Știm cu toții că evenimentele și conferințele sunt cele mai bune locuri pentru a face networking, a cunoaște oameni de afaceri care au probleme similare cu ale tale, potențiali mentori și colaboratori. Dar cum profiți la maximum de participarea la evenimente, ca antreprenor? Află mai jos!
Studiul „Profil de Antreprenor 2024” a descoperit că cele mai frecvente nevoi antreprenoriale sunt networkingul și conexiunile în branșă, iar cel dintâi e cel mai apreciat pentru schimbările aduse afacerilor autohtone. Participarea la evenimente fizice și interacțiunea cu alți antreprenori sunt esențiale pentru dezvoltarea profesională și personală. Analiza amintită mai notează că, în ultimul an, 78,48% dintre respondenți au fost prezenți la cel puțin un eveniment, iar 27,88% au participat la mai mult de cinci evenimente de business și antreprenoriat.
Fondatorii de businessuri din România caută sprijin și conexiuni într-un cadru organizat, cele mai populare comunități fiind grupurile de antreprenori/antreprenoare și cele de pe Facebook, mai notează studiul. Dar networking-ul față în față înseamnă comunicare mai clară și mai eficientă și o înțelegere mai profundă a mesajelor transmise (ceva ce e mai dificil în mediul online). În plus, conferințele sunt o modalitate eficace de a-ți ajuta ideea și afacerea să fie mai vizibile, de a obține rapid acces la resurse și de a crea conexiuni profesionale. Poți să-ți prezinți ideea și startupul în cadrul unui pitch, care să te ajute să primești o injecție de capital din partea unui investitor.
👉 Indiferent de stadiul de dezvoltare al businessului tău, dacă ai nevoie de finanțare, nu strică să descoperi o serie de sfaturi concrete de la investitori. Am strâns noi 12, aici.
La fața locului, poți cunoaște potențiali clienți sau early adopters, furnizori, mentori sau alți antreprenori din nișa ta, poți genera colaborări fructuoase și parteneriate strategice, poți găsi soluții la probleme comune și descoperi perspective valoroase, studii de caz, strategii de succes sau instrumente inovatoare. Un ecosistem antreprenorial funcțional este unul în care diferiții jucători sunt conștienți unii de ceilalți și se ajută reciproc, iar sentimentul de apartenență și comunitate este de neprețuit.
👉 Descoperă 21 de informații și sfaturi pentru antreprenori pe care le-am aflat noi, participând la GPeC 2024 și How to Web 2024!
Cum te pregătești înainte de eveniment
În primul rând, atunci când descoperi un eveniment nou, documentează-te un pic apropo de subiectele abordate, pentru a te asigura că vei învăța ceva nou acolo. Este important să te concentrezi pe evenimentele care sunt relevante pentru obiectivele tale de antreprenor, ți se potrivesc, îți aduc valoare în mod real.
Poate fi tentant să participi la cât mai multe conferințe tech, de exemplu, dar poate la fața locului vei descoperi că speakerii și agenda nu te prea interesează, iar temele abordate nu se aliniază cu nevoile afacerii tale. În schimb, ar trebui să bifezi cât mai multe evenimente care includ un segment de pitching, pentru că ești în căutarea unei injecții de capital.
În plus, biletele pentru conferințele mari sunt destul de costisitoare și nu-ți dorești ca la finalul evenimentului să regreți banii cheltuiți, nu? Și dacă ai în agenda trimestrială sau anuală multe evenimente cu acces gratuit sau la care poți face rost ușor de o invitație, tot trebuie să le selectezi cu grijă, ca să nu te aglomerezi prea tare.
Chiar dacă se spune că e bine să știi câte puțin din toate, ca antreprenor, trebuie să ai o abordare strategică și să iei lucrurile în ordinea corectă. De exemplu, dacă de-abia ai început să dezvolți un produs minim viabil, nu are rost să mergi la conferințe unde se strâng investitorii, ci acolo unde sunt specialiști care te învață design thinking, user experience (UX) sau go-to-market strategy. Toate trebuie făcute la timpul lor, deci trebuie să identifici dacă te afli în momentul potrivit pentru discuții despre product development, marketing și vânzări sau scalare și investiții.
În al doilea rând, înainte de a te înscrie sau a-ți cumpăra bilet, stabilește-ți obiective clare pentru eveniment – acestea te vor ghida în alegerea sesiunilor și a oamenilor cu care vrei să interacționezi. De ce te duci la respectiva conferință, cu ce scop? Răspunsurile pot fi multiple: conținut, învățare și experiență (know-how), inspirație, networking. Din acest punct de vedere, există două moduri de abordare: modul explorator (te interesează subiectele discutate mai mult decât invitații și participi cu un mindset de studiu de caz/documentare) sau modul seek & connect (știi exact cu cine vrei să discuți la fața locului și te axezi doar pe asta).
Chiar dacă la fața locului pot apărea lucruri care îți dau peste cap planul sau îți devansează sesiunile de networking, este important să pleci de acasă pregătit, cu o structură clară apropo de program, discursuri și momente-cheie ale evenimentului. Notează-ți într-un calendar ce vrei neapărat să bifezi și gândește-te exact ce vrei să vorbești cu invitații din agendă pe care îi vei aborda și nu uita că discuțiile peer-to-peer diferă de cele cu potențiali investitori sau mentori. Dacă simți nevoia și crezi că te ajută și contextul, vino cu un Pitch Deck sau un demo pe tabletă și – de ce nu? – cu mai multe cărți de vizită.
👉 Credem că schimbul de idei și conexiunea cu alți antreprenori te ajută să îți dezvolți startupul. De aceea, aici te ajutăm să-ți găsești un mentor potrivit pentru tine.
În cazul în care evenimentul folosește o aplicație dedicată pentru networking (Brella, de exemplu), configurează-ți și optimizează-ți profilul din timp, pentru a-ți reflecta obiectivele, a-ți planifica întâlnirile cu actori relevanți din ecosistem și a-ți crește șansele să atragi parteneri relevanți. Aruncă o privire peste lista de participanți, alege-ți favoriții, salvează-i pe cei cu care ți-ai dori să te întâlnești și apoi, în funcție de disponibilitatea fiecăruia dintre voi, trimite invitațiile și profită la maxim de momentele pe care le ai la dispoziție.
Cum să fii mai eficient la fața locului
Paul J. R. Renaud (Leadership Team Coach cu o vastă experiență în lucrul cu multinaționale din România) ne-a explicat recent, într-un interviu, că ideile bune de afaceri se fac cunoscute prin crearea de rețele de contacte. Acesta spune că evenimentele sunt esențiale pentru a cunoaște oameni, iar dacă nu vrei să te simți stingher, poți să mergi cu un prieten.
„Ar putea fi interesant. Ai putea întâlni cel puțin o persoană pe care ai întâlnit-o înainte. Sau poate vei învăța ceva legat de acel segment de piață sau de audiență care-ți va putea ajuta afacerea. [...] E important chiar și numai să fii prezent. Să spargi gheața. Iar dacă te simți puțin vulnerabil, mergi cu un prieten. Iar acolo, vă vedeți de treabă. Tu vorbești cu o persoană, el sau ea cu altă persoană. La un moment dat, te conectezi și cu persoana pe care o întâlnește prietenul tău. Ăsta e un sistem care funcționează, pentru că te afli în același spațiu cu cineva cunoscut”, explică Paul J. R. Renaud.
Dacă mergi pe ideea de documentare a subiectelor tangențiale sau care te privesc direct în activitate și explorare a companiilor și specialiștilor prezenți (pe care vrei să stai cu ochi pe viitor, pentru a colabora sau a te inspira), ai nevoie de răbdare, atenție, o agendă și telefonul. Când ajungi la eveniment, încearcă să te ții de planul inițial, dar fii pregătit să te adaptezi din mers, dacă e cazul. În timpul sesiunilor de interes pentru tine și afacerea ta, ia notițe într-o agendă (scrisul de mână te ajută să reții mai ușor informațiile), fotografiază ideile valoroase prezentate pe ecran de speakeri și înregistrează pe telefon discursurile.
În cazul evenimentelor gratuite, gândește-te ce contează mai mult pentru tine – să fii în sală și să urmărești decernări de premii ori lansări de rapoarte (pe care le vei primi mai mult ca sigur a doua zi, via e-mail, de la organizatori) sau să faci networking, să te amesteci printre cei care discută afară (la o cafea sau un pahar de vin), să descoperi oameni și idei noi. Networkingul este fundamentul oricărui eveniment, pentru că ai ocazia să cunoști oameni din bule diferite, antreprenori care au interese comune și poți să legi relații noi de business.
Evident, le poți face pe ambele, dar țintit. E important să rămâi cu o serie de idei din prezentările la care asiști, profită de speakerii prezenți pentru a afla ceva nou, pentru a-ți deschide orizonturile sau pentru unghiuri diferite de vedere. Folosește pauzele de cafea, momentele de început și cele de sfârșit ale evenimentului și ține-te de planul făcut de acasă. Dacă te-ai decis că vrei să cunoști 5 parteneri noi, pentru a deschide conversații despre afacerea ta, fă-o.
Apropo de networking, dacă participi la eveniment în modul seek & connect, ai făcut deja o listă cu participanți relevanți pentru tine. Dacă aceștia sunt speakeri, fii atent la discursul lor, notează-ți întrebări care să te ajute să începi ulterior discuția cu ei, apoi prezintă-te succint, deschis și clar. În încheierea conversației, transmite-le că vei reveni cu un semn mâine sau în săptămâna în curs și ține-te de cuvânt! Dacă postezi despre evenimente pe rețelele sociale, include contactele noi în postare.
Ce să nu faci: nu agasa oamenii când mănâncă (nimeni nu vrea să audă idei de business pe stomacul gol) și nu fi agresiv în a-ți vinde și promova businessul. Pune accentul pe a iniția, a construi și a menține o relație personală, umană cu interlocutorii. Poți ruga și organizatorii să te pună în contact cu anumite persoane pe care vrei să le cunoști. Încearcă să ai o abordare integrată, atunci când mergi la o conferință, folosește toate resursele pentru care ai plătit sau de care ai beneficiat prin intermediul unei invitații gratuite.
👉 Dacă vrei să-ți organizezi din timp agenda, nu uita să verifici constant articolul nostru care strânge laolaltă cele mai relevante evenimente din ecosistem.
Ce faci după eveniment
A doua zi după respectivul eveniment, cât detaliile sunt încă proaspete, creează un rezumat al informațiilor și contactelor dobândite, pentru a le valorifica în mod eficient pe viitor. Degeaba participi la zeci de evenimente anual, dacă la final rămâi cu doar câteva idei și procente răzlețe, dar uiți contextul acestora. Dacă vei produce de fiecare dată un rezumat (în Word) cu ce ai învățat în cadrul conferinței respective, șansele de a pune în aplicare informațiile dobândite cresc considerabil.
Și nu uita să faci follow-up după eveniment. Sigur ai avut ocazia să vorbești cu multă lume la fața locului, așa că ritualul tău post-eveniment trebuie să fie același, de fiecare dată: revino în următoarele 3 zile către persoanele cu care ai discutat cu o propunere, o informație, un Pitch Deck (via e-mail/LinkedIn – conectează-te cu ele la fața locului, în acest sens).
👉 Vrei să înveți să scrii un Pitch Deck eficient? Citește articolul nostru detaliat (cu exemple concrete) despre ce să incluzi și ce bune practici te pot ajuta să te diferențiezi de ceilalți antreprenori.
La acest articol au contribuit: Monica-Ioana Buzea (Online Content Creator Startarium), Irina Bădescu (Online Content Creator Startarium), Oana Craioveanu (Cofondatoare Impact Hub Bucharest), Raluca Grigore (Programs Portfolio Director Impact Hub Bucharest), Alexandru Ardelean (Public Relations Manager Impact Hub Bucharest) și Robert Gombos (Community Manager Startarium).