Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Categorie: Financiar & contabilitate
  • Bilanțul contabil

    Prin însăși definiția sa, bilanțul firmei reprezintă un inventar al activelor și pasivelor deținute de aceasta (indiferent că vorbim despre un ONG sau SRL, PFA etc.), pentru o anumită perioadă de timp (trimestrial, semestrial, anual).

    Cu alte cuvinte, bilanțul contabil este documentul care reflectă situația economică a firmei într-o prezentare succintă - bunurile companiei minus datoriile acesteia (nu trebuie confundat  cu balanța contabilă).  

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Bilanțul contabil. Ce rol are, cum îl analizezi și de ce trebuie să ai unul, indiferent de tipul afacerii tale
    Rolul contabilului și importanța contabilității
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Startup Edu Învață ghidat disciplina „antreprenoriat”. Pas cu pas, de la A la Z
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Burn rate

    Te ajută să calculezi pe ce perioadă afacerea ta va mai avea fonduri ca să își susțină activitatea SAU când vei ajunge la pragul de rentabilitate. Astfel, îți poți adapta strategia de creștere în funcție de proiecții.

    • Gross burn rate (burn rate brut) = suma cheltuielilor operaționale lunare (salarii, chirii, taxe, utilități etc.)
    • Net burn rate (burn rate net) = cheltuieli lunare - venituri lunare  (e important deci ca valoarea burn rate-ului să fie negativă). 

    Este un metric intens utilizat în special în perioadele de cashflow negativ (veniturile sunt mai mici decât cheltuielile) sau atunci când firmele nu mai doresc să acceseze investiții și vor să afle cât timp mai au la dispoziție până când va fi necesară o nouă infuzie de capital. 

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce înseamnă KPI? Cum se stabilesc și urmăresc indicatorii de performanță într-o afacere de succes
    Management financiar: noțiuni și principii
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Scalare Cum îți optimizezi și extinzi afacerea
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Cap Table

    Un tabel de capitalizare (cap table) este o evidență detaliată, de obicei sub formă de tabel sau foaie de calcul, care arată structura de proprietate a unei companii – mai exact, cine deține părți din firmă și în ce proporție.

    Deși este folosit mai ales de startupuri și companii aflate la început de drum, poate fi aplicat la orice tip de afacere.

    Un cap table include, de regulă, toate formele de capital propriu ale companiei, cum ar fi:

    - acțiuni comune;

    - acțiuni preferențiale;

    - titluri opționale (warrants);

    - instrumente convertibile (de exemplu, obligațiuni convertibile).

    Pe scurt, este „harta” care arată cine deține ce procent din companie.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Finanțarea afacerii la început: despre capitalul social
  • Cash runway

    Un indicator care arată cât de mult poate un startup să își susțină operațiunile, având cheltuielile actuale, înainte să rămână fără fonduri.

    Acest cash runway se calculează lunar, de obicei, prin împărțirea numerarului disponibil (cash balance) la rata cheltuielilor lunare (net burn rate).

    Numerarul disponibil se referă la fondurile care sunt imediat accesibile (sau pot fi accesate într-un interval de timp rezonabil, de obicei 30 de zile), pentru a acoperi cheltuielile. Acesta nu ar trebui să includă o strângere de fonduri anticipată sau alte infuzii de capital incerte.

    Pentru a calcula rata cheltuielilor lunare, primul pas este să aduni costurile legate de materie primă și procesul de producție, chirie, utilități, salarii, marketing, taxe și asigurări; pasul al doilea este să determini veniturile lunare (din vânzări sau alte surse). Cheltuieli lunare - venituri lunare = net burn rate.

  • Cifra de afaceri

    Acesta este venitul total obținut din produsele/serviciile tale într-un anumit interval de timp (fără reduceri/taxă pe valoarea adăugată, acțiuni etc.).

    Dacă dorești să înțelegi mai bine evoluția ta, în comparație cu companii similare de pe piață, atunci ar fi bine să te uiți constant la cifrele de afaceri.   

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce înseamnă KPI? Cum se stabilesc și urmăresc indicatorii de performanță într-o afacere de succes
    Proiecții financiare | Cum le faci + template de cashflow (flux de numerar)
    Modele de monetizare. Cum îți stabilești prețul produsului sau serviciului
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Finanțare Cum obții resurse ca să începi propria afacere
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Cod CAEN

    Acronimul CAEN vine de la Clasificarea Activităților din Economia Națională și reprezintă o clasificare statistică națională a activităților economice din România.

    Chiar dacă principalul scop al codurilor CAEN este clasificarea companiilor în funcție de tipul de activitate pe care îl desfășoară, acestea contribuie și la realizarea unor statistici la nivel național cu privire la activitatea firmelor.

    Toate codurile CAEN pot fi găsite pe site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum alegi un cod CAEN pentru afacerea ta. Lucruri de care să ții cont
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Contul de Profit și Pierderi (P&L – profit and loss)

    Îți arată care a fost dinamica veniturilor si cheltuielilor pe o anumită perioadă de timp (de la o lună, la un trimestru sau un an) și dacă ești în pierdere sau pe profit. În egală măsură, te poate ajuta să vezi dacă un serviciu sau produs pe care îl oferi este viabil ori dacă necesită schimbări.

    Este și una dintre situațiile financiare anuale obligatorii pe care trebuie să le pregătească departamentul contabil. 

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Proiecții financiare | Cum le faci + template de cashflow (flux de numerar)
    Management financiar: noțiuni și principii
    Management financiar pentru organizații cu misiune socială
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Creanțe

    Creanțele sunt explicate ca fiind „dreptul creditorului de a pretinde de la debitor să dea, să facă sau să nu facă ceva.”. Mai simplu spus, acestea sunt acele sume pe care firmele le încasează la un anumit termen de plată de la persoane fizice sau chiar de la firme.

    Creanțele mai pot fi explicate prin intermediul a două perspective -  prima estea cea în care dintre cine acordă un împrumut și cel care a primit un împrumut. În ceea ce îl privește pe cel care acordă, creanțele sunt drepturile deținute în a încasa suma datorată. Din perspectiva celui care a primit un împrumut, creanța este datoria pe care se angajează printr-un contract să o plătească la un termen stabilit. Astfel, un sinonim pentru creanță poate fi atât termenul de „datorie”, cât și termenul de „drept”. 

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Management financiar: noțiuni și principii
    Creanțele: ce sunt, cum se clasifică și ce impact au asupra afacerii tale
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization)

    EBITDA este un indicator financiar care ne spune cât este profitul unei companii înainte de a scădea impozitul pe profit, dobânzile și amortizarea.

    Acest indicator este calculat, de obicei, de analiști financiari și, în funcție de valoarea acestuia, managementul unei companii poate lua decizii operaționale pentru îmbunătățirea profitabilității companiei.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Management financiar: noțiuni și principii
    Management financiar pentru organizații cu misiune socială
    EBITDA: ce este și cum te ajută să-ți gestionezi operațiunile
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Factoring

    Un factor este un agent intermediar care furnizează numerar sau finanțare companiilor prin achiziționarea creanțelor lor.

    Un factor este în esență o sursă de finanțare care acceptă să plătească companiei valoarea unei facturi minus comisioane. Factoringul poate ajuta companiile să-și îmbunătățească situația numerarului pe termen scurt prin vânzarea creanțelor. Este, de asemenea, cunoscută sub numele de factoring, finanțare de factoring și finanțare a creanțelor. 

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Factoring sau cum poți să transformi facturile în lichidități
    Dicționar de finanțare | Ce instrumente de finanțare folosești, de la startup la scalare
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Finanțare Cum obții resurse ca să începi propria afacere

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail