Cum îți înființezi o firmă - pași și acte necesare

Felicitări, ești pe cale să îți deschizi o companie! În materialul următor o să afli care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi dacă vrei să-ți înființezi o entitate juridică, de ce acte ai nevoie și care sunt procedurile de care să ții cont.

Ca să începi cu dreptul o afacere, un pas important pe care trebuie să îl faci este înființarea entității legale sub care vei funcționa. Mai jos vei găsi informații utile despre tipurile de entități, dar și despre documentația necesară pentru acestea. 

SRL sau PFA?

Cele mai utilizate forme de organizare pentru antreprenorii aflați la început de drum sunt: persoana fizică autorizată (P.F.A.), societatea cu răspundere limitată (S.R.L.) și asociația non-profit sau cum mai este numită în limbajul informal, ONG-ul.

Persoana fizică autorizată

  • Este o forma de organizare potrivită, în special, liberilor profesioniști într-un anume domeniu, întrucât necesită dovedirea studiilor și/sau a experienței profesionale în domeniul pe care dorești să îl desfășori. Înființarea unui PFA se realizează prin intermediul Oficiului Registrului Comerțului de la sediul profesional pe care îl declari.
  • PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activități prevăzute de codul CAEN, clasificarea activităților economice la nivel național.
  • Persoana fizică autorizată nu are personalitate juridică, ceea ce înseamnă ca patrimoniul său se suprapune cu patrimoniul tău de persoană fizică.

SRL

  • Dacă vrei să ai un business în adevăratul sens al cuvântului, scopul tău este obținerea de profit, vrei să ai un numar mai mare de obiecte de activitate și, poate, mai mulți asociați, entitatea juridică potrivită pentru tine este societatea cu răspundere limitată.
  • SRL-ul este printre cele mai utilizate forme de organizare juridică deoarece este foarte flexibilă și accesibilă. Îți poți înființa un SRL și dacă nu ai mai mulți asociați, poți fi asociat unic.
  • O alta persoană importantă în structura societății cu răspundere limitată este administratorul. Acesta este reprezentantul legal al societății, cel care reprezintă societatea și angajează răspunderea juridică a acesteia. Acest lucru înseamnă că el este cel care poate semna contracte, spre exemplu, în numele societății, precum și toate actele și documentele contabile. Toate aceste puteri vin și cu o mare responsabilitate: dacă ceva nu este în regulă în activitatea societății, administratorul este cel care răspunde pentru asta.

Ce pași ai de parcurs pentru înființarea unui SRL?

1. Alege denumirea societății

Procedura preliminară de verificare a disponibilității denumirii și rezervarii acesteia se desfașoară la Registrul Comerțului de pe lângă tribunalul din județul unde iți vei stabili sediul social al societății sau se poate efectua și online, pe portalul Registrului Comerțului (http://portal.onrc.ro), dar într-un interval orar dedicat, momentan după ora 18.00 seara.

2. Redactează actul constitutiv al societății

Cel mai important act de care vei avea nevoie pentru înființarea societății este actul constitutiv al societății. Acesta este un fel de manual de utilizare al acesteia, unde se vor regăsi informații despre asociați, administratori, sediul social, capitalul social și toate celelalte informații prevăzute de lege. Legea care reglementează societățile este Legea 31/1990, a societăților. Vă recomandăm o citire atentă a acesteia înainte de a lua decizia să deveniți antreprenori. :) O idee și mai bună este să apelați la expertiza unui avocat pentru redactarea actului constitutiv, pentru a fi siguri ca acesta este conform legii.

3. Alege sediul social

Sediul social al societății îl puteți stabili și într-un apartament de bloc sau într-o casă. Îți va trebui fie un contract de închiriere, fie unul de comodat pentru cedarea folosinței respectivului spațiu către societate. De asemenea, cei de la Registrul Comerțului solicită și copii de pe titlul de proprietate al imobilului respectiv, precum și acordul vecinilor aflați în imediata apropiere a apartamentului vostru (cei de sus, jos, din stânga și dreapta). Totodată, pe aceleași formular va trebui să obții și acordul asociației de proprietari, în cazul stabilirii sediului social într-un apartament de bloc. Acordul vecinilor și al asociației de proprietari este necesar doar în cazul în care declari că desfășori activitatea economică la sediul social, dacă sediul este fără activitate formularul respectiv nu mai este necesar. În cazul în care nu ai un spațiu, o variantă este sa îți găzduiască sediul un cabinet de avocat pentru o perioadă de maximum 1 an, situație în care vei desfășura activitatea în afara sediului social sau într-un punct de lucru.

4. Alege codurile CAEN 

Totodată, va trebui să alegi și codurile din clasificarea CAEN care se potrivesc activității tale. Vei alege un cod ca activitate principală și oricâte coduri ca activități secundare. Poți introduce în actul constitutiv și coduri pe care nu le vei desfășura chiar de la momentul înființării.

Dacă vei vrea să adaugi ulterior coduri CAEN în actul constitutiv va trebui să plătești taxele de Registrul Comerțului pentru asta, de aceea e bine să introduci cât mai multe de la început. Dintre toate aceste coduri le vei alege pe cele pe care le vei activa. Activarea presupune completarea declarației tip prin care declari ce coduri CAEN desfășori efectiv și unde: la sediul social, într-un punct de lucru sau la terți. Prin această declarație pe propria răspundere declari și că îndeplinești toate condițiile prevăzute de lege pentru desfășurarea respectivelor activități, documentează-te înainte care sunt acestea, pentru fiecare cod CAEN în parte.

5. Redactează declarația privind asociații

Va trebui să dai și o declarație că îndeplinești toate condițiile să fii asociat sau asociat unic si administrator într-un S.R.L., fie în fața unui notar, a unui avocat sau la Registrul Comerțului. Totodată, administratorul va trebui sa dea și un specimen de semnatură, fie în fața unui notar, a unui avocat, fie a unui reprezentant desemnat de la Registru. Cu acest specimen vor fi comparate toate semnăturile ulterioare de pe actele depuse la Registru. În fața notarului trebuie să dai și declarația privind beneficiarii reali ai societății, dar care nu mai este obligatorie dacă asociații sunt doar persoane fizice și aceștia sunt beneficiarii reali ai societății. Acestea pot fi date și sub semnătură privată până pe 15 august 2021. 

6. Alege banca pentru depunerea capitalului social

Capitalul social minim pentru înființarea unui SRL este de 1 leu (până recent, a fost de 200 de lei), indiferent câți asociați are societatea. Va trebui să alegi o banca la care să depui capitalul social, iar dovada depunerii sa o anexezi la dosarul de înființare. Ulterior, cu actele de înființare de la Registrul Comerțului, respectiv, certificatul de înregistrare, rezoluția de înființare, certificatul(-ele) constatator (-oare) te vei întoarce la bancă și vei putea transforma contul de depozit într-un cont curent pe care să-l folosești pentru activitatea curentă a firmei.

Toate aceste documente, împreună cu copii certificate de pe actele de identitate ale asociaților și administratorului și cu cererea de înregistrare trebuie îmbrăcate în faimosul dosar cu șină și numerotate de la sfârșit la început. Actele pot fi depuse și online, prin portalul Registrului Comerțului (dar doar dacă ai semnătură electronică calificată de la un furnizor autorizat).

7. Ce urmează după depunerea actelor?

Registrul Comerțului va verifica, automat și cazierele fiscale ale asociaților și al administratorului, așadar, dacă ai bănuieli ca ai putea avea fapte înscrise în cazierul fiscal verifică acest lucru înainte de depunerea actelor la orice administrație financiară care eliberează caziere fiscale. Dacă nu ai cazierul fiscal ”curat”, societatea nu va putea fi înființată și pierzi toți banii de taxe pe care i-ai platit și trebuie să o iei de la capăt. Cheltuielile totale de înregistrare a unei firme la Registrul Comerțului încep de la 122 RON și pot crește în funcție de numărul de asociați și alte variabile.

Toate aceste informații și altele privind înființarea unei societati le veți găsi pe site-ul Registrului Comerțului, www.onrc.ro, la sectiunea Înmatriculari/Persoane juridice.

Cum înființezi o asociație

Dacă ești un antreprenor social, varianta de început este înființarea unei asociații.

  • Aceasta se înființează la Judecătoria de pe raza teritorială a sediului asociației și trebuie să aibă minimum 3 membrii fondatori și un patrimoniu inițial de minimum 200 RON. Rezervarea de denumire pentru asociație se realizează prin intermediul Ministerului Justiției și costă 36 RON.
  • Pentru redactarea actului constitutiv și statutului asociației (aici sunt două documente, spre deosebire de SRL) îți recomandăm să apelezi la un avocat, pentru că acestea este obligatoriu să fie atestate de un avocat sau autentificate de un notar. Avocatul te poate ajuta și cu personalizarea conținutului pentru ca asociația să funcționeze cât mai bine.
  • Condițiile legate de capital și de sediu sunt asemănătoare cu cele de la SRL, cu diferența că la asociație trebuie obligatoriu obținut acordul vecinilor și al asociației de proprietari.
  • Mai mult, la înființarea unei asociați, trebuie să depui declarația de beneficiari reali în formă autentificată de notar și cazierele fiscale ale membrilor consiliului director, precum și copii certificate după actele de identitate ale tuturor membrilor.
  • Majoritatea judecătoriilor cer și un DVD care să conțină versiunea scanată și cea .doc a documentelor constitutive.
  • Taxa de timbru pentru înființarea unei asociații este de 100 RON.

Pentru a afla mai multe detalii despre înființarea unei asociații, puteți accesa portalul instanțelor de judecată, și să căutați pe pagina instanței competente de la sediul vostru informațiile necesare privind acordarea de personalitate juridică către asociații și fundații.

Urmărește și cursul despre înființarea unei companii

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail