Startup insights: OGOR

OGOR este aplicație de monitorizare a terenurilor agricole, care folosește imagini din satelit. Echipa lucrează la idee din 2019, iar între timp a luat parte la 6 programe și competiții pentru antreprenori. Descoperă care a fost experiența lor și cum au ajuns de la idee la soluție, din interviul de mai jos.

Odată cu creșterea populației, schimbările climatice și modificările obiceiurilor de consum către practici sustenabile, agricultura și industria alimentară se schimbă și ele. În consecință, există un focus pronunțat către aceste domenii de business, reflectat atât în programe de incubare și accelerare dedicate, cât și în interesul pentru investiții în aceste zone.

Așadar, aducem în lumină câteva dintre startup-urile locale care oferă soluții de îmbunătățire a felului în care este practicată agricultura, pe de o parte, și a obiceiurilor alimentare, pe de alta.  


După o idee inițială invalidată în faza de research (interviuri cu posibilii utilizatori), echipa OGOR a pivotat spre o soluție care să le fie utilă fermierilor pe tot parcursul anului. În dezvoltarea ei, au folosit un grup de early adopters, ceea ce i-a ajutat să identifice mai ușor nevoile utilizatorilor.  Despre acest parcurs și provocările care așteaptă OGOR în lunile ce urmează ne-a povestit Dafina Jeaca, co-fondator, în interviul de mai jos. 

Povestea OGOR

OGOR este o aplicație de monitorizare a terenurilor agricole, folosind imagini satelitare. Aceasta este construită în jurul a trei piloni:

  • un jurnal în timp real de observații satelitare, care se actualizează la fiecare 3 – 5 zile, si ajută fermierii să înțeleagă rezultatele practicilor agricole;
  • o comunitate și un centru de colaborare, ce ajută fermierii să gestioneze mai ușor provocările zilnice;
  • un îndrumar al activităților agricole, ce ajută fermierii să își stabileasca activitățile, de la planificat, semănat pâna la recoltat.

Suntem cinci co-fondatori, toți IT-iști cu mai mult de 15 ani de experiență în dezvoltare de proiecte complexe, din domenii multiple. Între timp am ajuns o echipa de doisprezece seniori, colaborăm cu doi ingineri agronomi și avem parteneriate cu două universități de profil (Universități de Științe Agronomice și Medicină Veterinară) din țară.

Cum a apărut ideea

Avem un prieten fermier, care ne-a provocat cu întrebarea: de ce nu faceți voi ceva util pentru noi, fermierii? Împreună cu el am investigat și analizat tot soiul de idei mai mult sau mai puțin viabile, până când i-am vorbit despre monitorizarea continuă a terenurilor prin imagini satelitare. Tot dezvoltând subiectul, am realizat că putem construi ceva inovativ pornind de la imagini satelitare, că există probleme care ar putea fi rezolvate și că avem o potențială piață.

Drumul de la idee la afacere

Noi am pornit cu o singură idee, cu care am aplicat la Copernicus Incubation (un grant european în valoare de 50K, pentru startup-uri cu idei inovatoare ce au la baza imagini și date satelitare Copernicus). Am câștigat - suntem singurul startup din România care a câștigat acest grant - și de atunci a început aventura. Ideea inițială purta eticheta LandMarket, și propunea crearea unei platforme de evaluare obiectivă a valorii unui teren ce urmează a fi tranzacționat (vândut, arendat). 

Dupa ce am câștigat, primele luni le-am petrecut intervievând fermieri din toată România, iar după primele interviuri am realizat că ideea noastră nu era validă: când un fermier găsește un teren de vânzare/arendă, îl cumpără fără să stea pe gânduri. Valoarea lui nu contează, este una “cunoscută” și nu poate fi influențată de nimic. Astfel, după două luni am pivotat și am creat specificațiile pentru o platformă care să le fie utilă fermierilor în activitatea lor zilnică, pe tot parcursul anului.

Ne-am creat o rețea de 12 fermieri “early-adopters” care au acceptat să intre într-un parteneriat cu noi și ne-au ajutat de-a lungul întregului proces de dezvoltare (interviuri, chestionare, feedback).

Cel mai bun sfat primit în această etapă a fost acela că înainte să înceapă orice dezvoltare, ideea business-ului să fie validata cu potențiali utilizatori. Pe noi ne-a salvat clar această metodă de la o pivotare ulterioară, mult mai costisitoare.

Principalele provocări de până acum

Primul milestone trecut a fost crearea MVP-ului și lansarea lui online. La noi a avut loc pe 31 Martie și a pornit cu cei 12 utilizatori inițiali. Următorul milestone a fost aducerea a 50 fermieri noi în sistem, lucru pe care l-am atins la începutul lunii octombrie. 

În pandemie, perioada de izolare a avut doua consecințe: una pozitivă, prin faptul că ne-a determinat să ne concentrăm foarte mult pe dezvoltarea produsului. Astfel, el a devenit matur mai rapid decât ne planificasem inițial. Una negativă, prin faptul că nu am mai putut interacționa direct cu fermierii.

Impactul programelor pentru antreprenori 

Am participat la mai multe programe naționale și internaționale dedicate start-up-urilor (Copernicus Accelerator, EIT ClimateKIC, EIT Food InnovationPrizes, InnovationLabs, How To Web - Startup Spotlight, OrangeFAB). Toate aceste programe te ajuta în primul rând cu accesul neprețuit la o retea de profesioniști și antreprenori cu experiență, care te pot ghida cu sfaturi și idei noi.

Recomandări pentru antreprenorii care vor să dezvolte o afacere în agricultură 

Ieșiți din birouri (chiar dacă doar virtual), întâlniți-vă cu potențialii utilizatori, puneți multe întrebări și fiți oricând pregătiți pentru mici pivotări.

Planurile de viitor 

În 2021 dorim să începem monetizarea, să ajungem la 500 de clienți și să extindem rețeaua și în afara României (deocamdată avem câteva ferme din Franța și Bulgaria).

Resurse de ajutor care ar putea fi utile și pentru alți antreprenori

Urmărește OGOR și pe Website | Facebook | LinkedIN

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail