PiciordePlay este un spațiu virtual născut în pandemie, din dorința de a elimina distanța dintre spectatori și scenele ce găzduiesc spectacole românești. După ce a adus teatrul în casele a mii de românii, echipa și-a extins focusul și și-a asumat misiunea de a oferi acces grupurilor vulnerabile la producțiile locale, dar și de a cultiva gustul cât mai multor categorii de oameni pentru teatru. Alexandru Aramă, fondatorul platformei, ne-a povestit despre puterea transformatoare a teatrului și despre ce înseamnă să treci granița de la organizație cu scop comercial la organizație de impact.
Lansată în 2021, platforma PiciordePlay accesibilizează mersul la teatru, aducând arta spectacolului mai aproape de spectatori. Pornit din dorința de a susține activitatea artistică a teatrelor pe durata restricțiilor din pandemie, proiectul PiciordePlay a început să transmită live din sălile de spectacol, lăsând piesele la dispoziția spectatorilor timp de câteva zile după eveniment, în cazul în care nu au putut să le urmărească live sau dacă vor să revadă momentele cele mai frumoase.
Echipa PiciordePlay a transmis până acum spectacole de pe scene ale teatrelor instituționale - Teatrul „Nottara“, Teatrul Mic, Teatrul de Comedie, Teatrul „Bulandra“, Teatrul Național București -, dar și de pe scene independente precum Teatrul de Artă, Godot, Green Hours, Infinit sau Point. Spectatorii plătesc biletul la spectacolul pe care doresc să-l vadă și-l pot urmări în timp real, chiar în momentul în care este jucat pe scena teatrului, direct pe site-ul PiciordePlay, fără a fi necesară descărcarea niciunei alte aplicații.
În 2023, PiciordePlay a participat în competiția Românii sunt antreprenori, unde a câștigat premiul al doilea la categoria Startup. La momentul acela, platforma transmisese peste 50 de spectacole din teatre clasice și spații alternative, avea peste 10.000 de clienți care cumpăraseră cel puțin un bilet și încasări de peste 1 milion de lei. De atunci, nu doar că a continuat să crească, ci și-a și diversificat obiectul activității: echipa PiciordePlay a lansat Asociația de Teatru Digital, prin care și-a asumat misiunea de a democratiza accesul la arta teatrală prin tehnologie, aducând spectacole de calitate în casele și comunitățile oamenilor, indiferent de barierele geografice, fizice sau sociale.
O schimbare de paradigmă în lumea teatrului
Pandemia de COVID-19 a fost doar catalizatorul care a accelerat o evoluție spre digitalizare care începuse deja. PiciordePlay, dincolo de misiunea de a aduce teatrul în casele românilor pe durata restricțiilor, a luat naștere din dragostea pentru arta spectacolului și din dorința de a o reactualiza în conștiința colectivă.
Înainte să dezvolte platforma, Alexandru Aramă, a petrecut 18 ani în telecomunicații și banking, mai ales în zona de management comercial și operațiuni clienți. Când a început să se simtă limitat de perspectivele pe care le oferă dezvoltarea într-o companie, și-a înființat propriul startup de servicii digitale - Meșteșugar Digital, apoi, grație conjuncturii, a lansat PiciordePlay.
Alexandru vorbește cu pasiune despre tot ce înseamnă jocul actoricesc, puterea cathartică a poveștilor puse în scenă și despre nevoia oamenilor de a se conecta la acest gen de experiență:
„A rămas, cel puțin în piețe ca ale noastre, un nucleu, un grup relativ restrâns, elitist, de oameni care văd teatru. Majoritatea covârșitoare a populației țării nu vede teatru, nu are contact cu teatrul în niciun fel. Ba chiar, pe măsură ce trece timpul, oamenii văd tot mai puțin teatru, pentru că acțiunile care se fac către zona de tineret, de exemplu, sunt aproape inexistente. Nu putem avea așteptarea ca, peste 10 ani, tinerii să aibă interes pentru teatru, cât timp nu au fost expuși în niciun fel. Ce e foarte interesant este că, totuși, pentru o artă care din punct de vedere al penetrării la nivel de societate este într-o continuă descreștere, ea rămâne în continuare relevantă din multe puncte de vedere.”
Simțind că teatrul a rămas în urmă, pe măsură ce locul i-a fost luat de cinematografie, televiziune și serviciile de streaming, Alexandru Aramă a simțit nevoia să compenseze limitările infrastructurii fizice complexe pe baza căreia funcționează, adăugându-i un layer digital. Astfel, cu voia actorilor și a regizorilor, a adus camere de filmat și echipe specializate în sălile de teatru și a început să transmită live spectacolele, cu posibilitatea stocării înregistrărilor pe platformă, ajutând un public cât mai larg să se (re)îndrăgostească de această artă:
„Teatrul online este o formă de cultură care are nevoie să-și facă loc în cultura generală. Trebuie să devină un subiect pe care să-l recunoști, să știi ce înseamnă, să te poți raporta cumva la el, iar pentru asta e nevoie de timp. Pe măsură ce trece timpul și oamenii află de noi, intră în contact cu noi, iar experiența este într-o proporție covârșitoare pozitivă, vorba se duce tot mai departe.”
După un moment dificil în 2022, anul în care România ieșea din starea de alertă și viața încerca să-și reia cursul normal, lucrurile au reintrat pe un făgaș normal și platforma a început să crească în mod organic, prin word-of-mouth. Conform sondajelor pe care echipa le face constant, 1 din 3 sau 1 din 4 oameni au auzit deja de PiciordePlay sau de conceptul de teatru online corelat cu PiciordePlay, sub o formă sau alta.
A fost nevoie ca produsul să fie reconfigurat dintr-o perspectivă de soluție de divertisment care n-are nicio legătură cu pandemia, însă din moment ce, în esență, teatrul este o formă de divertisment ca oricare alta, ideea de platformă de streaming pentru lumea teatrului a prins în continuare, iar echipa reușește să atingă mereu noi audiențe care să se alăture platformei.
„Felul în care am reușit să ajungem la un public nou”, povestește Alexandru, „a fost tocmai prin intermediul binelui pe care l-am făcut: feedbackul pe care l-am primit de la bun început din partea audienței noastre a fost întotdeauna super entuziasmant, oameni care se bucură să ne aibă în viața lor, care trăiesc emoțional foarte puternic ceea ce le aducem. Teatrul este cea mai veche formă de artă, care a influențat cel mai puternic societatea umană de la apariția sa, acum peste 2.500 de ani. Mult timp a fost și cea mai accesibilă formă de artă, iar povestea a fost întotdeauna oglinda societății, pe care o influența prin emoțiile pe care avea puterea de a le stârni în fiecare dintre spectatori.”
Planul inițial, în momentul intrării în competiția Românii sunt antreprenori, era ca PiciordePlay să investească suma primită ca premiu în comunicare, însă această evoluție i-a făcut să regândească strategia și să nu se pripească:
„Intenția noastră, de exemplu, acum și în continuare, este să atragem o finanțare semnificativă care să ne ajute în acest plan de scalare de 30x, dar pentru ea e nevoie de mult mai mulți bani. Vorbim de o sumă care se învârte în jur de 200.000 euro, din care cel puțin 50.000 euro ar fi alocați exclusiv comunicării. A investi banii de premiu în comunicare părea, în vâltoarea momentului, să fie cea mai clară direcție, însă nu ar fi adus o creștere sustenabilă pe termen lung. Nu e suficient să bagi mulți bani acum ca să te vadă niște oameni, apoi să nu mai poți face asta și ei să te uite. De aceea am preferat ca la momentul respectiv să continuăm în ritmul de creștere organică pe care îl aveam deja.”
Așa că au folosit banii pentru a pune în aplicare un plan pe care-l aveau în minte de mai multă vreme – acela de a înființa Asociația de Teatru Digital, ONG-ul care aduce teatrul acolo unde este probabil cea mai mare nevoie de el: în centre de îngrijire a bătrânilor, în casele persoanelor cu dizabilități și în bibliotecile unde tinerii se întâlnesc ca să facă cunoștință cu producții clasice sau moderne.
„Aveam de mult timp gândul de a face ONG-ul și de a construi de fapt o organizație de impact, nu doar entități separate – SRL și ONG – care să lucreze împreună și să aibă un impact atât într-o zonă comercială, care să-i asigure sustenabilitatea și dezvoltarea pe termen lung, cât și într-o zonă de binefacere, care să se asigure că impactul acesta ajunge în toate păturile sociale, nu doar la cei care, economic vorbind, își permit sau care social sau educațional, înțeleg, aspiră și își doresc genul ăsta de experiență”, spune Alexandru.
Teatrul alină singurătatea, inspiră și aduce lumea mai aproape
Proiectele pe care le-au desfășurat până acum prin intermediul asociației sunt menite să aducă teatrul acolo unde este nevoie de el, oferind acces la o experiență intimă și profundă unui public cât mai larg. Prin parteneriatul cu CNDR (Consiliul Național al Dizabilității din România) și cu alte asociații dedicate persoanelor cu dizabilități, PiciordePlay oferă acces gratuit pe platformă pe durată nedeterminată beneficiarilor, iar prin parteneriatele cu biblioteci din toată țara, cu DGASPC-uri, azile și centre de zi pentru bătrâni, echipa organizează proiecții de teatru în aceste medii vulnerabile.
„Pașaportul pentru teatru digital”, dedicat persoanelor cu dizabilități, „Teatru pentru inimi tinere”, proiectul care aduce proiecțiile în căminele de bătrâni, și „Teatru la bibliotecă”, inițiativa care transformă bibliotecile în spații comunitare active, în localități unde teatrul lipsește sau ajunge prea rar, sunt proiectele desfășurate până acum sub umbrela Asociației pentru Teatru Digital, însă echipa PiciordePlay nu se oprește aici:
„Un proiect la care lucrăm în perioada următoare este să digitalizăm și teatru pentru copii, pe care să-l oferim pe platformă, tot acest demers fiind exclusiv în sub-gestiunea ONG-ului. Genul acesta de conținut nu are neapărat un potențial comercial, însă are valoare educațională și culturală. Un alt lucru la care lucrăm este „Bacaloteatru” (un nume provizoriu).
Am identificat în jur de șase-șapte spectacole de teatru create pe baza unor subiecte de Bac de limbă română. Vrem să le digitalizăm pe acestea, apoi să ne extindem și în zona subiectelor care nu sunt dramatizate încă. Cu ajutorul unor actori și regizori din portofoliul nostru, ne vom îndrepta către trupe de teatru de liceeni și îi vom ajuta să pună în scenă spectacolele conform propriei viziuni. Ne propunem astfel să oferim șansa fiecărui elev să promoveze examenul măcar cu nota 5.”
Insightul i-a venit lui Alexandru după ce a văzut un grup mare de elevi ieșind din sala de spectacol: se jucase Iona, de Marin Sorescu, o piesă greu de înțeles, cuprinsă în programa pentru Bacalaureat. După ce au văzut-o, elevii au simțit că o înțeleg mult mai bine și că sunt în stare să abordeze acest subiect în cadrul examenului. Pe mulți dintre ei, teatrul i-a „scutit” de citit încă o operă și i-a ajutat să se conecteze cu tema într-un fel în care lectura nu o poate face, deblocând un nivel superior al imaginației și empatiei lor.
PiciordePlay își dorește ca, în viitor, să organizeze proiecții de teatru ca la cinema și să pună la punct o caravană care să ducă spectacolele în locuri din România unde erau inaccesibile până acum. Nu în ultimul rând, echipa își dorește să strângă resursele necesare ca să poată investi în crearea de conținut dramatic destinat în mod specific mediului online – fie înregistrări în genul podcasturilor, fie o platformă unde iubitorii de teatru își pot susține artiștii preferați, pentru ca aceștia să poată face artă fără compromis.
De la Românii sunt antreprenori la momentul prezent: ce a mers bine
După participarea la Românii sunt antreprenori, unde a câștigat un premiu de 10.000 de euro, echipa PiciordePlay s-a concentrat pe abordarea directă a investitorilor. Alexandru pitchuiește viziunea și proiectele startupului și ale asociației diverșilor investitori cu care ajunge să interacționeze și, în același timp, caută să extindă parteneriatele cu teatrele din România. A adăugat în portofoliu Bulandra și câteva platforme de teatru independent, iar în perioada aceasta lucrează la închiderea primei colaborări cu un teatru din afara Bucureștiului – mai precis, din Iași.
Deși, pentru Alexandru, succesul participării în competiția Românii sunt antreprenori a însemnat pur și simplu oportunitatea de a-și expune businessul în fața atâtor oameni din ecosistem, vizibilitatea în media a fost și ea foarte importantă: de la apariția pe coperta Business Magazin, ZF, TVR, până la podcasturile la care a fost invitat.
„Simpla participare în competiție e o formă de recunoaștere a proiectului nostru ca fiind unul care face bine”, spune Alexandru. „Mă bucură să știu că e potrivit acestui mediu care mie îmi plăcuse foarte mult. În momentul în care am aflat că am fost selectați, am fost foarte entuziasmați. Este un succes excepțional pentru proiectul nostru – din acel punct încolo, fiecare etapă prin care am trecut a fost mai mult decât ne așteptam, mai ales că nu mi-am imaginat că un proiect cultural ar avea șanse să ajungă în finală, cu atât mai mult să câștige.”
Întrebat dacă ar recomanda experiența Românii sunt antreprenori fondatorilor de startupuri, Alexandru nu a ezitat și i-a încurajat să se înscrie, pentru că și simplul exercițiu al pitchingului în fața unui juriu format din specialiști e o experiență valoroasă. În plus, faptul că poți întâlni mai mulți oameni cu aceleași interese și să culegi feedback în timp real în legătură cu proiectul tău este un argument în plus în favoarea participării.
Articol
7 motive să te înscrii la Românii sunt antreprenori
Ai un business și vrei să câștigi experiența de a susține un pitch în fața unor experți și unui public numeros și un premiu de până la 26.000 de euro? Înscrie-ți afacerea în competiția „Românii sunt antreprenori 2025”, până pe 16 aprilie.
„Atunci când te duci la doctor, ai nevoie de o doză mare de curaj ca să te pregătești pentru ce o să-ți spună el acolo”, încheie Alexandru. „Startarium, dincolo de orice, e o formă de radiografie, nu neapărat profundă sau științifică, o formă care, la finalul zilei de competiție, îți aduce în primul rând un feedback relevant prin dimensiunea lui cu privire la proiectul tău. Vei avea ocazia să vorbești multor oameni despre el, iar acest lucru este în sine un exercițiu foarte valoros.”