Ajutorul de minimis nu poate fi acordat:
- întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri, pentru achiziția de vehicule pentru transport rutier de mărfuri;
- firmelor din sectorul agricol (cu excepția procesării şi comercializării de produse agricole);
- pentru activități direct legate de export.
Din punct de vedere al duratei, apelurile de proiecte pot fi cu termen-limită de depunere sau cu depunere continuă (până la epuizarea bugetului alocat).
Fiecare program operațional al UE are desemnată o autoritate de management, care lansează apelurile de proiecte, evaluează cererile de finanțare, semnează contractele și modificările acestora, aprobă rapoartele de progres și cererile de plată/rambursare, efectuează plățile către beneficiari, monitorizează implementarea proiectelor, previne, constată și sancționează neregulile.
Aeastă finanțare poate fi obținută din partea Uniunii Europene sau a statului român.
Aceeastă plată se face conform contractelor/deciziilor/ordinului de finanțare, în baza facturilor, facturilor de avans, ștatelor privind plata salariilor, a ștatelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvențiilor, premiilor și onorariilor.
Lista cheltuielilor eligibile este prevăzută în ghidul solicitantului aferent fiecărui apel de finanțare european sau național, conform bazelor legale pentru stabilirea eligibilității cheltuielilor.
În general, orice finanțare nerambursabilă include și o parte de cofinanțare, care poate fi atât financiară, cât și în natură (doar în anumite condiții specifice).
Această contribuție este definită clar în legislația privind gestionarea financiară a fondurilor europene.
Aceste fonduri se acordă în funcție de condițiile specifice stabilite prin ghidul solicitantului aferent fiecărui apel de proiecte.
În această perioadă, beneficiarul se obligă:
- să utilizeze elementele din proiect în scopul pentru care au fost achiziționate și să mențină investiția realizată;
- să transmită periodic Autorității de management, pe întreaga perioadă de durabilitate, rapoarte despre modul și locul de utilizare a echipamentelor și bunurilor realizate/achiziționate în cadrul proiectului, dar și modul în care investiția continuă să genereze rezultate;
- să asigure vizibilitatea rezultatelor proiectului pe întreaga perioadă de sustenabilitate;
- să îndosarieze şi să păstreze toate documentele proiectului în original, precum şi copii ale documentelor partenerilor (dacă este cazul), inclusiv documentele contabile, privind activitățile și cheltuielile eligibile până la expirarea perioadei de durabilitate a proiectului;
- să nu facă schimbări substanțiale care să afecteze natura proiectelor, obiectivelor sau condiţiilor de realizare ale acestora.
În această perioadă, autoritarea de management colectează date şi informaţii, efectuează verificări, analizează şi avizează rapoartele de durabilitate și efectuează vizite la fața locului, pentru constatarea în teren a informațiilor din rapoartele primite de la beneficiar.