#AntreprenoriatSocial: Ciprian Stănescu, Social Innovation Solutions

Social Innovation Solutions organizează 2 programe de educație antreprenorială anual în peste 25 de orașe cu peste 2700 de tineri: Social Impact Award și Future Makers. Află din interviul cu Ciprian Stănescu cine sunt participanții și ce îi motivează pe aceștia.

Pe Startarium discutăm adesea despre provocările antreprenoriatului: de la cele specifice începuturilor și rafinării ideii, la cele aduse de etapa de scalare. Există dificultăți specifice fiecărui stadiu, pe care le regăsim indiferent de industria în care activează, de exemplu.

Cu toate acestea, există o serie de provocări sau dificultăți particulare care apar în cazul antreprenoriatului social. Iar pentru că antreprenoriatul social este încă într-un stadiu incipient în România, sunt în general mai rar aduse în discuție. De aceea, am pregătit o serie de materiale dedicate acestui subiect. 

Descoperă întreaga serie de materiale despre Antreprenoriatul social pe Startarium: Interviuri cu Alăturide Voi, Social Innovation Solutions, Ashoka România, Atelierul de Pânză, MamaPan & more

Despre programele Social Innovation Solutions 

Organizăm la Social Innovation Solutions 2 programe de educație antreprenorială anual în peste 25 de orașe cu peste 2700 de tineri: Social Impact Award și Future Makers. Discutăm de la antreprenoriat social și cele mai noi trenduri în industrie și societate și lucrăm pe diverse modele de dezvoltare a ideilor de afaceri. Vedem diverse tipuri de diferențe între tinerii din regiuni, dar mai ales între tinerii din orașe mari și orașe mici. Fie în SIA sau Future Makers, reușim să avem conversații cu tineri din orașe mari ca București, Cluj sau Iași, dar si orașe ca Reșița, Roman, Galați sau Râmnicu Vâlcea și cred că focusul nostru în viitor e să ne ducem și mai mult în orașe și comunități unde nu se întâmplă des astfel de activități. Mulți dintre tinerii din Nord-Est și Sud-Est cred că focusul ar trebui să fie mai mult pe rezolvarea diferențelor între orașe și sate, infrastructură sau oportunități pentru tineri, în vreme ce tinerii din marile centre urbane și Nord-Vest văd ca importante digitalizarea, un mediu mai curat sau creșterea participării publice. De asemenea, cred că mai sunt diferențe între regiuni legate de maturitatea ideilor de business care cel mai probabil vine din lipsa oportunităților locale de creștere, testare și validare.

Selectăm în fiecare an între 65 și 70 de echipe din peste 20 de orașe, adesea cu niveluri diferite de maturitate a ideii de business sau a experienței antreprenoriale. Social Impact Award și Future Makers îi introduc pe finaliști în contexte de învățare continuă și accelerare în decizii, time-management și problem-solving. Marea majoritate trece printr-o transformare accelerată atât dintr-o perspectivă de remodelare a business-urilor, cât și personal. Cred că mulți dintre ei își înțeleg mai bine rolul de antreprenori sociali și changemakers și au contribuit împreună la schimbare. De exemplu, peste 90% dintre participanții incubatoarelor Social Innovation Solutions vor să rămână în comunitate și să contribuie la generațiile următoare – o mare parte a transformării lor in programele de incubare cred că vine în principal din faptul că petrec suficient timp împreună încât să devină mai întâi o comunitate și după aceea competitori. 

Care sunt motivațiile din care apar afacerile sociale 

Participanții SIA, de exemplu, au un lucru puternic în comun: dorința de a schimba lumea în care trăiesc. Plecând de la asta, identifică o problemă cu care s-au confruntat în mod direct sau indirect și construiesc soluții în jurul ei. Unii dintre ei eșuează în ideile de afaceri sociale pe care le pornesc și asta e de fapt bine – învață și din eșec la fel de mult ca din succes. 

Cred că în afară de motivația de a începe este important să dezvoltam în aceste generații și motivația de a continua, mai ales atunci când devine cu adevarat complicat – de la angajați, investiții și până la impact real în societate. Și cred că un mod important de a păstra motivația este sentimentul de comunitate și echipă pe care reușim să îl construim împreună.

Recomandări pentru cei interesați de antreprenoriatul social 

Să înțeleagă cât mai bine de ce vrea să înceapă o afacere cu impact social, sau o afacere care să aiba și impact social. Să își caute parteneri locali, dar și în afara geografiei lor. Să găsească exemple atat de antreprenori sociali globali, care deja transformă sisteme și comunități, dar și antreprenori sociali de succes locali pentru inspirație și lecții.

Cum va evolua antreprenoriatul social în România 

Cred că evoluția antreprenoriatului în general în România este bună. Avem din ce în ce mai multe exemple de tineri antreprenori care reușesc să treacă de primii 2-3 ani cu succes și cu modele de business sustenabile. Avem antreprenori români, în special în tehnologie, care ajung jucători relevanți la nivel național, regional și global și care încep să investească la rândul lor în creșterea mediului antreprenorial din România. Privesc cu încredere din 2021 încolo în ceea ce privește o implicare coerentă și modernă a statului în dezvoltarea acestui ecosistem care trebuie să devină fibra de dezvoltare a României.

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail