Ce este cazierul fiscal și cum îl poți obține

Obținerea cazierului fiscal este un proces important și necesar în multe situații, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice. Cu ajutorul acestui document poți demonstra că îți respecți obligațiile fiscale și că ții cont de reglementările legislative.

Descoperă, în continuare, tot ceea ce trebuie să știi despre cazierul fiscal: ce informații conține, de unde îl poți obține, ce acte ai nevoie, dar și cum poți șterge anumite fapte din cazier.

Pe scurt

  • Cazier fiscal: definiție și cadru legal
  • Cine poate solicita cazierul fiscal
  • Ce informații sunt înscrise în cazierul fiscal
  • Scoaterea cazierului: acte necesare cazier fiscal
  • De unde se scoate cazierul fiscal
  • Când se șterg faptele din cazierul fiscal

Cazier fiscal: definiție și cadru legal

Cazierul fiscal este modalitatea prin care statul monitorizează felul în care contribuabilii respectă prevederile legale în domeniul fiscal, în ceea ce privește disciplina fiscală, contabilă și financiară. Cadrul legal care descrie obligativitatea cazierului fiscal în anumite situații este reglementat prin OG 39/2015, cu modificările ulterioare.

Scopul cazierului fiscal, definit de lege, poate fi văzut din mai multe perspective și face referire la:

  • prevenirea și combaterea evaziunii fiscale;
  • eficientizarea procesului de administrare a impozitelor, a taxelor, a contribuțiilor și a altor venituri datorate de contribuabili statului;    
  • asigurarea accesului la informații referitoare la modul în care contribuabilii respectă legislația fiscală, contabilă și vamală.

Dacă te întrebi cum arată un cazier, ei bine, află că acesta este un document de hârtie sau pdf și conține, de obicei, o pagină.

Cine poate solicita cazierul fiscal

Potrivit legislației în vigoare, pot solicita cazierul fiscal:
persoanele fizice cu cetățenie română, care au sau nu domiciliul în țară;

  • persoanele fizice cu cetățenie străină care stau în România;
  • persoanele juridice din România sau din afară;
  • asociațiile fără personalitate juridică din România sau din afară.

Bine de știut: indiferent de categoria în care te încadrezi, poți solicita cazierul fiscal personal sau prin reprezentant, însă, dacă alegi opțiunea din urmă, este necesară o procură sau o împuternicire.

Când ai nevoie de cazier

Cazierul este un document important, pe care trebuie să îl deții la începutul activității tale ca antreprenor. Așadar, ai nevoie de cazier, atunci când:

  • vrei să fii asociat/acționar/administrator într-o societate;
  • vrei să înființezi o asociație/fundație sau vrei să intri ca asociat/membru/reprezentant legal într-o asociație/fundație;
  • vrei să înființezi un PFA.

Bine de știut: dacă ai fapte înscrise în cazierul fiscal, nu poți face niciuna din activitățile de mai sus, până la ștergerea faptelor din cazier.

👉 Ești antreprenor la început de drum și vrei să înveți de la profesioniști cum să-ți administrezi businessul într-un mod cât mai eficient? Descoperă Startup Edu – un curs online eficient, care te învață tot ce trebuie să știi despre etapele specifice unui startup. Acesta este disponibil pe platforma Startarium – cea mai complexă platformă pentru antreprenorii aflați la început de drum.

Iată și alte situații în care prezentarea actului este obligatorie,  potrivit OG 39/2015:

  • la cesiunea sau înstrăinarea părţilor sociale sau a acţiunilor, de către noii asociaţi, acţionari sau membri;
  • când sunt numiți noi reprezentanți legali sau când sunt cooptați noi asociați, acționari sau membri cu prilejul efectuării majorării de capital social;
  • în momentul numirii noilor reprezentanţi legali sau al cooptării unor noi membri în asociaţii şi fundaţii, atunci când ei devin și reprezentanţi legali ai persoanei juridice deja înregistrate de către aceştia.

Ce informații sunt înscrise în cazierul fiscal

În cazierul fiscal sunt precizate faptele sancționate contravențional sau penal, săvârșite de persoanele fizice, juridice sau de entitățile fără personalitate juridică.  

Există 318 fapte care pot fi înscrise în cazierul fiscal. Acestea sunt stabilite prin Hotărârea de Guvern nr. 1.000 din 2015 și intră sub incidența anumitor legi, cum ar fi următoarele:

  • legea 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările ulterioare;
  • legea societăților, 31/1990;
  • legea 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale;
  • legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale.

Întreaga lista se regăsește pe site-ul oficial al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). 

Pe lângă aceste fapte sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale și referitoare la disciplina financiară, în cazierul fiscal se regăsesc și alte informații referitoare la răspunderea solidară sau la inactivitatea fiscală. Iată care sunt acestea:

  • atragerea răspunderii solidare cu debitorul – decizie definitivă a organului fiscal competent și emisă cu respectarea Codului de procedură fiscală;
  • atragerea răspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns în insolvență – pronunțată de instanță, prin hotărâre judecătorească definitivă – pentru creanțele care fac parte din pasivul debitorului și sunt administrate de ANAF;
  • inactivitatea fiscală (declarată potrivit legii) – cu excepția inactivității fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivității temporare la Registrul Comerțului.

Bine de știut: sunt exceptate de la înscrierea în cazierul fiscal faptele sancţionate contravenţional cu avertisment.

👉 Asigură-te că respecți reglementările legislative fiscale: plătește la timp taxele și impozitele pe care le datorezi și colaborează cu un contabil bun, care să înregistreze și să declare corect veniturile și cheltuielile afacerii tale. Află de ce este important un contabil pentru afacerea ta.

Scoaterea cazierului: acte necesare cazier fiscal

Așa cum am menționat pe parcursul acestui articol, cazierul fiscal poate fi solicitat de persoanele fizice, persoanele juridice și de către asociațiile fără personalitate juridică. 

Actele necesare pentru scoaterea cazierului pot să fie diferite, în funcție de categorie. De aceea, îți prezentăm în continuare actele necesare pentru scoaterea cazierului, în funcție de categoria de contribuabili.

Acte necesare pentru persoanele fizice

Pentru persoanele fizice, sunt necesare următoarele acte: 

  • cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal – formularul 502. Acesta poate fi descărcat de pe site-ul ANAF sau poți să-l iei direct de la sediile ANAF;
  • chitanța care demonstrează plata taxei pentru obținerea certificatului fiscal;
  • act de identitate (titular sau reprezentant legal);
  • procură sau împuternicire avocațială – în cazul în care solicitarea e depusă de un reprezentant legal.

Acte necesare pentru persoanele juridice

Iată de ce acte ai nevoie pentru obținerea cazierului fiscal ca persoană juridică:

  • cerere eliberare cazier – este aceeași ca cea care trebuie completată de persoanele fizice;
  • act de identitate (titular sau reprezentant legal);
  • document care atestă calitatea de reprezentant legal;
  • chitanța care demonstrează plata taxei pentru obținerea certificatului fiscal.

În cazul în care cazierul fiscal este solicitat de o altă persoană și nu de reprezentantul legal, atunci va fi nevoie și de o împuternicire avocațială sau de un mandat al împuternicituluii societății.

Acte necesare pentru asociații sau entități fără personalitate juridică

Iată de ce ai nevoie pentru cazier în cazul asociațiilor sau al entităților fără personalitate juridică:

  • aceeași cerere pentru cazier fiscal menționată mai sus;
  • act de identitate (titular sau reprezentant legal);
  • împuternicirea dată asociatului care a fost desemnat;
  • împuternicirea dată reprezentantului legal;
  • chitanța care demonstrează plata taxei pentru obținerea certificatului fiscal.

De unde se scoate cazierul fiscal

Dacă te-ai întrebat vreodată de unde se scoate cazierul fiscal, află că acest document se poate solicita de la orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliu/sediu, prin depunerea documentelor amintite mai sus.

De asemenea, indiferent că ai nevoie de cazier fiscal pentru firmă sau ca persoană fizică, poți scoate certificatul de cazier fiscal online, direct din contul SPV ANAF.

O altă întrebare des adresată de către contribuabili este „În cât timp se eliberează cazierul?” Indiferent că alegi să mergi fizic la un organ fiscal competent sau că preferi să scoți cazierul online, acesta se eliberează în doar câteva minute.

👉 Ai întrebări despre înființarea și dezvoltarea business-ului tău și îți dorești să primești sfaturi de la specialiști? Aplica gratuit pentru un mentor in Startarium! Acesta te poate ajuta cu toate informațiile de care ai nevoie pentru a începe un business de succes.

Ce valabilitate are cazierul fiscal

Potrivit legislației în vigoare, cazierul fiscal este valabil 30 de zile de la data eliberării. Un alt aspect important de menționat despre cazierul fiscal este că nu poate fi folosit pentru alte scopuri decât pentru cel pentru care a fost emis. 

Cum poți să verifici cazierul fiscal

Cea mai simplă metodă este cea de verificare a cazierului fiscal online. Tot ceea ce trebuie să faci este să-ți creezi un cont SPV și să accesezi secțiunea „Solicitări/Eliberare documente”. În câteva minute, cazierul tău fiscal va fi disponibil în secțiunea „Mesaje”.

Când se șterg faptele din cazierul fiscal

Există câteva situații în care faptele săvârșite pot fi șterse din cazierul fiscal. Iată câteva exemple când se șterg faptele din cazierul fiscal:

  • dacă faptele săvârșite nu mai sunt sancționate de lege;
  • nu ai mai săvârșit fapte de natura infracțiunilor incriminate de legile fiscale, financiare, vamale, precum și de cele care privesc disciplina financiară, într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii definitive a actului prin care au fost sancționate. În această situație are loc prescrierea cazierului judiciar.
  • a intervenit reabilitarea judecătorească sau de drept, constatată prin hotărâre judecătorească;
  • la data stingerii sumelor datorate ca urmare a atragerii răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, dar nu mai devreme de 1 an de la data comunicării deciziei organului fiscal competent rămase definitive;
  • la data reactivării contribuabilului în cazul în care acesta a fost declarat inactiv;
  • decesul, respectiv radierea cazierului fiscal.

Bine de știut: în cazul atragerii răspunderii solidare, îți poți radia rapid faptele din cazierul fiscal, dacă achiți la bugetul de stat obligațiile fiscale corespunzătoare faptei înscrise.

Dacă ai o idee de afaceri pe care îți dorești să o pui în practică sau administrezi deja o companie care suferă modificări în ceea ce privește consiliul de administrație, atunci, pentru a duce la bun sfârșit aceste activități, ai nevoie de cazierul fiscal. Folosește-te de informațiile din acest articol și obține-ți cazierul în cel mai scurt timp!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail