AI generativ – ChatGPT (OpenAI), Gemini (Google), Copilot (Microsoft), Claude (Anthropic) sau Perplexity – sunt folosite pe post de motoare de căutare de către utilizatori, optimizarea pentru aceste platforme (AEO) devine o componentă crucială a strategiei de marketing. 

    AEO te ajută să faci din conținutul tău răspunsul pe care motoarele de căutare, asistenții vocali și instrumentele de căutare bazate pe AI îl oferă utilizatorilor (nu doar pentru a te plasa printre rezultatele căutării). Noile motoare de căutare prioritizează din ce în ce mai mult conținutul care oferă răspunsuri clare și concise. De aceea, textele scurte, simple, în stilul FAQ îți pot ajuta conținutul să fie inclus în rezultatele căutării pe Google sau în răspunsul vocal oferit de Alexa. 

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
  • Artificial Intelligence Optimization (AIO)

    O strategie care include GEO (Generative Engine Optimization), Answer Engine Optimization (AEO) și alte eforturi de optimizare ale conținutului, în relație cu sistemele de inteligență artificială. AIO este un termen general pentru optimizarea tuturor interacțiunilor bazate pe AI.

    Pe măsură ce instrumentele AI (ca ChatGPT, Gemini, Copilot , Claude sau Perplexity) și căutarea vocală devin tot mai comune, AIO are ca scop transformarea conținutului website-urilor într-unul vizibil și ușor de înțeles pentru ele.

    AIO cuprinde o gamă mai largă de strategii pentru optimizarea conținutului și a experienței utilizatorilor, pentru diverse interacțiuni bazate pe AI: , inclusiv chatbots, asistenți vocali și alte instrumente bazate pe inteligență artificială. Implică transformarea conținutului într-unul ușor de înțeles, relevant și accesibil sistemelor de inteligență artificială.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Cod EAN

    Codurile EAN (European Article Number) sunt coduri unice de identificare a produselor, formate – de regulă – din 13 cifre.

    Codurile EAN sunt utilizate în retailul internațional pentru a diferenția fiecare produs sau variantă de produs și sunt esențiale pentru listarea eficientă și corectă a produselor pe marketplace-uri online ca eMAG.ro.

  • Conversion Funnel (pâlnie de conversie)

    Este distilarea călătoriei consumatorului, de la stadiul în care nu a auzit niciodată de brandul/produsul/serviciul tău, până la stadiul în care ți-a devenit client sau a abandonat procesul. Fie că i se spune pâlnie de vânzări sau de conversie, funcția ei este de a ghida consumatorii spre o acțiune dorită de tine (vânzarea unui produs, achiziționarea unui serviciu).

    Pe măsură ce oamenii descoperă tot mai multe informații despre afacerea ta digitală, coboară prin această pâlnie și se împuținează ca număr, pentru că nu toți îți vor deveni clienți. Include partea de sus (top of the funnel/TOFU), partea de mijloc (middle of the funnel/MOFU) și partea de jos (bottom of the funnel/BOFU). Concret, aceste trei acronime includ descoperirea unui brand/produs/serviciu, evaluarea utilității/calității acestuia și achiziția.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Fulfillment e-commerce

    Procesul complet de gestionare a comenzilor online, de la primirea lor, până la livrarea coletului către client.

    Acest proces include stocarea produselor, împachetarea comenzilor, expedierea și gestionarea retururilor. Practic, este cumulul operațiunilor logistice prin care o comandă plasată pe internet de un consumator este îndeplinită, de la început până la sfârșit. 

    O afacere e-commerce se poate ocupa singură de partea de fulfillment sau poate apela la un terț (de obicei, platformele de tip marketplace oferă acest serviciu sellerilor parteneri).

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este comerțul electronic
    12 lecții despre e-commerce și marketing digital, învățate la GPeC 2024
    11 metode prin care poți să ai o afacere e-commerce (mai) sustenabilă | INFOGRAFIC
  • Generative Engine Optimization (GEO)

    Se referă la o strategie de optimizare a conținutului unui website, pentru a fi ușor de înțeles și utilizat de modelele de inteligență artificială, în căutarea generativă. GEO ține de AI Optimization (AIO) și se axează doar pe partea de căutare via AI generativ: urmărește să îmbunătățească vizibilitatea în rezultatele căutării bazate pe AI (Google AI Overviews, Bing Chat, Perplexity).

    GEO se concentrează pe optimizarea conținutului pentru modele generative de inteligență artificială, care creează conținut nou (text, imagini etc.) pe baza datelor introduse de utilizator.

    GEO implică optimizarea structurii conținutului, a limbajului și a contextului semantic, pentru a se alinia cu modul în care AI-ul înțelege intenția de căutare. Pentru ca un website să apară în rezultatele generate de AI, trebuie să inclusă un conținut bine scris, care oferă calitate și autoritate.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • In-page/Ancor/Jump links (Linkuri către aceeași pagină)

    Linkuri care ajută utilizatorii să navigheze către secțiuni specifice de conținut de pe aceeași pagină. Sunt utile pentru crearea unui cuprins, ghidarea cititorului către anumite porțiuni din text sau permiterea navigării într-o pagină lungă, din punct de vedere ar conținutului.

    Numite și anchor links sau jump links, aceste hyperlinkuri structurează informația și direcționează utilizatorii, cărora le permit să navigheze rapid către diferite părți ale unei pagini (de exemplu, un titlu sau un paragraf), fără a o părăsi, în loc să îi forțeze să deruleze prin întregul conținut.

  • Rată de conversie (Conversion Rate)

    Procentajul de vizitatori/utilizatori care finalizează o acțiune dorită (o „conversie”) dintr-un total de vizite/interacțiuni. Conversiile pot fi: o achiziție pe un site e-commerce, o înscriere la un newsletter sau completarea unui formular. Rata de conversie măsoară succesul unei campanii de marketing, ajută la înțelegerea eficienței unui landing page sau a transformării interesului de achiziție în acțiune.  Analiza ratei de conversie poate identifica punctele slabe și poate ajuta la optimizarea experienței utilizatorului (UX) pentru a crește vânzările digitale sau a genera mai multe leaduri.

    Rata de conversie se calculează astfel: mai întâi, stabilești ce vrei să măsori (o vânzare, o înscriere etc.), apoi împarți numărul de conversii (acțiuni finalizate) la numărul total de vizitatori/interacțiuni. 
    Formula este: număr de conversii / număr total de vizite sau interacțiuni) x 100 = rata de conversie (%). 

    De exemplu, dacă un magazin online are 1.000 de vizite și 10 persoane pun ceva în coș și cumpără (deci se convertesc din vizitatori în clienți), rata de conversie este de 1% (10 / 1000 x 100 = 1%). În general, o rată de conversie bună pentru un website de comerț electronic este de 2-5%. Dar aceasta poate varia semnificativ în funcție de industrie, tipul de produs vândut și alți factori.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Re-commerce (reverse commerce)

    Este practica de cumpărare și vânzare a produselor la mâna a doua, folosite, returnate sau recondiționate, de obicei prin intermediul platformelor online, pentru a le prelungi astfel durata de viață.

    Re-commerce-ul utilizează adesea platforme online (ca Vinted), dar poate implica și magazine fizice sau o combinație a ambelor canale de vânzare.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    11 metode prin care poți să ai o afacere e-commerce (mai) sustenabilă | INFOGRAFIC

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail