Cum folosești focus grupurile ca să aduni feedback

Focus grupurile sunt folosite pentru analiza aprofundată a nevoilor, care completează datele concrete rezultate din activități cu testimoniale mai complexe. Cu ajutorul lor, vei putea evalua rezultate și aduna insight-uri care reflectă experiențele și nevoile specifice ale participanților la intervențiile creative.

Desfășurarea de focus grupuri este utilă pentru identificarea problemelor și pentru a determina care sunt zonele care au nevoie de îmbunătățiri sau optimizări. Grupul are experiențe comune și este stimulată interacțiunea între participanții.  

În timpul lor sunt încurajate reflecția și discuția între participanți, cu accent pe identificarea zonele de (dez)acord și influențând recomandările făcute pentru intervenții creative ulterioare.   

Organizația este responsabilă de agendă și subiectele de discuție - inclusiv experiențele personale ale participanților, barierele cu care se confruntă, domeniile de oportunitate care ar trebui explorate și nevoile pe care le-au identificat.   

În timpul focus-grupului, facilitatorul poate utiliza un set cuprinzător de activități, întrebări și instrumente.   

Cum decurge procesul

Faza 1: Bun venit și introducere în obiectivele și conținutul intervenției creative  

Faza 2: Setarea cadrului conversației  

Facilitatorul explică faptul că tot ceea ce se discută va fi înregistrat și consemnat în scris, subliniind că intimitatea participanților va fi protejată prin asigurarea anonimatului participanților în raportul final.  

Uneori, poate face capturi de ecran sau folosi și alte materiale - de exemplu, formulare de evaluare etc.  

Faza 3: Desfășurarea grupului de discuții și programul de lucru  

În general, grupurile de discuții pot fi o modalitate de a aduna mai multe informații calitative decât cele oferite de un chestionar (de exemplu, cum și de ce s-au întâmplat lucrurile sau de ce oamenii au simțit sau au acționat în felul în care au făcut-o) și vor dura mai puțin timp decât în cazul interviurilor individuale. Cu toate acestea, pentru că focus grupurile nu sunt la fel de structurate ca interviurile, este posibil să nu obții același nivel de detalii din răspunsul unui grup de reflecție ca în cazul interviului individual.

Mai specific, focus grupurile se folosesc pentru evaluarea intervențiilor dacă vrei să înțelegi mai bine:

  • procesul proiectului de intervenție creativă (organizare, gestionare, realizare);  

  • rolul și nivelul de implicare al participanților în proiect;  

  • așteptările și obiectivele implicării în proiect;  

  • feedback cu privire la proiect, în special în ceea ce privește sentimentele față de rezultatele și realizările proiectului;  

  • ce schimbări au avut loc, dacă este cazul;  

  • impactul potențial al proiectului asupra persoanelor;  

  • ce a funcționat bine și ce nu a funcționat;  

  • modul în care proiectul ar fi putut fi îmbunătățit;  

  • înțelegerea anumitor concepte sau probleme (de exemplu, știință, educație, implicarea publicului).  

Spre deosebire de interviurile individuale, oamenii se pot baza pe răspunsurile celorlalți și pot veni cu idei la care nu s-ar fi gândit singuri. Ele ajută inclusiv la relații mai apropiate între participanți, în afara întâlnirii de grup.

În funcție de modul în care este structurată sesiunea, un focus grup poate fi o oportunitate ca grupul să ajungă la un consens asupra unor subiecte sau probleme (de exemplu, un grup poate fi rugat să clasifice sau să se pună de acord în legătură cu prioritățile sau următorii pași ai proiectului).  

Instrucțiuni   

Există câteva reguli generale pentru utilizarea grupurilor de discuții ca tehnică de evaluare:  

  • Dimensiunea grupului contează - grupurile de discuții funcționează cel mai bine cu 6-8 persoane.  

  • Asigură-te că există un set de reguli de bază pentru grupul de discuții, care să cuprindă ce comportament este acceptabil în cadrul sesiunii, asigura-te că acestea sunt citite la început tuturor participanților (sau lipite pe perete, astfel încât să puteți face referire la ele dacă este necesar). Regulile de bază ar trebui să fie aprobate de toți participanții la început - și ei pot contribui cu propuneri de reguli.  

  • Asigurați-vă că scaunele sunt așezate în cerc, astfel încât oamenii să se poată vedea între ei și toată lumea să se simtă implicată. Dacă unele persoane sunt excluse din spațiul comun, fizic, este posibil ca acestea să nu contribuie.  

  • Rolul facilitatorului/moderatorului grupului de discuții este foarte important. Pentru a modera grupul și conversația sunt necesare abilități de leadership și facilitare. Aceștia ar trebui să încurajeze discuțiile în jurul subiectelor dar și să intervină când e cazul, pentru ca sesiunea să își urmeze scopul. În general ajută să participe cineva care are experiență în acest domeniu.  

  • Grupul de discuții ar trebui, pe cât posibil, înregistrat, iar apoi transcris.  

Cine sunt participanții

În grupurile de discuții pot să ia parte grupuri deja formate (cum ar fi echipa de proiect) sau grupuri special formate pentru sesiune (cum ar fi cei implicați sau care au beneficiat de proiect).  

Când să îl utilizezi 

Probabil că este mai bine să se utilizeze grupuri de discuții înainte și după activitățile de engagement.

Limitări  

  • Grupurile de discuții necesită o bună mediere. Dimensiunea și componența grupului sunt considerente importante. Ferește-te de personalitățile dominante care i-ar putea împiedica pe ceilalți să vorbească. În plus, fii atent la persoanele timide care se pot simți intimidate de situație și care au nevoie de încurajare.  

  • Deoarece este un proces deschis, este posibil să nu obții răspunsurile precise la care te-ai aștepta de la un chestionar sau un interviu.  

  • Pot apărea probleme atunci când încerci să găsești păreri individuale, care să nu fie influențate de părerea generală a grupului.  

  • Focus grupurile pot fi dificil de organizat; încearca să inviți un grup deja format. Pe lângă faptul că economisești timp, membrii grupului se vor simți confortabil unii cu alții și poate că vor fi mai deschiși și mai sinceri decât un grup de străini.  

  • În unele circumstanțe, focus grupurile sunt percepute de participanți ca ocazia de aducere în discuție a unor probleme irelevante pentru scopul întâlnirii, ceea ce nu e constructiv. Dincolo de o bună facilitare, poți preveni divagările acordând grupului primele 5-10 minute pentru eventuale nemulțumiri. După ce grupului i s-a oferit această oportunitate, va fi mai ușor ca discuția să avanseze.  

De reținut

Asigură participanții că răspunsurile lor vor fi confidențiale; o bună practică este să le ceri participanților să semneze un formular de consimțământ. 

Guideline pentru focus grupuri

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail