Romanian Agrifood Tech Startups Overview Report: trenduri și oportunități în domeniul agrifood

Ești interesat de agritech sau de agrifood? Lucrezi într-unul din aceste domenii, ai un startup tech de-abia lansat sau te gândești să înființezi unul și ai vrea să știi care sunt opțiunile în acest sector pe piața locală la momentul actual? Acest raport îți poate răspunde la toate întrebările și-ți va prezenta toate oportunitățile și provocările care te așteaptă (acum și pe viitor).

În paginile raportului vei găsi: 

  • O sinteză a trendurilor din domeniul agrifood la nivel european 
  • Programe și posibilități de finanțare  
  • O sinteză a trendurilor din domeniul agrifood din România 
  • O mapare a startupurilor și companiilor românești din agrifood și agritech 
  • Sectoarele din agrifood și agritech cu potențial de dezvoltare 
  • Insighturi și sfaturi de la experți 

De ce e important să discutăm despre agrifood, agritech și oportunitățile din domeniu? 

Ținând cont de ritmul accelerat al urbanizării și al creșterii populației globale, nu mai putem practica agricultura așa cum o făceam până acum. Întreg sistemul și lanțul de producție trebuie regândite astfel încât să putem găsi soluții prin care să creștem randamentul fără a dăuna mediului și fără a interveni asupra altor tipuri de sol și de ecosisteme pentru a lărgi suprafețele agricole. 

În contextul pandemiei de COVID-19, interesul față de agricultură la nivel european a crescut considerabil. Majoritatea strategiilor guvernamentale sunt reevaluate, iar accentul se pune din ce în ce mai mult pe agricultură, alimentație, sănătate și sustenabilitate, ceea ce reprezintă o oportunitate unică pentru antreprenori. Provocarea este să pună în balanță felul în care este folosită tehnologia în acest domeniu și să vină cu soluții inovatoare capabile să creeze noi ecosisteme a căror sustenabilitate să fie asigurată.

Inovația în domeniul agrifood înseamnă reducerea activităților care presupun muncă fizică intensă și un efort din partea startupurilor de a găsi soluții menite să-i ajute pe fermieri să crească randamentul recoltelor, să îmbunătățească calitatea vieții animalelor și a producției de alimente, să reducă poluarea și să diminueze amprenta de carbon – toate acestea în timp ce cresc scalabilitatea activității fermelor. 

Posibilități de finanțare 

La capitolul finanțări cu capital de risc, din 2018 până în prima parte a anului 2021 au existat 654 de runde de finanțare pentru startupuri din sectoarele agrifood și agritech cu o valoare cumulată de aproximativ 3.3 miliarde de dolari. Dacă în 2020 s-a văzut o scădere în cifra de finanțări, trendul nu este nicidecum unul descendent, iar investițiile în aceste domenii vor continua într-un ritm accelerat în perioada următoare. 

În afară de finanțările private, în ultimii ani, pe lângă Politica agricolă comună, Uniunea Europeană a implementat noi programe pentru a încuraja inovația și startupurile din domeniile agritech și agrifood, unul dintre ele fiind EIT Food – o inițiativă susținută de Institutul European de Inovare și Tehnologie care își propune să transforme sistemul alimentar într-unul mai sustenabil, mai sănătos și mai de încredere pentru consumatori. 

EIT Food este, de asemenea, o comunitate a inovării din care fac parte toți marii jucători pe scena agrifood și agritech din Europa, mai precis: 50 de organizații partenere și peste 50 de startupuri din 16 state-membre, care creează programe, investesc, organizează materiale și pregătesc materiale ajutătoare pentru cei care activează în aceste sectoare. Și pentru că alimentația e un subiect vast, care se intersectează cu mai multe arii importante din viața noastră, activitățile EIT Food se coordonează cu cele ale: 

  • EIT Climate-KIC: o inițiativă menită să lupte cu schimbările climatice cu ajutorul tehnologiei și să construiască o economie fără cărbune și cu zero emisii de gaze cu efect de seră;

  • EIT Health: o inițiativă care își propune să promoveze inovația în domeniul sănătății, să conecteze experții din domeniu și nu numai și să contribuie la răspândirea serviciilor medicale accesibile și de calitate în toată Europa.  

Trenduri în Europa 

Pentru a putea pune în perspectivă oportunitățile pe care le oferă piața românească, merită să aruncăm un ochi și pe ce se întâmplă la nivel european. Astfel vei avea termen de comparație și vei putea identifica posibile „spații de manevră” pe plan local: 

  • IoT în activitatea fermelor – sau smart farming: tehnologii care îi pot ajuta pe fermieri să obțină maximum de randament cu mai puține resurse și cu risipă redusă; 
  • Farming as a Service (FaaS) – soluții de farm management care îi pot ajuta pe utilizatori să ia decizii informate în ceea ce privește productivitatea și eficiența pe baza datelor strânse; acest tip de tehnologie le permit fermierilor să monitorizeze starea recoltelor sau a fermelor și a producției în timp real, permițându-le în același timp autorităților financiare și instituțiilor bancare să acorde împrumuturi, să stabilească strategii de risk management și să obțină mai rapid informațiile necesare pentru a încheia polițe de asigurare și pentru a stabili dacă revendicările solicitate pe baza acestor polițe sunt juste; 
  • Aplicații de food tracking care urmăresc alimentele din momentul în care au fost produse, până în momentul în care ajung în magazine; 
  • Utilaje și roboți autonomi pentru agricultură
  • Biotehnologie în domeniul plantelor și al animalelor: soluții care să crească randamentul și productivitatea fermelor în contextul urbanizării accelerate, a creșterii populației globale și a schimbărilor climatice; 
  • E-grocery și creșterea legumelor în interior: schimbarea obiceiurilor de consum în timpul pandemiei a dus la o creștere semnificativă a sectorului E-grocery, care, ca piață, a depășit valoarea serviciilor de food delivery (2.1 trilioane de dolari vs. 0.6 trilioane de dolari); soluțiile pentru automatizarea lanțului de producție și aprovizionare, agricultura verticală, insect farming și soluțiile de management al deșeurilor au atras din ce în ce mai multe finanțări din partea investitorilor. 

Trenduri în România 

Între 2018 și 2021, aproximativ 4 milioane de dolari au fost oferite startupurilor din domeniile agritech și agrifood în cadrul a 11 runde de investiții. În prezent, important e ca asociațiile și companiile care au legătură cu mediul agricol și, de asemenea, conexiuni strânse și expertiză în domeniu să lucreze îndeaproape cu startupurile tech pentru a le ajuta să înțeleagă mai bine nevoile clienților, să-și testeze și valideze produsele și să crească pe piață. Pentru următorii ani, principalul focus este crearea de noi sinergii între stakeholderii din industrie pentru a putea conecta startupurile tech și fermierii care au nevoie de soluțiile și serviciile lor. Toate acestea vor ajuta întregul ecosistem să crească într-un ritm sustenabil. 

În materie de trenduri, acestea sunt tendințele identificate pe piața locală: 

  • IoT în activitatea fermelor: producătorii mari deja folosesc astfel de tehnologii care să-i ajute, însă marea provocare pentru startupuri este faptul că aceste tehnologii presupun o colaborare continuă între ingineri electrici, software develipers, designeri și agrotehnicieni – resurse greu de pus cap la cap de un startup pentru a construi un produs viabil; 
  • Scăderea distanței dintre fermieri și consumatori: pandemia i-a determinat pe consumatori să caute surse de hrană alternative, astfel încât mulți dintre ei s-au îndreptat direct către producătorii locali, cu o atenție sporită față de ingredientele folosite, rețete și practicile responsabile în agricultură; micii agricultori au reușit să-și aducă afacerile în mediul digital și să creeze mici comunități în jurul produselor și poveștii lor, iar acest trend este cu siguranță unul ascendent și ofertant pentru startupuri; 
  • Agricultura de precizie: un concept de farming management care folosește date de la sateliți, GPS, precum și altele trimise prin intermediul internetului pentru a monitoriza starea recoltelor și a reduce cantitatea de fertilizant, pesticide și apă folosite în procesul agricol; din păcate, acest tip de tehnologie nu le este deocamdată micilor producători, ceea ce deschide o altă fereastră de oportunitate pentru startupurile tech; 
  • Biotehnologie: deocamdată, în România biotehnologia a rămas încă la stadiul de disciplină de studiu și prea puține produse au fost dezvoltate pentru producătorii locali; 
  • Nutriție & well-being: din ce în ce mai mulți oameni ascultă sfaturile nutriționiștilor, urmează diete vegane sau vegetariene sau pur și simplu caută etichete curate și produse alimentare mai sănătoase. 

Raportul Romanian Agrifood Tech Startups Overview a fost realizat de Impact Hub Bucharest și Activize în parteneriat cu EIT FoodBASFPatria Bank și CBN agro.tech

Descoperă și restul insighturilor în paginile raportului Romanian Agrifood Tech Startup Overview pe care îl poți descărca de mai jos.

Romanian Agrifood Tech Startup Overview Report

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail