Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Categorie: Vânzări
  • AI Overviews (AIO)

    Rezumatele generate de Google folosind inteligența artificială, care sunt afișate automat pe poziția 0 în rezultatele căutării (Search). Astfel, Google devine dintr-un motor de căutare un motor de răspunsuri.

    Opțiunea AI Overviews a apărut în SUA pe 14 mai 2024 și în România pe 20 mai 2025 și a fost cea mai mare transformare în Google Search de la apariția featured snippets (poziția 1 în rezultate).

    AIO face parte din noua paradigmă Search Generative Experience (SGE), care redefinește strategiile pentru poziția 0: cel mai utilizat motor de căutare din lume face căutarea în locul utilizatorului și încearcă să ofere un răspuns personalizat sau comparații nuanțate, în cazul căutărilor complexe. 

    Astfel, bătălia SEO pentru „poziția 1”, „cele 10 linkuri albastre” afișate organic sau anumite cuvinte-cheie se transformă în cea pentru acest loc VIP în pagina de rezultate.

  • Answer Engine Optimization (AEO)

    Procesul prin care un brand, produs sau serviciu este reprezentat corespunzător în Google AI Overviews. AEO este noul standard SEO care te ajută să intri în zona vizibilă din AI Overviews.

    AEO este esențial, deoarece motoarele de căutare prioritizează din ce în ce mai mult conținutul care oferă răspunsuri clare și concise.

    Această strategie se concentrează pe optimizarea conținutului, pentru a răspunde direct la întrebările puse de utilizatori în motoarele de căutare (nu doar pentru a te plasa printre rezultatele căutării). Este vorba despre a face din conținutul tău răspunsul pe care motoarele de căutare, asistenții vocali și instrumentele de căutare bazate pe inteligența artificială îl oferă utilizatorilor.

  • Avatarul clientului (client/buyer persona)

    Este portretul-robot al clientului ideal al unei afaceri și poate include vârsta, ocupația, locația geografică, interesele și nu numai. Te ajută să-ți personalizezi mesajele din strategia de marketing și comunicare, să creezi produse/servicii noi și nu numai.

    Acest profil semi-fictiv al clienților unei afaceri are drept scop înțelegerea acestora, a provocărilor pe care le întâmpină și a problemelor pe care le vor rezolvate (la care brandul și produsele/serviciile tale pot oferi soluții).

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    5 principii de marketing, utile pentru antreprenori
    Ce este marketingul digital?
    Tipuri de marketing digital
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Marketingul digital Cum îl folosești pentru dezvoltarea afacerii
  • Branding

    Brandingul este procesul de construire a unui brand. Acesta implică dezvoltarea unui logo, a unui slogan, website, mesaje de marketing și alte elemente care definesc afacerea ta. Scopul brandingului este de a crea o imagine clară și coerentă a afacerii tale pentru public.

    Pentru că deseori se creează o confuzie între brand și branding, menționăm că acestea se referă la aspecte diferite.

    Brandul reprezintă identitatea, valorile și misiunea afacerii tale. Pe de altă parte, brandingul se referă la procesul de promovare și gestionare a brandului tău, acesta este procesul prin care compania își creează o imagine și și-o menține pe piață. Ambele aspecte sunt extrem de importante pentru a construi o afacere de succes.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Employer branding pentru antreprenori
    Totul despre branding: ce este și cum îți poate ajuta afacerea
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Product - market fit Cum îți construiești și validezi soluția
    Mediul de lucru digital Cum îl configurezi
  • Călătoria consumatorului

    Constă în toate interacțiunile pe care clientul le are cu un brand/produs/serviciu (de-a lungul pâlniei de conversie) și experiența de cumpărare trăită.

    Călătoria consumatorului este diferită de pâlnia de conversie/vânzări. Cea din urmă este liniară, ciclică și se referă la procesul general prin care clientul ajunge la achiziție, după ce i-ai câștigat încrederea, în timp ce prima este individualizată și mai întortocheată (fiecare consumator poate avea o călătorie clientelară diferită, prin aceeași pâlnie de conversie).

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum conduci o afacere de comerț electronic | Tips & tricks
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Canale de distribuție

    Sunt toate modalitățile prin care ajungi la clienții tai.

    Acestea pot lua diferite forme - offline sau online, directe sau mediate etc. Atunci când te gândești la ele, ia în considerare modul în care potențialii tăi clienți află despre tine și cum ajungi la ei. Aici trebuie să iei în considerare toate punctele de contact cu clienții tai - de la comunicare la distribuție.   

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Înregistrare Webinar | Modele de business – cum structurăm afacerea?
    Business Modelling | Cum îți (re)definești modelul de afacere + Template Business Model Canvas
    Business Model Canvas versus Business Plan - cum sunt diferite și cum le poți utiliza împreună
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Startup Edu Învață ghidat disciplina „antreprenoriat”. Pas cu pas, de la A la Z
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Product - market fit Cum îți construiești și validezi soluția
  • Conversion Funnel (pâlnie de conversie)

    Este distilarea călătoriei consumatorului, de la stadiul în care nu a auzit niciodată de brandul/produsul/serviciul tău, până la stadiul în care ți-a devenit client sau a abandonat procesul. Fie că i se spune pâlnie de vânzări sau de conversie, funcția ei este de a ghida consumatorii spre o acțiune dorită de tine (vânzarea unui produs, achiziționarea unui serviciu).

    Pe măsură ce oamenii descoperă tot mai multe informații despre afacerea ta digitală, coboară prin această pâlnie și se împuținează ca număr, pentru că nu toți îți vor deveni clienți. Include partea de sus (top of the funnel/TOFU), partea de mijloc (middle of the funnel/MOFU) și partea de jos (bottom of the funnel/BOFU). Concret, aceste trei acronime includ descoperirea unui brand/produs/serviciu, evaluarea utilității/calității acestuia și achiziția.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Conversion Rate (rată de conversie)

    În comerțul electronic, aceasta măsoară procentul de vizitatori ai unui magazin online care efectuează o achiziție și devin clienți. Se calculează astfel: număr de comenzi plasate într-un magazin e-commerce / număr de vizitatori ai respectivului magazin online x 100.

    În general, o rată de conversie bună pentru un website de comerț electronic este de 2-5%. Dar aceasta poate varia semnificativ în funcție de industrie, tipul de produs vândut și alți factori.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Customer lifetime value (CLV)

    Valoarea de viață a clientului (customer lifetime value/CLV) măsoară cât de valoros este un client pentru o companie, de-a lungul întregii sale relații cu brandul respectiv. În loc să se uite doar la valoarea tranzacțiilor individuale, CLV-ul ia în considerare toate tranzacțiile potențiale care urmează să fie efectuate de respectivul consumator atâta timp cât îți este client și calculează venitul specific adus de acesta.

    CLV este una dintre statisticile-cheie de urmărit de către o afacere și poate fi privit în două feluri: valoarea istorică a clientului (cât de mult a cheltuit deja fiecare client existent pe produsele/serviciile brandului tău) și valoarea predictivă a clientului (cât de mult ar putea cheltui clienții pe viitor). Ambele măsurători ale valorii de viață a clientului sunt utile pentru urmărirea succesului unei afaceri.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum să ai o afacere mai sustenabilă: ghid de practici de marketing
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • D2C - Direct către consumator

    Direct to Consumer este cea mai nouă paradigmă a comerțului electronic, iar tendințele din acest sector sunt în continuă schimbare.

    D2C se referă la situația în care o companie vinde direct clientului final, mai degrabă decât prin intermediul unui comerciant cu amănuntul, distribuitor sau angrosist. Abonamentele sunt un produs D2C popular, iar vânzarea socială prin intermediul unor platforme precum Instagram, Pinterest, Facebook, SnapChat și altele este o modalitate populară de a vinde direct consumatorilor.  

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Modele de monetizare. Cum îți stabilești prețul produsului sau serviciului
    Management financiar: noțiuni și principii
    Management financiar pentru organizații cu misiune socială
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail