Ce este un produs minim viabil (MVP)

Dacă ai un business în fază de dezvoltare și îți dorești să testezi piața și să validezi o idee de afacere, lansarea unui produs minim viabil MVP poate fi o soluție potrivită în acest sens. Cu ajutorul unui MVP, experimentezi piața și descoperi dacă ideea ta este una profitabilă sau nu, fără să investești prea mult timp sau un buget prea mare în acest proces.

Descoperă mai multe detalii despre produsul minim viabil și află cum poți să construiești unul în 4 pași.

Pe scurt

  • Produs minim viabil: definiție
  • Ce scop are un MVP
  • Caracteristicile unui MVP
  • De ce să îl folosești. Avantajele unui MVP
  • Ce să iei în calcul când dezvolți un MVP
  • Cum construiești un MVP în 4 pași

Produs minim viabil: definiție

Produs minim viabil (MVP) este o versiune a unui produs care are suficiente caracteristici și funcționalități pentru a fi lansat pe piață și testat de utilizatori. Aceștia folosesc produsul respectiv, oferindu-ți în același timp feedback pentru îmbunătățire.

Un MVP poate fi o aplicație mobilă, o platformă online sau orice alt produs care poate fi testat de către utilizatori, într-o primă versiune. Este important, încă din această etapă, să se acorde atenție caracteristicilor esențiale ale produsului și să se dezvolte un MVP simplu și ușor de utilizat pentru a obține feedback valoros din partea utilizatorilor.

👉 Dacă pe lângă dezvoltarea unui MVP vrei să înveți cum să-ți administrezi businessul, astfel încât să obții o afacere cât mai profitabilă, descoperă Startup Edu. Acest curs online complex te învață tot ce trebuie să știi despre etapele specifice unui startup și cum poți să depășești cele mai frecvente provocări. 

Ce scop are un MVP

Lansarea unui MVP are multiple scopuri, iar cele mai importante sunt:

Validarea ideii de produs

Un produs minim viabil permite unui antreprenor să testeze ideea de bază a produsului pe piață, evaluând astfel interesul și nevoile utilizatorilor față de acesta. În acest mod, un antreprenor își poate da seama dacă produsul are potențial sau nu și poate evita investiția de timp și bani în dezvoltarea acestuia, dacă el consideră că nu va aduce profitul dorit.

Testarea ipotezelor

Un MVP poate fi utilizat pentru a testa diferite ipoteze. Acest lucru poate fi util pentru a identifica ce caracteristici sunt mai importante pentru utilizatori și care merită să fie dezvoltate mai mult. În testarea ipotezelor, feedbackul de la clienți are o importanță foarte mare, deoarece acesta poate fi folosit pentru a îmbunătăți caracteristicile și pentru a adapta produsul în funcție de nevoile utilizatorilor.

Lansarea rapidă pe piață a unui produs

Un MVP permite lansarea rapidă a produsului pe piață, într-o primă variantă, fără a fi nevoie de o dezvoltare completă a acestuia. Această abordare poate fi utilă într-un mediu competitiv, unde timpul de lansare pe piață poate face diferența între succesul și eșecul unui business.

Caracteristicile unui MVP

Iată care sunt cele mai importante caracteristici ale unui MVP:

  • Funcționalități de bază – un MVP trebuie să includă doar funcționalitățile esențiale necesare pentru a putea fi utilizat.
  • Utilizare – MVP-ul trebuie să fie intuitiv și ușor de utilizat, astfel încât utilizatorii să îl poată folosi imediat ce au acces la el, fără a fi nevoie de indicații sau training de utilizare.
  • Scalabilitate – MVP-ul trebuie să aibă capacitatea de a fi îmbunătățit și de a suporta creșterea numărului de utilizatori și a volumului de date.
  • Securitate – Un MVP trebuie să aibă caracteristici de securitate pentru a proteja datele utilizatorilor și informațiile sensibile.

De ce să îl folosești. Avantajele unui MVP

Lansarea unui MVP poate avea multiple beneficii pentru un business. Iată care sunt acestea:

1. Te ajută să economisești timp și bani – având în vedere că un MVP conține doar funcționalitățile strict necesare pentru a putea fi utilizat, lansarea acestuia nu ar trebui să presupună alocarea unui timp îndelungat și a unui buget generos. 

2. Validează ideea de produs – MVP-ul permite unui business să testeze ideea de bază a produsului pe piață, astfel încât să poată evalua interesul și nevoile utilizatorilor în funcție de feedbackul primit din partea acestora. 

👉 Validarea unui produs poate fi un proces complex care trebuie parcurs în mai mulți pași. Descoperă primii pași pentru validarea produsului tău.

3. Te ajută să faci față unui mediu competitiv – prin dezvoltarea unui MVP, un antreprenor are posibilitatea de a lansa rapid produsul pe piață, ceea ce poate fi foarte util în plasarea businessului în fața competitorilor.

4. Reduce riscurile de eșec – prin lansarea unui MVP se reduc riscurile de a lansa un produs final pe piață, care să nu îndeplinească nevoile utilizatorilor și care să nu reprezinte interes pentru aceștia.

5. Dezvoltă o comunitate – odată cu lansarea unui MVP, se dezvoltă și o comunitate în jurul produsului, care contribuie la îmbunătățirea acestuia până ajunge în forma finală. Acest lucru reprezintă un beneficiu atât pentru business, prin faptul că are posibilitatea de a dezvolta un produs final care să răspundă tuturor nevoilor utilizatorilor, dar și pentru utilizatori, deoarece au posibilitatea de a contribui la îmbunătățirea produsului.

👉 Ai o idee de dezvoltare a businessului tău, însă nu ești sigur dacă va funcționa? Aplică gratuit pentru un mentor în Startarium, care te poate ajuta să îți conturezi mai bine ideea și modelul de business, pentru a atinge obiectivele dorite.

Ce să iei în calcul când dezvolți un MVP

Cu toate că avantajele unui MVP sunt numeroase, înainte de lansarea unui astfel de produs trebuie să te pregătești și pentru câteva situații care pot fi percepute ca niște dezavantaje.  Iată care sunt cele mai frecvente

1. Are funcționalități limitate – MVP-ul are doar funcționalități de bază, iar acestea pot fi insuficiente pentru a îndeplini nevoile unor utilizatori, în special cerințele complexe.

2. Impact negativ asupra imaginii unui business – dacă MVP-ul nu este suficient de bun sau nu îndeplinește așteptările utilizatorilor, aceștia pot oferi un feedback negativ care să afecteze imaginea și reputația produsului și, implicit, a businessului.

3. Concurența – într-un mediu competitiv, MVP-ul poate fi depășit de produse similare care oferă funcționalități suplimentare care îndeplinesc mai bine nevoile utilizatorilor.

4. Nivel scăzut de adaptare la piață – este necesar ca fiecare caracteristică a unui MVP să fie construită astfel încât să lase loc de îmbunătățiri cât mai multe. În caz contrar, dacă nu pot fi aplicate implementările primite prin intermediul feedbackului de la utilizatori, MVP-ul nu se va putea transforma într-un produs final.

Cum construiești un MVP în 4 pași

Construirea unui MVP nu este un proces foarte complex, având în vedere că vorbim despre un produs cu funcționalități minime, însă este necesar să parcurgi câțiva pași pentru a crește șansele de succes. Iată care sunt etapele:

1. Identifică problema pe care vrei să o rezolvi

Primul pas pe care trebuie să îl parcurgi este, bineînțeles, cel pentru identificarea problemei pe care dorești să o rezolvi cu ajutorul MVP-ului tău. Pentru asta, poți să apelezi la diferite metode, precum: efectuarea unor studii de piață, a unor sondaje, utilizarea formularelor online sau cererea feedbackului de la utilizatori prin intermediul rețelelor de socializare. De exemplu, una dintre problemele utilizatorilor ar putea fi lipsa unui autovehicul pentru a se deplasa, în momentul în care autovehiculul propriu este la reparat sau, din anumite motive, nu poate fi folosit. 

👉 Descoperă cum poți să folosești focus grupurile ca să aduni feedback.

2. Găsește cea mai simplă soluție pentru a rezolva problema

Odată ce ai identificat problema pe care dorești să o rezolvi, a sosit momentul să te gândești la o soluție care să îndeplinească nevoile utilizatorilor. De exemplu, pentru ipoteza de mai sus, o soluție ar putea fi crearea unei aplicații mobile care să pună în legătură conducătorii auto și firmele de leasing care pot împrumuta mașini într-un timp extrem de scurt, pe perioade determinate. 

3. Prioritizează funcțiile

Acum că ai identificat atât problema, cât și soluția, a sosit momentul să stabilești funcțiile pe care să le aibă MVP-ul tău pentru a putea fi lansat pe piață. În exemplul dat, funcționalitatea de bază a MVP-ului ar putea fi următoarea: utilizatorii ar putea alege firma de leasing cu care să colaboreze și mașina dorită cu ajutorul funcției de filtrare a rezultatelor pe care aplicația le oferă.  Astfel, alegerea utilizatorilor ar putea fi făcută în funcție de preț, oraș sau tip de mașină.

4. Construiește

Nu uita că un MVP este un punct de plecare, nu o destinație. Construiește-l astfel încât să poată fi ușor de utilizat și construiește o comunitate care să te ajute să măsori datele de utilizare cu ajutorul feedbackului pe care ți-l oferă. În funcție de feedback, modifică produsul și îmbunătățește-l până ajunge la varianta finală care corespunde tuturor cerințelor utilizatorilor.

Lansarea unui MVP poate fi primul pas spre succesul unui business, indiferent de domeniul său de activitate. Cu toate că MVP-ul pare un produs de testare a pieței, este necesar să-i acorzi importanță maximă pentru a evita riscul de eșec. Folosește toate informațiile din acest articol și dezvoltă un MVP de succes pentru businessul tău!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail