Cum dezvolți o cultură organizațională sustenabilă

"Stabiliți ce comportamente și convingeri valorizați la nivel de companie și urmați-le cu toții. Aceste comportamente și credințe ar trebui să fie atât de înrădicinate în nucleul organizației, încât nici măcar să nu fie percepute ca o cultură." - Brittany Forsyth, vicepreședinte al departamentului de resurse umane, Shopify

Atunci când începi să îți dezvolți afacerea și ai o echipă mare sau mică, este important să planifici și să execuți o strategie organizațională și să contruiești o cultură care să fie aliniată cu convingerile tale și cu abordarea triple balance despre care vorbeam în articolele anterioare.

O cultură organizațională este ansamblul de credințe, ideologii, procese și atitudini ale oamenilor care fac parte dintr-o organizație. Aceasta se poate forma organic pe cont propriu și poate fi, de asemenea, încadrată și influențată de practicile și politicile interne ale organizației.  

După cum explică Harvard Business Review, cultura unei organizații ghidează, de asemenea, deciziile membrilor săi prin stabilirea și consolidarea așteptărilor cu privire la ceea ce este apreciat și la modul în care ar trebui să se facă lucrurile, oferind un sentiment de identitate membrilor săi - ale căror comportamente consolidează și remodelează constant cultura - cu privire la cine sunt și ce fac.  

Dacă este bine pusă la punct, o strategie de sustenabilitate înseamnă, în primul rând, revizuirea scopului și a misiunii unei companii. Înseamnă să trecem de la o mentalitate bazată pe interese și pe afaceri obișnuite la o viziune colaborativă, centrată pe natură, care ia în considerare crearea de valoare pentru cei mulți.  

Astfel de strategii de sustenabilitate ajută companiile să se pregătească înainte de a solicita standarde de sustenabilitate - cum ar fi certificarea B Corp. De obicei, acestea includ elaborarea unei analize de materialitate, măsurarea impactului unei companii și elaborarea unei matrice a teoriei schimbării.  

Cultura ta de sustenabilitate poate fi puternică sau slabă. O cultură puternică există dacă oamenii împărtășesc credința în importanța sustenabilității și se comportă în moduri care să o susțină, inclusiv prin luarea de decizii care să echilibreze obiectivele pe termen lung cu nevoile pe termen scurt.  

În mod tradițional, s-a vorbit despre un triunghi de aur al designului organizațional, care ar fi compus din 3 elemente:  

Context/mediu: Mediul în care te afli condiționează designul organizațional. Atunci când mediul este foarte previzibil, s-a creează o structură ierarhică bazată pe multe reguli. 

Motivul pentru care mulți fondatori sau lideri caută acum să schimbe designul organizațional este reprezentat de ierarhii - ele nu sunt agile într-un mediu VUCA.  

Echipă/persoane: În această parte ne referim în mod special la modul în care se iau deciziile. În mod tradițional, s-a considerat de la sine înțeles că trebuie să existe o ierarhie. Dar internetul și forma sa fragmentată de organizare introduc lumea într-o nouă eră a colaborării, bazată pe ierarhii în rețea.  

Produs: Toate produsele și serviciile trec prin patru faze: idee, prototip, produs și marfă. Totul evoluează până când este automatizat. Apariția unui startup sau crearea unui produs depind de stadiul acestei evoluții

Organizațiile cu o cultură puternică a sustenabilității se străduiesc să sprijine un mediu sănătos și să îmbunătățească viața celorlalți, continuând în același timp să funcționeze cu succes pe termen lung.  

Dar cum pot fi create astfel de culturi de afaceri durabile? 

Rolul liderului  

În calitate de modele ale companiei, fondatorii/liderii joacă un rol fundamental în a arăta tuturor importanța sustenabilității pentru organizație. De exemplu, scoaterea în evidență (în toate comunicările) a avantajelor sau beneficiilor pe termen lung față de cele pe termen scurt. Astfel, toată lumea își amintește faptul că scurtăturile de profit în detrimentul planetei și al societății nu reprezintă o modalitate de "a face lucrurile".  

De asemenea, faptele vorbesc mai mult decât cuvintele - utilizarea regulată a transportului în comun sau o dietă bazată pe plante sunt semne de exemplu și transmit tuturor un semnal puternic.  

Crearea de ritualuri  

Crearea unor convingeri comune cu privire la importanța sustenabilității. Cultura apare atunci când echipa ta împărtășește o serie de noțiuni înțelese despre sustenabilitate. Asigură-te că viziunea de sustenabilitate a companiei este amintită și sărbătorită în mod regulat în diferite moduri și la diferite niveluri. Organizarea unor activități precum săptămânile sustenabilității, concursurile de echipă sau campaniile de comunicare îi ajută, de asemenea, pe angajați să se informeze cu privire la problemele legate de sustenabilitate.  

Comunicarea este pretutindeni  

Limbajul și culorile folosite pentru comunicarea internă și externă, tipul de alimente sau băuturi consumate în mod regulat, o mascotă, un birou plin de plante, toate acestea contribuie la comunicarea viziunii tale de sustenabilitate, consolidând un sentiment de apartenență și coeziune și o cultură a sustenabilității. Facilitează acțiunile axate pe sustenabilitate atât la locul de muncă, cât și în viața personală.  

Promovarea și recompensarea comportamentelor ecologice  

Fiecare echipă are membri care se preocupă deja de mediu. Acești oameni sunt, de obicei, dornici să contribuie la crearea unei culturi a sustenabilității - găsește-i și recunoaște-i în mod oficial! Aceștia pot fi folosiți ca facilitatori/comunicatori pentru inițiativele de sustenabilitate.

Împărtășirea de informații și oferirea de cursuri de formare  

Asigură-te că tu și echipa ta nu rămâneți în urmă și participați la cursuri de formare în domeniul sustenabilității și la forumuri sau evenimente în cadrul cărora sunt împărtășite și discutate cele mai bune practici.   

Toate aceste acțiuni vor contribui la crearea și menținerea unei culturi organizaționale durabile. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail