Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Categorie: Digital
  • AI Overviews

    Rezumatele generate de Google folosind inteligența artificială, care sunt afișate automat pe poziția 0 în rezultatele căutării (Search). Astfel, Google devine dintr-un motor de căutare un motor de răspunsuri.

    Opțiunea AI Overviews a apărut în SUA pe 14 mai 2024 și în România pe 20 mai 2025 și a fost cea mai mare transformare în Google Search de la apariția featured snippets (poziția 1 în rezultate).

    AI Overviews face parte din noua paradigmă Search Generative Experience (SGE), care redefinește strategiile pentru poziția 0: cel mai utilizat motor de căutare din lume face căutarea în locul utilizatorului și încearcă să ofere un răspuns personalizat sau comparații nuanțate, în cazul căutărilor complexe. 

    Astfel, bătălia SEO pentru „poziția 1”, „cele 10 linkuri albastre” afișate organic sau anumite cuvinte-cheie se transformă în cea pentru acest loc VIP în pagina de rezultate.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Answer Engine Optimization (AEO)

    O strategie care se concentrează pe optimizarea conținutului, pentru a fi afișat sub formă de răspunsuri directe de către motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială (ca Google AI Overviews), în rezultatele căutării vocale și featured snippets. Acest proces prin care un brand, produs sau serviciu este reprezentat corespunzător în AI Overviews este noul standard SEO.

    Pe măsură ce instrumentele de AI generativ – ChatGPT (OpenAI), Gemini (Google), Copilot (Microsoft), Claude (Anthropic) sau Perplexity – sunt folosite pe post de motoare de căutare de către utilizatori, optimizarea pentru aceste platforme (AEO) devine o componentă crucială a strategiei de marketing. 

    AEO te ajută să faci din conținutul tău răspunsul pe care motoarele de căutare, asistenții vocali și instrumentele de căutare bazate pe AI îl oferă utilizatorilor (nu doar pentru a te plasa printre rezultatele căutării). Noile motoare de căutare prioritizează din ce în ce mai mult conținutul care oferă răspunsuri clare și concise. De aceea, textele scurte, simple, în stilul FAQ îți pot ajuta conținutul să fie inclus în rezultatele căutării pe Google sau în răspunsul vocal oferit de Alexa. 

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
  • Artificial Intelligence Optimization (AIO)

    O strategie care include GEO (Generative Engine Optimization), Answer Engine Optimization (AEO) și alte eforturi de optimizare ale conținutului, în relație cu sistemele de inteligență artificială. AIO este un termen general pentru optimizarea tuturor interacțiunilor bazate pe AI.

    Pe măsură ce instrumentele AI (ca ChatGPT, Gemini, Copilot , Claude sau Perplexity) și căutarea vocală devin tot mai comune, AIO are ca scop transformarea conținutului website-urilor într-unul vizibil și ușor de înțeles pentru ele.

    AIO cuprinde o gamă mai largă de strategii pentru optimizarea conținutului și a experienței utilizatorilor, pentru diverse interacțiuni bazate pe AI: , inclusiv chatbots, asistenți vocali și alte instrumente bazate pe inteligență artificială. Implică transformarea conținutului într-unul ușor de înțeles, relevant și accesibil sistemelor de inteligență artificială.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ghid complet pentru a apărea în Google AI Overviews (poziția 0), în 2025
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • BYOT, BYOA, BTOD

    BYOT înseamnă "Bring Your Own Technology" (adu-ți propria tehnologie), BYOA înseamnă "Bring Your Own Apps" (adu-ți propriile aplicații), iar BYOD înseamnă "Bring Your Own Device" (adu-ți propriul dispozitiv).

    Forța de muncă din ziua de astăzi este din ce în ce mai dispusă să își aducă propriile dispozitive inteligente la locul de muncă și să le utilizeze din motive profesionale, datorită disponibilității și consumerizării tehnologiei IT. Mulți angajați în regimuri de lucru hibride își folosesc propriile echipamente personale pentru a lucra de acasă, cum ar fi PC-uri de acasă, laptopuri și telefoane mobile, pentru că le este mai simplu.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Strategia ta pentru mediul de lucru digital | Proces și pași
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere
  • Călătoria consumatorului

    Constă în toate interacțiunile pe care clientul le are cu un brand/produs/serviciu (de-a lungul pâlniei de conversie) și experiența de cumpărare trăită.

    Călătoria consumatorului este diferită de pâlnia de conversie/vânzări. Cea din urmă este liniară, ciclică și se referă la procesul general prin care clientul ajunge la achiziție, după ce i-ai câștigat încrederea, în timp ce prima este individualizată și mai întortocheată (fiecare consumator poate avea o călătorie clientelară diferită, prin aceeași pâlnie de conversie).

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum conduci o afacere de comerț electronic | Tips & tricks
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • CMS (Content Management System)

    CMS înseamnă Content Management System.

    Un software care îți permite să-ți creezi, gestionezi și să modifici conținutul unui site - WordPress și Joomla, de exemplu.  

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Tipuri de marketing digital
    De unde începi în marketingul digital
    Use cases și bune practici pentru marketingul digital
    Strategia de marketing: ce este, cum o implementezi și cum atragi audiența relevantă
    Totul despre performance marketing: ce este și cum îți poate asigura succesul în online
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere
  • Content marketing

    Content marketing se referă la producția și comercializarea de conținut pentru a crește expunerea mărcii, traficul, generarea de lead-uri și achiziția de clienți.

    Iată câteva dintre canalele care pot fi utilizate în strategia de marketing de conținut: Articole pe blogul unei companii, Ebooks și whitepapers, Infografice. 
     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    5 principii de marketing, utile pentru antreprenori
    Ce este marketingul digital?
    Strategia de marketing: ce este, cum o implementezi și cum atragi audiența relevantă
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere
  • Conversion Funnel (pâlnie de conversie)

    Este distilarea călătoriei consumatorului, de la stadiul în care nu a auzit niciodată de brandul/produsul/serviciul tău, până la stadiul în care ți-a devenit client sau a abandonat procesul. Fie că i se spune pâlnie de vânzări sau de conversie, funcția ei este de a ghida consumatorii spre o acțiune dorită de tine (vânzarea unui produs, achiziționarea unui serviciu).

    Pe măsură ce oamenii descoperă tot mai multe informații despre afacerea ta digitală, coboară prin această pâlnie și se împuținează ca număr, pentru că nu toți îți vor deveni clienți. Include partea de sus (top of the funnel/TOFU), partea de mijloc (middle of the funnel/MOFU) și partea de jos (bottom of the funnel/BOFU). Concret, aceste trei acronime includ descoperirea unui brand/produs/serviciu, evaluarea utilității/calității acestuia și achiziția.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • CTA (Call to Action)

    Call to Action (Chemare la acțiune) este un instrument de marketing: îndemnul care îi spune clientului ce vrei să facă - textul de pe buton, banner, link.

    E o parte esențială din procesul de inbound marketing, în care ghidezi un potențial client prin drumul de la simplu observator, la prospect și apoi la conversie.

    Un element eficient cu CTA:

    - atrage privirea;

    - e foarte scurt și clar;

    - acțiunea propusă este valoroasă pentru utilizator.

     

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    De unde începi în marketingul digital
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Data analysis (Analiza datelor)

    Acțiunea de evaluare și analiză a seturilor de date pentru a trage concluzii cu privire la informațiile pe care le conțin este cunoscută sub numele de analiză de date.

    Analiza datelor ajută la descoperirea modelelor în datele brute și la extragerea unor informații utile. Companiile pot utiliza analiza datelor pentru a obține informații în timp real în domeniul vânzărilor, marketingului, finanțelor, dezvoltării produselor și în alte domenii. Aceasta permite echipelor să colaboreze și să producă rezultate mai bune.

    Companiile o pot utiliza pentru a evalua performanțele anterioare și pentru a îmbunătăți operațiunile comerciale viitoare. Întreprinderile pot utiliza analiza pentru a obține un avantaj competitiv. 

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este marketingul digital?
    Tipuri de marketing digital
    De unde începi în marketingul digital
    Totul despre performance marketing: ce este și cum îți poate asigura succesul în online
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail