Banii cel mai ușor câștigați sunt cei economisiți. Așadar, iată prima recomandare pentru cei aflați la început de drum - și nu numai: „Share, share, share!”
Când statistica spune că patru din cinci startup‑uri eșuează în primii cinci ani, primul lucru la care trebuie să se gândească antreprenorii este cum să își gestioneze eficient resursele, astfel încât să nu ajungă în situația de a face cunoștință cu blocajul financiar. Iar banii cel mai ușor câștigați sunt cei economisiți. Așadar, iată prima recomandare pentru cei aflați la început de drum: „Share, share, share!”
Și pentru că sursa de cash cea mai accesibilă este chiar în interiorul companiei, un control strict al costurilor devine cu atât mai necesar. De aceea, găsirea unor soluții ingenioase de reducere a cheltuielilor poate contribui semnificativ la creșterea profitabilității afacerii și la dezvoltarea ei pe termen lung.
Iată cel puțin trei metode prin care poți reduce costurile startup-ului și obține în plus maximă eficacitate și flexibilitate:
Cunoaște-te pe tine însuți înainte să majorezi cheltuielile
Adesea, companiile simt nevoia urgentă de a se dezvolta rapid, ceea ce presupune mai mult personal și eforturi suplimentare de promovare. Însă o companie trebuie în primul rând să se cunoască pe sine – să știe în ce perioadă a anului afacerile merg bine și când acestea frânează, să știe care îi sunt cei mai buni parteneri de afaceri, cât de bine o duc acești parteneri și cât de expusă este în fața problemelor lor financiare. Altfel spus, fă o evaluare obiectivă a departamentului de marketing și a productivității generate de fiecare membru al echipei tale în parte – unele indicii ale costului achiziției clienților, în funcție de activitate sau de persoană, te pot lumina asupra a ceea ce (sau cine) lucrează.
Abia după analiza costurilor din firmă poţi trece la etapa de reduceri de cheltuieli. Și în loc să treci la recrutare de personal nou sau să cheltuiești bani pe marketing, amână procesul pentru mai târziu, în cursul anului, timp în care identifici indicatorii de productivitate fundamentali, adică motoarele de creștere în business. Astfel, poți să pui bani deoparte pentru ceea ce te ajută cu adevărat să obții rezultate mai bune pentru afacerea ta.
Automatizează procesele de afaceri
Operațiunile efectuate manual și într-un mod neorganizat nu sunt deloc eficiente, atât prin prisma timpului și a numărului mare de angajați pe care îl necesită, cât și a probabilității ridicate de apariție a erorilor. Standardizarea și automatizarea proceselor de afaceri favorizează desfășurarea activității companiei în cele mai bune condiții – crește productivitatea, scade perioada de integrare a noilor angajați și oferă antreprenorului o situație mai clară asupra business-ului.
Automatizarea activității de social media, de exemplu, poate crește afacerea. În plus față de Hootsuite, firmele pot beneficia de alte instrumente, cum ar fi Buffer sau IFTTT, pentru a economisi timp și a genera marje pozitive.
Lucrează dintr-un spațiu de tip coworking
Cheltuieli cu spațiul de birou sau serviciile de PR sunt necesare pentru ca multe companii să poată lucra în mod eficient ca o echipă, și, respectiv, să câștige notorietate. Ca să scapi de cheltuielile cu amenajarea unui sediu, poți să-ți conduci afacerea din spații de tip coworking -așa-numitele hub-uri. E mai ieftin decât să închiriezi un birou într-o clădire tradițională, unde, pe lângă chirie, mai ai de plătit utilitățile. Astfel de hub-uri se dezvoltă tot mai mult în țară, dacă vorbim de marile orașe, cum sunt București, Cluj-Napoca, Iași, Sibiu, Constanța etc. IT-iștii sau specialiștii în comunicare folosesc de câțiva ani astfel de soluții.
Un hub este de obicei un open space, unde poți închiria un birou, plus săli de ședințe și spații de socializare. Pe lângă costurile mai mici – un abonament lunar al cărui preț pornește de la circa 50 de euro de persoană, în funcție de oraș, preț care include toate facilitățile - ai avantajul că poți interacționa cu diverși antreprenori/freelanceri cu care poți dezvolta parteneriate durabile sau care îți pot deveni clienți, astfel că șansele ca afacerea ta să crească sunt mai mari. În România, Impact Hub Bucharest este unul dintre cele mai mari și mai creative spații de coworking. În plus, aici vei găsi și o comunitate diversă de antreprenori cu care poți colabora și programe și evenimente special gândite care te pot ajuta să îți dezvolți afacerea.
Aceasta nu este singura opțiune. Pentru a reduce cheltuielile de afaceri, proprietarii ar putea împărți sediul, deci și cheltuielile cu utilitățile, cu un chiriaș. Dincolo de costurile mai mici de ocupare, cele două firme pot negocia diferite servicii - cum sunt, de pildă, cele de PR, contabilitate sau alt gen de servicii externalizate - la pachet, pentru ambele companii. Și așa se fac economii. Printre avantajele oferite de serviciile externalizate se numără reducerea răspunderii şi a numărului de persoane angajate, dar şi o eficienţă mai mare din punctul de vedere al timpului.
Cuvinte cheie: flexibilitate și creativitate
Pentru clarificarea limbajului, economia de tip sharing (a-ți pune la dispoziție bunurile pentru a fi folosite de alții contra-cost) a apărut ca răspuns direct și creativ la o serie de așteptări ale consumatorilor, rămase nesatisfăcute de sistemele economice clasice.
Trendul acesta al rețelelor economice flexibile le permite oamenilor să folosească în comun resursele – echipamente, servicii și chiar abilități și competențe – la costuri semnificativ mai mici decât în tranzacțiile tradiționale. Poți chiar și să vinzi în avans produse, prin crowdfunding, atunci când banca nu ți-ar acorda un împrumut pentru dezvoltarea unei idei de business.
De timp și multă atenție are nevoie orice antreprenor pentru reducerea costurilor de afaceri în general. Indiferent dacă amâni anumite cheltuieli sau automatizezi procesele care scad cheltuielile, schimbarea modului de zi cu zi în care obișnuiai să-ți gestionezi afacerea poate fi copleșitoare. Dar soluțiile de reducere de costuri menționate ar putea oferi firmei tale oportunitatea de a crea valoare adăugată, ceea ce duce la o rentabilitate mai mare și clienți satisfăcuți.