Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Categorie: Legal
  • Cazier fiscal

    Cazierul fiscal este modalitatea prin care statul monitorizează felul în care contribuabilii respectă prevederile legale în domeniul fiscal, în ceea ce privește disciplina fiscală, contabilă și financiară.

    Cadrul legal care descrie obligativitatea cazierului fiscal în anumite situații este reglementat prin OG 39/2015, cu modificările ulterioare. Scopul cazierului fiscal, definit de lege, poate fi văzut din mai multe perspective și face referire la:

    - prevenirea și combaterea evaziunii fiscale;

    - eficientizarea procesului de administrare a impozitelor, a taxelor, a contribuțiilor și a altor venituri datorate de contribuabili statului;   

    - asigurarea accesului la informații referitoare la modul în care contribuabilii respectă legislația fiscală, contabilă și vamală.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este cazierul fiscal și cum îl poți obține
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Startup Edu Învață ghidat disciplina "antreprenoriat". Pas cu pas, de la A la Z
    Cum începi De la cum găsești ideea la planul de afaceri
  • Contract

    Un acord de voință dintre două sau mai multe persoane, care au intenția de a constitui, modifica sau stinge un raport juridic. Din această definiție, se poate observa una dintre caracteristicile contractului: acordul de voință al părților.

    Pe lângă entitatea legală și aspectele care țin de fiscalitate și contabilitate, contractele și prevederile lor sunt la fel de importante.

    Întotdeauna ai nevoie și de contract scris (inclusiv – sau mai ales – în situațiile în care ai o relație personală cu clientul sau furnizorul respectiv). Ele clarifică așteptări, obligații și ajută în situații neprevăzute.  

    Foarte importante pentru activitatea oricărui tip de business sunt contractele semnate în calitate de prestator de servicii. Practic, contractele încheiate cu clienții noștri. Contractele reprezintă legea părților, dar esențial de ținut minte este că prevederile lor trebuie să respecte dispozițiile legale imperative. Mai simplu spus, pot scrie ce doresc într-un contract, cu condiția să respect legea.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Contract de antreprenor: un alt fel de drepturi și obligații
    Să nu uităm de răspunderea în contracte
    Clauze contractuale finale pe care nu trebuie să le ignori
    5 minute despre contracte
    Ce este un contract și câte tipuri de contracte există
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Contractul de comodat

    Contractul de comodat, cunoscut și sub denumirea de „contract de împrumut de folosință”, este documentul prin care o persoană fizică sau juridică are dreptul de a folosi, în temei legal, un bun pus la dispoziție de altă persoană.

    În conformitate cu prevederile prevăzute în Legea nr. 287/2009, privind contractul de comodat Cod Civil, un contract de comodat este un acord scris între un comodant și comodatar, prin care comodantul împrumută un bun unui comodatar pentru o anumită perioadă de timp, fără a primi la schimb o plată. 

    Pe toată această perioadă prestabilită și agreată în contract, comodantul (cel care împrumută bunul) rămâne în continuare proprietarul bunului, iar comodatarul are doar drept de folosință a bunului respectiv.

    Pentru un business, contractul de comodat are mai multe beneficii, printre care reducerea costurilor aferente închirierii unui bun sau flexibilitate în ceea ce privește perioada de utilizare a bunului respectiv.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Clauze contractuale finale pe care nu trebuie să le ignori
    5 minute despre contracte
    Ce este un contract și câte tipuri de contracte există
    Contractul de comodat: ce este și când este necesar
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Startup Edu Învață ghidat disciplina "antreprenoriat". Pas cu pas, de la A la Z
  • Copyright (Drepturile de autor)

    Ele protejează operele creative originale (de la lucrări scrise la muzică, arte vizuale și cinematografie sau chiar programe informatice).

    În calitate de creator, deții automat drepturile asupra operei respective, însă există cazuri în care este necesară o protecție juridică suplimentară. Lucrările trebuie să aibă o formă tangibilă (scrisă, vizuală, filmată etc.) - dacă ai împărtășit o idee verbal cu un prieten, ei bine, aceasta nu poate fi protejată prin drepturi de autor.  

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este un contract și câte tipuri de contracte există
    Să vorbim despre aspectele juridice - Ce trebuie să ai în vedere în activitatea ta
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Copyright infringement (Încălcarea drepturilor de autor)

    Încălcarea drepturilor de autor se întâmplă atunci când cineva folosește munca creativă a altcuiva fără permisiunea acestuia.

    Una dintre cele mai frecvente forme de încălcare a drepturilor de autor este, în prezent, utilizarea fotografiilor digitale pe site-uri web care nu au licența necesară pentru a face acest lucru.  

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este un contract și câte tipuri de contracte există
    Să vorbim despre aspectele juridice - Ce trebuie să ai în vedere în activitatea ta
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • GDPR (Regulamentul General privind Protecția Datelor)

    GDPR este cea mai cuprinzătoare legislație privind protecția datelor cu caracter personal elaborată la nivel mondial până în prezent și cuprinde reguli stricte privind modul în care organizațiile ar trebui să gestioneze datele cu caracter personal.

    GDPR (General Data Protection Regulation) a intrat în vigoare la 25 mai 2018 și a fost conceput pentru a aduce într-un singur loc toate drepturile cetățenilor rezidenți ai UE în legătură cu modul în care organizațiile prelucrează și utilizează datele lor cu caracter personal.

    Implementarea GDPR pentru compania ta implică o serie de măsuri de natură tehnică, organizatorică și juridică. 

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Proprietatea intelectuală | Ce trebuie să știi dacă ești antreprenor
    Proprietatea intelectuală | Particularități pentru business-urile cu mai mulți asociați
    GDPR: ce este, norme de implementare, prevederi legale
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • NDA (non-disclosure agreement)

    Acordurile de confidențialitate sunt un tip specific de contract care stabilește o relație confidențială între părți.

    Ele sunt utile deoarece, de multe ori, clienții împărtășesc informații sensibile despre afacerea lor cu partenerii și colaboratorii lor, astfel încât au nevoie de o plasă de siguranță care să reglementeze nedivulgarea unor informații specifice înainte de a face acest lucru.  

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este un contract și câte tipuri de contracte există
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Organigrama

    Organigrama este un document important pentru sistemul de organizare internă a unei firme, ce oferă o imagine clară asupra structurii acesteia din punct de vedere al resurselor umane.

    Organigrama este un sistem intern de organizare a unei companii, necesar pentru funcționarea acesteia în condiții optime. Ea include  organizarea angajaților în departamente prin realizarea unei scări ierarhice, dar și o trasare generală a responsabilităților, alături de fișa postului fiecărui angajat.

    În special pentru un antreprenor aflat la început de drum, organigrama este esențială pentru buna administrare a afacerii, întrucât oferă o imagine clară a structurii organizatorice.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum să identifici și să atragi talent în echipa ta
    Cum alegi oamenii potriviți în echipa ta?
    Totul despre organigramă: ce este, de ce e importantă și cum o poți realiza
    Cum dezvolți o cultură organizațională sustenabilă
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Totul despre echipă Cum o construiești și dezvolți
    Startup Edu Învață ghidat disciplina "antreprenoriat". Pas cu pas, de la A la Z
  • Proprietatea intelectuală

    Proprietatea intelectuală cuprinde orice creație a minții umane, precum și modul în care o astfel de creație poate fi protejată în mod legal.

    Unele forme de proprietate intelectuală pot include invenții (de exemplu brevete), opere literare și artistice, simboluri, nume, imagini și designuri care sunt utilizate în activități comerciale. 

    În funcție de teritoriul și tipul de proprietate intelectuală asupra căruia îți dorești drepturi de proprietate intelectuală, este necesar să urmezi pași diferiți. Aceștia depind de: oficiul la care depui documentația, legile aplicate în fiecare teritoriu.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Proprietatea intelectuală | Ce trebuie să știi dacă ești antreprenor
    Proprietatea intelectuală | Particularități pentru business-urile cu mai mulți asociați
    GDPR: ce este, norme de implementare, prevederi legale
    Să vorbim despre aspectele juridice - Ce trebuie să ai în vedere în activitatea ta
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Startup Edu Învață ghidat disciplina "antreprenoriat". Pas cu pas, de la A la Z
  • Registrul unic de control

    Registrul unic de control este, de fapt, o condică pe care contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, autorizate potrivit legii, au obligaţia să o dețină și să o completeze corespunzător.

    Conform Legii nr. 252 din 10 iunie 2003, registrul unic de control are ca scop evidenţierea controalelor desfăşurate la sediile sociale sau la punctele de lucru ale contribuabililor de către organele de control specializate. 

    Documentul legislativ ce reglementează scopul și formalitățile privind completarea, achiziționarea Registrului Unic de Control prevede că, în cadrul controalelor, contribuabilii au obligația de a prezenta registrul unic de control.

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum îți înființezi o firmă - pași și acte necesare
    Registrul unic de control: ce este și de ce trebuie obținut
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
    Bunăstarea antreprenorială Aspecte de avut în vedere

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail