Cum găsești oportunități de antreprenoriat în agrifood | Surse pentru documentare

De unde începi dacă vrei să înțelegi care e contextul în care operezi și cum înțelegi mai bine industria agrifood? O documentare temeinică te va ajuta să înțelegi piața și să vezi care sunt zonele neacoperite sau cele în care este nevoie de inovare și inițiative antreprenoriale.

Cunoașterea industriei, reperarea trendurilor emergente și atenție constantă la inițiativele regionale și naționale sunt elemente esențiale pentru o afacere, indiferent de stadiul ei. Fie că e vorba de idei noi de afaceri sau dezvoltarea de verticale noi în business-uri existente, toate te vor ajuta să dezvolți produse sau servicii relevante pentru piața pe care o adresezi și de interes pentru finanțatori (publici sau privați). 

Iată care sunt sursele pe care le poți folosi și ce informații poți să extragi din fiecare.  

Date și statistici publice  

1. Institutul Național de Statistică - Recensământul Populației

Una dintre cele mai accesibile și ofertante surse de informație este reprezentată de statisticile oficiale ale statului, care pot fi consultate gratuit pe site-ul Institutului Național de Statistică https://insse.ro/cms/ro, oricând și de oriunde.  

Institutul Național de Statistică este un organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanțat de la bugetul de stat.

Ai nevoie de informații legate de populația Uniunii Europene? 

Instituții similare INSS există și în țările membre UE – aici poți accesa o listă a acestora. O parte dintre ele au și variante ale platformei în engleză.  

Există și un raport anual despre viața persoanelor din Uniunea Europeană - concret, e vorba de o serie de comparații care țin de stilul de viață și alte statistici relevante. Poți consulta varianta în limba română aici. Pentru date generale de la nivelul Uniunii Europene, poți accesa platforma Eurostat.  

Ce date poți extrage din Recensământ? 

Pe lângă datele demografice (repartizarea pe vârste, genuri, nivelul de educație absolvit, orașul de reședință etc), în recensământul populației poți să găsești inclusiv obiceiuri de consum alimentar. Gradul de atingere al Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă pentru România este și el disponibil în această bază de date. 

Așadar, poți să găsești și o mulțime de informații relevante care te vor ajuta pe măsură ce îți construiești afacerea în agrifood. Iată câteva exemple: 

Exemple de date disponibile

  • Pregătirea următoarei generații de specialiști în agrifood: liceele tehnice (cu profile variate din zona agrifood - resurse naturale și protectia mediului, agricole, silvice, agromontane, veterinare etc) aproape și-au înjumătățit numărul între 1997 și 2011 (267 versus 173)*
  • Consumul alimentar mediu zilnic exprimat în calorii, pe locuitor, a crescut de la 3455 în 2008 la 3558 în 2021.  
  • Dacă vrei să analizezi Consumul mediu anual pe locuitor, la principalele produse alimentare și băuturi, datele arată că în 2021 românii consumă mai multe legume proaspete decât o făceau în 2010 (180 de kilograme/an în 2021, față de 155 de kilograme/an acum 10 ani). De asemenea, datele arată și că berea e preferată vinului (în 2021, consumul de bere / locuitor era de 88 de litri, versus 23,7 la vin).

* Cel mai recent set de date publicat în platformă, rezultatele recensământului 2021 sunt încă în curs de actualizare pe platformă.

2. Recensământul agricol 

Știai că în România, pe lângă recensământul populației, există și recensământul agricol? Acesta îți oferă informații despre situația agriculturii din România. Cea mai recentă ediție a acestuia a fost realizată în 2020, datele sunt încă în curs de actualizare în platformă, iar cele care sunt disponibile pot fi accesate și în comparație cu ediția precedentă din 2010. 

Informații dedicate poți accesa și în secțiunea de Statistică Agricolă a INSS.

Exemple de date pe care le poți extrage

  • Culturile de plante textile (in, cânepă) au crescut de la 25 de hectare în 2010 la 1688 de hectare în 2017, iar în 2021 au scăzut la 729 de hectare. 
  • Culturile principale din România: Rezultatele provizorii ale Recensământului General Agricol 2020 arată că principalele culturi din teren arabil sunt: porumbul, grâul comun, floarea soarelui și rapița (în total 73,1% din terenul arabil față de cca. 67,7% în anul 2010). 
  • Forța de muncă din agricultură (exprimată în unități anuale de muncă - UAM) este în scădere: datele provizorii arată că e o diferență de 39% între 2010 și 2021. 

3. Rapoartele și informațiile Uniunii Europene referitoare la agrifood 

Există mai multe publicații care sunt lansate periodic pe platformele de comunicare ale uniunii - găsești mai jos două dintre cele mai accesibile surse de informații. 

De exemplu, de aici poți afla care e vârsta medie a managerilor de fermă europeni. Ei bine, doar 5% dintre aceștia au sub 35 de ani. 

Resursa include informații și date despre ferme, fermierii, producție și prețuri, performanța economică a industriei agricole, activitățile de pescuit, procesare de alimente și băuturi (care este o provocare actuală a României), comerț, distribuție, retail și consum. 

Date din raport

  • Aproape o treime din fermele din UE sunt în România (31.8%). Următoarele țări din top sunt Polonia (14.4%), Italia (12.5%) și Spania (10.1%)
  • Bulgaria (22.4%) și România (19.2%) sunt țările europene cu cea mai mare rată de sărăcie alimentară 

4. Trenduri emergente 

E important să stai la curent cu toate știrile și noutățile din industria ta - fie pe platforme media dedicate afacerilor în general și agriculturii în mod specific, fie folosind insighturi de la organizații care realizează rapoarte despre felul în care se schimbă comportamentul consumatorilor. 

Iar asta înainte ca ele să poată fi cuprinse în statistici oficiale (uneori și pentru că e vorba de volume foarte mici, încă irelevante statistic, dar totuși de interes pentru industrie).

Știrile din domeniu îți pot arăta ce produse / culturi noi apar în regiunea ta. De exemplu, în ultimii ani au apărut mai multe reportaje despre culturile de plante exotice aclimatizate în sudul țării (ca urmare a deșertificării din regiune). 

Pentru rapoarte și știri legate de trenduri emergente, o resursă utilă este reprezentată de Wunderman Thompson, o companie care oferă servicii de business intelligence, care publică periodic noi resurse despre tendințe și comportamente noi. Pe platforma lor găsești o secțiune dedicată pentru alimentație și băuturi: de la cum arată viitorul fine dining-ului, la snack-uri pentru imunitate.  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail