Franciza: ce este și cum funcționează

Dacă ți-ai propus să începi o afacere pe cont propriu și simți că acum este timpul să faci primii pași, este timpul să studiezi opțiunile pe care le ai la îndemână și să o alegi pe cea care ți se potrivește în cea mai mare măsură, în funcție de stilul de antreprenoriat care te caracterizează. Dacă începerea unei afaceri din faza de idee și ideea dezvoltării unui model de business de la zero nu te atrage, o alternativă pe care o ai este franciza. Ca să te ajutăm, ți-am pregătit un ghid despre modul în care funcționează acest sistem.

Pe scurt

  • Ce este franciza
  • Tipuri de franciză
  • Costurile pe care le implică franciza
  • Franciza vs startup

Cine spune că antreprenoriatul este 100% pasiune ascunde adevărul. Antreprenoriatul este, înainte de toate, un business. Ce e însă mai profitabil, pasiunea transformată în business sau un business de succes făcut cu pasiune?

Ce este franciza  

Franciza reprezintă procesul prin care proprietarul unei afaceri - care se numește „francizor” - vinde drepturile asupra modelului său de business, sistemelor aferente și mărcii comerciale unei terțe părți, care se numește „francizat”. Prin urmare, franciza nu este o afacere în sine, ci un mijloc de a permite francizorului să își dezvolte baza de clienți și aria geografică de distribuție a serviciilor sau produselor, fără costurile financiare sau umane pe care le-ar cere expansiunea. 

Însă, pentru a înțelege cu adevărat sistemul de franciză, este necesar să trecem dincolo de definiția din dicționar, care, deși corectă, nu acoperă toate nuanțele acestei afaceri. O descriere ceva mai completă o oferă Asociația Internațională de Franciză (IFA): „... o relație contractuală între francizor și francizat, în care francizorul este obligat să mențină un interes continuu în activitatea francizatului, în domenii precum know-how-ul și formarea profesională; în care francizatul își desfășoară activitatea sub o denumire comercială, un format sau o procedură comună, deținută sau controlată de francizor și în care francizatul a făcut sau va face o investiție substanțială de capital, din resurse proprii”. 

Tipuri de franciză 

În principal, există trei genuri de franciză:

  1. Primul tip de franciză - și cel mai răspândit - este modelul în care francizorul concesionează francizaților săi un format de afaceri, un sistem de operare și drepturile asupra mărcii comerciale.
  2. Al doilea tip de franciză este distribuția de produse, care este mai mult un aranjament furnizor-comerciant. Francizorul acordă francizatului permisiunea de a vinde sau distribui un produs, folosind logoul, mărcile și denumirea comercială, dar, de obicei, nu oferă și un sistem de operare pentru derularea businessului.
  3. Al treilea tip de franciză este cel de producție, unde francizorul permite cumpărătorului francizei să-și comercializeze produsele (încălțăminte, de exemplu) sub mărcile sale comerciale.

👉 Indiferent care ar fi tipul de business pe care dorești să-l începi, nu uita că Startarium este locul în care găsești tot ceea ce ai nevoie ca să lansezi, să susții și să crești o afacere de succes. Accesează secțiunea Laborator Startarium de pe site-ul nostru și vei găsi instrumente și modele de lucru esențiale pentru antreprenori. 

Costurile pe care le implică franciza

Prețul de achiziție al unei francize poate varia foarte mult, în funcție de natura afacerii. În afara acestuia, mai sunt și alte costuri care trebuie cunoscute în amănunt, dacă dorești ca afacerea să fie una sustenabilă. 

Taxa de franciză

Aceasta este taxa unică, achitată în avans, pe care noul francizat o plătește francizorului pentru dreptul de a-i folosi numele și conceptul de afaceri. Mărimea taxei reflectă, de obicei, costul introducerii francizatului în afaceri și nivelul de asistență și servicii furnizate de francizor. Prin urmare, o taxă de intrare mai mică nu înseamnă neapărat că un francizor oferă o franciză la un preț convenabil.
Taxa de franciză include, de obicei, instruire și ajutor în recrutarea de personal, împreună cu analiza de teritoriu, marketing și promovare. În funcție de natura francizei, aceasta poate include identificarea și dezvoltarea viitorului sediu, ajutor pentru achiziții de echipamente specializate, elementele de brand și contracte cu furnizorii. O parte din taxă acoperă companiei francizoare costurile de dezvoltare a sistemului de franciză. 

Cheltuielile de demarare a francizei

Acest lucru va depinde de natura francizei. O franciză deschisă la domiciliu va avea puține costuri de pornire, pe când una amenajată într-o altă locație va necesita achiziția terenului sau a imobilului, echipament etc. Dacă franciza va vinde produsele francizorului, vor trebui cumpărate stocuri - iar unii francizori pot solicita anumite volume. De asemenea, pot fi necesare vehicule, utilaje și alte consumabile. Francizorul poate oferi un cost estimativ al celor necesare pentru a deschide franciza. 

Capitalul pentru finanțarea francizei

Ca în cazul oricărei alte afaceri, vei avea nevoie de suficient capital ca să menții franciza  operațională până va ajunge să producă profit. În ciuda valorii brandului și a faptului că cele mai multe sunt deja afaceri cu impact, majoritatea francizelor fac puțin profit în primul an de afaceri. Deci, între timp, va fi nevoie de un capital de rulment pentru a plăti furnizorii, personalul și a achita alte cheltuieli.

Suma necesară este adesea subestimată de către începătorii în operațiunile de franciză. În funcție de franciză, un capital de lucru care să acopere trei până la șase luni de funcționare poate fi suficient, dar pentru altele poate fi nevoie de o sumă mult mai consistentă, care să poată ține franciza în stare de funcționare doi sau trei ani. Francizorul este cel mai în măsură să dea îndrumări privind suma potrivită.

👉 Dacă te afli la început de drum în afaceri, Startarium, cea mai complexă platformă pentru antreprenorii la început de drum îți poate veni în ajutor. Accesează secțiunile dedicate cursurilor ghidate pentru antreprenori și alege dintre cele opt module de învățare. 

Redevențele de franciză

Pe lângă costurile menționate deja, majoritatea francizorilor percep o taxă de administrare sau de redevență. Aceasta poate fi o taxă lunară fixă pentru drepturile de a folosi franciza sau un procent din veniturile din vânzări. Majoritatea francizorilor îl preferă pe acesta din urmă, dar în cazul în care costurile de vânzare sunt ridicate, acest tip de taxă poate diminua drastic profiturile francizatului. Este bine să fie verificat modul în care sunt calculate taxele de redevență înainte de semnarea unui contract de franciză.  

Taxele de publicitate și acțiuni de marketing pentru franciză

Francizatului i se poate cere de către francizor să contribuie cu o taxă pentru activitățile de publicitate și marketing, pentru a promova brandul la nivel național. Alternativ, în contractul de franciză poate fi precizată o anumită sumă pe care francizatul va trebui să o plătească pentru publicitatea locală.

Franciză vs startup

Deținerea propriei afaceri poate fi o experiență interesantă și profitabilă. E nevoie, însă, de muncă, pasiune și perseverență ca să faci pasul decisiv de la statutul de angajat al unei companii la a fi managerul propriului business. Este, așadar, important să știi ce anume îți dorești. Și totul depinde de tipul de afacere pe care vrei să-l dezvolți. 

Consideri că e mai bine să lansezi un startup sau să investești într-o franciză? Iată plusurile și minusurile cele mai importante ale fiecăreia dintre cele două forme de business.

👉 Fie că îți dorești să investești într-o franciză sau vrei să deschizi un startup, pe platforma Startarium găsești toate informațiile și resursele de care ai nevoie ca să planifici o afacere de succes. Intră în secțiunea Reteaua Startarium și beneficiază de experiența unor reputați mentori și consultanți de top care te pot ajuta să-ți atingi obiectivele. 

Franciză - avantaje

  • Are șanse mai mari de reușită. O franciză folosește  un model de afaceri deja testat. Statisticile au arătat că francizele se bucură de o rată mai mare de succes, în comparație cu afacerile independente. În plus, datorită faptului că există cerere pe piață pentru produsele sau serviciile francizorului, beneficiezi de o bază de clienți deja formată, care va ajuta afacerea să demareze.
  • Francizorul oferă de obicei asistență și know-how. Compania-mamă oferă sprijin extins francizaților. Multe francize sunt operațiuni la cheie: francizorul oferă pachetul complet pentru începerea afacerii (inclusiv echipamente, consumabile și instruire), iar francizatul execută planul de afaceri.
  • Activitățile de marketing se fac pe scară largă. Multe branduri sunt extrem de cunoscute și apreciate pe piață. Așa cum arătam mai sus, mulți francizori solicită prin contract francizaților să contribuie la bugetul de marketing național al companiei-mamă, pe care aceasta îl utilizează pentru a rula reclame și promoții la nivel extins.
  • Costurile pot fi gestionate ușor. Datorită dimensiunii lor, francizele au, de regulă, o platformă operațională standard, simplificată, care ajută la menținerea costurilor de cumpărare la un nivel scăzut și marja de profit ridicată. În plus, succesul conceptului companiei-mamă face ca instituțiile de credit să dorească să-ți finanțeze mai ușor investiția în franciză, ceea ce poate face procesul de lansare mai facil decât ar putea fi cu un startup.

Franciză - dezavantaje

  • Autoritatea companiei-mamă poate fi exagerată. De multe ori, francizorul își poate exercita în mod considerabil autoritatea asupra felului în care îți conduci franciza și, în unele cazuri, poate chiar să se amestece în modul în care coordonezi planul de business.
  • Există costuri neprevăzute și o potențială lipsă de sprijin. Costului potențial ridicat de cumpărare și operare a unei francize i se adaugă cheltuielile tipice, cum ar fi taxele de franciză, redevențele etc. De asemenea, în timp ce majoritatea francizorilor oferă sprijin permanent francizaților, în unele sisteme sprijinul din partea companiei-mamă poate fi limitat doar la înființarea afacerii. 
  • Clauzele de reziliere sunt complicate. Dacă, din diferite motive, franciza nu are succes, procesul de reziliere a contractului de franciză este, de obicei, complicat și costisitor.  

Startup - avantaje

👉 Dacă vrei să-ți deschizi propria afacere, pe platforma Startarium găsești tot ajutorul de care ai nevoie. Accesează secțiunea Finantare și descoperă cum poți obține resurse ca să pornești cu succes businessul pe care ți-l dorești.

  • Stimulează  spiritul inovativ și entuziasmul pentru noi căi de rezolvare a problemelor cu care ne confruntăm. În plus, sunt inițiative care ne antrenează toleranța la risc, creativitatea și disciplina - abilități care nu sunt mereu valorificate în alte tipuri de slujbe. 
  • Poveștile lor de succes îi ajută și pe alții să considere antreprenoriatul o opțiune de carieră și o modalitate să contribuie în comunitățile lor. 
  • Sunt oportunități importante în care oamenii învață să lucreze mai independent și mai dedicat decât ar face-o într-un job clasic. 

Startup - dezavantaje

  • Să îți începi propriul business poate fi un proces dificil și obositor. Găsirea investitorilor, crearea planurilor de afaceri și de marketing și, mai presus de toate, transformarea unei idei în realitate pot fi extenuante și descurajatoare.
  • Este riscant. De vreme ce nicio idee nu garantează viabilitatea businessului și succesul afacerii, ideea de a deschide un startup vine cu  riscurile aferente.
  • Succesul nu este garantat. Acesta este probabil principalul motiv pentru care oamenii evită să-și înceapă propria afacere: este riscant. După cum se spune, este nevoie de bani pentru a face bani. Trebuie să investești o sumă potențial mare în tine, în ideea ta etc., fără o foaie de parcurs sau succese din trecut pe care să te bazezi pentru ajutor sau idei.

Dacă ți-am trezit interesul pentru deschiderea unei afaceri, explorează și celelalte resurse Startarium și începe să lucrezi la ideea ta.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail