Dacă ai o idee de afacere nouă sau o nouă verticală de business, o documentare temeinică te va ajuta să explorezi potențialul pieței și nișei pe care vrei să vinzi, să estimezi competiția și să îți poți evalua obiectiv diferențiatorii.
Cum pot să explic unui potențial partener sau investitor care este potențialul pieței pe care o adresez prin produsul/serviciul meu? Cum pot să estimez corect și obiectiv care este competiția? Iată două întrebări la care trebuie să ai răspunsuri concrete, care să te ajute la construirea unei afaceri sustenabile.
Chiar dacă la o primă vedere potențialul pieței poate să pară uriaș, este important ca afirmațiile pe care le faci să fie bazate pe informații solide și să poată fi susținute cu cifre concrete. În plus, analiza competiției e și ea foarte importantă – este foarte probabil ca cineva să se fi gândit deja la idei similare cu a ta, așa că bine le verifici temeinic.
De ce să faci research? Cum te ajută?
Ca să înțelegi potențialul pieței și să îți dai seama cum să te poziționezi în raport cu ceilalți jucători din cadrul ei, e important să te documentezi foarte bine, așa încât să îți investești cât mai bine resursele – indiferent dacă e vorba de o afacere nouă sau de dezvoltarea unui business existent deja.
În egală măsură, indiferent de stadiul în care se află afacerea ta, trebuie să urmărești constant piața în care activezi, ca să poți anticipa modificări care te-ar putea afecta sau oportunități care merită explorate.
O documentare completă te ajută să:
- vezi cum a evoluat interesul pentru o problemă sau un tip de produs/serviciu, în timp;
- găsești cifre și statistici care să îți dea o viziune de ansamblu asupra pieței și a competiției, care te vor ajuta inclusiv în formularea diferențiatorilor proprii;
- reperezi și ce îmbunătățiri poți aduce unor produse/servicii care există deja (atât la nivel de funcționalități și experiență, cât și în ceea ce privește modelul de business).
Cum faci cercetare de piață?
În primul rând, cu atitudinea potrivită: fii curios și stai mereu cu ochii pe ceea ce se întâmplă la nivel local, regional și global.
Sursă: GIPHY
Nu vei găsi toate informațiile de care ai nevoie în același loc, dar sunt câteva surse pe care le poți accesa oricând și din care îți poți extrage informațiile de care ai nevoie.
Urmărește date, tendințe și statistici
1. Folosește instrumentele Google
Nu este greu de înțeles de ce „Google” a devenit și verb, în timp. :) Cel mai utilizat motor de căutare din lume este mereu un punct de pornire, pentru a descoperi resurse de ajutor în industria ta. Poți folosi și filtre care să te ajute, în documentare: de exemplu, la Instrumente găsești un filtru pentru data publicării (vezi imaginea de mai jos).
SFAT: Setează inclusiv notificări care să te anunțe pe e-mail când apar știri noi despre un anumit subiect/industria ta, via Google Alerts. Serviciul este gratuit și îl poți activa aici.
SFAT: Folosește și Google Trends, un serviciu gratuit care îți arată cum au evoluat căutările pe anumiți termeni, în geografii diferite (poți selecta țara care te interesează din stânga, sus).
2. Citește presa specializată
Caută publicațiile locale/internaționale de business sau nișate pe industria ta și urmărește care sunt subiectele tratate sau afacerile menționate acolo. În plus, presa specializată te ajută să ajungi mai rapid la cele mai recente studii și știri care apar în domeniul tău.
SFAT: Citește periodic aceste publicații, ca să vezi care sunt formatorii de opinie din sectorul tău, dar și posibili parteneri alături de care ți-ai putea dezvolta businessul.
SFAT: Te ajută să afli și care sunt oamenii care scriu despre industria ta – contactele lor te vor ajuta atunci când vei avea știri de comunicat. Poți începe deja să îți conturezi lista de contacte media.
3. Caută statistici și studii de piață
Când vrei să afli date cantitative despre o industrie, există varianta în care realizezi un studiu propriu (cu ajutorul unei companii care se ocupă de cercetare de piață). Dar acestea pot avea costuri considerabile, așa că poți începe cu date care sunt mai accesibile.
Statistici publice. Rapoarte economice sau date demografice poți găsi pe:
Studii de piață plătite. Există companii care oferă contracost studii de piață; subiectele sunt foarte variate (de la consumul de vin, la biotehnologie). Iată câteva exemple de astfel de platforme:
SFAT: Înainte să cumperi un astfel de studiu, verifică în ce an a fost realizat. Este posibil ca unele să fie ușor depășite (deci nu foarte utile) sau să fie disponibile și gratuit. Dacă vrei să faci și o comparație cu anii precedenți, ajută într-adevăr să ai și date din urmă.
Studii realizate de companii de business intelligence/cercetare de piață. Companiile care realizează studii de piață publică o parte dintre acestea. Mai jos găsești câteva exemple:
România:
Internațional:
Urmărește competiția
Ca îți reperezi competitorii, este important să îți amintești că ei nu sunt (doar) cei care vând același lucru cu tine, ci sunt cei care adresează aceeași nevoie/problemă (iar asta poate să ia mai multe forme). Faptul că există competiție pe nișa ta nu este în niciun caz un lucru rău: îți arată că există o nevoie, că există interes din partea consumatorilor și că mai mulți jucători din piață își îndreaptă eforturile pentru educarea utilizatorilor. În același timp, vine la pachet cu o provocare: aceea de a te diferenția într-un mod relevant și care aduce valoare viitorilor tăi clienți.
Pe de altă parte, dacă nu există afaceri în nișa respectivă, merită să te întrebi de ce: e posibil ca ele să se fi dovedit nerentabile sau extrem de dificil de pus în practică (așa că „Suntem singurii de pe piață” s-ar putea să nu fie neapărat un motiv de bucurie).
Când te uiți la competiția ta, este bine să urmărești concret:
- care este oferta lor, ce prețuri practică;
- cum sunt organizați (ce model de business au);
- cum comunică competitorii cu partenerii și clienții lor;
- ce beneficii scot în evidență.
SFAT: Este foarte important și să testezi personal produsele/serviciile competiției, ca să îți dai seama exact ce experiență au clienții care le folosesc.
Ca să te ajutăm să urmărești toate aceste elemente într-un mod cât mai structurat, ți-am pregătit mai jos un template care poate fi descărcat și pe care îl poți folosi când îți analizezi competitorii. În primul Sheet, găsești o analiză a ofertei lor, iar în al doilea – o analiză a felului în care comunică și în care își promovează produsele/serviciile.
Template
Fișă de research pentru competiție
Descarcă documentul și adaugă informații despre competitori