Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Categorie: Comerț online
  • AI Overviews

    Rezumatele generate de Google folosind inteligența artificială, care sunt afișate automat pe poziția 0 în rezultatele căutării (Search). Astfel, Google devine dintr-un motor de căutare un motor de răspunsuri.

    Opțiunea AI Overviews a apărut în SUA pe 14 mai 2024 și în România pe 20 mai 2025 și a fost cea mai mare transformare în Google Search de la apariția featured snippets (poziția 1 în rezultate).

    AI Overviews face parte din noua paradigmă Search Generative Experience (SGE), care redefinește strategiile pentru poziția 0: cel mai utilizat motor de căutare din lume face căutarea în locul utilizatorului și încearcă să ofere un răspuns personalizat sau comparații nuanțate, în cazul căutărilor complexe. 

    Astfel, bătălia SEO pentru „poziția 1”, „cele 10 linkuri albastre” afișate organic sau anumite cuvinte-cheie se transformă în cea pentru acest loc VIP în pagina de rezultate.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Answer Engine Optimization (AEO)

    O strategie care se concentrează pe optimizarea conținutului, pentru a fi afișat sub formă de răspunsuri directe de către motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială (ca Google AI Overviews), în rezultatele căutării vocale și featured snippets. Acest proces prin care un brand, produs sau serviciu este reprezentat corespunzător în AI Overviews este noul standard SEO.

    Pe măsură ce instrumentele de AI generativ – ChatGPT (OpenAI), Gemini (Google), Copilot (Microsoft), Claude (Anthropic) sau Perplexity – sunt folosite pe post de motoare de căutare de către utilizatori, optimizarea pentru aceste platforme (AEO) devine o componentă crucială a strategiei de marketing. 

    AEO te ajută să faci din conținutul tău răspunsul pe care motoarele de căutare, asistenții vocali și instrumentele de căutare bazate pe AI îl oferă utilizatorilor (nu doar pentru a te plasa printre rezultatele căutării). Noile motoare de căutare prioritizează din ce în ce mai mult conținutul care oferă răspunsuri clare și concise. De aceea, textele scurte, simple, în stilul FAQ îți pot ajuta conținutul să fie inclus în rezultatele căutării pe Google sau în răspunsul vocal oferit de Alexa. 

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
  • Artificial Intelligence Optimization (AIO)

    O strategie care include GEO (Generative Engine Optimization), Answer Engine Optimization (AEO) și alte eforturi de optimizare ale conținutului, în relație cu sistemele de inteligență artificială. AIO este un termen general pentru optimizarea tuturor interacțiunilor bazate pe AI.

    Pe măsură ce instrumentele AI (ca ChatGPT, Gemini, Copilot , Claude sau Perplexity) și căutarea vocală devin tot mai comune, AIO are ca scop transformarea conținutului website-urilor într-unul vizibil și ușor de înțeles pentru ele.

    AIO cuprinde o gamă mai largă de strategii pentru optimizarea conținutului și a experienței utilizatorilor, pentru diverse interacțiuni bazate pe AI: , inclusiv chatbots, asistenți vocali și alte instrumente bazate pe inteligență artificială. Implică transformarea conținutului într-unul ușor de înțeles, relevant și accesibil sistemelor de inteligență artificială.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Conversion Funnel (pâlnie de conversie)

    Este distilarea călătoriei consumatorului, de la stadiul în care nu a auzit niciodată de brandul/produsul/serviciul tău, până la stadiul în care ți-a devenit client sau a abandonat procesul. Fie că i se spune pâlnie de vânzări sau de conversie, funcția ei este de a ghida consumatorii spre o acțiune dorită de tine (vânzarea unui produs, achiziționarea unui serviciu).

    Pe măsură ce oamenii descoperă tot mai multe informații despre afacerea ta digitală, coboară prin această pâlnie și se împuținează ca număr, pentru că nu toți îți vor deveni clienți. Include partea de sus (top of the funnel/TOFU), partea de mijloc (middle of the funnel/MOFU) și partea de jos (bottom of the funnel/BOFU). Concret, aceste trei acronime includ descoperirea unui brand/produs/serviciu, evaluarea utilității/calității acestuia și achiziția.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Conversion Rate (rată de conversie)

    În comerțul electronic, aceasta măsoară procentul de vizitatori ai unui magazin online care efectuează o achiziție și devin clienți. Se calculează astfel: număr de comenzi plasate într-un magazin e-commerce / număr de vizitatori ai respectivului magazin online x 100.

    În general, o rată de conversie bună pentru un website de comerț electronic este de 2-5%. Dar aceasta poate varia semnificativ în funcție de industrie, tipul de produs vândut și alți factori.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Generative Engine Optimization (GEO)

    Se referă la o strategie de optimizare a conținutului unui website, pentru a fi ușor de înțeles și utilizat de modelele de inteligență artificială, în căutarea generativă. GEO ține de AI Optimization (AIO) și se axează doar pe partea de căutare via AI generativ: urmărește să îmbunătățească vizibilitatea în rezultatele căutării bazate pe AI (Google AI Overviews, Bing Chat, Perplexity).

    GEO se concentrează pe optimizarea conținutului pentru modele generative de inteligență artificială, care creează conținut nou (text, imagini etc.) pe baza datelor introduse de utilizator.

    GEO implică optimizarea structurii conținutului, a limbajului și a contextului semantic, pentru a se alinia cu modul în care AI-ul înțelege intenția de căutare. Pentru ca un website să apară în rezultatele generate de AI, trebuie să inclusă un conținut bine scris, care oferă calitate și autoritate.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • In-page/Ancor/Jump links (Linkuri către aceeași pagină)

    Linkuri care ajută utilizatorii să navigheze către secțiuni specifice de conținut de pe aceeași pagină. Sunt utile pentru crearea unui cuprins, ghidarea cititorului către anumite porțiuni din text sau permiterea navigării într-o pagină lungă, din punct de vedere ar conținutului.

    Numite și anchor links sau jump links, aceste hyperlinkuri structurează informația și direcționează utilizatorii, cărora le permit să navigheze rapid către diferite părți ale unei pagini (de exemplu, un titlu sau un paragraf), fără a o părăsi, în loc să îi forțeze să deruleze prin întregul conținut.

  • Search Engine Results Pages (SERPs)

    Paginile care apar în urma unui Search pe un motor de căutare ca Google. Acestea conțin rezultatele căutării, care pot fi organice sau reclame plătite.

    Înțelegerea SERPs este crucială pentru SEO (Search Engine Optimization), deoarece te ajută să înțelegi pe ce poziție apare website-ul tău în căutările după anumite cuvinte-cheie. Analizându-le poți să îl optimizezi, pentru un ranking mai bun în rezultate.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    12 lecții despre e-commerce și marketing digital, învățate la GPeC 2024
    Ce trebuie să conțină un website e-commerce de succes (infografic)

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail