Product-Market Fit - 6 studii de caz locale

În webinarul de pe 2 iulie, am vorbit cu fondatorii a 6 afaceri locale despre drumul lor până la obținerea product-market fit. Iată înregistrarea discuției cu ei, alături de idei de reținut:

Cum știi dacă ai ajuns la product-market fit? Cum ajungi din nou la el în condițiile în care piața se schimbă? Despre aceste lucruri am vorbit în webinarul de pe 2 iulie, cu fondatorii a 6 afaceri locale, cu modele de business foarte diferite, în diverse industrii, care au trecut sau se află chiar acum în procesul de validare. Mai jos găsești insight-urile lor și înregistrarea integrală a webinarului. 

Impact Hub Bucharest

În 2012 se deschidea prima locație IHB, în zona Unirii. Înainte de deschidere, în 2011, au testat și validat cererea pentru spații de co-working într-un spațiu foarte mic din Centrul Vechi, cu câțiva clienți. La momentul respectiv, nu prea existau nici investitori, nici organizații care să ofere sprijin antreprenorilor. Era nevoie să pornești de la 0, spune Vlad Craioveanu.  

La prima prezentare a spațiului (care nu fusese încă amenajat), au fost invitați prieteni și cunoștințe. În seara respectivă, au venit 160 de persoane. 

  • 70 de persoane și-au luat abonamente de dinaintea deschiderii, ca o formă de susținere. Dintre ei, aproximativ 60% au continuat apoi să vină în spațiu.
  • Chiar dacă oamenii au fost entuziasmați de idee, nu toți au ajuns să și cumpere abonamente apoi - așa că după etapa de început, au avut o scădere a numărului de membri. 
  • În primă fază, cele mai consistente provocări au fost legate de recurența abonamentelor și de stabilirea prețului corect pentru servicii. 
  • Pentru a suplini zona de abonamente, au semi-pivotat și au început să închirieze spațiul pentru evenimente (workshop-uri, conferințe etc). 
  • Un factor important în a ajunge la product-market fit a fost faptul că a existat comunitatea înainte să fie deschis spațiul - iar acesta a fost un lucru la care echipa a muncit foarte mult. 
  • În cazul serviciilor de tipul celor oferite de IHB, provocarea principală nu este aceea de a obține clienți, ci de a-i face să revină. 
Primii clienți sunt primii tăi ambasadori. Sunt cei care vor vorbi despre tine și care oferă primul feedback real. 

 

În 2017, IHB și-a deschis primul spațiu din afara Bucureștiului, la Cluj: ”Am vrut să ne extindem, să scalăm modelul din București în altă zonă geografică. Bucureștiul ajunsese la o maturitate, funcționa (...) dar nu am fost suficient de bine pregătiți să gestionăm un business la distanță”, povestește Vlad. Așadar, chiar dacă ajunseseră la product-market fit în piața din București, nu însemna că era valabil și pentru Cluj. În plus, ”Businessul nostru este 100% despre relațiile umane, apropierea de antreprenori era foarte importantă”, adaugă el.

Recomandările lui Vlad:

  • ”Nu ține toate ouăle în același coș” - e mai bine să ai mai multe verticale de business (nu exclusiv produse similare), momente de consum, tipologii de consumatori, așa încât să poți trece mai ușor prin momentele grele 
  • În cazul IHB, această diversificare s-a tradus prin inaugurarea spațiilor de evenimente, dezvoltarea zonei de conținut (programe și platforme, parte din ecosistemul antreprenorial) și dezvoltarea birourilor pentru echipă (inițial în spin off-ul 3House, un spațiu construit pentru un nou tip de consumator, cu altă echipă față de cea originală Impact Hub, pentru un alt mindset. Ulterior, 3House a fuzionat cu Impact Hub).
  • Acordă atenție tendințelor din piață, schimbărilor comportamentale - ele îți pot influența strategia de business

Despre Impact Hub Bucharest 

Impact Hub este organizația ce susține dezvoltarea antreprenorială a inițiativelor cu impact pozitiv în societate în cadrul unei comunități globale. Vei găsi aici spații de lucru colaborative, programe de dezvoltare și incubare a afacerii, conferințe și evenimente, precum și opțiuni de finanțare prin crowdfunding. Prezentă în București din 2012, organizația face parte din rețeaua globală Impact Hub cu prezențe fizice în peste 100 de locații de pe 5 continente.

Până în prezent, Impact Hub a găzduit peste 1900 de membri în spațiul de co-working în cele 3 locații: Timpuri Noi, Universitate, Floreasca, peste 4600 de evenimente de business atât online, cât și offline și a lucrat cu peste 500 de startup-uri în programele de incubare dezvoltate. Anul trecut a obținut o investiție de 2 milioane de euro de la Autonom, iar anul acesta sărbătorește 8 ani de la înființare.

 

Lifebox

Despre LifeBox

LifeBox.ro este o platformă de food delivery dedicată persoanelor care îşi asumă un stil de viaţă sănătos. Practic, compania îţi livrează zilnic, acasă, o cutie cu cele 5 mese ale zilei – mic dejun, prânz, cină şi două gustări, fiecare „box“ fiind calculat la un anumit număr de calorii, în funcţie de stilul de viaţă al clientului. LifeBox are la bază 3 membri fondatori, toţi cu experienţă în zona de food şi online.

LifeBox a urcat pe prodiumul Startarium PitchDay în 2017 unde a obținut locul 2 și un premiu în valoare de 20.000 de euro. Ulterior, premiul a fost investit în lansarea proiectului LifeBox Green, prin care oamenii să recicleze materialele plastice folosite și materialele din hârtie, respectiv carton. Compania a încheiat 2017 cu o cifră de afaceri de 500.000 euro, iar în 2018, aceasta a ajuns la 1,5 milioane de euro. 

În prezent, LifeBox numără o echipă de 60 de persoane, peste 15.000 mii de clienți unici din 3 orașe și o cifră de afaceri în creștere cu 60% față de anul 2018.

Ecotree

ECOTREE este o platformă digitală unică ce revoluționează și accelerează fundamental modul în care realizezi și monetizezi reciclarea deșeurilor, indiferent de tipologie, cantitate sau proveniență (companii sau gospodării). ECOTREE facilitează contactul direct generatori-colectori și propune un model de business inspirat de principiile economiei colaborative.

ECOTREE a participat la acceleratoare și a atras investiții de 220.000 euro pe platforma de equity crowdfunding SeedBlink.

R-create

R-CREATE a lansat pe piață un ambalaj returnabil, alternativa ambalajelor de unică folosinţă utilizate pentru coletele comandate online şi îl testează in parteneriat cu lanţul de librării Cărtureşti, FAN Courier şi Sinapseria. Astfel, produsele sunt aduse clientului de către curier în ambalajul lor primar şi sigilate în ambalajul returnabil R-CREATE. Clientul desigilează, preia produsul și înmânează ambalajul returnabil R-CREATE curierului. R-CREATE estimează că va ajunge să înlocuiască anual peste cinci milioane de ambalaje de unică folosinţă cu această soluţie.

R-CREATE lucrează la această soluție din 2019 când a câștigat premiul pentru cea mai bună idee în domeniul reciclării la acceleratorul ReUse Hub organizat de Impact Hub și PepsiCo.

Narada

Narada a pornit în minte cu misiunea de a moderniza educația prin soluții eficiente și rapide. După multe încercări și pivotări, Narada funcționează ca un business social: 100% din profitul activităților business-ului se reîntoarce în cercetare și dezvoltare de noi soluții pentru modernizarea educației.

Într-o perioadă incertă pentru majoritatea startup-urilor, Narada a lansat în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării inițiativa “Reacție pentru educație”, o platformă digitală menită să ușureze accesul la educația la distanță. Astfel, a reușit să își valideze cu succes soluția propusă chiar în context de pandemie.

Sanopass

SanoPass este o alternativă inovativă, simplă și rapidă la abonamentele medicale clasice, care oferă libertate de utilizare în cea mai variată rețea de clinici independente și cabinete medicale private.

În mai puțin de 1 an de la momentul lansării platformei, echipa SanoPass a reușit să construiască un model de business unic, să intre într-o piață cu peste 1.6 milioane de beneficiari, să formeze o rețea de peste 600 de clinici partenere și acoperire națională. În 2018, SanoPass a atras investiții de 400.000 de euro pe platforma de equity crowdfunding SeedBlink, iar în 2019 a luat premiul 'Best Startup' pe scena How To Web.

Urmărește înregistrarea


Urmărește și primul webinar despre Product-Market Fit

>> Într-un webinar anterior, am aflat, în detaliu, importanța product-market fit și care este procesul de a-l obține: de la analiza problemei și design-ul, la validarea soluției la identificarea poziționării și a segmentelor de piață, precum și validarea diferențiatorului. Urmărește înregistrarea

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă