Teama de succes. O opinie de Vlad Craioveanu, co-fondator Impact Hub Bucharest

Frica de eșec este, de fapt, o frică de succes, pentru că reprezintă o autocondiționare pe care ne-o impunem și care nu ne va lăsa să ajungem prea departe în viață. Dacă vrei să nu mai discuți despre eșec trebuie să înțelegi ce este succesul. Și cred că de aici trebuie să pornească orice discuție despre viitor.

Una din cele mai prezente teme în peisajul românesc al antreprenoriatului este “frica de eșec”. Avem tendința să credem că acest atribut, care apare în toate statisticile și studiile despre antreprenori, este o trăsătură culturală. Avem tendința să credem că suntem noi ”greșiți” cu ceva - și de aici începem cu adevărat să ne autocompătimim.

Vlad Craioveanu, co-fondator Impact Hub Bucharest, ne-a povestit într-un material dedicat despre relația lui cu teama în antreprenoriat și cum privește provocările drumului profesional pe care l-a ales.

Mai multe despre Impact Hub pe Website | Facebook | Instagram

Problema cu acest lucru și cu a lăsa anxietatea să te ghideze este ca îți va afecta cu siguranță succesul ca antreprenor. Vorbim doar despre antreprenori? Realitatea este că eu nu cunosc profesioniști și oameni de succes (în orice domeniu ar activa ei) care să se autocomplacă și care să trăiască având “un drob de sare” deasupra capului lor.

Frica de eșec este, de fapt, o frică de succes, pentru că reprezintă o autocondiționare pe care ne-o impunem și care nu ne va lăsa să ajungem prea departe în viață. Dacă vrei să nu mai discuți despre eșec trebuie să înțelegi ce este succesul. Și cred că de aici trebuie să pornească orice discuție despre viitor.

În curând se împlinesc 10 ani de când am pornit pe drumul antreprenoriatului și sunt departe de a mă considera un antreprenor realizat sau de “succes”. Îmi aduc însă constant aminte de cele câteva decizii pe care le-am luat în momentul în care am decis că vreau să las siguranța unei slujbe bine plătite pentru mirajul libertății antreprenoriale.

Pune ordine în propria ograda!

Unul din lucrurile de care am devenit conștient în momentul în care am început să mă gândesc la mine ca antreprenor a fost că pentru o perioadă de timp destul de lungă îmi voi dedica toata energia și timpul acestei noi cariere. Iar pentru asta înseamnă că trebuie să elimin acele lucruri din bagaj care ar putea să mă țină pe loc. În cazul meu si al familiei mele, decesul tatălui meu era încă destul de recent, astfel încât împreună cu mama mea am luat decizia ca înainte să mă arunc în necunoscut trebuie să fim cu toate finanțele familiei la zi și că avem rezervele necesare. Pentru mine asta a însemnat că am vândut garsoniera pe care o aveam în București și m-am mutat în chirie.  

Ce se întâmplă dacă nu va funcționa?

În antreprenoriat, oricât de bine îți faci planurile, realitatea va reuși să te surprindă. Uneori, mai rar, plăcut, deseori, mai puțin plăcut. Unul din lucrurile pe care am vrut sa le anticipez a fost momentul nefericit în care, după o perioadă de timp, aventura mea antreprenorială nu va funcționa și va trebui să găsesc soluții financiare alternative pentru mine personal. Și m-am decis că nu voi pleca din rolul de angajat în rolul de antreprenor condus fiind de ”motivația” frustrării angajatului, pentru că sunt șanse reale să redevin angajat într-o bună zi. Pentru mine rămâne și astăzi important să știu că nu aș avea nicio problema cu ideea de a redeveni angajat într-un proiect inițiat de altcineva. 

Cu cine te însori sau măriți?

O să zâmbiți poate, însă dacă aventura antreprenorială nu este solo, atunci cu siguranță este într-un parteneriat. Parteneriatele în business sunt la fel ca cele din viața de zi cu zi, implică multă emoție, empatie, încredere și, mai ales, presupun asumarea unor obiective și o misiune comună. La bine și la rău, cum se spune - trebuie să știi că te poți baza pe cel de lângă tine pentru o lungă perioada de timp.

Din experiență personală, prieteniile în afara serviciului nu sunt neapărat un indicator bun pentru un bun parteneriat profesional și antreprenorial, astfel încât vă recomand să vă gândiți serios dacă vreți să porniți o afacere cu x sau y. Foarte adevărat este și că la acest punct, este bine să aplici întrebarea de la punctul anterior – pentru că orice plan bun va fi ”surprins” de realitate. Cum te pregătești pentru asta? Merită să petreci niște ore bune în care să discuți despre principii, mod de lucru și cum se întâmplă exitul unuia sau altuia dacă nu vă înțelegeți. Nu pot să vorbesc din experiență despre divorț, însă “divorțurile” în business pot fi foarte dificile și complicate dacă nu ați stabilit niște lucruri clare de la început. Pentru asta, vă recomand un avocat bun și un “shareholder’s agreement” bine făcut. Te poate scuti de multe nopți nedormite, credeți-mă pe cuvânt! :)

Începuturile sunt cele mai frumoase, pentru că sunt momentul în care energia este la cel mai înalt nivel, ideile sunt cele mai bune și toată lumea te încurajează. De cele mai multe ori, startup-urile încep cu resurse puține și cu multă muncă depusă de antreprenorii implicați. Întrebarea pe care mi-am pus-o după câțiva ani a fost ”Cum îmi mențin mojo-ul?”. Eu mi-am găsit câteva răspunsuri în timp și vă împărtășesc și vouă 3 dintre ele:

  • Nu uita că nu ești cel mai cel!

Pentru a te asigura ca ai o afacere care este constant pregătită de inovare, pivotare și dezvoltare trebuie să fii tu un exemplu pentru cei din jurul tău. Asta înseamnă că este important să îți păstrezi o doză de modestie în relație cu ceilalți și multă curiozitate pentru nou. În fiecare zi, cineva dezvoltă ceva nou undeva în lumea asta, astfel încât este posibil ca cineva să fi găsit deja un mod mai bun de a face ceea ce faci tu astăzi. Să te inspiri din ce fac alții mai bine nu este nici rușinos, nici lipsit de etică, este un mod de învățare si o cale prin care societatea a trecut de la statul în peștera, pe întuneric, la călătoria interstelară. 

  • Rezolvă mai multe probleme decât creezi!

Una din cele mai puternice surse de anxietate este valul de probleme și provocări care vin constant în calea antreprenorului. Capacitatea de a găsi soluții din ce în ce mai rapide și din ce în ce mai eficiente este arma cea mai puternică a unui antreprenor de succes. Dacă te uiți la tenis, ai observat că este imposibil să câștigi un meci cand joci împotriva cuiva care reușește aproape întotdeauna să returneze orice minge îi trimiți. Un individ proactiv, orientat constant spre găsirea de soluții va fi întotdeauna o persoană pozitivă. Aceste atuuri sunt native pentru câțiva dintre noi, dar pentru cei mai mulți sunt niște atitudini exersate și rafinate în ani de muncă. Dacă totuși nu găsești soluția, nu uita că, de cele mai multe ori, poți să ignori o problemă pentru o perioadă și să reiei procesul mai târziu. 

  • Sună un prieten

Momentele grele în business implică multă energie consumată și dacă faci lucrurile singur ajungi să vorbești singur în oglindă dimineața. Nu știu ce ar spune psihologii despre asta, însă eu nu cred ca este neapărat un lucru rău. Doar că, dacă faci din asta o obișnuință, există riscul foarte real să ajungi să te cerți cu propria persoană și să te plictisești de discuțiile interioare. Antreprenorii de succes au oameni de încredere cu care se sfătuiesc în orice situație. Ei nu sunt neapărat business coachi – de multe ori, sunt alți antreprenori, mentori, prieteni sau chiar colegi. Succesul în business nu stă în capacitatea de a face totul de unul singur, ci stă în capacitatea de a strânge lângă tine resurse diverse, care, puse la un loc, să te ajute pe tine și afacerea ta să aibă succesul dorit.

Una peste alta, îți recomand ca data viitoare când cineva te întreabă dacă îți este frică de eșec, să îi spui că tu te antrenezi în fiecare zi pentru a avea succes. 

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail