Traseul banilor unei companii: plata cu cardul

Pentru a nu pierde clienți, este important să te asiguri că dispui de instrumente de plată adecvate. Eviți astfel situațiile neplăcute și îți păstrezi în continuare relații de business sănătoase. Iată ce trebuie să știi despre plata cu cardul și cum o poți implementa în companie:

Târgurile fermierilor, meșteșugarilor sau designerilor au devenit tot mai mult o tendință. Poate ți s-a întâmplat și ție să vrei să achiziționezi ceva la un astfel de târg și să nu ai suficienți bani cash la tine, iar respectivul comerciant să îți spună că nu poți plăti cu cardul. Tu pleci nemulțumit, iar afacerea pierde un client. Dar dacă tu ești antreprenorul sau managerul companiei? 

Un business care pierde clienți din cauză că nu dispune de instrumentele de plată adecvate sau care își deteriorează relațiile de business pentru că nu folosește instrumentele potrivite nu e motiv de bucurie pentru niciun antreprenor. E important ca plata unui client sau, mai departe, către un partener, să fie rapidă și simplă. Partea bună este că sistemele de plată disponibile acum sunt tot mai variate, adaptate diferitelor nevoi ale antreprenorilor, iar acum poți oferi diferite soluții clienților tăi: de la plata cu cardul, contactless, cu telefonul sau prin transfer rapid din internet banking.

Plata cu cardul este poate cea mai la îndemână. Orice antreprenor care are un startup axat pe vânzarea de produse sau servicii ar trebui să considere plățile cu cardul o condiție obligatorie. În funcție de profilul startup-ului, aceste plăți se fac fie fizic, prin POS în punctul de vânzare, fie online. Din 2017 există inclusiv o lege care impune firmelor care au ca obiect de activitate comerțul cu amănuntul și au o cifră de afaceri mai mare de 10.000 de euro anual să integreze sisteme de plată cu cardul.

Cardurile bancare nu au fost însă întotdeauna o soluție atât de răspândită cum sunt astăzi. Câteva statistici interesante spun că:

  • În România, primele carduri bancare au fost lansate la mijlocul anilor ‘90, cu aproape 30 de ani întârziere față de țările occidentale. 
  • La sfârșitul lui 2017, însă, existau deja aproape 12,5 milioane de carduri bancare active pe plan local, mai mult decât populația activă de circa 9 milioane de persoane, conform statisticilor oficiale
  • Fiecare card este folosit lunar, în medie, pentru circa 5 operațiuni. Din 10 operațiuni cu cardul, 4 sunt retrageri de numerar la ATM, în timp ce 6 sunt plăți la comercianți. 
  • Mai importantă este însă evoluția: numărul de plăți la comercianți s-a dublat față de 2015, când încă se făceau mai multe retrageri la ATM decât plăți la comercianți. 

Altfel spus, niciun business nu-și mai poate permite astăzi să funcționeze fără un sistem de plată cu cardul.

Cum devii acceptator de plăți cu cardul

Pentru a instala un sistem de acceptare a plăților cu cardul, trebuie să apelezi, bineînțeles, la o bancă. Ar fi bine să începi chiar cu banca la care ai contul curent, pentru a avea un singur punct de contact pentru toate operațiunile și chiar pentru a negocia costuri mai avantajoase, având în vedere că ești deja client.

Banca îți va pune la dispoziție un dispozitiv POS (pentru încasările cu cardul). Acum, majoritatea POS-urilor se conectează la serverele de procesare a plăților prin GPRS, prin conexiuni dedicate, deci nu trebuie să dispui de o conexiune la internet sau telefon dedicată pentru POS. Sistemele din spatele POS-urilor pot fi conectate la contul companiei, dar și la bazele de date ale companiei pentru a urmări stocul, informații legate de plată și pentru a putea genera în timp real rapoarte de activitate, stoc și financiare.

Cât te costă? Costul de operare a unui POS depinde de relația cu banca și tipul de pachet utlizat, însă de cele mai multe ori tarifele pot fi negociate. În general, comisioanele variază de la bancă la bancă, fiind între 0,6% și 1% din valoarea tranzacției, dar pot apărea diferențe și la aceeași instituție, în funcție de rulajul lunar al clientului. În plus față de comisionul pe tranzacție, băncile mai pot percepe taxe pentru închirierea POS-ului sau administrarea sistemului - în general circa 50 de lei lunar. ING Bank are una dintre cele mai atractive oferte de POS pentru antreprenori, percepând un comision de doar 0,7% pe tranzacții, fără comisioane de instalare, training etc. Vezi oferta aici.

Important de știut: chiar dacă banca îți va percepe comisioane pentru încasările prin card, nu ai voie să percepi prețuri diferite de la clienți, în funcție de instrumentul de plată. Întotdeauna, pentru posesorii de carduri, nu se percep comisioane pentru plățile la comercianți.

Plățile cu cardul pe Internet

Pentru a putea accepta plăți cu cardul pe site-ul tău, trebuie să apelezi la serviciile unui procesator de plăți electronice. Acesta îți va pune la dispoziție și o soluție tehnică pentru a conecta site-ul tău de comerț electronic cu aplicația de plăți online (pentru a comunica sumele de plată și pentru confirmarea plății). Relația cu astfel de procesator este importantă datorită tehnologiei 3D secure prin care datele clientului sunt păstrate în siguranță. Ca și în cazul POS-urilor, și în cazul plăților online, procesatorii percep comisioane ca procent (în medie circa 1%) din valoarea tranzacțiilor. Cei mai cunoscuți procesatori din România sunt PayU, Netopia, EuPlatesc sau PlățiOnline.

Plăți prin ordin de plată

Plățile prin ordin de plată sunt foarte utilizate mai ales în tranzacțiile business2business, fiind o soluție eficientă de a gestiona ușor și rapid plățile către parteneri sau furnizori. Dacă în trecut se foloseau mai mult ordinele de plată pe hârtie, care se depuneau la ghișeele băncii, acum este mult mai ușor să faci plăți prin ordin de plată prin internet banking. Cu toate acestea, spre deosebire de plățile online pentru astfel de tranzacții, nu există sisteme accesibile micilor afaceri care să facă automat matchingul între plăți și facturi, de aceea această operațiune se face cel mai frecvent manual, iar vânzătorii solicită cumpărătorilor să trimită copii după dovada plății.

Legea Cash-back: POS-ul devine bancomat

Este important de știut că de la 1 iulie 2018, ca urmare a adoptării de către Guvern în luna ianuarie a acestui an a normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cunoscută drept „Legea cash-back”, cumpărătorii pot cere acum eliberare de numerar direct de la comercianții de unde îşi fac cumpărăturile.

Ce înseamnă acest lucru mai exact?

Comercianții cu o cifră de afaceri anuală de mai mare de 10.000 de euro (echivalent în lei) care acceptă ca mijloc de plată cardurile de debit și cardurile de credit, vor acorda la cererea clientului, avansuri de numerar la terminalele de plată. Avansul va fi evidențiat distinct pe bonul fiscal și nu poate depăși suma de 200 lei.

Cum afectează această lege comercianții?

Nu există niciun cost asociat comercianților pentru implementarea POS-urilor și a serviciului de cash-back. În plus, comercianții pot percepe de la titularul cardului un comision de retragere numerar, care însă nu poate depăși 1% din valoarea avansului acordat. Pentru clienți este cu siguranță un avantaj în plus și o soluție simplă și rapidă de a retrage sume mici atunci când drumul către POS-ul unui comerciant este mai scurt decât cel până la bancomat.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail