Interviu cu Cristian Ionescu, CEO Instant Factoring

Instant Factoring este un fintech românesc de factoring online, dedicat companiilor mici și microîntreprinderilor. Află despre evoluția companiei din interviul de mai jos, de la Cristian Ionescu, Group CEO:

Cum a apărut dorința de a fi antreprenor?

Nu știu dacă a fost o dorință, a fost un drum pe care am plecat de la început. Când aveam 19 ani, am intrat la facultate primul an și simțeam nevoia să conectez zona de teorie cu ceva practic. Și la sfatul tatălui meu, am zis că trebuie să fac ceva practic. Era în anul 1992, deci la vreo 3 ani după Revoluție. Moment în care am căutat diverse oportunități de colaborare la vremea respectivă și cumva soarta m-a împins în zona asta antreprenorială. Am cunoscut o companie din UK care își căuta un asistent manager pentru fabrică unde făceau producție în România, am început să colaborez cu ei și într-un timp relativ scurt, mă descurcam foarte bine, astfel încât ei mi-au propus să preiau o divizie a companiei și să văd ce pot să fac cu ea.

Am ajuns în anul 1994 să-mi deschid propria companie la vârsta de 20 de ani și am făcut asta până la vreo 30, moment în care am vândut prima companie.

Mi s-a oferit o oportunitate să am un rol intraprenorial într-o organizație importantă, micuță în România, era la început de drum, un fel de start-up corporatist, organizațional... Coface se chema compania, avea 5 oameni, am avut mână liberă să fac ce am considerat că e bine să fac și în 2012, când am ieșit, compania avea 170 de oameni, deci am crescut foarte repede, cu 50% în medie pe an, dar după recesiune, după criza financiară, au fost multe restricții puse la nivel de grup și atunci am decis că nu mă mai reprezintă cultura respectivă, se schimba cultura organizațională și am zis că trebuie să fac din nou ceva doar pe forțe proprii, unde fac business, dezvoltare de organizație și așa mai departe.

Cum s-a schimbat antreprenoriatul față de anii 90?

Cred că mediul, ecosistemul care s-a creat pentru sprijinirea start-up-urilor, începând de la spații media cum sunteți voi, incubatoare de afaceri, inițiativele corporațiilor care vor să testeze diverse idei, un fel de Corporate Labs, Innovation Labs, Fonduri de Investiții, zona de Business Angels, care sigur că e sub dezvoltată în România față de multe alte geografii, dar sunt lucruri palpabile care astăzi există și care nu existau acum 7-8 ani.

Începuturile Instant Factoring

Deja din momentul în care am reluat, să zicem, episodul 2 din antreprenoriatul din viața mea, m-am ocupat din 2013 de aranjarea de structuri financiare pentru companii. Finanțări pentru companii. Asta am făcut. E adevărat că focusul în prima fază a fost pe companii medii și mai mari.

La un moment dat, cu dezvoltarea tehnologiei și cu creșterea notorietății zonei acesteia de fin-tech, unde combinăm zona financiară cu tehnologia, s-au născut câteva oportunități și există câteva tendințe la nivel global pe care le-am remarcat, una dintre ele fiind folosirea tehnologiei în a servi segmente de clienți care, în mod tradițional, nu puteau fi profitabile a fi servite. Vorbim aici de underserved / underbanked, atât la persoanele fizice, dar și la persoane juridice, companii. Deci sunt foarte multe companii, facem acum un studiu, sunt 511.000 de micro-companii, micro-întreprinderi în România cu cifră de afaceri de până la jumătate de milion de euro, în 98% din ele, nu au acces la finanțare și la finanțare bancară, fiind principalele piedici ale lor în a se dezvolta.

Ne-am gândit cum am putea servi acest segment într-un mod profitabil, sustenabil, în primul rând, să avem și impact social, cum am putea avea impact social, folosindu-ne și de cunoștințele pe care noi le avem. Și alături de câțiva parteneri care vin din zone complementare, din zona de tehnologie, eu cu zona de Risk Management, zona de finanțări, un alt partener de al nostru care este un venture capital guy. Deci un tip care a creat fonduri de venture capital și care a investit cu succes în companiile de tehnologie, am decis să creăm această organizație care are misiunea de a servi micile companii, micro-întreprinderile, să se dezvolte și să reușească pe piața lor.

Finanțări, investiții și planuri de viitor

Dacă vorbim de investiția pe care am primit-o, care este oarecum importantă, pentru noi nu e o sumă...noi nu considerăm că e o sumă foarte mare. În primul rând, este o investiție de tip finanțare, adică sunt bani care ne-au fost puși la dispoziție ca să putem să finanțăm mici antreprenori, deci este o linie de finanțare, nu este o contribuție la capital. Acum suntem pe ultima sută de metri de a atrage o investiție de tip acuity, în aproximativ valoare de...între 850.000 – 1.000.000 de euro, care va fi acuity, care ne va servi foarte mult pentru a intra pe noi piețe.

În ceea ce privește planurile de dezvoltare și la ce am putea folosi această finanțare...în primul rând, în a continua să dezvoltăm partea de tehnologie pentru a încorpora și noi module, noi tehnologii. Intenția noastră este să folosim cât mai puțin input uman, deci totul să fie creat pe bază de robotică, subscriere de risc cu un robot în spate, încorporare de algoritmi bazați pe Machine Learning, dezvoltarea de module bazate pe Artificial Intelligence.

A doua direcție pe care vrem să investim această atragere de capital este în deschiderea de noi companii în regiune. Prima țară în care mergem deja am luat decizia și este în creare compania și în obținerea de licență de la Banca Națională din țara respectivă, care este Croația. O a doua piață până la sfârșitul anului va fi una din cele trei țări: Polonia, Serbia sau Ungaria. La anul, intenționăm să deschidem încă 3 piețe în regiune.

Cele care sunt în pipeline sunt celelalte 2 care o să rămână după ce luăm decizia și credem că și Bulgaria ar putea fi o piață interesantă pentru la anul. După care, intenția noastră este să ne oprim aici cu dezvoltarea în regiune și să mergem într-o piață mult mai mare, mult mai adâncă, o numim noi.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum 

Părerea mea este că e mult mai greu să fii solo și de unul singur să lupți cu lumea întreagă și să depășești orice obstacole. Asta vedem prin filmele americane, în realitate, întotdeauna e o muncă de echipă. Chiar dacă începi singur ca acționar 100%, întotdeauna ai nevoie de o echipă în jurul tău care să creadă în proiect, să creadă în tine și cu care să construiești.

Un alt punct important: trebuie avută mare-mare grijă în alegerea partenerilor și în ciuda experienței mele de 20 de ani și eu fac greșeli. Și e foarte important să te aliniezi pe valorile comune, să vezi dacă există într-adevăr o viziune comună și obiectivele fiecăruia sunt aliniate perfect. Și sfatul meu, pentru mine în primul rând, dar și pentru oricine începe un business...când are un partener, mai ales dacă are părți din companie, acțiuni din companie, e foarte important să se cunoască unul pe altul bine înainte și să vadă că pot trăi unul cu defectele celuilalt, pentru că nimeni nu e perfect, avem calități, dar avem și multe defecte.

Să vedem...eu pot să trăiesc cu defectele partenerului meu? El poate trăi cu defectele mele? Dacă nu, despărțirea este iminentă și poate să producă damage și daune importante, până la închiderea companiei. De aceea, recomand cu căldură să petreacă timp împreună, ideal ar fi să fie un partener cu care a lucrat înainte pe anumite proiecte...poate un an, doi ani.

Nu e întotdeauna la îndemână, dar e foarte important să faci verificările astea. Iar dacă e un partener nou, o lecție pe care am învățat-o the hard way, cu un preț important, este că e mega important să faci due diligence, adică să verifici întreg record-ul persoanei.

Despre învățare în antreprenoriat

Dacă vorbim despre elementele de sprijin, pe care eu mă sprijin în ceea ce fac și sistemul de safetiness și support pe care mi l-am generat, cred că am devenit conștient de importanța lui undeva în 2009, când am început să citesc câțiva autori de talie globală gen John Maxwell, Seth Godin, Anthony Robbins sau Robin Sharma, care vorbeau despre leadership și despre importanța de a-ți îmbunătăți performanța continuă.

Trebuie să intri pe zonele de interes și pentru mine, zonele mari de interes sunt sănătate, impact social, antreprenoriat, leadership, conducere de echipe, crearea de cultură organizațională. Iar pentru asta, citesc tot ce pot să citesc pe spațiul respectiv, fie că sunt posturi sau cărți.

O resursă excelentă pe care o recomand oricui este Audible, care este compania de cărți audio a Amazon. Sunt implicat în tot felul de grupuri de Masterminds, de antreprenoriat, unde ne întâlnim cu alți antreprenori, care au la rândul lor voiajul lor, pe drumul lor și ne întâlnim, discutăm o dată la două săptămâni, fie un titlu de carte, fie o problemă care macină pe toți, fie pur și simplu dăm feedback unul altuia. Mastermind în grup, nu e o idee revoluționară, dar funcționează foarte bine.

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail