Glosar de termeni

Acest glosar multilingv oferă definiții ușor de înțeles pentru termenii principali utilizați pe acest site web.

x Inițială: C
  • CAC (Customer Acquisition Cost)

    În formula sa cea mai simplă, se calculează împărțind costurile directe de achiziție la numărul de clienți noi. În varianta sa complexă, la costurile directe se adună toate cheltuielile conexe - design, salarii, vânzări, unelte, servicii etc.

    Utilitatea sa e direct legată de CLV ( Customer Lifetime Value ), care îți arată cât profit net îți aduce un client. Bineînțeles, sănătos este ca CLV să fie mai mare decât CAC.

    Importantă este și legătura cu eforturile de loializare a clienților; achiziția unui client nou poate costa mai mult decât reactivarea un client vechi - ambele, însă, sunt importante și în funcție de strategie și moment, vei decide cum îți împarți resursele între ele.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este marketingul digital?
    Tipuri de marketing digital
    Totul despre performance marketing: ce este și cum îți poate asigura succesul în online
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Cum să profiți de ceea ce îți oferă digitalul Pentru antreprenori creativi
    Instrumente și soluții digitale Pentru afaceri orientate spre creștere
  • Călătoria consumatorului

    Constă în toate interacțiunile pe care clientul le are cu un brand/produs/serviciu (de-a lungul pâlniei de conversie) și experiența de cumpărare trăită.

    Călătoria consumatorului este diferită de pâlnia de conversie/vânzări. Cea din urmă este liniară, ciclică și se referă la procesul general prin care clientul ajunge la achiziție, după ce i-ai câștigat încrederea, în timp ce prima este individualizată și mai întortocheată (fiecare consumator poate avea o călătorie clientelară diferită, prin aceeași pâlnie de conversie).

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum conduci o afacere de comerț electronic | Tips & tricks
    Totul despre pâlnia de conversie online: etape, strategii și conținut care vinde
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
  • Canale de distribuție

    Sunt toate modalitățile prin care ajungi la clienții tai.

    Acestea pot lua diferite forme - offline sau online, directe sau mediate etc. Atunci când te gândești la ele, ia în considerare modul în care potențialii tăi clienți află despre tine și cum ajungi la ei. Aici trebuie să iei în considerare toate punctele de contact cu clienții tai - de la comunicare la distribuție.   

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Înregistrare Webinar | Modele de business – cum structurăm afacerea?
    Business Modelling | Cum îți (re)definești modelul de afacere + Template Business Model Canvas
    Business Model Canvas versus Business Plan - cum sunt diferite și cum le poți utiliza împreună
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Startup Edu Învață ghidat disciplina „antreprenoriat”. Pas cu pas, de la A la Z
    Marketing & Vânzări Cum obții clienți
    Product - market fit Cum îți construiești și validezi soluția
  • Carbon neutral

    Se referă la echilibrarea emisiilor de gaze cu efect de seră cu o cantitate echivalentă de compensații de carbon verificate independent.

    Un alt termen care mai este folosit pentru definirea lor este emisii nete de gaze cu efect de seră zero.  

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Oameni, Planetă și Prosperitate | O viziune pentru antreprenori sustenabili
    De la modele liniare, la cele circulare
    Ce este economia circulară?
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Afaceri sustenabile Principii, instrumente și cadre de lucru
  • Cazier fiscal

    Cazierul fiscal este modalitatea prin care statul monitorizează felul în care contribuabilii respectă prevederile legale în domeniul fiscal, în ceea ce privește disciplina fiscală, contabilă și financiară.

    Cadrul legal care descrie obligativitatea cazierului fiscal în anumite situații este reglementat prin OG 39/2015, cu modificările ulterioare. Scopul cazierului fiscal, definit de lege, poate fi văzut din mai multe perspective și face referire la:

    - prevenirea și combaterea evaziunii fiscale;

    - eficientizarea procesului de administrare a impozitelor, a taxelor, a contribuțiilor și a altor venituri datorate de contribuabili statului;   

    - asigurarea accesului la informații referitoare la modul în care contribuabilii respectă legislația fiscală, contabilă și vamală.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce este cazierul fiscal și cum îl poți obține
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Startup Edu Învață ghidat disciplina „antreprenoriat”. Pas cu pas, de la A la Z
    Cum începi De la cum găsești ideea la planul de afaceri
  • Cerere de finanțare nerambursabilă

    Formular stabilit prin ghidul solicitantului, completat și depus de către un solicitant, în vederea obținerii unei finanțări.

    Aeastă finanțare poate fi obținută din partea Uniunii Europene sau a statului român.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre fondurile europene nerambursabile | Ce sunt și cât primește România
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Scalare Cum îți optimizezi și extinzi afacerea
    Finanțare Cum obții resurse ca să începi propria afacere
  • Cerere de plată (în contextul derulării unor proiecte cu finanțare nerambursabilă)

    Cerere depusă de către un beneficiar, prin care solicită autorității de management virarea sumelor necesare pentru plata cheltuielilor eligibile, rambursabile.

    Aceeastă plată se face conform contractelor/deciziilor/ordinului de finanțare, în baza facturilor, facturilor de avans, ștatelor privind plata salariilor, a ștatelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvențiilor, premiilor și onorariilor. 

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre fondurile europene nerambursabile | Ce sunt și cât primește România
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Scalare Cum îți optimizezi și extinzi afacerea
    Finanțare Cum obții resurse ca să începi propria afacere
  • Cheltuieli eligibile (în cadrul finanțărilor nerambursabile)

    Tipuri de cheltuieli pe care solicitantul le poate include în bugetul proiectului și care, în contextul contractării proiectului, pot fi rambursate/plătite din finanțarea nerambursabilă, respectând regulile și condițiile prevăzute în contractul de finanțare.

    Lista cheltuielilor eligibile este prevăzută în ghidul solicitantului aferent fiecărui apel de finanțare european sau național, conform bazelor legale pentru stabilirea eligibilității cheltuielilor.

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Totul despre fondurile europene nerambursabile | Ce sunt și cât primește România
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Scalare Cum îți optimizezi și extinzi afacerea
    Finanțare Cum obții resurse ca să începi propria afacere
  • Cifra de afaceri

    Acesta este venitul total obținut din produsele/serviciile tale într-un anumit interval de timp (fără reduceri/taxă pe valoarea adăugată, acțiuni etc.).

    Dacă dorești să înțelegi mai bine evoluția ta, în comparație cu companii similare de pe piață, atunci ar fi bine să te uiți constant la cifrele de afaceri.   

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Ce înseamnă KPI? Cum se stabilesc și urmăresc indicatorii de performanță într-o afacere de succes
    Proiecții financiare | Cum le faci + template de cashflow (flux de numerar)
    Modele de monetizare. Cum îți stabilești prețul produsului sau serviciului
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Finanțare Cum obții resurse ca să începi propria afacere
    Juridic și financiar Cum începi și administrezi o afacere
  • Circular business model (CBM)

    Un model de afaceri circular este un sistem folosit de companii pentru a crește eficiența și a reduce impactul asupra mediului. Aceste modele sunt concepute pentru a economisi bani, a elimina risipa și a atinge durabilitatea.

    Un model de afaceri liniar (tradițional) funcționează în jurul logicii de bază: obții resurse, creezi produse și le vinzi consumatorilor, care le aruncă la gunoi atunci când nu le mai sunt necesare sau când nu mai sunt utilizabile. 

    Economia circulară este bazată pe 3 principii:
    •    eliminarea deșeurilor și reducerea poluării (sistemul actual nu poate funcționa la infinit, pentru că resursele planetei sunt finite);
    •    circularea materialelor și produselor la o valoare cât mai mare (prin păstrarea lor în uz cât mai mult timp);
    •    regenerarea naturii (prin sprijinirea proceselor naturale). 

    Un circular business model mizează pe strategii ca:
        vinzi accesul, nu dreptul de proprietate (prin închiriere, pay-per-outcome, sharing);
    •    monetizezi extinderea duratei de viață a produsului (prin reparare și întreținere, reutilizare și reumplere, vânzare la mâna a doua, transformare în alt produs);
    •    valorizezi circularitatea (prin producția bazată pe materiale folosite sau reziduale).

    TE-AR PUTEA AJUTA ȘI ACESTE MATERIALE:
    Cum să ai o afacere mai sustenabilă: ghid de practici de marketing
    ÎNVAȚĂ STRUCTURAT ÎN CURSURI GHIDATE
    Finanțare Cum obții resurse ca să începi propria afacere
    Cum construiești proiecte sustenabile Care e rolul Business Model Canvas
    Afaceri sustenabile Principii, instrumente și cadre de lucru
    Modele de afaceri sustenabile Cum le construiești
    Cum dezvolți afaceri creative sustenabile Instrumente și frameworkuri

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail