Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Categorie: Vânzări
  • Branding

    Brandingul este procesul de construire a unui brand. Acesta implică dezvoltarea unui logo, a unui slogan, website, mesaje de marketing și alte elemente care definesc afacerea ta. Scopul brandingului este de a crea o imagine clară și coerentă a afacerii tale pentru public.

    Pentru că deseori se creează o confuzie între brand și branding, menționăm că acestea se referă la aspecte diferite.

    Brandul reprezintă identitatea, valorile și misiunea afacerii tale. Pe de altă parte, brandingul se referă la procesul de promovare și gestionare a brandului tău, acesta este procesul prin care compania își creează o imagine și și-o menține pe piață. Ambele aspecte sunt extrem de importante pentru a construi o afacere de succes.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Employer branding pentru antreprenori
    Totul despre branding: ce este și cum îți poate ajuta afacerea
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Product - market fit Cum îți construiești și validezi soluția
    Mediul de lucru digital Cum îl configurezi
  • Călătoria consumatorului

    Constă în toate interacțiunile pe care clientul le are cu un brand/produs/serviciu (de-a lungul pâlniei de conversie) și experiența de cumpărare trăită.

    Călătoria consumatorului este diferită de pâlnia de conversie/vânzări. Cea din urmă este liniară, ciclică și se referă la procesul general prin care clientul ajunge la achiziție, după ce i-ai câștigat încrederea, în timp ce prima este individualizată și mai întortocheată (fiecare consumator poate avea o călătorie clientelară diferită, prin aceeași pâlnie de conversie).

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum conduci o afacere de comerț electronic | Tips & tricks
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Canale de distribuție

    Sunt toate modalitățile prin care ajungi la clienții tai.

    Acestea pot lua diferite forme - offline sau online, directe sau mediate etc. Atunci când te gândești la ele, ia în considerare modul în care potențialii tăi clienți află despre tine și cum ajungi la ei. Aici trebuie să iei în considerare toate punctele de contact cu clienții tai - de la comunicare la distribuție.   

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Înregistrare Webinar | Modele de business – cum structurăm afacerea?
    Business Modelling | Cum îți (re)definești modelul de afacere + Template Business Model Canvas
    Business Model Canvas versus Business Plan - cum sunt diferite și cum le poți utiliza împreună
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Startup Edu Învață ghidat disciplina „antreprenoriat”. Pas cu pas, de la A la Z
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Product - market fit Cum îți construiești și validezi soluția
  • Customer lifetime value (CLV)

    Valoarea de viață a clientului (customer lifetime value/CLV) măsoară cât de valoros este un client pentru o companie, de-a lungul întregii sale relații cu brandul respectiv. În loc să se uite doar la valoarea tranzacțiilor individuale, CLV-ul ia în considerare toate tranzacțiile potențiale care urmează să fie efectuate de respectivul consumator atâta timp cât îți este client și calculează venitul specific adus de acesta.

    CLV este una dintre statisticile-cheie de urmărit de către o afacere și poate fi privit în două feluri: valoarea istorică a clientului (cât de mult a cheltuit deja fiecare client existent pe produsele/serviciile brandului tău) și valoarea predictivă a clientului (cât de mult ar putea cheltui clienții pe viitor). Ambele măsurători ale valorii de viață a clientului sunt utile pentru urmărirea succesului unei afaceri.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum să ai o afacere mai sustenabilă: ghid de practici de marketing
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • D2C - Direct către consumator

    Direct to Consumer este cea mai nouă paradigmă a comerțului electronic, iar tendințele din acest sector sunt în continuă schimbare.

    D2C se referă la situația în care o companie vinde direct clientului final, mai degrabă decât prin intermediul unui comerciant cu amănuntul, distribuitor sau angrosist. Abonamentele sunt un produs D2C popular, iar vânzarea socială prin intermediul unor platforme precum Instagram, Pinterest, Facebook, SnapChat și altele este o modalitate populară de a vinde direct consumatorilor.  

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Modele de monetizare. Cum îți stabilești prețul produsului sau serviciului
    Management financiar: noțiuni și principii
    Management financiar pentru organizații cu misiune socială
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere
  • Franciza

    Franciza reprezintă procesul prin care proprietarul unei afaceri - care se numește „francizor” - vinde drepturile asupra modelului său de business, sistemelor aferente și mărcii comerciale unei terțe părți, care se numește „francizat”.

    Franciza nu este o afacere în sine, ci un mijloc de a permite francizorului să își dezvolte baza de clienți și aria geografică de distribuție a serviciilor sau produselor, fără costurile financiare sau umane pe care le-ar cere expansiunea. 

    O descriere ceva mai completă o oferă Asociația Internațională de Franciză (IFA): „... o relație contractuală între francizor și francizat, în care francizorul este obligat să mențină un interes continuu în activitatea francizatului, în domenii precum know-how-ul și formarea profesională; în care francizatul își desfășoară activitatea sub o denumire comercială, un format sau o procedură comună, deținută sau controlată de francizor și în care francizatul a făcut sau va face o investiție substanțială de capital, din resurse proprii”. 

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Franciza: ce este și cum funcționează
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Cum începi De la cum găsești ideea la planul de afaceri
  • Freemium

    Freemium este un tip de strategie de monetizare. Mai ales când vine vorba de tehnologie, pachetul de bază este gratuit pentru toți cei care au nevoie de el,

    Antreprenorul mizează pe faptul că un număr suficient de clienți vor plăti pentru pachetul Premium, care are mai multe caracteristici și funcționalități.  

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Modele de monetizare. Cum îți stabilești prețul produsului sau serviciului
    Management financiar: noțiuni și principii
    Management financiar pentru organizații cu misiune socială
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
    Cum crești proiecte creative reziliente De unde să începi?
  • Landing page

    În marketingul digital, un landing page este o pagină web de sine-stătătoare, creată special în scop de marketing sau publicitate, care are un singur obiectiv: generarea de interes, promovarea unui produs/serviciu, descărcarea unui PDF, încurajarea unei achiziții.

    Aici ajung consumatorii după ce apasă pe un link primit într-un newsletter sau integrat într-o reclamă pe Google, Facebook sau Instagram, de exemplu. Practic, este un pas din călătoria de la vizitator către client, care îi permite unui brand să ofere ceva de valoare (informații, reduceri, un e-book, oferte etc.), în schimbul datelor de contact primite de la consumator. Scopul singular al acestor landing pages se traduce într-un call to action (CTA) de tipul „Cumpără acum”, „Abonează-te”, „Descarcă ghidul gratuit” sau „Află mai multe”.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este comerțul electronic
    Ce este un landing page și de ce ai nevoie de cât mai multe, pentru afacerea ta
  • Pâlnie de conversie (conversion funnel)

    Este distilarea călătoriei consumatorului, de la stadiul în care nu a auzit niciodată de brandul/produsul/serviciul tău, până la stadiul în care ți-a devenit client sau a abandonat procesul. Fie că i se spune pâlnie de vânzări sau de conversie, funcția ei este de a ghida consumatorii spre o acțiune dorită de tine (vânzarea unui produs, achiziționarea unui serviciu).

    Pe măsură ce oamenii descoperă tot mai multe informații despre afacerea ta digitală, coboară prin această pâlnie și se împuținează ca număr, pentru că nu toți îți vor deveni clienți. Include partea de sus (top of the funnel/TOFU), partea de mijloc (middle of the funnel/MOFU) și partea de jos (bottom of the funnel/BOFU). Concret, aceste trei acronime includ descoperirea unui brand/produs/serviciu, evaluarea utilității/calității acestuia și achiziția.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Pâlnie de marketing

    Este înrudită cu pâlnia de conversie/vânzări și are drept scop atragerea cât mai multor potențiali clienți către brandul tău online, din masa mare a consumatorilor. Asta se face prin solidificarea imaginii de brand, generarea de interes, construirea unei reputații bune. După ce consumatorii îți cunosc brandul, intră în acțiune pâlnia de conversie, care transformă în clienți lead-urilor găsite de cea de marketing.

    O pâlnie de marketing are 4 stadii: conștientizare (implică marketing tagetat și campanii de ad-uri care atrag consumatorii către brandul tău), considerație (construirea de relații și crearea unei imagini pozitive de brand), conversie (un client potențial devine lead, care poate fi atras pe website, pentru a cumpăra ceva) și loialitate (construirea unei reputații care atrage clienți recurenți).

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    5 principii de marketing, utile pentru antreprenori
    Pot afacerile online să evite eșecul? Un marketing mai bun ar putea fi soluția
    4 piloni pentru o strategie reușită de marketing online
    Ce este marketingul digital?
    Tipuri de marketing digital
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail