Boicotul împotriva retailerilor, pornit în Croația, s-a răspândit săptămâna asta și în Serbia, Muntegegru, Bosnia și Macedonia de Nord. O delegație FMI a vizitat România însă, potrivit Ministrului Finanțelor, nu a cerut României măsuri drastice, majorări de taxe sau măsuri de austeritate. A fost adoptat și bugetul pe 2025, ceea ce înseamnă, cel mai probabil, că în curând vom auzi vești bune despre StartUp Nation și Femeia Antreprenor. Pentru și mai multe știri despre granturi și fonduri de investiții, rămâi alături de noi la Pastila de antreprenoriat!
-
Contribuabilii întreabă, ANAF răspunde: între 12 și 27 februarie, ANAF organizează 8 webinare la care te poți înscrie pentru a pune întrebări pe diverse teme - de la tratamentul fiscal al veniturilor din activități independente și cum se completează declarația unică 212, la veniturile din chirii și impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Locurile sunt limitate, iar înscrierile sunt deschise aici.
-
Înscrie-te în raportul despre inovație de la Start-up.ro! Dacă tu, compania ta, startupul tău, IMM-ul sau instituția academică ori de cercetare pe care o reprezinți a creat produse, servicii ori proiecte ce schimbă sau au schimbat modul în care trăim, înscrie-te în proiectul Innovation 35, realizat de start-up.ro. 35 de finaliști vor fi selectați din totalul înscrișilor, iar rezultatele vor fi anunțate în debutul evenimentului Tigers Summit, organizat pe 15 aprilie la Apollo 111. Completează formularul pentru raportul de inovație aici.
-
BoldMind Capital Partners anunță lansarea fondului de investiții regional BoldMind Fund I, cu un capital de 60 de milioane de euro, dedicat firmelor din România, Bulgaria și Croația. Fiecare dintre cei patru parteneri Boldmind Capital are peste 20 ani de experiență în domeniul investițiilor și al managementului afacerilor și au investit în companii precum Optiblu, 2Performant, Smartree sau FMS (în prezent Business Lease).
-
Dacă ai în plan să depui cererea de înregistrare pentru un brevet, să-ți înregistrezi marca, să-ți protejezi desenele și modelele industriale sau să omologhezi noi soiuri de plante, Comisia și Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală oferă granturi pentru IMM-urile care vor să-și protejeze proprietatea intelectuală.
-
Uniunea Europeană se pregătește să lanseze și ea un model de inteligență artificială - OpenEuroLLM. Inițiativa vizează reducerea dependenței de soluțiile AI americane și chineze și oferirea unei infrastructuri digitale robuste pentru companiile europene. Proiectul este coordonat de un consorțiu format din peste 20 de instituții de cercetare, companii tehnologice și centre de calcul de înaltă performanță din Europa, însă pot participa firme și institute de cercetare de pe întregul continent, inclusiv din România.
-
S-a lansat în România Giggle – platforma pentru munca flexibilă în HoReCa, retail și logistică. Aplicația conectează companiile cu lucrătorii pentru sarcini temporare, permițându-le să colaboreze pe termen scurt, ceea ce reduce costurile cu angajații și timpul de recrutare. În prezent în România sunt înregistrați peste 7.000 de lucrători pe platforma Giggle și peste 40 de angajatori. Platforma este disponibilă pe gigglework.ro, iar aplicația de mobil poate fi descărcată din Google Play sau App Store.
Doza de inspirație
Astăzi vorbim din nou despre fonduri europene. De data asta despre derularea unui proiect european și raportare. Avem un articol detaliat pe această temă - este și ultimul dintr-o serie de 5 despre fondurile nerambursabile primite de la UE.
În primul am explicat de unde vin banii europeni, în al doilea am detaliat etapele depunerii unei cereri de finanțare, în al treilea ți-am spus la ce să fii atent dacă apelezi la o firmă de consultanță în domeniu, iar în al patrulea am vorbit despre bugetul proiectului.
Ai găsit un apel de finanțare european, ai depus online cererea, ți-a fost aprobată și începi proiectul. Derularea proiectului presupune să faci activitățile menționate în cererea de finanțare și să trimiți o serie de rapoarte autorității de management a respectivului apel.
Să luăm un exemplu. Să spunem că vrei să deschizi o brutărie care să ofere oamenilor din comunitate produse de panificație locale, proaspete și din ingrediente naturale. Dintr-un proiect finanțat din fonduri nerambursabile ai putea să acoperi costurile cu amenajarea spațiului, echipamente specifice (cuptoare, dospitoare, malaxoare), cursuri de perfecționare pentru oamenii din echipă, eventual și achiziționarea de materie primă pentru o anumită perioadă de timp sau plata salariilor.
Majoritatea proiectelor europene cu finanțare nerambursabilă funcționează pe mecanismul rambursării. Adică faci anumite cheltuieli eligibile și îți poți recupera ulterior banii de la autoritatea de management. (Mai sunt și alte mecanisme, dar mai puțin folosite: acordarea banilor în mai multe tranșe, cererile de plată, creditele-punte prin care o bancă facilitează fluxul financiar).
Autoritatea de management a apelului acordă banii pe baza unor rapoarte în care arăți ce ai făcut în proiect și cum ai cheltuit sumele. Trebuie să justifici cheltuielile cu tot felul de documente relevante, de la tabele de cheltuieli la rapoarte narative, de la facturi pentru făină și pentru malaxoare până la fișe de prezență la cursurile de brutar-patiser.
Ca să te asiguri că banii pe care-i cheltui ți se vor rambursa, ar trebui să citești cu atenție contractul de finanțare, cu tot cu anexe, și procedurile, instrucțiunile sau manualele de implementare specifice. Odată ce începe proiectul, trebuie să respecți calendarul de activități pe care l-ai pus în cererea de finanțare, să te asiguri că ai bani să faci cheltuielile necesare, să ții evidența contabilă analitică a proiectului, să păstrezi în ordine documentele financiar-contabile, contractele și documentele tehnice șamd.
Atenție! Rapoartele de cheltuieli sunt o cerință care apare în toate contractele de finanțare. În firmele mici, ele nu sunt responsabilitatea unui contabil, ci chiar a administratorului firmei, adică a antreprenorului. Un business mai mare poate aloca această sarcină unui manager de proiect sau responsabil financiar.
Când scrii un raport pentru autoritatea de management a unui proiect, trebuie să respecți termenele limită, să folosești formatele și formularele standard, să transmiți toate documentele solicitate și te asiguri că acestea sunt în termenul de valabilitate. Raportul trebuie să fie scris pe un ton neutru, concis, clar și suficient de descriptiv, să evite redundanțele și să folosească terminologia relevantă din domeniu.
Recomandarea săptămânii
Îți povestim azi despre cum să obții mai multe leaduri cu ajutorul automatizării pe Instagram, dar și să înțelegi în ce zone e ok să apelezi la astfel de strategii când vine vorba de social media.
Ideea pornește de la engagementul pe care l-am avut recent cu o postare de-ale Anei Udriște de pe Instagram, unde am simțit nevoia să las un comentariu și am primit la schimb, fără să mă aștept, linkul unui clip de dezvoltare personală direct în DMs.
E o strategie eficientă de stimulare a engagementului și de construire a funnelului de vânzări și ne-am gândit că ar fi fain să povestim azi despre ea, mai ales pentru că Instagramul e cot la cot cu TikTok la capitolul utilizatori și sesiuni zilnice, deci o bună parte a publicului tău țintă se află cel mai probabil acolo.
În primul rând, trebuie să știi că există un arsenal întreg de tooluri care te pot ajuta să automatizezi diferite tipuri de taskuri – social listening și mențiuni ale brandului în online, programarea postărilor, chatbots pentru primele interacțiuni cu urmăritorii/clienții sau pentru customer service... Pe de altă parte, nu trebuie să uiți cuvântul de bază din social media – și anume: „social”. Nu poți automatiza relațiile reale. Este, deci, un echilibru fragil între cât și cum să automatizezi astfel încât să câștigi timp pe care să-l investești acolo unde e mai multă nevoie, fără să sacrifici sentimentul de comunicare personală.
Să revenim la funnelul de vânzări. Am găsit un ghid pas cu pas despre trimiterea de mesaje automatizate celor care îți comentează la anumite postări scris de Chatimize, o companie care se ocupă cu crearea de chat funnels automatizate. Funnelul clasic de vânzări arată cam așa: îți promovezi resursa pe care vrei ca oamenii să o acceseze, așa-numitul lead magnet, într-o postare și le spui oamenilor să viziteze linkul din bio. Acesta este traficul din Instagram. Când ei dau click pe link, ajung la tine pe landing page, unde doar un mic procent va fi convertit.
Problema cu această strategie este că atunci când trimiți oamenii pe linkul din bio, pierzi în general cam 80% din traficul de pe Instagram, fiindcă oamenii sunt prea comozi ca să facă acei câțiva pași în plus. Cât despre cei care ajung până la urmă pe landing page – rata de conversie este de doar 5%. Adică doar 5% din oamenii veniți de pe Instagram își vor da numele și adresa de mail ca să primească din partea ta un newsletter, o ofertă personalizată, un eBook, linkul către extra resurse sau ce ai tu de oferit.
Să presupunem că pornești de la 1.000 de followeri. Dintre ei, doar 200 vor ajunge la tine pe landing page, iar din ei doar 10 vor ajunge în baza ta de date. În timp, acest lucru va ajunge să-ți afecteze reachul și engagementul, pentru că prin acest tip de strategie tu trimiți oamenii în afara platformei, ceea ce Instagram nu prea agreează, deci algoritmul te va penaliza în cele din urmă.
În schimb, dacă alegi strategia de automatizare a comentariilor, cum a făcut Ana-Maria Udriște în exemplul despre care povesteam la început, și o aplici cu cap, îți poți crește conversiile, fiindcă limitezi numărul de pași pe care utilizatorii trebuie să-i facă pentru a ajunge la rezultatele dorite. În plus, te și ajută să-ți crești engagementul la postări.
Odată creată postarea, trebuie doar să-i încurajezi pe oameni să-ți scrie un comentariu specific, cum ar fi un anumit emoji, ca să primească acces la o resursă sau ofertă valoroasă pentru ei. Apoi vine răspunsul tău automatizat la fiecare comentariu, iar aici poți alege să ai o listă de răspunsuri diferite, pe care toolul de automatizare să le folosească în mod aleatoriu, astfel încât să nu pară totul prea robotic. În cele din urmă, după ce ai primit comentariile, fiecare user primește din partea ta un mesaj automat cu butoane care să-l ajute să treacă prin fiecare parte a funnelului direct în DMs.
Cu alte cuvinte – nu mai trebuie să-l duci pe un landing page ca să faci rost de datele lui, ci poți face asta direct printr-un mesaj privat. Tu obții numele și adresa de e-mail, care vor intra automat și în mailing list, iar potențialul client obține eBookul promis, resursa pe care i-ai propus-o sau oferta despre care era vorba în postare. Astfel, reții 100% din leaduri și, din experiența celor de la Chatimize, cel puțin jumătate dintre useri își vor oferi datele personale în interacțiunea din mesajele private odată intrați în funnel.
Știm că sună puțin cam tehnic și că cel mai ușor înveți despre asta făcând, așa că îți lăsăm tutorialul pas cu pas despre cum poți integra Instagram cu Chatimize ca să începi să automatizezi anumite conversații și să testezi diverse strategii de optimizare a funnelului de vânzări. Îți recomandăm, de asemenea, articolul de pe Startarium unde am povestit totul despre pâlnia de conversie online.
Gazdele noastre, Maria Bercea (Content Curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest) și Irina Bădescu (Content Writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest) îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.
La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.
Grafica: Adina Stroe
Muzica: Stocktune