TEMPLATE Cercetare de piață | Ce surse folosești și cum organizezi informația

Dacă ai o idee de afacere nouă sau o nouă verticală de business, o documentare temeinică reprezintă primul pas. Aceasta te va ajuta să explici potențialul pieței pe care o adresezi, să estimezi competiția și să îți poți evalua obiectiv diferențiatorii. Află din articolul următor care sunt pașii de urmat și sursele pe care le poți folosi, apoi folosește template-ul disponibil ca să treci la treabă!

Cum pot să explic unui potențial partener sau investitor care este potențialul pieței pe care o adresez prin produsul sau serviciul meu? Cum pot să estimez corect și obiectiv care este competiția? - iată două întrebări la care trebuie să ai răspunsuri concrete, care să te ajute la construirea unei afaceri sustenabile.  

Chiar dacă la o primă vedere potențialul pieței poate să pară ”uriaș”, e important ca afirmațiile să fie bazate pe informații solide și să poată fi susținute cu cifre concrete. În plus, analiza competiției e și ea foarte importantă - este foarte probabil ca cineva să se fi gândit deja la idei similare, așa că este bine să le verifici temeinic. 

De ce să faci research? Cum te ajută? 

Ca să înțelegi potențialul pieței și să îți dai seama cum să te poziționezi în raport cu ceilalți jucători din cadrul ei e important să te documentezi foarte bine, așa încât să îți investești cât mai bine resursele – indiferent dacă e vorba de o afacere nouă sau de dezvoltarea unui business existent.  

În egală măsură, indiferent de stadiul în care se află afacerea ta, trebuie să urmărești constant piața în care activezi, ca să poți anticipa modificări care te-ar putea afecta sau oportunități care merită explorate. 

O documentare completă te ajută să:  

  • Vezi cum a evoluat interesul pentru o problemă / un tip de serviciu/produs în timp  
  • Găsești cifre și statistici care să îți dea o viziune de ansamblu asupra pieței și a competiției, care te vor ajuta inclusiv în formularea diferențiatorilor
  • Reperezi și ce îmbunătățiri poți aduce unor produse/servicii care există deja - atât la nivel de funcționalități și experiență, cât și în ceea ce privește modelul de business  

Cum faci research? 

În primul rând, cu atitudinea potrivită: curios și mereu cu ochii pe ceea ce se întâmplă, local, regional și global. 

via GIPHY

Ce trebuie să știi este că nu o să gasești toate informațiile de care ai nevoie în același loc, dar sunt câteva surse pe care le poți accesa oricând și din care îți poți extrage informațiile de care ai nevoie. 

Urmărești date, tendințe și statistici  

1. Folosește instrumentele de la Google

Nu este greu de înțeles de ce numele Google a devenit și verb între timp : ) E mereu un punct de pornire ca să descoperi resurse de ajutor pentru industria ta. Poți folosi inclusiv filtre care te ajută în documentare: de exemplu – la instrumente găsești un filtru pentru data publicării, ca în imaginea de mai jos.  

 

RECOMANDARE: setează inclusiv notificări care să te anunțe pe email când apar știri noi despre un anumit subiect / industria ta prin Google Alerts. Serviciul e gratuit și îl poți activa aici.

RECOMANDARE: folosește și Google Trends, un serviciu gratuit care îți arată cum au evoluat căutările pe anumiți termeni, în geografii diferite (poți selecta din colțul stânga sus țara care te interesează).  

2. Presă specializată - caută publicațiile locale/internaționale de business sau nișate pe industria ta și urmărește care sunt subiectele tratate sau afacerile menționate. În plus, ele te ajută să ajungi mai rapid la cele mai recente studii/știri care apar în domeniul tău.  

RECOMANDARE: Citește-le periodic ca să vezi care sunt formatorii de opinie pentru sectorul tău, dar și posibili parteneri alături de care ai putea dezvolta business-ul.  

RECOMANDARE: Ajută să vezi și care sunt oamenii care scriu despre industria ta – contactele lor te vor ajuta atunci când vei avea știri de comunicat. Poți începe deja să îți conturezi lista de presă.  

3. Statistici și studii de piață  

Când vrei să afli date cantitative despre o industrie, există varianta în care realizezi un studiu propriu (cu ajutorul unei companii care se ocupă de cercetarea de piață). Acestea pot avea costuri considerabile, așa că poți începe cu datele care sunt mai accesibile.  

Statistici publice  - Rapoarte economice sau date demografice poți găsi pe:  

Studii de piață contracost - Există companii care oferă contracost studii de piață - subiectele sunt foarte variate, de la consumul de vin, de exemplu, la biotehnologie. Iată câteva exemple de astfel de platforme: 

RECOMANDARE: înainte să achiziționezi un astfel de studiu, verifică în ce an a fost realizat. Este posibil ca unele să fie ușor depășite. Dacă vrei să faci și o comparație cu anii precedenți, ajută într-adevăr să ai și date din urmă.  

Studii realizate de companii de business intelligence / cercetare de piață - Companiile care realizează studii de piață publică o parte dintre acestea. Mai jos găsești câteva exemple:  

România

Internațional: 

Urmărești competiția  

Ca îți reperezi competitorii, e important să îți amintești că ei nu sunt (doar) cei care fac același lucru cu tine, ci sunt cei care adresează aceeași nevoie (iar acest lucru poate să ia mai multe forme). Faptul că există competiție pentru ceea ce faci nu este în niciun caz un lucru rău: poate arăta că există o nevoie, că există interes din partea clienților și că mai mulți jucători din piață își îndreaptă eforturile pentru educarea consumatorilor/utilizatorilor. În același timp, vine cu o provocare: aceea de a te diferenția într-un mod relevant și care aduce valoare pentru viitori tăi clienți.  

Pe de altă parte, dacă nu există afaceri în domeniul respectiv merită să te întrebi de ce – e posibil ca ele să se fi dovedit nerentabile sau extrem de dificil de pus în practică (așa că ”suntem singurii de pe piață” s-ar putea să nu fie un motiv de bucurie :).   

Când te uiți la competiția ta, e bine să urmărești concret: 

  •  care e oferta lor, ce prețuri practică  
  • cum sunt organizați (modelul de business) 
  • cum comunică ei cu clienții și partenerii lor  
  • ce beneficii scot în evidență.  

RECOMANDARE: Este foarte important și să testezi serviciile/produsele competiției ca să îți dai seama ce experiență au clienții care le folosesc. 

Ca să te ajutăm să urmărești toate aceste lucruri într-un mod cât mai structurat, ți-am pregătit mai jos și un template downloadabil pe care îl poți folosi când te uiți la competiție.  

Vei vedea că aici găsești o analiză a ofertei lor în primul sheet, iar în al doilea o analiză a felului în care comunică și în care își promovează produsele. 

Template

Fișă de research pentru competiție

Descarcă documentul și adaugă insight-uri despre competiție

 

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă