ABC-ul rundelor de finanțare pentru startupuri

Ca să crești accelerat, ai nevoie de o afacere sănătoasă, de oameni-resursă care să te susțină și ghideze și de investiții care să îți susțină creșterea. În funcție de punctul în care te afli, există runde specifice de investiții, despre care poți afla din acest articol.

Cum ai putut descoperi în materialele precedente, când primești finanțare de la un fond de investiții sau un business angels, există o serie de condiții care însoțesc angajamentul - procentul de acțiuni cedate din companie, rezultatele pe care aceasta trebuie să le atingă într-o anumită perioadă de timp etc. Evident, acestea variază de la caz la caz. De asemenea, e important să știi că nu toate startupurile urmează acest traseu de finanțare (adică nu primesc toate aceste grupe de finanțare).

Iată care sunt pragurile de finanțare. 

Pre-seed

Sunt primul prag de investiții pe care le poate accesa un startup. Uneori, ele vin de la cunoscuți sau familie, ori din fonduri proprii ale co-fondatorilor.  

Pentru multe companii, prima etapă din dezvoltarea lor e marcată de bootstrapping - adică pornesc la drum cu propriile fonduri și cunoștințe și folosesc la maximum resursele de care dispun, în așa fel încât să nu apeleze la finanțare externă prea curând. 

Ce forme poate lua el concret? Iată câteva exemple:

  • membrii echipei îndeplinesc mai multe roluri simultan – de la marketing, la management de produs, dezvoltare, vânzări, customer care etc 
  •  echipa nu este remunerată direct, ci fiecare membru primește acțiuni din companie 
  • amânarea unor investiții mai consistente – alegerea de a lucra de acasă sau dintr-un spațiu de co-working mai degrabă decât închirierea unui birou, alegerea de a închiria diverse utilaje în loc de a le cumpăra etc. 

Pe măsură ce afacerea crește și începe să aibă vânzări / decide să apeleze la finanțare externă, dinamica se schimbă și scade nevoia de a face bootstrapping. Acesta e o soluție temporară, care are avantaje (amânarea momentului în care sunt cedate părți din companie de exemplu), dar și dezavantaje care trebuie luate în considerare. 

Fonduri de tip seed

Când afacerea este aproape de a ajunge la product-market fit (deși aceasta nu este o regulă generală), în dezvoltarea ei investesc Business Angels, fonduri de investiții, competiții de pitching cu premii (așa cum este Startarium PitchDay) sau programe pentru startup-uri (incubatoare sau acceleratoare - de cele mai multe ori în schimbul unor procente din acțiunile companiei).

Sumele investite în medie în această fază, conform Investopedia - până în 150.000 de dolari. 

Grupe de finanțare A, B, C etc

  • Series A  - aici se încadrează companiile care au tracțiune, sunt practic operaționale. În această fază investesc de obicei fonduri de investiții mai mari / internaționale. Sumele investite aici se încadrează în medie între 2 și 15 milioane de dolari. 
  • Series B  - în general, aici se încadrează companiile care sunt gata de scalare, iar suma investită în medie este de 30 de milioane de dolari, conform Investopedia.com.
  • Series C  - companiile care ajung la acest nivel au de obicei planuri de dezvoltare masivă, idei de produse noi, extindere pe alte piețe etc. Sumele primite de companii în acest stadiu au o medie de aproximativ 50 de milioane de dolari. 

Dacă vrei să vezi cum au evoluat investițiile în România în ultimii ani, poți consulta raportul realizat de echipa How To Web.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail