Fluxul de numerar: de ce e important și cum îl ții sub control

Prin menținerea unui cash-flow pozitiv te asiguri că ai venituri care îți vor acoperi cheltuielile, îți poți plăti atât salariații, cât și furnizorii la timp și îți lasă loc în fluxul de numerar pentru evenimente neprevăzute. Iată ce trebuie să știi despre fluxul de numerar.

Dar să o luăm școlărește și să începem cu definiția cash-flow-ului sau, pe românește, a fluxului de numerar. Cash flow-ul reprezintă diferenţa dintre încasările şi plăţile curente ale unei firme, pe o perioadă specifică de timp. 

Mai precis, acesta face diferenţa între toţi banii care au intrat în firmă din vânzările de mărfuri, prestări de servicii, realizarea de lucrări şi toţi banii care au ieşit din firmă. 

De exemplu, banii pentru salariile personalului, achiziţiile de materii prime, combustibil și așa mai departe. Chiar dacă șirurile interminabile de cifre pot fi plictisitoare, pentru a avea succes în afaceri, trebuie în primul rând să eviți crizele de lichiditate, care pot determina insolvența sau chiar falimentul firmei. 

Atunci când îți administrezi eficient veniturile, ținând cont și de termenele de încasare și estimezi și sumele și datele când trebuie să faci plăți, vei putea identifica din timp momentele dificile din punct de vedere al disponibilităților. 

Astfel, poți construi cu ușurință o strategie pentru depășirea perioadelor în care intri pe minus. 

Ce înseamnă cash flow negativ şi ce înseamnă cash flow pozitiv?

Cash flow-ul negativ apare atunci când firma cheltuieşte mai mult decât produce sau când, în momentul analizat, plăţile sunt mai mari decât intrările de numerar, rezultând o pierdere. Cash flow-ul pozitiv este invers cash flow-ului negativ - apare atunci când încasările de numerar sunt superioare plăţilor efectuate de către firmă, rezultând un profit.

Relațiile te ajută

“Afacerea mea este o cofetărie. Pe lângă vânzarea directă a produselor, avem numeroase comenzi de la organizatori de evenimente. Fiecare pas al procesului implică bani cash - trebuie să plătim furnizorii de ingrediente, pe cei care fac livrările, chiria cu 3 luni în avans, oamenii din staff și bineînțeles, taxele.” Lichiditățile înseamnă mult mai mult decât simplul profit. Dacă îți faci un stoc de marfă sau trebuie să plătești chirie, de exemplu, vei avea nevoie de mai multe lichidități disponbile. 

De aceea, este bine să construiești o relație apropiată cu furnizorii, care să-ți permită să stabilești condiții de plată avantajoase.

Economisește pentru vremuri grele

Trebuie să ai în vedere situații neprevăzute: vânzările stagnează, se strică un utilaj sau un client important întârzie plata. În aceste cazuri poți să accesezi un produs de tip overdraft de la bancă sau linii de credit pentru activitatea curentă, care sunt gratuite dacă nu le folosești, dar pot fi vitale în cazuri de urgență. 

ABC-ul cash-flow-ului sau cum să-ți ții o evidență a banilor 

  1. Creează un tabel cu previziunea vânzărilor, lună de lună 
  2. Creează încă o linie în tabel cu încasările, unde introduci cifrele aferente vânzărilor, decalate în funcție de termenele de plată 
  3. Completează cheltuielile lunare fixe (chirie, salarii, contribuții sociale etc.) și pe cele variabile (estimate întotdeauna la valori maximale) 
  4. Completează restul cheltuielilor operaționale, în funcție de datele de scadență ale facturilor (materii prime, mărfuri etc.) 
  5. Completează sumele aferente plăților de rate la credite, dacă acestea există 
  6. Fă diferența dintre încasări și cheltuieli. Pentru lunile cu minus trebuie să asiguri disponibilități suplimentare. 

Când se calculează fluxul de numerar? 

Cash flow-ul are rolul de a defalca bugetul pe perioade de timp relativ mici (săptămâni, luni, trimestre), dar în cazul în care bugetul se face pe mai mulţi ani, cash flow-ul poate fi previzionat şi pe perioade mai mari, precum 1 semestru sau chiar 1 an.

În cazul unui start-up, fluxul de numerar trebuie să aibă în vedere necesarul de finanțare și pentru set-up-ul firmei: înființarea firmei (taxe de înregistrare, onorarii avocat), pentru achiziționarea dotărilor minime (mobilier, birotică, echipamente de lucru, mijloace de transport etc.) și a serviciilor necesare desfășurării activității firmei (amenajări, utilități etc.), pentru plata salariilor și a taxelor specifice, pentru plata colaboratorilor (contabilitate) și pentru plata stocurilor de materii prime, marfă și materiale consumabile.

Ce ar trebui să mai știi? În primul rând, trebuie să te concentrezi, prioritar, pe obținerea banilor lichizi, cash, și, mai apoi, pe profit. De ce? Pentru că principala cauză a falimentului unei afaceri este lipsa banilor lichizi pentru continuarea activității. Negociază termenele de plată către furnizori, astfel încât să fie mai mari decât termenele de încasare de la clienți. Încasările întârziate din cauza nerespectării scadenţei de către clienţi pot fi controlate dacă ai un contract bine realizat cu aceştia, cu termene clare de plată și cu penalități serioase pentru depășirea lor.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail