În campania de crowdfunding, la fel ca în toate provocările unui startup, nu există o rețetă sigură de urmat, nici o hartă care să ne ducă cu siguranță acolo unde vrem să ajungem.
NutriStandard, o plaformă care oferă consultanță nutrițională personalizată, s-a finanțat cu succes prin crowdfunding în Startarium. Într-o lună și jumătate a avut 164 de susținători și a reușit să strângă 8025 de euro, depășindu-și targetul propus cu 201%.
Am vorbit cu unul dintre fondatorii platformei, Răzvan Popescu, ca să aflăm povestea din spatele NutriStandard, de ce au ales această metodă de finanțare și care sunt planurile de viitor.
Povestea NutriStandard - ce este și cum îi ajută pe utilizatori?
NutriStandard vrea să demistifice procesul de consultanță nutrițională, să îl aducă în fața utilizatorului într-o formă cât mai simplă si cât mai interactivă. Credem că nutriționiștii fac o treabă foarte bună, dar cunoștințele lor ajung greu la cei care au nevoie de ele. De asemenea informația trebuie să circule rapid, să fie disponibilă oricând şi să fie ‚curată’ - verificată de specialiști.
NutriStandard nu este un program de consultantă nutrițională, este o platformă prin care experții în nutriție pot aplica propriile programe nutriționale. Rolul nostru este să ascultăm ce doresc utilizatorii, ce pot face nutriționiștii pentru ei și să punem totul în practică folosindu-ne de tehnologie. Nutriționiștilor le oferim instrumentele de care au nevoie pentru a interacționa eficient cu utilizatorii.
Ne dorim să îi ajutăm pe utilizatorii noştri să aleagă nutriția sănătoasă ca mod de a-şi construi o viață împlinită. Vrem să devenim un punct de referintă pentru utilizatori în materie de nutriție oferindu-le acces extrem de ușor la specialiști, informație de calitate, dar şi interactivitate. Când vorbim despre interactivitate, ne referim la instrumente integrate în platformă care să îi ajute pe utilizatori să se cunoască pe ei înșiși mai bine şi să depășească provocări.
În ce stadiu erați înainte să începeți campania de crowdfunding?
Platforma era într-o stare avansată de dezvoltare atunci când am început campania, eram în punctul în care ne pregăteam de lansarea parţială a serviciilor şi aveam câteva parteneriate stabilite cu nutriționiști interesați. Am ales campania ca pe o modalitate alternativă de a prezenta ceea ce facem.
De ce ați ales această metodă de finanțare, care au fost obiectivele cu care ați intrat în campanie?
Obiectivul principal a fost de a promova viziunea pe care o aducem prin acest proiect şi de a obține feedback de la persoanele interesate de propunerea noastră. Cred că obiectivul promovării proiectului a fost atins, iar cel legat de feedback este în plină desfășurare și nu cred că se va încheia atâta timp cât există NutriStandard. Pe parcurs am descoperit obiective secundare cum ar fi de a deschide discuțiile pentru parteneriate pe care nu le-am avut în vedere atunci când am pregătit campania. Cu siguranță am avut foarte multe de învățat în campanie şi acesta a fost pentru noi un pas înainte mult mai important decât cel financiar.
Care sunt secretele într-o campanie de crowdfunding?
În campania de crowdfunding, la fel ca în toate provocările unui startup, nu există o rețetă sigură de urmat, nici o hartă care să ne ducă cu siguranță acolo unde vrem să ajungem. Singurul lucru sigur este acela de a încerca să te pregătești cât mai bine pentru fiecare pas şi să îi oferi toată energia pe care o ai la dispoziție. Aceasta a fost regula după care ne-am ghidat, de a oferi campaniei toată energia şi atenția noastră. Am ajuns la o formulă perfectă? În nici un caz, dar am depus toate eforturile pentru a ne asigura că mesajul nostru este corect, iar imaginea pe care o promovăm corespunde cu ceea ce dorim să realizăm prin NutriStandard.
Mai relevant ca oricând, într-o campanie de crowdfunding, cei mai importanți sunt oamenii: cei care ajută la pregătirea şi desfășurarea campaniei, cei care pot susține un efort de marketing şi imagine, vin cu idei şi deschid uși, cei care aderă la ideile promovate şi le duc mai departe. Am reușit sa angrenăm mulți oameni care cred în proiect şi lor le atribuim succesul campaniei.
Cum veți folosi resursele obținute pe această cale?
Resursele financiare vor fi în mare parte folosite pentru a livra beneficiile promise, dar şi pentru a dezvolta şi promova funcționalități la care lucrăm chiar acum.
Dorim să oferim cât mai multe beneficii utilizatorilor noştri şi pentru aceasta avem nevoie de interacțiunea şi feedbackul lor. De aceea vom continua să investim resursele pe care le avem în dezvoltarea platformei NutriStandard.
Care sunt planurile pentru următoarea perioadă?
Anul următor pentru noi este în cea mai mare măsură dedicat utilizatorilor noștri. Este despre extinderea numărului de utilizatori şi dezvoltarea acelor funcționalități interactive care sa îi motiveze în experiența lor cu nutriția sănătoasă.
Vom începe să ne adresăm şi utilizatorilor din afara ţării noastre, platforma a fost din primul moment gândită pentru a se putea adresa oricui are o conexiune la internet şi dorește să facă o schimbare, oricât de mică, spre un stil de viață mai sănătos.
Recomandări pentru antreprenori la început de drum?
Noi considerăm că suntem antreprenori la început de drum! Din parcursul nostru de până acum, le recomandăm să îşi folosească energia şi resursele pentru a aduce beneficii reale celor cu care interacționează fie că este vorba de clienți sau parteneri, iar acele beneficii se vor întoarce către ei fără efort.
De asemenea le recomandăm să privească antreprenoriatul ca pe o experiență în sine şi nu ca pe un mijloc pentru a-şi atinge obiectivele. Acesta este cel mai lung maraton în care se pot înscrie şi ar fi bine să le facă plăcere procesul, fără a se gândi la linia de finish.
La un an după campanie, l-am întrebat pe Răzvan ce se mai întâmplă cu NutriStandard.
Cum ați integrat feedback-ul obținut pe durata campaniei?
În primul rând ne-am propus să devenim un business mult mai deschis, atât prin informația pe care o avem pe website cât și prin a reduce cât mai mult efortul utilizatorilor atunci când își doresc ceva nou de la platformă. Cred că este foarte ușor să ne pierdem în ceea ce credem noi că este bine pentru utilizatori, dar singurul mod în care putem afla ce își doresc este punându-le la rândul nostru toată informația la dispoziție. Încă mai avem multe de făcut în sensul acesta, avem în permanență un text sau video explicativ în lucru.
Cum a crescut NutriStandard de la încheierea campaniei?
NutriStandard a crescut în primul rând în aspirații, am luat ceea ce am învățat și încercăm să aplicam și în alte piețe. Am crescut și în cifre dar nu am considerat creșterea o prioritate până de curând și ne-am concentrat mai mult pe produs și pe adaptarea la alte piețe.
Ce planuri de viitor aveți pentru 2018 - 2019?
În 2018 ne-am mutat focusul pe piața din UK și vom continua să testăm reacția. Planul este să insistăm pe dezvoltarea diferențiatorilor noștri ca și produs, pentru că suntem într-o piață foarte competitivă și mult mai dezvoltată. Am început și eforturi de marketing cărora nu le-am dat suficientă importanță în trecut. Este interesant să vedem cum putem funcționa în două țari foarte diferite. În UK cu siguranță trebuie să fim foarte creativi pentru a reuși să aducem produsul pe piață fără a avea la dispoziție un credit enorm.
Urmărește-i pe cei de la NutriStandard pe pagina de Facebook sau pe site-ul lor și setează-ți noi standarde pentru stilul tău de viață, alături de ei.
► Click aici pentru a iniția o campanie de crowdfunding pentru afacerea ta
După ce ne-ai trimis propunerea ta, vom discuta prin email, telefon sau față în față pentru a ajunge la forma sa optimă. Când toate condițiile sunt îndeplinite și campania ta respectă termenii Startarium, suntem gata să pornim! Echipa noastra îți este alături; scrie-ne oricând pe contact@startarium.ro!