Validat prin crowdfunding | Lemnia - Tatăl, fiul și o pasiune comună

”Am învățat că nu trebuie să mai păstrăm prea mult ideile pe hârtie sau în minte, ci să le dăm viață cât mai repede.” spune Răzvan, creatorul Lemnia. Zis și făcut! Odată ce i-a venit ideea, a realizat împreună cu tatăl lui un prototip și a pornit spre validarea ideii printr-o campanie de crowdfunding.

Ce este crowdfunding-ul și cum poate fi de ajutor pentru un startup?

Finanțarea este importantă pentru orice startup iar o campanie de crowdfunding este metoda prin care banii pentru business nu vin de la un singur investitor, ci de la zeci, sute sau chiar mii de oameni care cred în ideea ta de afaceri și vor să te ajute să o transformi în realitate. O astfel de campanie poate fi prima acțiune a unui antreprenor de a-și testa transformarea ideii într-un startup, întrucât este o metodă reală de a cerceta piața și de a vedea dacă ideea ta poate fi capitalizată.

În același timp, este adevărat faptul că o campanie de crowdfunding presupune o activitate intensă de lucru și sunt o serie de elemente care îi asigură succesul însă, dacă este realizată cum trebuie, aduce numeroase beneficii pentru afacerea ta. Inaugurată la sfârșitul anului trecut, secțiunea de crowdfunding de pe platforma Startarium a fost folosită cu succes de o serie de startarieni. Unul dintre ei este Răzvan Chelu care, împreună cu tatăl lui, a conturat o poveste frumoasă cu mult potențial.

Tatăl, fiul și o pasiune comună

Care sunt ingredientele unei afaceri care aduce împreună două generații? Un tată - meșter iscusit, un fiu care a studiat cu dedicare Arhitectura și o pasiune comună pentru frumos și pentru tradiții românești. 

Lemnia spune povestea genților sculptate în lemn, născute din pasiunea pentru design și din dragostea față de arta prelucrării lemnului și se adresează în special iubitoarelor de modă și design, care își doresc să se diferențieze exprimându-și personalitatea într-un mod cât mai creativ. 

Datorită tatălui său, Răzvan a cunoscut povestea prelucrării lemnului, încă din primii ani de viață. 

 


Am cunoscut lemnul încă din copilărie, când petreceam mult timp la atelierul tatălui meu, printre stive de cherestea și miros de rumeguș și îmi imaginam cum fiecare bucată de lemn spune o poveste diferită, prin fiecare nod.

Anii au trecut, pasiunea lui Răzvan pentru design a crescut iar printr-o întâmplare, ideea pentru Lemnia a apărut.

Am absolvit Facultatea de Arhitectură, iar în anul 4 de studii am avut ocazia de a cunoaște îndeaproape un oraș cu o cultură și vibrație absolut încântătoare. Am locuit în Lisabona pentru o perioadă de timp suficientă încât imaginația să-mi fie purtată, pe note calde de fado, printre străzi abrupte, clădiri decorate cu ceramică și târguri zgomotoase. Plimbându-mă pe străzile orașului Lisabona, am descoperit, în vitrina unui magazin, o geantă realizată din bucăți de oglindă în care se reflecta raftul din lemn pe care era așezată. Văzând textura lemnului pe suprafața genții, mi-a venit ideea pentru Lemnia. Astfel, la începutul anului 2014, am pornit într-o aventură frumoasă împreună cu tatăl meu, Florin, reușind să îmbinăm pasiunea mea pentru design și dragostea lui față de arta prelucrării lemnului, pentru a crea genți unice, surprinzătoare, care spun povești despre rătăcirea prin lume, precum și despre întoarcerea la esența unor tradiții românești uitate.

Dinainte să pornească campania de crowdfunding, premisele proiectului arătau promițător, așa cum se arată și în descrierea din cadrul campaniei. Echipei nu-i lipsea experiența iar câteva prototipuri erau apreciate de specialiști la nivel internațional, însă aveau nevoie de o confirmare din partea clienților.  

Avem mai mult de 20 ani de experiență în lucrul cu lemnul și de doi ani realizăm genți folosind acest material. Una dintre cele mai importante realizări, până în prezent, este faptul că o geantă Lemnia este expusă la Muzeul Genților din Amsterdam alături de branduri celebre iar creațiile noastre pot fi cunoscute și într-o serie de magazine din Londra, Paris și Rotterdam.

 

Corpul genții din colecția “One bag. Always different.” este realizat dintr-o singură bucată de lemn de fag (fără îmbinări sau lipituri, ceea ce îi oferă o rezistentă deosebită în timp), iar clapeta este realizată din piele naturală bovină. Cureaua de umăr este realizată fie integral din piele, fie piele (pentru zona umărului) și lanț metalic.

Probabil vă întrebați cât de grea este geanta din lemn. S-ar putea să vă surprindem dar în urma prelucrării, aceasta ajunge la greutatea de doar 400 grame.

Povestea din spatele unei campanii de crowdfunding reușite 

Poți ajunge să ai vizibilitate foarte mare pe perioada campaniei.

Urmăresc platformele internaționale de crowdfunding încă de când au apărut și de atunci visam să lansez într-o zi propria campanie de finanțare, pentru că mi se părea un mod extraordinar de a începe un proiect. 

Consider că cel mai important beneficiu este acela că poți valida o idee. Desigur, partea de finanțare este importantă, însă în funcție de stadiul în care se află business-ul tău, poate fi un obiectiv principal sau secundar. De exemplu, dacă ești la început și ai un prototip, poți obține banii pentru echipamentele cu care să produci obiectele, urmând să le livrezi apoi celor care te-au susținut.  

În plus, poti ajunge sa ai vizibilitate foarte mare pe perioada campaniei.

Ideea pe care am lansat-o pe Startarium o aveam de multă vreme iar prin faptul că ne-am atins targetul în campanie și, în plus, am primit feedback de la mult mai multe persoane, am considerat că a fost un experiment reușit.

Înainte, în timpul și la finalul campaniei 

După ce am lansat campania, a urmat o luna intensă, în care am prezentat proiectul în foarte multe locuri, online și offline, am discutat cu multe persoane și am primit feedback.

Așa cum am spus mai devreme, inițial aveam doar ideea. Primul pas a fost să realizăm un prototip, apoi am făcut poze și un clip de prezentare. În paralel, am lucrat la planul de promovare pentru perioada campaniei.  De asemenea, de mare ajutor mi-au fost și sfaturile primite de la antreprenori care au lansat în trecut campanii de crowdfunding. 

Prezentarea video a campaniei o poți urmări aici.

După ce am lansat campania, a urmat o luna intensă, în care am prezentat proiectul în foarte multe locuri, online și offline, am discutat cu multe persoane și am primit feedback. În ceea ce privește promovarea, am profitat la maxim de toate canalele pe care le-am avut la dispoziție: social media, website-ul nostru dar și evenimentele la care am participat în perioada campaniei. 

La final, am fost fericiți pentru că am primit susținerea comunității, iar apoi am simțit responsabilitatea de a livra ceea ce am promis.

Lecții de purtat și dat mai departe

Faceți planul de promovare înainte de lansare, pentru că în timpul campaniei, vor fi oricum foarte multe lucruri de gestionat și este posibil să ratați oportunități importante.

În urma acestei experiențe, am învățat că nu trebuie să mai păstrăm prea mult ideile pe hârtie sau în minte, ci să le dăm viață cât mai repede. Unele vor avea succes, altele nu, dar cu siguranță, dacă le ținem doar pentru noi nu vom afla niciodată.  Așadar vom încerca să punem în practică mai multe dintre ideile pe care le avem și să devenim mai organizați, să planificăm mai mult și pe termen mai lung. 

Unui antreprenor care se gândește să apeleze la această sursă de finanțare i-aș transmite că nu este o metodă de finanțare care se potrivește oricărei industrii, deci primul pas ar fi un research. Apoi, desigur, diferă în funcție de domeniu, dar ideal ar fi să faceți un prototip. Dacă prezentați doar simulări 3D sau schițe, este posibil să nu convingeți publicul că veți putea și realiza acel obiect.

Vă recomand să lucrați cu profesioniști pentru poze și clipul de prezentare. Faceți planul de promovare înainte de lansare, pentru că în timpul campaniei, vor fi oricum foarte multe lucruri de gestionat și este posibil să ratați oportunități importante.

Viitorul pentru Lemnia

La începutul campaniei, Răzvan prezenta planurile de viitor astfel: 

În următorul an, vom realiza 4 noi modele de genți din lemn și 8 clapete din piele (32 de asocieri posibile), astfel ca tu să le poți asorta cu ușurință la orice ținută. Vei putea comanda alte modele (forme, culori, esențe de lemn), ori de câte ori îți dorești ceva nou, pe care le vei putea atașa la cele pe care le ai deja.

La aproape 3 luni de la finalizarea campaniei, Răzvan declară cu entuziasm:

Avem multe planuri și idei, dar pe scurt vom lansa colecții noi, ne vom mări echipa și ne vom muta într-un spațiu nou.

Click aici pentru a iniția o campanie de crowdfunding pentru afacerea ta

 

După ce ne-ai trimis propunerea ta, vom discuta prin email, telefon sau față în față pentru a ajunge la forma sa optimă. Când toate condițiile sunt îndeplinite și campania ta respectă termenii Startarium, suntem gata să pornim! Echipa noastra îți este alături; scrie-ne oricând pe contact@startarium.ro!

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail