Care e primul gând când ai resurse limitate? Să le folosești cât mai eficient. În special în primii ani ai unei afaceri va trebui să prioritizezi anumite investiții și să poți funcționa fără să faci prea multe compromisuri.
Statistici deja binecunoscute despre startup-uri ne arată o realitate îngrijorătoare: aproximativ 90% eșuează în primul an de la înființare. De aceea, primul lucru la care trebuie să se gândească antreprenorii este cum să își gestioneze eficient resursele, astfel încât să economisească bani și să poată conduce afacerea fără să facă prea multe compromisuri.
Așadar, am găsit 6 metode prin care poți reduce costurile startup-ului tău.
1. Nu te grăbi cu închiriatul unui spațiu
Nu este nevoie să închiriezi un spațiu de birouri chiar de la început. Chiria este o cheltuială de cel puțin câteva sute de euro pe lună pe care o poți evita. Pentru sediul social, există firme de avocatură care oferă servicii de ”găzduire” sau poți încheia un contract de comodat cu un prieten sau cu cineva din familie. Pentru primele întâlniri de afaceri, poți folosi spații out-of-office, cum ar fi cafenele sau puburi din centrul orașului sau din preajma marilor zone de birouri. Iar în ziua de azi, toată lumea are un calculator și acces la internet și astfel se poate rezolva mare parte din munca de birou. Iar dacă situația chiar o cere, poți închiria o sală de ședințe sau o zonă de lucru în huburi pentru antreprenori cum este și Impact Hub Bucharest. Bineînțeles, dacă ai un startup care presupune vânzarea directă către client, într-o locație offline, asigură-te că locația respectivă este pretabilă din punct de vedere trafic cu specificul business-ului tău. Unele startup-urile prosperă doar în anumite locuri.
2. Nu angaja prea mulți oameni din prima
Există oameni care au visat să devină patroni, doar ca să aibă propria secretară. Cu siguranță, cei mai mulți antreprenori aflați la început de drum își pot organiza singuri agenda, pot răspunde singuri la telefon și își pot face singuri cafeaua. Principiul este valabil și în alte domenii: nu este nevoie să angajezi cu contract de muncă un grafician doar pentru a face designul cărților de vizită sau o broșură - poți găsi aceste servicii pe piață la furnizorii specializați sau poți apela la un freelancer.
Dacă iei totuși în calcul să angajezi oameni, iată câteva recomandări. Atrage oameni cheie în business și recompensează-i cu o participație din startup în loc de salariu, nu doar pentru a economisi bani, ci și pentru că astfel poți ține de partea ta acel tip de oameni devotaţi și implicați în business. Angajează doar oameni care ori vor contribui direct la crearea produsului sau serviciului pe care tu îl comercializezi, fie că vorbim de oamenii din producție sau din vânzări, deoarece în majoritatea cazurilor acestea sunt singurele lucruri de care ai nevoie în faza iniţială.
Este bine de știut că în 2018 firmele care angajează anumite categorii de persoane, cum ar fi absolvenții de liceu, tinerii cu risc de marginalizare socială sau cei aflați aproape de pensionare, pot primi bani de la stat sau se pot bucura de scutiri de impozit, conform legislației în vigoare. În acest fel, autoritățile încurajează crearea de noi locuri de muncă, precum și păstrarea lor pe perioade mai lungi.
3. Închiriază, nu cumpăra
În cele mai multe cazuri, să închiriezi este mai ieftin decât să cumperi. Ai nevoie de un generator electric pentru un eveniment sau pentru o lucrare într-o locație izolată? Îl poți închiria cu câteva sute de lei pe toată perioada, pe când dacă l-ai cumpăra, te-ar costa câteva mii de lei. Pe același principiu, poți reduce costurile cu amenajarea unui stand la o expoziție sau cu organizarea unui eveniment dedicat clienților. O altă variantă care te poate scuti de o investiție majoră este leasingul operațional. Poți citi mai multe informații despre avantajele acestui tip de finanțare aici.
4. Folosește-te de ”gratuități”
Nu îți sugerăm să te alături mulțimilor care se înghesuie la deschiderea noilor supermarketuri pentru că este ”ofertă” la tigăi. Însă poți folosi variante free de software sau softuri cu ”trial version” pentru a face lucruri utile pentru afacerea ta. Nu uita să faci și o analiză înainte, unele instrumente sunt bune, altele mai puțin.
5. Folosește-ți conexiunile
Ai un prieten avocat sau altul contabil? De ce să nu apelezi la ei pentru a te ajuta cu sfaturi măcar. Cel mai rău lucru care ți se poate întâmpla este să te lovești de un refuz. Altfel, poți beneficia de sfaturi bune fără să fie nevoie în primă fază să plătești consultanți. Sigur și tu i-ai ajutat pe alții când au avut nevoie de expertiza ta.
6. Scanează piața pentru oferte mai bune
Chiar dacă ești mulțumit de oferta pe care ai primit-o de la operatorul de telefonie, de la furnizorul de energie, de la bancă sau de la firma de curierat, nu înseamnă că lucrurile vor sta la fel și peste 2-3 ani. Analizează-ți mereu furnizorii și caută variante noi. Încearcă să iei cât mai multe oferte din piață și alege-le pe cele mai avantajoase atât din punct de vedere preț, cât și din punct de vedere calitate.
Toate aceste idei de reducere a costurilor sunt universale și aplicabile nu doar startup-urilor. O analiză clară și detaliată a tuturor cheltuielilor firmei îți poate arata și alte zone unde poți face economii. De aceea, încearcă să folosești un buget sau un cash-flow înainte să realizezi diferite cheltuieli. Aceste instrumente te vor ajuta să vezi situația exactă a banilor și ce ar trebui să faci în perioada următoare, astfel încât să să-ți echilibrezi cheltuielile și să faci reduceri de costuri în mod constant.