Tipuri de comerț electronic

Dacă ai o afacere în e-commerce, aproape sigur te încadrezi într-una dintre aceste cinci categorii. Fiecare dintre ele are propriul set de avantaje și dezavantaje, iar multe afaceri operează în mai multe categorii în același timp.

Știind în ce cutie se încadrează ideea ta te poate ajuta să te gândești la eventuale scenarii de dezvoltare sau provocări într-un mod mai concret.  

B2C - Business to Consumer  

Întreprinderile care vând către consumatori sunt cunoscute sub denumirea de B2C. Deoarece modelul B2C este cel mai frecvent model de afaceri, acesta cuprinde o gamă largă de opțiuni.  

Orice achiziție pe care o faci în calitate de client la o afacere online - gândește-te la îmbrăcăminte, necesitățile casnice și divertisment - este o tranzacție B2C. O achiziție B2C are un proces decizional mult mai rapid decât o achiziție B2B, în special pentru produsele de valoare mai mică.  

Ia în considerare acest lucru: este mult mai ușor să te decizi asupra unei noi perechi de adidași decât să verifici și să achiziționezi un nou furnizor de servicii de e-mail sau un furnizor de servicii de catering pentru organizația ta.  

Datorită ciclului de vânzări evident mai scurt, companiile B2C cheltuiesc mai puțini bani pe marketing pentru a genera o vânzare, dar au, de asemenea, o valoare medie a comenzii mai mică și mai puține achiziții recurente decât companiile B2B. Iar B2C nu se referă doar la articole, ci și la servicii.  

Antreprenorii B2C s-au folosit de tehnologii precum aplicațiile mobile, publicitatea nativă și retargetarea pentru a promova direct către consumatorii lor, simplificându-le în același timp viața.  

B2B - Business to Business  

O companie care își vinde produsul sau serviciul unei alte companii reprezintă un model de afaceri B2B. Cumpărătorul este uneori utilizatorul final, deși, de cele mai multe ori, cumpărătorul revinde consumatorului.  

Tranzacțiile B2B au un ciclu de vânzări mai lung, dar cu valori mai mari ale comenzilor și mai multe comenzi repetate.  

Inovatorii B2B recenți și-au creat o nișă pentru ei înșiși, renunțând la cataloage și la fișele de comandă în favoarea site-urilor de comerț electronic și a unei mai bune direcționări specializate a pieței.  

Milenialii vor reprezenta peste jumătate din cumpărătorii B2B în 2020, aproape dublu față de 2012. Vânzările B2B pe tărâmul internetului devin din ce în ce mai importante, pe măsură ce generațiile mai tinere ajung la vârsta încheierii tranzacțiilor comerciale.  

C2B - De la consumator la companie

Persoanele fizice pot vinde bunuri și servicii către companii prin intermediul firmelor C2B.  

În cadrul acestei abordări de comerț electronic, un site web poate permite clienților să posteze sarcinile de care au nevoie și firmele să concureze pentru a le îndeplini. Serviciile de marketing afiliat sunt, de asemenea, clasificate ca B2B.  

Ajutând companiile să angajeze liber-profesioniști, Upwork a fost un dezvoltator timpuriu al acestui concept.  

Avantajul competitiv al comerțului electronic C2B constă în prețul bunurilor și serviciilor.  

Această strategie le oferă clienților posibilitatea de a-și alege singuri prețurile sau de a lăsa firmele să concureze direct pentru afacerea lor.  

Recent, această abordare a fost utilizată în mod creativ pentru a conecta întreprinderile cu influencerii din social media în scopul de a le vinde produsele.  

C2C - De la consumator la consumator  

O afacere de la consumator la consumator (C2C), cunoscută adesea sub numele de piață online, pune în legătură clienții pentru a face schimb de produse și servicii și câștigă bani prin perceperea unor taxe de tranzacție sau de listare.  

La începuturile internetului, companii precum Craigslist și eBay au fost pionierii acestui concept.  

Firmele C2C au de câștigat din expansiunea autopropulsată a cumpărătorilor și vânzătorilor motivați, dar controlul calității și întreținerea tehnologiei reprezintă provocări semnificative.  

D2C - Direct către consumator  

Direct to Consumer este cea mai nouă paradigmă a comerțului electronic, iar tendințele din acest sector sunt în continuă schimbare. D2C se referă la situația în care o companie vinde direct clientului final, mai degrabă decât prin intermediul unui comerciant cu amănuntul, distribuitor sau angrosist. Abonamentele sunt un produs D2C popular, iar vânzarea socială prin intermediul unor platforme precum Instagram, Pinterest, Facebook, SnapChat și altele este o modalitate populară de a vinde direct consumatorilor. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail