Leasing pentru startup-uri: o soluție uneori mai prietenoasă decât creditele?

Cele mai multe startup-uri se lovesc, măcar o dată în primii trei ani, de cheltuieli pe care nu le-au prevăzut inițial și pentru care, foarte probabil, cash flow-ul nu este de ajuns.

Dacă ai citit articolul nostru despre creditele pentru start-upuri, probabil că-ţi amintești că una dintre condițiile pe care le pun băncile este ca afacerea să aibă peste un an vechime. Nu există oare alternative și pentru afacerile mai tinere, dar în nevoie de finanțare pentru creștere accelerată?

Cele mai multe startup-uri se lovesc, măcar o dată în primii trei ani, de cheltuieli pe care nu le-au prevăzut inițial și pentru care, foarte probabil, cash flow-ul nu este de ajuns. Poate fi vorba de încă o mașină pentru livrări, de un echipament nou care să simplifice producția sau pur și simplu de cheltuieli diverse generate de faptul că afacerea se dezvoltă mai repede decât anticipat și ajunge să necesite, uneori, investiții peste puterea financiară existentă a startup-ului.

În astfel de situații, să aștepți un an, doi sau trei până când ajungi să îndeplinești condițiile financiare impuse de bănci la acordarea de credite înseamnă, foarte probabil, că afacerea va bate pasul pe loc. Pentru antreprenorii care nu sunt dispuși să aștepte și să accepte limitarea dezvoltării startup-ului, leasingul poate fi o soluție.

Ce trebuie să ştii?

  • Există două feluri de leasing: leasing financiar și leasing operațional. Principala diferență dintre cele două este că, în cazul leasingului operațional, nu există obligația transferului de proprietate (și a plății valorii reziduale) la sfârșitul contractului, cum se întâmplă în cazul leasingului financiar. O altă diferență importantă este că, în varianta leasingului operațional, atunci când achiziția este o mașină, cheltuielile cu service-ul, RCA-ul și asigurarea Casco sunt acoperite de firma de leasing.
  • Care este diferența dintre credit şi leasing? În cazul creditului, devii proprietarul bunului achiziționat din prima zi. În cazul leasingului, asta se întâmplă la sfârșitul contractului, dacă îți exerciți opțiunea de cumpărare. Și din punct de vedere contabil sunt diferențe: în cazul creditului, cheltuielile deductibile fiscal sunt amortizarea şi cheltuielile cu dobânzile, în cazul leasingului operațional, ratele sunt asimilate chiriilor şi sunt deductibile integral.

Cum să te pregătești?

  • Avansul: dacă unele bănci nu acceptă deloc să acorde credite firmelor nou-înființate, în cazul firmelor de leasing poți găsi mai multă deschidere. Însă, și ele consideră  startup-urile ca fiind mai riscante. De aceea, avansul poate ajunge și la 50% din valoarea bunului achiziționat, însă găsești și oferte cu avans zero, în special în domeniul auto.
  • Costurile: principalul cost al leasingului este dobânda. Dobânda anuală la euro variază între 6% şi 10%, similară celei pentru creditele auto. Atenție și la posibilele costuri suplimentare: cu asigurările, comisionul de acordare sau comisionul de administrare.
  • Bunurile finanțate: cel mai ușor de găsit sunt ofertele pentru leasing auto sau pentru leasing de echipamente IT. În ultima vreme, au apărut însă şi firme care oferă echipamente medicale în leasing, iar oferta se diversifică permanent. Dacă dorești însă să folosești această metodă de finanțare pentru alte echipamente, foarte specializate, cel mai bine ar fi să te adresezi unei societăți mari de leasing. Dar atenție: aceasta îți va evalua și situația financiară, după o procedură similară celei la acordarea unui credit.
  • Procedura de acordare: finanțarea în leasing este mai flexibilă, adaptându-se la specificul fiecărui proiect. În plus valoarea colateralului oferit este mai mare decât în cazul garanțiilor bancare, acoperind în acest fel o parte mai mare a finanțării. De asemenea, există un grad sporit de flexibilitate în ceea ce privește criteriile de acordare a finanțării prin leasing. Acest lucru este explicat prin faptul că, echipamentul achiziționat rămâne în proprietatea finanțatorului, contractul de leasing fiind asimilat unuia de închiriere. Astfel, în cazul în care clientul nu își mai onorează datoriile lunare, societatea de leasing poate valorifica bunul mult mai ușor decât o bancă, care ar fi fost obligată să recurgă la executarea silită.

Tradițional, sectoarele care se pretează cel mai bine la finanțarea exclusiv prin leasing sunt transportul și distribuția. Însă ofensiva companiilor de leasing pe zona echipamentelor deschide oportunități pentru investițiile în industrie, în special cea alimentară și prelucrarea metalelor. În același timp, oferta de finanțare este abundentă și pentru companiile care investesc în construcții sau infrastructură, cu rezerva că aici beneficiile leasingului apar doar pe termen lung și necesită investiții inițiale mai mari decât dacă investitorul ar apela la închiriere.

În cazurile în care o investiție nu se pretează la finanțarea directă prin leasing, există un instrument intermediar: sistemul “sell and lease-back”. Condiția este ca investitorul să aibă deja mijloace fixe în proprietate, pe care le poate vinde unei companii de leasing în schimbul banilor necesari pentru noua investiție. Antreprenorul va putea folosi, în continuare, bunul vândut, însă va trebui să plătească lunar rata de leasing. Vehiculul, echipamentul sau construcția care face obiectul contractului devine astfel echivalentul unei garanții pentru finanțarea prin leasing a unei investiții care nu poate face obiectul unui contract tradițional. Astfel, pot fi finanțate, de exemplu, investiții în organizarea activității din domeniul comerțului sau serviciilor.

Și dacă nevoia de investiție nu e totuși foarte mare, nu uita că există oricând și varianta unui overdraft pentru startup. Însă țineți cont că și aici, la fel ca la creditele bancare tradiționale, ”vârsta” strartup-ului este un criteriu decisiv de eligibilitate.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail