Să vorbim despre aspectele juridice - Ce trebuie să ai în vedere în activitatea ta

Dacă produci orice tip de muncă creativă sau artistică, trebuie să știi câteva lucruri despre aspectele juridice ale activității tale. Atunci când lucrezi cu clienți sau furnizori, ar trebui să folosești contractele ca modalități de a te asigura că toată lumea își cunoaște obligațiile și drepturile, precum și termenii proiectului agreat.

În acest articol vei înțelege ceva mai multe despre lucrurile la care trebuie să fii atent, precum și termenii care vă vor ajuta să dezvoltați parteneriate și proiecte satisfăcătoare. Mai întâi de toate - contractele.  

Citește cu atenție și înțelege fiecare contract pe care îl primești 

Chiar dacă așa se spune de obicei, nu există contracte "standard" - fiecare colaborare pe care o stabilești sau fiecare lucrare care îți este comandată ar trebui să aibă propriul contract individual care să o reglementeze și să stabilească termenii acesteia. Trebuie să știi că ai tot dreptul să ceri clarificări sau ajustări dacă există lucruri care ți se par vagi - semnalează întotdeauna părțile care nu ți se par corecte sau care sună ca fiind potențiale probleme în viitor.  

Asigură-te că tot ceea ce ai convenit se regăsește în contract  

Să spunem că ai fost angajat de o firmă de PR pentru a crea câteva ilustrații pentru unul dintre clienții lor. Acolo ar trebui să figureze toți termenii acordului tău - de la concept, la datele de livrare sau numărul de lucrări individuale pe care le-ai promis să le creezi, precum și obligațiile lor.

De asemenea, ar trebui să se menționeze modul în care va fi folosită lucrarea ta și unde va fi folosită. Asigură-te că nu lipsește nimic din ceea ce ai discutat și că nu îți lipsește secțiunea dedicată proprietății intelectuale. De obicei, se recomandă să lucrezi cu un avocat care să te consilieze și să-ți semnaleze eventualele probleme sau inexactități din contractele pe care le utilizezi.  

Dar termenii pe care ar trebui să îi cunoști?  

Termenii esențiali se referă la drepturile de autor și la modul în care alte persoane pot sau nu pot utiliza munca ta. Iată câțiva dintre ei pe care ar trebui să îi cunoașteți la început. 

  • Drepturile de autor (Copyright) - acestea protejează operele creative originale (de la lucrări scrise la muzică, arte vizuale și cinematografie sau chiar programe informatice). În calitate de creator, deții automat drepturile asupra operei respective, însă există cazuri în care este necesară o protecție juridică suplimentară. Lucrările trebuie să aibă o formă tangibilă (scrisă, vizuală, filmată etc.) - dacă ați împărtășit o idee verbal cu un prieten, ei bine, aceasta nu poate fi protejată prin drepturi de autor.  

  • Proprietatea intelectuală - este un tip de proprietate care include creațiile imateriale ale intelectului uman. 

  • Marcă comercială (Trademark) - scopul unei mărci comerciale este de a proteja anumite cuvinte, simboluri grafice, fraze sau desene care sunt specifice unei anumite întreprinderi. De aceea, ori de câte ori vorbim despre branding, vorbim și despre verificarea amănunțită dacă numele, logo-urile sau sloganurile sau alte elemente pe care le-am ales sunt deja folosite de o altă afacere sau organizație. În caz contrar, riști să pierzi timpul și resursele pe care le-ai investit în crearea brandului tău prin procese în instanță.  

  • Cedarea drepturilor de autor (Copyright assignment) - descrie transferul drepturilor de proprietate asupra drepturilor de autor (de la creator la o altă parte - cum ar fi un copywriter care îi cedează clientului/angajatorului său drepturile asupra a ceea ce a scris). Cesiunile pot avea, de asemenea, perioade specifice de timp în care sunt valabile și nu sunt neapărat valabile pentru totdeauna.  

  • Licență de drepturi de autor - asta înseamnă că tu, creatorul unui tip de lucrare creativă, îi dai permisiunea altcuiva să utilizeze o parte din drepturile tale de autor, în timp ce tu ești în continuare proprietarul drepturilor de autor. 

  • Acorduri de confidențialitate (NDA) - acestea sunt un tip specific de contract care stabilește o relație confidențială între părți. Acestea sunt utile deoarece, de multe ori, clienții împărtășesc informații sensibile despre afacerea lor cu partenerii și colaboratorii lor, astfel încât au nevoie de o plasă de siguranță care să reglementeze nedivulgarea unor informații specifice înainte de a face acest lucru.  

  • Redevența (Royalty) - este o plată făcută unui artist, de exemplu (sau chiar unei companii), pentru utilizarea operelor sale protejate prin drepturi de autor. Muzica pe care o ascultăm la radio, de exemplu, este plătită prin redevențe. 

  • Lucrare derivată (Derivative work) - este o lucrare care utilizează în mare măsură elemente dintr-o lucrare originală (pe care creatorul lucrării derivate nu o deține). Cu toate acestea, creatorii care doresc să protejeze operele derivate pot avea dificultăți în acest sens - de obicei, singurele elemente acceptate sunt cele adăugate la original, și nu neapărat întreaga operă.  

  • Încălcarea drepturilor de autor (Copyright infringement) - acest lucru se întâmplă atunci când cineva care nu a primit permisiunea de a folosi munca creativă a altcuiva. Una dintre cele mai frecvente forme de încălcare a drepturilor de autor este, în prezent, utilizarea fotografiilor digitale pe site-uri web care nu au licența necesară pentru a face acest lucru.  

  • Drepturi de reproducere a drepturilor de autor (Copyright Reproduction Rights) - se referă la dreptul titularului drepturilor de autor de a fi singurul care poate reproduce opera sau de a da altora permisiunea de a o reproduce. De exemplu, este ilegal să vinzi printuri de artă ale operei unui fotograf dacă acesta nu a dat permisiunea de a face acest lucru.  

  • Operă fără autor (Orphan work) - o operă de creație al cărei proprietar/creator nu este identificabil sau nu poate fi găsit.  

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail